Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger?

Startet av Victorian, mandag 10. april 2017, klokken 10:48

« forrige - neste »

Victorian

Jeg har en blå industrikontakt i garasjen, 16A med 3 faser.
Jeg vil lade en leaf med 3,6kw lader (16A 230V).


Slik jeg ser det bør jeg kjøpe denne ledningen med schuko-kontakt, og en adapter fra industrikontakt til schuko.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-1/products/charge-amps-ray-justerbar-ladekabel

Dette ser jeg bare fordeler med, det blir billigere siden jeg ikke trenger ekstra type2 til type1 kabel og det blir en fleksibel løsning hvor jeg kan ta med ledningen i bilen, ha den i reserve eller selge den om jeg bytter bil.


Er det noen grunner til å gå for veggboks? Er det noe jeg overser eller er det rett og slett bare gunstigere med kabel enn veggboks til mitt bruk?


Edit: Jeg ser at kabelen/kursen etter forskrift skal ha type b jordfeilvern. Finnes det noen ladekladder med dette?

nofuelno

Med tanke på elsikkerhet, så er en dedikert veggboks å anbefale. ( gjerne med Type 2 uttak som passer alle )

Du bør anskaffe deg en type2 > Type 1 kabel om du skal lade på offentlige steder da dette er den nye standarden.

Det finnes ingen ladekabler med type B jordfeilvern. Dette sitter derimot i nyere veggboksmodeller.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

Sitat fra: Victorian på lørdag 04. februar 2017, klokken 00:11
Jeg har en blå industrikontakt i garasjen, 16A med 3 faser.
Jeg vil lade en leaf med 3,6kw lader (16A 230V).


Slik jeg ser det bør jeg kjøpe denne ledningen med schuko-kontakt, og en adapter fra industrikontakt til schuko.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-1/products/charge-amps-ray-justerbar-ladekabel

Dette ser jeg bare fordeler med, det blir billigere siden jeg ikke trenger ekstra type2 til type1 kabel og det blir en fleksibel løsning hvor jeg kan ta med ledningen i bilen, ha den i reserve eller selge den om jeg bytter bil.


Er det noen grunner til å gå for veggboks? Er det noe jeg overser eller er det rett og slett bare gunstigere med kabel enn veggboks til mitt bruk?


Edit: Jeg ser at kabelen/kursen etter forskrift skal ha type b jordfeilvern. Finnes det noen ladekladder med dette?

Du trenger ikke B vern om du bruker eksisterende stikk.

Vår semiportable veggboks med inntakskabel med 3 fase 16A støpsel for plug and play og 5m kabel til bilen er rimeligere enn denne ladekabelen:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-1f-ladestasjon-5m-rett-kabel-t1?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-1-pistol

Ønsker du likevel B vern, tilbys denne også med det.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KrisG

Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. februar 2017, klokken 16:22
Du trenger ikke B vern om du bruker eksisterende stikk.

Vår semiportable veggboks med inntakskabel med 3 fase 16A støpsel for plug and play og 5m kabel til bilen er rimeligere enn denne ladekabelen:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-1f-ladestasjon-5m-rett-kabel-t1?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-1-pistol

Ønsker du likevel B vern, tilbys denne også med det.

Hei elektrolux!

Mener du at å lade elbil i en stikkontakt prosjektert for annet utstyr enn elbil ikke er bruksendring, og dermed ikke utløser krav fra DSB om installasjon av jfb type B?


Til trådstarter: det er ditt ansvar som eier av det elektriske anlegget at det er i orden og brukes korrekt. Kjipt med avkorting ved brann fordi en eller annen på et forum sa "man ikke trengte jordfeilbryter". /overdrivelse.

elektrolux

Sitat fra: KrisG på lørdag 27. mai 2017, klokken 23:30
Hei elektrolux!

Mener du at å lade elbil i en stikkontakt prosjektert for annet utstyr enn elbil ikke er bruksendring, og dermed ikke utløser krav fra DSB om installasjon av jfb type B?


Ja. Det mener jeg. Akkurat som å bruke en gjerdesag på et innestikk på f.eks badet.

Badestikket er sikkert satt opp for hårføner og barbermaskin, men det er ikke ulovlig å bruke dette stikket i forbindelse med oppussing av huset, eller til Jr. sin Gettoblaster i forbindelse med en fest.

F.eks er huset vårt fra 1912. På den tiden var første generasjon elbiler mer eller mindre utkonkurrert av bensinbiler og trikkeren hadde neppe tenkt på at vi 100 år senere skulle vende tilbake til elektrisk drift. Likevel har jeg god samvittighet når jeg en sjelden gang lader en av elbilene mine hjemme.

Motsatt ville det vært umulig for "hu mor" å vite hvilke stikk som er prosjektert for lading av elbil, og hvilke som ikke er det. I praksis hadde vi ikke kunnet kjørt elbil de 15 årene vi har gjort det, for jeg kjenner ikke til et eneste stikk utenom offentlige som er prosjekterte for lading av disse bilene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Det må være forskjell på sporadisk og permanent bruk.

Dvs. besøker man besteforeldre 2-3 ganger i året og lader bilen sin med 8A fra et utestikk som normalt brukes til verktøy så kan det umulig falle innunder definisjonen "bruksendring" med krav om ny kurs og eget vern.

Snakker man derimot om permanent hjemmelading er det helt klar bruksendring.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. mai 2017, klokken 09:25
Det må være forskjell på sporadisk og permanent bruk.

Dvs. besøker man besteforeldre 2-3 ganger i året og lader bilen sin med 8A fra et utestikk som normalt brukes til verktøy så kan det umulig falle innunder definisjonen "bruksendring" med krav om ny kurs og eget vern.

Snakker man derimot om permanent hjemmelading er det helt klar bruksendring.
Helt riktig oppfattet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Enig i det. Selv med våre 26 elbiler blir det kun sporadisk lading fra disse stikkene.

Ellers benyttes de til høytrykkspyling og støvsuging og polering av bilene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Krav om B-vern har ikke tilbakevirkende kraft på eksisterende stikk.
Akkurat som veggbokser som ble satt opp uten B-vern før kravet om B-vern kom,disse trenger heller ikke ettermontere B-vern.

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 29. mai 2017, klokken 11:11
Enig i det. Selv med våre 26 elbiler blir det kun sporadisk lading fra disse stikkene.

Ellers benyttes de til høytrykkspyling og støvsuging og polering av bilene.
Altså, hvor pleier du da å lade elbilene?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#10
Offentlig ladestolper.

Går hardt uttover kladdene mine, men sparer mer enn kostnaden på nye støpsel.  :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA