Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Smarte løsninger

Startet av novata, fredag 21. januar 2011, klokken 11:46

« forrige - neste »

Granheim

Jeg legger inn samme tekst som jeg har gjort i en annen tråd:

Heisan alle sammen

Jeg er helt ny på forumet og helt fersk som elbil sjåfør. Jeg jobber som selger for Mitsubishi på Kongsberg og synes det er flott å kunne kommunisere med dere som brukere på denne måten. Masse spennende lesning og en fantastisk mulighet til å få synspunkter og tilbakemeldinger.

Jeg har sammen med familien brukt bilen i julehelga mens det var ned mot -20 grader her på Kongsberg og har gjort noen erfaringer allerede. Min erfaring er at bilen med 4 pers, bagasje og varmeapparatet på maks klarer 60 km med variert kjøring.
Jeg har også erfart hvor stor forskjell det er på å kjøre økonomisk (innenfor ECO grensen) og når man bruker den kraften som er tilgjengelig.
Mitsubishi har hatt mange testkilometer på denne bilen før den ble sluppet, også i Norge, og rekkevidden oppgis til å være fra 55-180 km helt avhengig av hvordan man kjører, temperatur osv.
Ellers kan jeg nevne at det ikke lar seg gjøre å sette på varmeapparatet mens bilen lader. Kupevifta vil starte og blåse luft, men det er driftsbatteriet som gir strøm til varmekolben som varmer opp vannet som igjen går gjennom varmeregisteret og dette koples først inn når bilen "startes" (det vil da stå ready i instrumentpanelet). Det lar seg ikke gjøre å kople inn driftsbatteriet og driftsmotoren mens bilen lader.
Når det gjelder sikkerhet synes jeg det kan være greit å nevne at bilen har 6 kollisjonsputer (altså puter både foran og bak), indikator som sier i fra hvis setebelter ikke er festet (både foran og bak), mulighet for å skru av passasjerairbag foran. Den har dessuten moderne sikkerhetskarrosseri og stålbjelker i dørene.
For barnefamilier som vår er det en klar fordel med bakdører slik at man slipper å krabbe inn i bilen hver gang man skal feste setebeltet, og da vi resite fra julefeiring fikk vi plass til både unger, tre søplesekker med gaver, klær og sengetøy. Innvendige mål er ikke ulike Nissan Leaf selv om den vil ha fordelen av å kunne frakte fem personer. Dessuten leveres bilen med både elektriske vinduer, varmeseter (som allerede er nevnt) A/C og Pioner navigasjonssystem (meed Bluetooth) hvor alle landets ladestasjopner er lagt inn.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Granheim

Side 14 i brosjyra som omhandler farger og utstyr

Granheim

Side 15 i brosjyra som omhandler tekniske spesifikasjoner

mohpet

Jeg synes vi skal proeve aa unngaa rene reklameinnlegg i traadene...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Lunde

Om jeg vil ha en fireseter som gir den rekkevidden jeg forventer kan jeg spandere noen sekunder på å kravle inn på gamlemåten. Det har jeg gjort i mange år i min barndom.

Hvordan det blir i praksis over år med slitasje og nedsatt ytelse som en følge av elde og kilometer gjenstår å se. MEN det er et faktum at batteriene lever sine liv basert på hvor mye de leverer og antall ganger de lades. Med kort rekkevidde gir selvsagt mer batterislitasje enn en bil med lengre rekkevidde. Et batteri i en iMiev må nødvendigvis lades opp to tre ganger så ofte som mine ZEBRA batterier på samme kjørelengde over år.

iMiev er en fin bil med gode (for gode) ytelser på accelerasjon i forhold til resursene batteriet stiller til rådighet. TH!NK har til nå vært smartere og begrenset effekten slik at bilen får akseptable ytelser og god rekkevidde. De kan om de vil lage biler som går som f... Har kjørt en og vil vel kanskje ikke anbefale de å ta den så langt ut ;-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lars C. Krogenæs

@Granheim: Velkommen til forumet. Flott at vi får litt info fra en Mitsubishi forhandler på forumet.

@mohpet: Så lenge poster legges inn samtidig som det "flagges" at forfatteren er forhandler, og det postes som svar på emnet, synes jeg ikke dette er å annse som reklame, tvert i mot mener jeg dette er med på å "berike debatten".

Lars

Forum Admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

Jeg vil presisere at jeg under uttaler meg som privatperson, med mine private tanker:

Jeg for min del mener at M-iev vil være et bedre elbilkjøp enn Think. Jeg har også anbefalt min mor å kjøpe i-Miev i stedet for Think, og hun får sin bil levert 8. februar. Jeg gleder meg til å låne denne.

Grunnen til at valget fallt på i-Miev og ikke Think er at jeg har sett for mange Think forhandlere som ikke er i stand til å ta vare på Think kundene. Man slipper også å forholde seg til en bilprodusent som er underfinansiert, har gått konkurs en rekke ganger tidligere, og som vi ikke har noen garanti for vil være i live om noen måneder. Think har aldri greid å tjene penger på produksjonen av elbiler, og jeg tror desverre Think aldri noen gang vil greie å tjene penger på produksjonen i fremtiden heller.

Når det gjelder Think som bil, er bilen nå veldig gammel. Bilen ble vel utviklet av Ford tidlig 2000 tallet, og henger ikke med sikkerhetsmessig i forhold til i-miev. Sikkerhet er vanskelig og de store bilprodusentene har bygget opp betydelig kompetanse på dette over de siste 20 årene, med store avdelinger som jobber kontinuerlig med sikkerhet. Denne kompetansen besitter ikke Think. Jeg tror det er en grunn til at Think ikke ønsker at Euro-Ncap skal teste bilen deres.

i-Miev er bygget på Mitsubishi i fra 2006, med helt andre sikkerhets standarder enn Think sin modell.

Min mor trenger ikke lang rekkevidde, og 5-6 mil holder på vinterstid. Langturer er evt. aktuellt på sommeren. Jeg håper det blir utbygd et lite nett av hurtigladere som vil gjøre det mulig å bruke bilen til noen langturer (Oslo-Kr.sand/Oslo-Strømstad/Oslo-Lillehammer) i-Miev har mulighet til hurtiglading. Think har ikke mulighet for hurtiglading.

i-Miev har 4 dører, Think har kun 2. Skal du ha et bakovervendt barnesete er det håpløst med kun 2 dører.

At i-miev har bedre akselrasjon og toppfart som kan brukes om nødvendig, synes jeg er en fordel, så lenge man er bevisst at dette vil gå utover rekkevidde. Bilen har vel også "gir" for å begrense effekten du kan ta ut, slik at man kan velge mellom en rask bil følelse, eller en "dau el-saxo" følelse.

Jeg kommer til å montere inn en Defa kupevarmer i min mors bil, slik at kupeen vil være varm i det man setter seg inn for å kjøre hjemenifra. Det hadde jeg på min el-saxo, og det fungerte glimrende.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

El rayo

Som det er skrevet i en annen tråd så finnes det ikke én bil som er perfekt for alle.

Det er litt mye syns-ing og tro-ing som jeg må si meg uenig i.
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 06. januar 2011, klokken 23:42
Think har aldri greid å tjene penger på produksjonen av elbiler
Ergo får man mer enn man betaler for.

Når det gjelder Think som bil, er bilen nå veldig gammel ... henger ikke med sikkerhetsmessig i forhold til i-miev. Sikkerhet er vanskelig
Veldig gammel var nå hardt tatt i, når man tenker på at det er 112 år siden en elbil oppnådde 100 km/t.
Th!nk er bygget med en solid ramme av stål og aluminium og har et mykt plastskall. Jeg tror den måten å lage bil er sterkere enn et selvbærende tynnplate-karosseri. Eier 5 veteranbiler med stålramme som har overlevd i 72 - 37 år. Har personlig opplevd å bli torpedert i Th!nk av en tung fossilbil og kjører fremdeles samme Th!nk uten at den har hatt behov for oppretting og lakkering.

Jeg kommer til å montere inn en Defa kupevarmer
Helt perfekt er i-MiEV altså ikke.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Carl Anton Stenling

Man slipper også å forholde seg til en bilprodusent som er underfinansiert, har gått konkurs en rekke ganger tidligere, og som vi ikke har noen garanti for vil være i live om noen måneder.

Erfaringene med PSA (Peugeot og Citroën) viser at heller ikke en stor bilprodusent nødvendigvis følger opp elbil-markedet godt. Store bilprodusenter har hittil sett på elbilsatsninger som eksperimenter. I praksis er det jo entusiaster i markedet (f.eks. Enviro i Drammen) som har fulgt opp PSA-bilene skikkelig, mens importøren helst ikke vil ha noe med elbilkundene å gjøre. Her blir det spennende å se hvordan Mitsubishi håndterer dette i det lange løp.

Fordelen med Think som produsent er at de står last og brast med elbilmarkedet og ikke bare plutselig velger å kun satse videre på tradisjonelle biler. Ulempen er som du nevner at Think i større grad enn Mitsubishi vil streve med å oppnå lave enhetspriser og lønnsomhet.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Granheim

Man kan gjerne diskutere det Lars mener og være uenig, men de fleste er nok enige i at det er pengene som bestemmer. I dette tilfellet har det tvunget seg frem gjennom bevisstgjøring av klimaproblematikken, gjennom krav fra myndighetene; rett og slett av at vinden er i ferd med å snu. De som er i stand til å snu seg med vinden overlever, de andre vil bli borte.
Bilindustrien er allerede inne i en stor organisatorisk omstrukturering i form av av mange små slukes av de store og i form av samarbeid som for eksempel Mitsubishi har med PSA (Citroen og Peugeot). I fremtiden vil de produsentene som ikke nå legger ressurser i å utvikle et komplett el/hybrid modellprogram rett og slett ikke kunne konkurrere. Tenk selv hvor lite interessant det har vært for folk flest å kjøre Think, nå vil det være omvendt. Det er jo derfor de aldri har tjent penger, fordi utviklings- og produksjonskostnadene har oversteget inntektene. Og jo flere enheter man selger, jo flere enheter kan man fordele utviklingskostnadene på.
El rayo: Det blir litt vel enkelt å konkludere med at man får mer enn man betaler for av en produsent kun på grunnlag av at produsenten ikke klarer å tjene penger. Dette er normalt ikke noe sunnhetstegn.
Dessverre tror jeg (og dette er min helt personlige mening) at toget nå har gått for Think, såfremt de ikke kjøpes opp/fusjonerer, eller de har noe på utviklingssiden som andre ikke har. De store gutta har bestemt seg for å satse, og de pøser milliarder inn i å bli først og best, og da bli Think litt liten. De har fått holde på i et segment som ikke har interessert noen andre men den tiden er over. Dermed kan man også være trygg på at dette ikke er et blaff og at man vil ende opp som "ensom" kunde uten noen å forholde seg til. Mitsubishi ruster nå opp hele forhandlernettet sitt i forhold til kunnskap rundt elbil og rundt i-Miev, og hver eneste forhandler utdanner mekanikere til å bli i stand til å utføre reparasjoner og service på elbil.

Til slutt vil jeg forklare girfunksjonene i i-Miev som er (P)ark - (R)everse - (N)øytral - (D)rive - (B)rake - (C)omfort

Park - trenger ingen ytterligere forklaring
Reverse - trenger ingen ytterligere forklaring
Nøytral - trenger ingen ytterligere forklaring (men dette er "giret" du skal bruke hvis bilen skal taues)
Drive - gir moderat regenerering når accelleratoren slippes opp (ladinga gjør at det bremser når du slipper opp gasspedalen)
Brake - gir en større grad av regenerering og følgelig også mer motstand (det bremser mer - typisk for nedoverbakker)
Comfort - gir en mindre grad av regenerering og følgelig mindre motstand (fint å bruke på flat landeveiskjøring hvor du uansett ikke ville hatt så mye igjen for regenereringen. Her er det bedre at bilen ikke er like ømfintlig for at du slipper opp gassen litt)

cra

Sitat fra: Granheim på fredag 07. januar 2011, klokken 10:58
Comfort - gir en mindre grad av regenerering og følgelig mindre motstand (fint å bruke på flat landeveiskjøring hvor du uansett ikke ville hatt så mye igjen for regenereringen. Her er det bedre at bilen ikke er like ømfintlig for at du slipper opp gassen litt)

Også kjent som "vinter-hakket" når man skal ned ei skikkelig holke?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Carl Anton Stenling

Vi er inne på et interessant tema om hvorvidt det er sannsynlig at eksisterende bilfabrikker makter å ta ledelsen i elbilmarkedet eller om det vil bli andre aktører som trekker det lengste strået. Jeg oppretter en egen tråd for dette temaet.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

froland

Hei venner! Det er meget skuffende å se at en administrator som Lars C. Krogenæs få seg til å si sånne ting om norsk bilindustri. Jeg har hatt Think siden 2001 og har vært veldig fornøyd med bilene mine. I dag har jeg en nyThink som jeg synes er helt topp. Mange ser ut til å ønske at Think går konkurs, og det greier vi nok i felleskap med de holdningene som Lars frembringer. Her kommer det stadig nye folk inn på forumet som ønsker info for neste bilkjøp. Og så får de se sånne utspill som Lars har. Konkurs og dårlig service osv. Ja det er jaggu god reklame fra ADM på siden vår. Jeg får inderlig ikke håpe at  det som du prediker setter seg i hukommelsen på folk flest. Det er nesten som en ikke gidder å være med på denne siden mere. Jeg kan ikke forstå hva som skjer når folk er såå negativ til den eneste bilen som er NORSK. Nei nå ble jeg sur! Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

jkirkebo

Sitat fra: froland på fredag 07. januar 2011, klokken 22:48
Hei venner! Det er meget skuffende å se at en administrator som Lars C. Krogenæs få seg til å si sånne ting om norsk bilindustri. Jeg har hatt Think siden 2001 og har vært veldig fornøyd med bilene mine. I dag har jeg en nyThink som jeg synes er helt topp. Mange ser ut til å ønske at Think går konkurs, og det greier vi nok i felleskap med de holdningene som Lars frembringer. Her kommer det stadig nye folk inn på forumet som ønsker info for neste bilkjøp. Og så får de se sånne utspill som Lars har. Konkurs og dårlig service osv. Ja det er jaggu god reklame fra ADM på siden vår. Jeg får inderlig ikke håpe at  det som du prediker setter seg i hukommelsen på folk flest. Det er nesten som en ikke gidder å være med på denne siden mere. Jeg kan ikke forstå hva som skjer når folk er såå negativ til den eneste bilen som er NORSK. Nei nå ble jeg sur! Froland

Er Think så veldig norsk lenger da ? Etter hva jeg kan huske produseres den nå i Finland ? Greit at firmaet er hovedsakelig norsk-eid, men uten produksjon i landet så...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HHF

Jeg synes også det er synd ikke Think kunne bli en norsk suksess, men det må vi vel nesten takke norske myndigheter for at det ikke ble. De kunne valgt å hjelpe selskapet igang skikkelig når de hadde sjansen. Nå er det en norsk ide, men utenlandsk eierskap. Fremdeles ønsker jeg Think alt godt, men synes det er litt mindre spennende når det ikke er på norske hender, må jeg innrømme. Irriterende.

Når det er sagt, synes jeg det må bli bilens egenskaper som avgjør om man skal kjøpe den eller ikke. Think har i lang tid hatt et forsprang som man ikke har klart å utnytte godt nok. Nå kommer alle de andre seilende og da blir det spennende å se hvordan det går. Fremdeles mener jeg Think må være det beste valget i den overkommelige prisklassen for mange her i Norge med våre vintre, men det kommer nok snart andre på banen som vil gjøre det valget vanskeligere og vanskeligere.

Lars sitt innlegg her får han jo stå for selv - jeg synes nok også det var i overkant pessimistisk på Thinks vegne  8)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA