Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Info om biler sett på veien før påske

Startet av Andre72, mandag 10. april 2017, klokken 10:48

« forrige - neste »

Andre72

Jeg har en BMW 525D touring xDrive som vi etterhvert skal bytte ut. Ønsker primært å finne en elbil som dekker følgende behov:
- Bra rekkevidde
- God plass til familie på 5
- Mulighet for takboks
- Tilhengerfeste

Jeg er inneforstått med at det per dags dato ikke finnes en elbil som dekker alle behovene. En Model S dekker det viktigste.

Men hva tenker dere angående å kjøpe en fullspekket S100D nå? Den koster jo nesten 1.1 mill med alle tilvalg.. Bør vi heller holde på BMWen et par år til og se an hva Audi sin Q6 E-Tron blir? Den virker jo forlokkende med 95KW, 7 seter, hengerfeste, takboks og ikke minst Audi-finish.

Jeg synes det er litt vanskelig å signere på en Model S til over 1 mill når det er så mye på gang fra andre merker. Men samtidig så er det heller ingen tvil om at nye Model S er blitt en rimelig bra bil.

knut.aulie


Elbil fundamentalist

Dieselbrenner'n blir ikke akkurat mer verdt med tiden. Jeg hadde ikke ventet. 1,1 mill er en del, men går du for en S75 fullspekket til 850' er det 250' mindre. Kjøper du en demobil kan du trekke av 40' til. Eller en nesten ny på Finn med gratis SC og du slipper ventetid i bestilling.

S90D 5000km kr899'
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84722051
S75D 3500km kr719'
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89148680

Det er ladestasjonene også. Ingen er bedre enn SC på en god stund enda. Dessuten skal Tesla doble SC ladestasjoner innen model3 kommer.

Sats på en model S nå og ett par år fremover, og så ev. bytte til Q6 etron senere dersom/når ladeinfrastrukturen til VAG blir bra nok.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Luftventil

Det er egentlig perfekt å kjøpe Model S nå. Bilen er ordentlig gjennomprøvd og oppgradert mye siden den ble lansert, og alle feilene bilen hadde i starten er fikset.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

turfsurf

Sitat fra: Luftventil på lørdag 04. februar 2017, klokken 02:04
Det er egentlig perfekt å kjøpe Model S nå. Bilen er ordentlig gjennomprøvd og oppgradert mye siden den ble lansert, og alle feilene bilen hadde i starten er fikset.
Dørhåndtakene har vel ikke blitt fikset enda?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. februar 2017, klokken 07:39
Sitat fra: Luftventil på lørdag 04. februar 2017, klokken 02:04
Det er egentlig perfekt å kjøpe Model S nå. Bilen er ordentlig gjennomprøvd og oppgradert mye siden den ble lansert, og alle feilene bilen hadde i starten er fikset.
Dørhåndtakene har vel ikke blitt fikset enda?

Tja. Er det så mye feil med disse? Min 3,5 år gamle bil har ikke hatt noen dørhåndtakproblemer, annet enn defekte LED-lys. Jeg antar disse er fikset i nyere biler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Jeg hadde ihvertfall feil på både min 2013 og 2015. Håndtak som stod ute, håndtak som ikke kom ut, og lysdioder som røyk. Så vidt jeg vet har de ikke endret mekanismen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Andre72

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 04. februar 2017, klokken 01:05
Dieselbrenner'n blir ikke akkurat mer verdt med tiden.

går du for en S75 fullspekket til 850' er det 250' mindre. Kjøper du en demobil kan du trekke av 40' til. Eller en nesten ny på Finn med gratis SC og du slipper ventetid i bestilling.

Sats på en model S nå og ett par år fremover, og så ev. bytte til Q6 etron senere dersom/når ladeinfrastrukturen til VAG blir bra nok.
Nei, BMWen vil også tape seg i verdi, men den har en verdi på ca 450k per i dag. Så verditapet på denne blir langt lavere enn på en ny Tesla. Det ligger et usikkerhetsmoment på BMWen angående mulige reparasjoner som ikke lengre vil dekkes av garanti.

En ny fullspekket S75 koster 930k og en S75D koster 970k! Full utstyrspakke til en Tesla model S ligger nå på ca 250k! Det er ikke langt unna de tyske premiummerkene. Selv en S60 uten D koster 875k fullspekket. Det er altså ikke mulig å komme ned på 850k som du nevner. Og skal man først betale 970k for en Tesla så klemmer jeg like godt til å kjøper det største batteriet. Det tror jeg ikke jeg vil angre på over tid.

Gratis SC har overhodet ingen betydning for meg. Beløpene jeg eventuelt må betale de gangene jeg trenger superlading er så små at det ikke vil vises i totalregnestykket for å eie en så dyr bil som Tesla S.

Ladeinfrastruktur betyr heller ikke all verdens for meg. Vi vil bruke bilen for det meste lokalt slik at vi kan lade hjemme og på hytta.

Brukt Tesla er heller ikke så veldig aktuelt. Jeg vil ha med AP2 og de nye premium setene. Ikke mange på bruktmarkedet som har dette.


Elbil fundamentalist

Har man så klare preferanser så står kun en ny modell S100D igjen som alternativ. Bra bil. Hadde valgt 100D selv om jeg skulle kjøpt nå. Hadde vel droppet "full autonom",  21" og bakovervendte barneseter iom at ungene er blitt større.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

elektrolux

Det mest miljøvennlige ville vært å beholde dieselpurken til de behovene du skisserer, og suplementere med en brukt e-Up til alle småturene du antakelig har på lik linje med de fleste andre.

Dette vil også være den mest økonomiske løsningen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Andre72

Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. februar 2017, klokken 13:40
Det mest miljøvennlige ville vært å beholde dieselpurken til de behovene du skisserer, og suplementere med en brukt e-Up til alle småturene du antakelig har på lik linje med de fleste andre.

Dette vil også være den mest økonomiske løsningen.
Enig i at det sannsynligvis er det mest økonomiske. Men det er to ting som taler mot den løsningen:
- Vi sliter litt med å parkere 2 biler
- Mulige verkstedkostnader på BMWen kan gjøre regnestykket mye dårligere

Miljøaspektet er ikke styrende for oss. Det blir mest en bonus dersom vi går for elektrifisering.

Luftventil

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. februar 2017, klokken 07:39
Sitat fra: Luftventil på lørdag 04. februar 2017, klokken 02:04
Det er egentlig perfekt å kjøpe Model S nå. Bilen er ordentlig gjennomprøvd og oppgradert mye siden den ble lansert, og alle feilene bilen hadde i starten er fikset.
Dørhåndtakene har vel ikke blitt fikset enda?

Det vet jeg ikke, men Model S har iallefall klatret mye på lister over driftsikkerhet.

https://electrek.co/2016/10/24/tesla-model-s-re-earns-consumer-reports-recommendation-on-improved-reliability/
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Andre72

Sitat fra: Luftventil på lørdag 04. februar 2017, klokken 15:02
Det vet jeg ikke, men Model S har iallefall klatret mye på lister over driftsikkerhet.
Jeg har ikke fulgt Tesla så veldig tett. Men den nye faceliften har brakt nivået på "opplevd kvalitetsfølelse" opp flere hakk i forhold til de tidligere versjonene. Har et par naboer med tidlige Tesla.

Forøvrig er det også klart at nivået opp fra en Tesla til en ny E-klasse/5-serie eller tilsvarende fortsatt er vesentlig. Jeg kjenner på at det blir en klar nedgradering på dette området pom jeg skulle velge å bytte fra BMWen til en ny Tesla. Men det viktigste er at driftssikkerheten er blitt bedre - og det har jeg inntrykk av at den er?

doldis1

 
SitatDieselbrenner'n blir ikke akkurat mer verdt med tiden.

Har ingen mening om hva du bør gjøre men merk deg sitatet ovenfor! På ett eller annet tidspunkt vil
det gå opp for hvermannsen at elbilen tar over i Norge. Det kan ta 10 år, eller 5 år, ett år eller det kan allerede være i ferd med å skje !
  Uansett vil alle som sitter med dieselbil sitte igjen med svarteper da... Dess dyrere dieselbrenner dess
værre, men alle vil bli sgs. umulig å selge !


Øyvind.h

Den følelsen hadde jeg allerede i 2013. Veldig glad når dieselbilen rullet avgårde med ny eier.
Dieselforbudet i Oslo nå i vinter har nok vært en solid vekker for en del, selv om salgstallene allerede har falt mye fra toppnivåene. Det man har snakket om i flere år er nå en realitet. Eneste som er synd er at det er veldig få elbiler å velge mellom. Spesielt med god plass og lang rekkevidde.

Dog tror jeg fortsatt det vil gå greit å selge større dieselbiler, spesielt ut av storbyer og nordover.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA