Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Smarte løsninger

Startet av novata, fredag 21. januar 2011, klokken 11:46

« forrige - neste »

novata

Jeg har lært veldig mye av dere så langt, flott å være med på forumet! Men jeg kan ikke akkurat si at det gjorde det lettere for meg å velge mellom de 2 bilene...Og nå ser det ut sånn om mitt valg kommer an på leveringstidene-  Think selgeren her i Trondheim kan ikke gi en presis leveringstid (ikke en gang hvilken måned...). Han mener at de nye 4 seters er ferdige, men leveringstiden er utsatt...i-Miev selgeren lover den kommer i april hvis jeg bestiller nå. Jeg tenker uansett å leie en bil til den jeg kjøper blir levert, og Think forhandleren gir et mye bedre tilbud på det (2.500 per måned, mot 4.000 fra Mitsubishi- både for en vanlig liten bensin bil). Har bestillt en prøvekjøring med en i-Miev neste uke (de har endelig en bil i disposisjon i Trondheim, utrolig mange interesserte folk!...), og hvis Think ikke kommer med et tydelig svar da, har jeg veldig lyst å signere kjøpekontrakt med Mitsubishi. Er det noen som har et annet tips på bilutleie på månedsbasis i Trondheim? Og noen som har en anelse om hvorfor Think ikke angir en leveringtid?

Lanber

novata: Det blir jo bare å spekulere, men hvis Think har 4 seters klare og ikke sender dem ut på markedet så er det fordi de har oppdaget noe som ikke stemmer og som de vil måtte rette på i ettermarkedet, har de oppdaget dette nå jobber de garantert som gale for å rette det.

Teknologien har de kontroll på så jeg tenker det er noe med selve bilen som de har oppdaget.

Det koster 50x så mye å reparere en bil når den først har kommet ut til forhandler og 100x når den er ute hos kunder vs å ta utbedring på fabrikken.

Go-carter

Jeg har hørt mye frem og tilbake, jeg har min bestilling på andre batch, og er lovet at min derfor ikke skal bli forsinket.

Naboen min har bestilt fra første batch, og de ble angivelig holdt tilbake pga. trøbbel med logistikk på frontlyktene.

Er i tillegg noe motstridende informasjon om ESP. Jeg har fått høre at ALLE 4-setere skal få ESP, mens naboen min plutselig fikk kontrabeskjed hvor selger sa at ESP ikke blir levert før tidligst mai. ??? Tror det er noen selgere som har fått litt uklare beskjeder fra Think....  jeg velger iallefall å stole på min :) Levering i uke 8-10.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

commiesoft

Jeg bestilte en 4-seters Think istedet for iMiev.

En av grunnene er at batteriet i Think er 50% større enn i iMiev. Dette betyr MYE i vinternorge.

Batteriet i Think kan byttes om 7-8 år, batteriet i iMiev er utslitt om bare fire år, og kan ikke byttes...

I tillegg tåler Thinken vann og handlevogner, uten rust og lakkproblemer, så valget var enkelt.

Pluss, den er konge å kjøre, med soltak og det hele. Gleder meg til vår og sommer bak rattet på denne bilen.


Lanber

Sikker på du vet hva du snakker om commiesoft? 
Mitusubishi garanterer batteriet i 8 år og bilen i 5 år, så da har de et problem hvis batteriene begynner å ryke etter 4 år

commiesoft

De sier selv at batteriet varer i fire år om du benytter bilen som en vanlig småbil.

Garantien er vel grei nok, men har vel noen forbehold da?

Men om du ikke kan bytte batteriet når tiden kommer, så er det nok for meg, uansett.

Go-carter

Enig med Commiesoft, skal bli deilig å cruise rundt til sommeren med soltaket tilbake, AC, og norskdesignet bil :) Selv om produksjonen foregår i Finland, er den fremdeles designet av en tidligere student fra AHO, i Oslo.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lanber

Forbehold....i følge han selgeren som poster her kan du klattlade og styre på med batteriene uten at det påvirket batteriene mhp garanti. Mitsubishi hevder at batteriet skal ha 70% kapasitet igjen etter 10 års bruk.

Det høres veldig rart ut om ikke batteriet skal kunne byttes hvis så skulle være påkrevd. Det blir som å si: Beklager, motoren din er gåen og vi kan ikke bytte, men ettersom den er under garanti får du en skvett ny bil istedet!  Det kommer ikke til å skje.

Den MIEV``en jeg prøvekjørte i går virket like frisk i gasspådrag selv om måleren viste 5km igjen på rekkevidde, da sier det seg selv det er en innebygd sikkerhetsmargin for at man ikke skal tørrkjøre batteriene.

Enig med deg commisoft vedr kapasitet på batteripakken, det er pr definisjon bedre med 50% mer.

Lunde

Hvor lenge batteriene holder gjenstår å se. Litiumbatterier i elbilformat er av nyere dato og det er ikke gitt at en teknologi som funker veldig bra i mobil og PC formatet kan oppskaleres uten utfordringer. Det er nettopp sistnevte som har gitt store utfordringer som muligens er løst. Fasitten får vi først om mange år og kilometer. Dog skal det vel ikke mye fantasi til for å se at en bil med halve rekkevidden nødvendigvis Å tære mer på batteriene enn en som tilbakelegger oppmot dobbel distanse på en utladning.
Et annet poeng er at et stort batteri selvsagt vil slites mindre med en gitt belastning enn et mindre batteri med samme belastning. Det snakkes mye om hurtiglading, men lite om konsekvensen av det med tanke på levetid etc.
Selvsagt kan batteriene skiftes i en iMiev, noe annet ville vært en sensasjon og ikke lite klønete.

Jeg kjøper Norsk når det er et godt alternativ. Kjøpte Tandberg når de var på markedet med sine stereoanlegg i sin tid. Nettopp kjøpt Hegel og kjører som kjent TH!NK.
iMiev klarer ikke følge meg i svingene, det er det ikke mange som gjør uansett bil  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

commiesoft

Det er desverre ikke slik at det er en selvfølge at du kan bytte batteriene på iMiev. Sjekk litt rundt på nettet.

Min konklusjon var at de IKKE kan byttes ut, og for meg var dette litt viktig.

Think City har en beregnet levetid på ca 15 år, og er batteri uavhengig, og de sier de kan byttes ut.

I tillegg har bilindustrien forandret seg med elbiler. De er enkle, og det er ikke gitt at de store har noen som helst fordeler framfor en liten oppegående fabrikant som Think.  ;)




Lunde

Om det du sier stemmer står det allerede minst en iMiev på dynga, men som sagt kan jeg ikke begripe at de ikke er til å skifte ut. Det vil alltid kunne oppstå en uforutsett feil med en eller annen bil og batteripakke. Da er det lite smart å kondemnere hele bilen fremfor å skifte enkeltkomponenter som f.eks et batteri. TH!NK er heller ikke feilfrie, det var heller ikke min Volvo jeg kjøpte ny for en mannsalder siden. Der røyk tannstanga etter noen hundre mil. Som sagt ting kan skje med et hvilket som helst produkt. :-\
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lanber

Spør du meg har commisoft vært sellektiv i sin søken etter informasjon i valg av bil.  Det er menneskelig å søke argumenter som støtter ens valg og se bort fra det som underminerer. Slik er vi mennesker bygd.

Faktum er at MIEV har en garantert batterilevetid på 8 år.  Eneste bilen jeg har eid så lenge er Lotusen min, og den har kostet meg betydelig mer enn en batteripakke.

Selv bruker jeg Leica landmålingsutstyr og sverger at dette er den eneste sannhet, noe av det samme?

froland

Hei! Ja de kan gjerne ha 40 års garanti på batteriene, men det er bare oppad til 100000km alikevel. Det oppgis på på deres FB side.Det er ikke mere garanti enn jeg hadde på den gamle Thinken min. Og det var gammel batteriteknologi. Og en annen ting er jo at de batteriene må jo bli fortere utslitt enn en bil med større pakke. En må jo lade oftere for å kjøre de samme km. Jeg har nå kjørt nesten 50000km på mine Zebra batteri uten å merke noe tap.  Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Granheim

Jeg vet ikke hvor informasjonen som allerede er skrevet angående batteripakka er hentet fra men min informasjon er i alle fall hentet fra selger opplæringen hos Mitsubishi.
La det derfor gjøres helt klart en gang for alle - batteripakka til i-Miev kan byttes, selvfølgelig kan den det, og hvorfor i all verden skulle den ikke det?
Samtidig nevner jeg også at batteripakka er ment til å vare bilens levetid, og at hele bilen har samme garanti som resten av Mitsubishi's modeller; 5 år/100 000 km.
Jeg synes absolutt at man skal reise til forhandler og se, ta og føle på de aktuelle bilene og selvfølgelig prøvekjøre dem også. Om man ender opp med en Think eller en Mitsubishi vil sannsynligvis være en faktor av behov og følelser og sikkert andre ting også, men jeg ville ikke avskrevet i-Miev fordi man er redd for at batteriene ikke skal holde. Dette er ikke Mitsubishi's første bil, og ikke driver de bare med biler heller. Denne modellen er blitt grundig testet før den kom på markedet.
Jeg kjenner ingenting til Think og erfaring begrenser seg til en runde i Hunderfossen. Det er jo helt supert at det finnes nordmenn som tør å tenke anderledes og tro på drømmen om et norsk elbil eventyr, og produktet er sikkert veldig bra. Jeg er for mangfold og tror det fremmer konkurranse og fokus til det beste for forbrukerne. Jeg synes egentlig det er enkelt; noen liker mora og noen liker dattera. Think eller i-Miev? Prøv selv så kjenner du det i magen hva du skal gå for.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

froland

Hei Granheim! Har du noe info om hva som skjer etter de 100000km? Hva vil et batteriskifte koste? Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA