Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bagasjerom

Startet av derwaechter, søndag 09. april 2017, klokken 20:38

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Homecast på lørdag 25. februar 2017, klokken 14:27
Svar istedefor å være spydige da. Hva er et liv verdt? Det er dere som ønsker en kost nytte analyse


Spørsmålet var vel egentlig rettet mot meg, men siden jeg har et liv ved siden av elbilforum har jeg ikke rukket å svare enda.

Dette er typisk et spørsmål som kan stilles når man tenker sikkerhet uansett kostnad. Og det er selvsagt lett å stille det, når man slipper å betale for sikkerheten selv (slik tilfellet er for NEK).

Men et strengt regelverk har også en sikkerhetsrisiko. Blir kostnaden for høy, vil det være folk som ikke tar seg råd til oppgradering. Og de vil fortsette å lade på et slitent schuko-anlegg. Det er en mye større risiko enn om de kunne gjøre en rimelig oppgradering, uten "state of the art"-sikkerhet.

Man bør sette inn tiltak mot det som utgjør størst risiko (schuko?), og sørge for at flest mulig utbedrer dette. Det vil ha større gevinst enn om noen få oppgraderer til et 100% sikkert anlegg.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Griffel

#91
Så du mener at når DSB forteller hva som er lov (dedikert kurs med Schuko+10A, CEE, eller mode 3 der en lader regelmessig) og deretter gir sin klare anbefaling på mod 3 .

Så er ikke det noe å bry seg om, men en bør heller følge rådene til knut.a, Torodd og andre som sier at så lenge det uansett er mye farligere å kjøre bil enn å lade den, spiller det egentlig ingen rolle hvor dårlig det elektriske anlegget er?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

Poenget er vel vi ikke ønsker å havne der Norges største oljeselskap er i dag.

Gjennom en økonomisk gullalder har man bygget seg en sikkerhetskultur hinsides alt annet der man ikke kan kopiere et ark uten å følge en sikkerhets prosedyre - for å sette det litt på spissen.

I dag med stadig fallende oljepris han man ikke råd til dette lenger, men så lenge man har etablert dette tror man det er nødvendig fordi man har sluttet å tenke selv da det alltid har vært 10 som har tenkt for en, uten at det har blitt så mye bedre av den grunn.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

knut.aulie

Sitat fra: Griffel på lørdag 25. februar 2017, klokken 18:14
Så du mener at når DSB forteller hva som er lov (dedikert kurs med Schuko+10A, CEE, eller mode 3 der en lader regelmessig) og deretter gir sin klare anbefaling på mod 3 .

Så er ikke det noe å bry seg om, men en bør heller følge rådene til knut.a, Torodd og andre som sier at så lenge det uansett er mye farligere å kjøre bil enn å lade den, spiller det egentlig ingen rolle hvor dårlig det elektriske anlegget er?
Hva er det jeg har rådet noen til her? Med sitat pls!

Griffel

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. februar 2017, klokken 13:05
Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 25. februar 2017, klokken 10:46
Det som forundrer meg mest med alle dere overnervøse sjeler, er hvordan dere i det hele tatt kan vurdere å lade dette batteriet ut igjen. Bilkjøring er jo minst en million ganger farligere enn å lade bilen opp igjen, selv på schuko.....
[emoji1]
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Vi hadde ca 300 veggskap med bananbøssinger på fronten med mulighet for 3-fase. Husker ikke lenger sikringsstørrelsen, men det var minst 25A.

Ble bare brukt til å steke pølser på labben, en banan i hver ende av pølsa.  ;D


Torodd Stangeland

Lurte og veldig på hva jeg har rådet noen til??

Mitt poeng er at en grådig bransje tar noen priser hinsides all fornuft for å følge et regelverk som er en smule overkill.
For å ta mitt eget tilfelle: skal jeg legge opp et dedikert ladepunkt i garasjen, må jeg legge en kabel synlig fra sikringsskap, ut gjennom murvegg, grave 25 meter i asfalten som var ny for tre år siden. Da kobler jeg heller ladeboksen fra Kirkebø inn i en eksisterende rød CEE.
Hvis noen mener at dette er å sette familien i livsfare, så får det heller være så. Må være lov å bruke sunt vett......
Bmw I3 2015

knut.aulie

Sitat fra: Griffel på lørdag 25. februar 2017, klokken 19:33
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. februar 2017, klokken 13:05
Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 25. februar 2017, klokken 10:46
Det som forundrer meg mest med alle dere overnervøse sjeler, er hvordan dere i det hele tatt kan vurdere å lade dette batteriet ut igjen. Bilkjøring er jo minst en million ganger farligere enn å lade bilen opp igjen, selv på schuko.....
[emoji1]
Hverken Torodd eller jeg anbefaler noe her. Torodd påpeker det åpenbare som du åpenbart ikke tar stilling til fordi det ikke passer deg.

knut.aulie

Sitat fra: Torodd Stangeland på søndag 26. februar 2017, klokken 10:36
Lurte og veldig på hva jeg har rådet noen til??

Mitt poeng er at en grådig bransje tar noen priser hinsides all fornuft for å følge et regelverk som er en smule overkill.
For å ta mitt eget tilfelle: skal jeg legge opp et dedikert ladepunkt i garasjen, må jeg legge en kabel synlig fra sikringsskap, ut gjennom murvegg, grave 25 meter i asfalten som var ny for tre år siden. Da kobler jeg heller ladeboksen fra Kirkebø inn i en eksisterende rød CEE.
Hvis noen mener at dette er å sette familien i livsfare, så får det heller være så. Må være lov å bruke sunt vett......
Mitt eksempel er at jeg "bryter" mot anbefalte retningslinjer med å bruke orginal ladeledning på 16 amp kurs (dedikert 1,5 meter fra sikringsskapet). Laderen trekker ca. 8 amp fra kursen.
Boksen er lagt sånn at ledningen ikke har vekt på seg og jeg har sjekket at shuko kontakten og pinner ikke er varme (på sommeren).

Dette hadde ikke vært lovlig på nytt opplegg (måtte vært 10 amp!) og jeg vet at jeg mangler B vern.

Dette går helt fint og kommer ikke til å bli endret før jeg trenger mer strøm (32 amp ) til ny bil. Da blir det høyst sannsynlig Kirkebø boks eller Zapcharger (til to biler)

Homecast

#99
Det som imponerer er alle som åpenbart vet bedre enn DSB og andre myndigheter

Tror dere virkelig at dere vet bedre enn dem?

Og hvorfor i alle dager legger ikke folk opp et 50 mm trekkerør når de bygger garasje eller asfalterer. Er dere virkelig så glupe at dere kan bedre enn DSB, men klarer ikke planlegge for noe utvidelse uten å bruke 20 lapper pga manglende føringsveier.. er dette det som menes med å bruke sundt vett?

Og er det fortsatt ingen som ikke skjønner hva dc feilstrøm tilbake på nettet medfører? Siden ingen srgumenterer på dette
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

turfsurf

Så hvor mange dødsulykker har vært forårsaket grunnet "dc feilstrøm tilbake på nettet" fra elbil? Siden det er så viktig må det jo være en viss risiko.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Homecast

#101
Er du virkelig klar over alderen på el-bilene. Dette er noe som skjer pga manglende vedlikehold over tid.
Slitt isolasjon og koblinger påvirket av salt over tid er risikoen her blandt annet.

Og hvis vi benytter litt statistikk over hvor mange her inne som ikke gidder å levere leafen på service (eneste bilen med alder og mengde biler som kan være representativ mener jeg) så er det et tidsspørsmål før folk får utfordringer med jordfeilbryteren som ikke fungerer og andre merkelige fenomen.

Det er nemlig slik at dette vi prater om her sjeldent skjer etter 1 dag eller 2 uker.
Men det kan plutselig gå 6 måneder eller 2 år for eksempel. Eller det er da 10 år gammle bruktbiler som dette også kan skje med. Helt splitter nye biler skal det mye til at opplever slikt (men det kan fortsatt skje da også)

Hvordan er du kvalifisert til å avdekke det dersom slikt skulle oppstå hos deg? Regner med du har en plan for dette også?

Edit: forøvrig interresant at svarene ikke går ut på å forklare hvorfor det er bedre å følge egne meninger, men å prøve å slå tvil ut mot det jeg og griffel begrunner.
Svar tilbake er at det finnes andre ting som er farligere, og at det er for dyrt... det er tynn argumentasjon. Men dere må gjerne vise til noen med mer faglig tyngde enn DSB som viservtil at det dere sier er rett.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

turfsurf

#102
Jeg har ikke uttalt meg noe for eller i mot. Men siden du er så veldig hardnakket på at dette er så viktig, så regnet jeg med du hadde tall til å underbygge det? Skal noe være en risiko så må det være både konsekvens og sannsynlighet for at det skal skje. Foreløpig har jeg bare sett det ene. Sannsynligvis kan 20k kroner øke sikkerheten på el anlegg i eldre hus mye mere om de brukes til annet enn en enkelt kurs til elbil lading. Selvfølgelig burde alle øyeblikkelig oppgradert alle el anlegg til siste standard i.h.h.t bruk, og overdimensjonert m.t.p. fremtidige behov, men som alt annet handler det om å bruke begrensede midler best mulig. For de som ser på biler i lavere prisklasser er krav om en tileggsinvestering på 20k kroner en showstopper. Jeg vil heller se 150.000 ekstra elbiler på veien uten b-vern i ladekjeden, det vil sannsynligvis bidra mye mere til folkehelsa.

Edit: Å hele tiden dra inn DSB i diskusjonen her er en avsporing. Det er vel ingen som argumenterer for at det sikreste ikke er DSBs anbefalinger. Men sikkerhet er nesten alltid fordyrende og kompliserende, og vil måtte veies opp mot andre faktorer. Ellers hadde all veier hatt adskilte kjørefelt, og ingen biler kjørt over 30km/t. DSB gjør vurderinger ut i fra sikkerhet, men bryr seg lite om den enkeltes økonomi og totalbildet når det gjelder miljø.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. februar 2017, klokken 11:28
Dette går helt fint og kommer ikke til å bli endret før jeg trenger mer strøm (32 amp ) til ny bil. Da blir det høyst sannsynlig Kirkebø boks eller Zapcharger (til to biler)

EcoLite som jeg selger nå kan lastfordele 2 stk. mellom seg på en kurs for et lite pristillegg ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#104
Sitat fra: Torodd Stangeland på søndag 26. februar 2017, klokken 10:36
Lurte og veldig på hva jeg har rådet noen til??
Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 25. februar 2017, klokken 10:46
Bilkjøring er jo minst en million ganger farligere enn å lade bilen opp igjen, selv på schuko.....
Dersom ikke dette betyr at du mener at kvaliteten på el-anlegget er av liten betydning og at det derfor ikke spiller noen rolle hvordan du lader har jeg missforstått utsagnet.
Jeg leser dette som et råd: "gjør hva du vil det spiller ingen rolle"

At det er farligere å kjøre bil enn å lade er jeg selvfølgelig enig i. Bilen har sikkerhetsbelte og air-bag, selv uten dette ville det være større risiko å kjøre motorsykkel enn bil.

Men jeg finner ingen logikk i å si at en ikke bør redusere risiko i "sammenheng A" fordi rissiko i "sammenheng B" er større.

Lar du være å kjøre bil medfører det for deg antagelig en rekke ulemper, lader du fra mode-3 ladestasjon framfor en schuko har det bare fordeler.

Sitat fra: Torodd Stangeland på søndag 26. februar 2017, klokken 10:36
Da kobler jeg heller ladeboksen fra Kirkebø inn i en eksisterende rød CEE.
Ikke så dumt det, enda litt bedre ville det være å erstatte rød CEE med ladeboksen fast montert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA