Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Info om biler sett på veien før påske

Startet av Andre72, mandag 10. april 2017, klokken 10:48

« forrige - neste »

Ebe

Fungerer ikke skistativet til model X godt nok til å dekke kravet til skiboks?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

AppleKnocker

Hvor mye kjører du i året?

Jeg gikk fra en BMW F11 som kanskje er den du også har, til en Model S. Økonomisk er det gullkantet hvis man kjører mye (vi kjører 60k km/år fordelt på to biler). Det er jo noe du kan regne på, Jeg går ikke tilbake, men noen ganger savner jeg kombinasjonen av komfort og presisjon som BMWen leverte. Tesla er semi-premium i mine øyne. Sånn sett kan jeg forstå at du vil vente på en elektrisk Audi eller noe annet. Hvis du går for Model S kommer du til å forbanne slurvepetterne som skrur sammen disse bilene, men jeg tror ikke du blir skuffet over totalopplevelsen.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Luftventil

Sitat fra: Andre72 på lørdag 04. februar 2017, klokken 15:29
Sitat fra: Luftventil på lørdag 04. februar 2017, klokken 15:02
Det vet jeg ikke, men Model S har iallefall klatret mye på lister over driftsikkerhet.
Jeg har ikke fulgt Tesla så veldig tett. Men den nye faceliften har brakt nivået på "opplevd kvalitetsfølelse" opp flere hakk i forhold til de tidligere versjonene. Har et par naboer med tidlige Tesla.

Forøvrig er det også klart at nivået opp fra en Tesla til en ny E-klasse/5-serie eller tilsvarende fortsatt er vesentlig. Jeg kjenner på at det blir en klar nedgradering på dette området pom jeg skulle velge å bytte fra BMWen til en ny Tesla. Men det viktigste er at driftssikkerheten er blitt bedre - og det har jeg inntrykk av at den er?

Driftssikkerheten var ganske dårlig i starten, men skal være bra nå. En elbil krever jo mye mindre vedlikehold enn en fossilbil, men Tesla slet mye med småfeil i starten, slik som dørhåndtakene.

Kvalitetsfølelsen er nok ikke på nivå med BMW eller Mercedes, men jeg opplevde den som tilfredsstillende. Men bilen er såpass annerledes alt annet at du egentlig bare må prøvekjøre for å se om den faller i smak.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

doldis1

Sitat fra: Andre72 på fredag 03. februar 2017, klokken 23:59
Men samtidig så er det heller ingen tvil om at nye Model S er blitt en rimelig bra bil.

Her er du såvidt inne på et annet viktig tema, Model S er iallefall en bil..... VW konsernet er eksperter på
å lage prototyper og framtidsmodeller... Der det meste forblir luftige drømmer ...Så får nå den som lever se
når EL Audien kommer...


Andre72

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 04. februar 2017, klokken 18:59
Hvor mye kjører du i året?

Jeg gikk fra en BMW F11 som kanskje er den du også har, til en Model S. Økonomisk er det gullkantet hvis man kjører mye (vi kjører 60k km/år fordelt på to biler). Det er jo noe du kan regne på, Jeg går ikke tilbake, men noen ganger savner jeg kombinasjonen av komfort og presisjon som BMWen leverte. Tesla er semi-premium i mine øyne. Sånn sett kan jeg forstå at du vil vente på en elektrisk Audi eller noe annet. Hvis du går for Model S kommer du til å forbanne slurvepetterne som skrur sammen disse bilene, men jeg tror ikke du blir skuffet over totalopplevelsen.
Vi kjører ca 20k per år. Økonomisk betyr det ca 3.500,-/mnd i diesel og bompenger. Ingen tvil om at det er mye å spare på å kjøpe en elbil!

Ja, det er en F11 vi har. Befriende å høre en Tesla-eier som anerkjenner at det er en semi-premium bil. Trettende å høre på enkelte som beskriver Tesla som "super premium"..

Vi var på besøk til et vennepar av oss i kveld. De kjører en 2014 S 85. Han trodde ikke jeg ville bli fornøyd med en Tesla. Men tror ikke han var helt oppdatert på hva faceliften har gjort med bilen heller.

Jeg vil sikkert bli irritert over enkelte av de elendige løsningene til Tesla, men samtidig har jeg også troen på at jeg kan få samme opplevelse som deg der jeg liker totalopplevelsen så godt at det kan bli kjøp. Uansett så gleder jeg meg til prøvekjøring på mandag. Vi skal ha bilen fra mandag til tirsdag og satser på å få en skikkelig gjennomgang. Går inn med positive og åpne øyne og håper å ikke bli for skuffet. Spennende!

Andre72

Sitat fra: Ebe på lørdag 04. februar 2017, klokken 18:28
Fungerer ikke skistativet til model X godt nok til å dekke kravet til skiboks?
Hvis du tenker på ekstern montasje på hengerfestet - så er svaret nei. Vi henger ikke skiutstyr for titalls tusen bak i saltføyka. Det er en løsning som kun fungerer på bilder og ikke i praksis.

Forøvrig har fruen i huset lagt ned veto mot å kjøpe en bil med sånne dører. De ser ifølge henne helt idiotiske ut. hehe

Andre72

Sitat fra: doldis1 på lørdag 04. februar 2017, klokken 19:28
VW konsernet er eksperter på
å lage prototyper og framtidsmodeller... Der det meste forblir luftige drømmer ...Så får nå den som lever se
når EL Audien kommer...
Jeg tror Audi mener alvor!
https://electrek.co/2017/01/31/audi-dealerships-behind-electric-vehicles/

Øyvind.h

Kvalitetsforbedringen har vært kontinuerlig. Største løft ved lansering av AP1 og høsten 2015. Dvs det skjedde ikke noe spesielt med kvaliteten knyttet til selve facelift-lanseringen. Men utseendet fikk en refresh.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Andre72

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 04. februar 2017, klokken 23:57
Kvalitetsforbedringen har vært kontinuerlig. Største løft ved lansering av AP1 og høsten 2015. Dvs det skjedde ikke noe spesielt med kvaliteten knyttet til selve facelift-lanseringen. Men utseendet fikk en refresh.
Ok, det var jeg ikke klar over. Trodde det meste kom med faceliften.

Luftventil

Sitat fra: Andre72 på lørdag 04. februar 2017, klokken 23:25
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 04. februar 2017, klokken 18:59
Hvor mye kjører du i året?

Jeg gikk fra en BMW F11 som kanskje er den du også har, til en Model S. Økonomisk er det gullkantet hvis man kjører mye (vi kjører 60k km/år fordelt på to biler). Det er jo noe du kan regne på, Jeg går ikke tilbake, men noen ganger savner jeg kombinasjonen av komfort og presisjon som BMWen leverte. Tesla er semi-premium i mine øyne. Sånn sett kan jeg forstå at du vil vente på en elektrisk Audi eller noe annet. Hvis du går for Model S kommer du til å forbanne slurvepetterne som skrur sammen disse bilene, men jeg tror ikke du blir skuffet over totalopplevelsen.
Vi kjører ca 20k per år. Økonomisk betyr det ca 3.500,-/mnd i diesel og bompenger. Ingen tvil om at det er mye å spare på å kjøpe en elbil!

Ja, det er en F11 vi har. Befriende å høre en Tesla-eier som anerkjenner at det er en semi-premium bil. Trettende å høre på enkelte som beskriver Tesla som "super premium"..

Vi var på besøk til et vennepar av oss i kveld. De kjører en 2014 S 85. Han trodde ikke jeg ville bli fornøyd med en Tesla. Men tror ikke han var helt oppdatert på hva faceliften har gjort med bilen heller.

Jeg vil sikkert bli irritert over enkelte av de elendige løsningene til Tesla, men samtidig har jeg også troen på at jeg kan få samme opplevelse som deg der jeg liker totalopplevelsen så godt at det kan bli kjøp. Uansett så gleder jeg meg til prøvekjøring på mandag. Vi skal ha bilen fra mandag til tirsdag og satser på å få en skikkelig gjennomgang. Går inn med positive og åpne øyne og håper å ikke bli for skuffet. Spennende!

Hold oss oppdaterte da! Spennende å høre hvordan folk som kommer fra "premiumbiler" opplever Tesla.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Elbil fundamentalist

Her er litt av min oppsummering fra tråden "Bilentusiaster. Finnes de her?".

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20486.msg362160.html#msg362160

I denne tråden skriver jeg at den mest premium bilen jeg har hatt er en BMW 5 serie. Ikke redd for å innrømme det.  Når man går fra BMW til Tesla marker man "fraværet" av BMW kvaliteten. Over litt tid, og man går tilbake til BMW igjen, merker man at den "fantastiske kraften og lyden i harmoni" bare er en masete motor som anstrenger seg hesblesende for "ingenting". Da er det ingen vei tilbake...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Andre72

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 05. februar 2017, klokken 01:33
Når man går fra BMW til Tesla marker man "fraværet" av BMW kvaliteten. Over litt tid, og man går tilbake til BMW igjen, merker man at den "fantastiske kraften og lyden i harmoni" bare er en masete motor som anstrenger seg hesblesende for "ingenting". Da er det ingen vei tilbake...
Dette er essensen av mine tanker også. Jeg har en idé om at motor og drivverk på en Tesla vil veie opp for den manglende kvaliteten og gjøre totalopplevelsen god nok.

Det står altså mellom å kjøpe en 100D nå eller å beholde BMWen et par år til og kjøpe elbil den dagen et av de store tyske merkene kommer med en skikkelig fullelektrisk familiebil.

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Øyvind.h

For meg er kjernen drivlinje og fleksibilitet, selv om jeg også liker totalpakken godt.

Hadde BMW levert en 5/7 seter stor elektrisk familiebil med minimum 400hk (man blir fort godt vant...), plass som en stasjonsvogn og mulighet for takstativ og/eller hengerfeste ville den helt klart blitt vurdert.

Det er en del ved Tesla jeg ikke liker. Men i det daglige er det stort sett bare en nytelse. Et kjapt trykk i appen og bilen er varm og isfri før hver tur. Litt smøring av pakninger før hver vinter og det er null problemer med frosne vinduer eller knirk fra panotak på tross av at jeg parkerer ute hele året. Plugg i en gang eller to i uken og bilen har rekkevidde nok til å kjøre dit jeg vil, når jeg vil, med en respons og kjøreglede den fossile drivlinjen ikke er i nærheten av å matche. Føles rett og slett langt mer moderne, så jeg forstår godt at det omtrent ikke finnes elbil-eiere som vil gå tilbake til bensin/diesel. Men klart - det er mulig å bli skuffet også om man ikke setter pris på noe av det bilen leverer, eller er veldig fokusert på det bilen ikke kan
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA