Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bagasjerom

Startet av derwaechter, søndag 09. april 2017, klokken 20:38

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. februar 2017, klokken 00:31
Høres ut som noen er glad i harmonisering med EU regelverk. Grøss og gru
Jeg er ikke eletrikker, men husker godt EU sitt forbud mot bananplugger på høyttalerkabler fordi en gammel tante hadde satt dem i strømkontakten [emoji85]
Burde da vært forbud mot strikkepinner også (det satte jeg i kontaktes om liten gutt).
Vi hadde hatt et mye sikrere samfunn om alle kontakter var låst med hengelås og bare en eletrikker kunne låst opp!

Nevnte jeg barnehage generasjonen  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#76
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. februar 2017, klokken 00:31
Høres ut som noen er glad i harmonisering med EU regelverk. Grøss og gru
Jeg er ikke eletrikker, men husker godt EU sitt forbud mot bananplugger på høyttalerkabler fordi en gammel tante hadde satt dem i strømkontakten [emoji85]
Burde da vært forbud mot strikkepinner også (det satte jeg i kontaktes om liten gutt).
Vi hadde hatt et mye sikrere samfunn om alle kontakter var låst med hengelås og bare en eletrikker kunne låst opp!
Siden den gang har de fleste stikkontakter blitt pirkesikre, noe som har reddet livet til noen småbarn, og spart mange for skade. Synes virkelig ingeniøren og knut at det er ille?
Kanskje har utviklingen av teknisk sikkerhet noe av æren for at dere kom gjennom barnehagestadiet uten skade, eller kanskje...?

Det er jo veldig praktisk med et harmonisert regelverk da slipper vi å byttet ut alt elektrisk i elbilen som ikke tilfredstiller de Norske regler, og elbilen behøver ikke godkjennes av NEMKO.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. februar 2017, klokken 00:31
Høres ut som noen er glad i harmonisering med EU regelverk. Grøss og gru
Jeg er ikke eletrikker, men husker godt EU sitt forbud mot bananplugger på høyttalerkabler fordi en gammel tante hadde satt dem i strømkontakten [emoji85]
Burde da vært forbud mot strikkepinner også (det satte jeg i kontaktes om liten gutt).
Vi hadde hatt et mye sikrere samfunn om alle kontakter var låst med hengelås og bare en eletrikker kunne låst opp!

Du synes kanskje det er bedre med forskjellige stikkontakter, spenning og frekvenser i hvert land?

EU-standardisering har ført til krav om pirkesikre kontakter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

knut.aulie

Sitat fra: Griffel på lørdag 25. februar 2017, klokken 09:33
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. februar 2017, klokken 00:31
Høres ut som noen er glad i harmonisering med EU regelverk. Grøss og gru
Jeg er ikke eletrikker, men husker godt EU sitt forbud mot bananplugger på høyttalerkabler fordi en gammel tante hadde satt dem i strømkontakten [emoji85]
Burde da vært forbud mot strikkepinner også (det satte jeg i kontaktes om liten gutt).
Vi hadde hatt et mye sikrere samfunn om alle kontakter var låst med hengelås og bare en eletrikker kunne låst opp!
Siden den gang har de fleste stikkontakter blitt pirkesikre, noe som har reddet livet til noen småbarn, og spart mange for skade. Synes virkelig ingeniøren og knut at det er ille?
Kanskje har utviklingen av teknisk sikkerhet noe av æren for at dere kom gjennom barnehagestadiet uten skade, eller kanskje...?
Høres ut som det er en illusjon om at ingen kan komme til skade hvis en bare har nok teknisk sikkerhet (hengelås på stikkkontakt).

Det som skjer er at vi får en generasjon som ikke lærer seg sikkerhetsvurdering fordi alt skal være "idiotsikkert" og helikopterforeldre sørger for at alt overvåkes.

Jeg mener faktisk at det er nødvendig å gjøre en kost /nytteanalyse for at vi ikke skal ha et pirkesikkert samfunn som koster mye er upraktisk og hindrer tenkning og ansvar.

Jeg mener ikke at en ikke skal ha noe sikkerhet, men det finnes grenser. Klart det hadde vært best å kun lade elbil med 5 amp på 63 amp kurs men alle skjønner at det blir for dyrt og unødvendig .


Griffel

#79
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. februar 2017, klokken 10:21
Klart det hadde vært best å kun lade elbil med 5 amp på 63 amp kurs men alle skjønner at det blir for dyrt og unødvendig .
Hvem har foreslått noe slikt, eller hengelås på stikkontakt?

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. februar 2017, klokken 10:21
Det som skjer er at vi får en generasjon som ikke lærer seg sikkerhetsvurdering fordi alt skal være "idiotsikkert" og helikopterforeldre sørger for at alt overvåkes.
Du mener altså at ungdommen trenger noen som stryker med, slik at de ikke gjør det lærer hva som er farlig av andre "the hard way".

Selv er er jeg større tilhenger av at sikkerheten bygges inn i det tekniske enn i regler som forteller hva en må gjøre, det er også en forskjell på hva som kan skade andre og hva som bare skader deg selv.

Det er ingen særlig ulempe forbundet med å lade fra en ladestasjon enn fra en stikkontakt! Sammenlignet med å ta på redningsvest i en 6m snekke en solskinsdag i indre Oslofjord.

Dette siste er noe ungdommen burde lære å vurdere rent sikkerhetsmessig.
Altså bruk av vest i forhold til omstendighetene vær, vind og omgivelser.
Ikke at det er ufarlig å lade fra en 16A Schuko med 16A dersom du studere den, vet ledningstversnitt og at det ikke er annet på den kursen, og i tillegg kjenner etter et pinnene ikke blir varme etter at du har ladet 15 minutter.

Airbag er en slik teknisk sikkerhets innretning som kom fordi enkelte mener at sikkerhetsbelte er bare dumt.

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. februar 2017, klokken 10:21Høres ut som det er en illusjon om at ingen kan komme til skade hvis en bare har nok teknisk sikkerhet (hengelås på stikkkontakt).
Det er nok en illusjon, ingen ting er helt sikkert, men i teknisk avanserte samfunn som vårt forsøker en hele tiden å innføre forbedringer. Synes du det er galt?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Torodd Stangeland

Sitat fra: Homecast på fredag 24. februar 2017, klokken 19:50
Sitat fra: Hansi på fredag 24. februar 2017, klokken 19:11
Men sikkerhetsmessig er de like gode?

Nei, fordi du har aldri automatisk kontroll mot overbelastning som du har ved korrekt mode 3 stasjon

I tillegg må man også montere stikket utilgjengelig siden cee ikke er pirkesikkert. Det er en mode 3 stasjon

Det er da faktisk en sikring i sikringsskapet som tar seg av evt. overbelastning av CEE-kontakten.

Det er ganske fantastisk hvordan dere kan kverulere og overdrive faren ved elbil-lading. At ikke et industri-stikk skal være mer enn godt nok, sier sitt.
Det som forundrer meg mest med alle dere overnervøse sjeler, er hvordan dere i det hele tatt kan vurdere å lade dette batteriet ut igjen. Bilkjøring er jo minst en million ganger farligere enn å lade bilen opp igjen, selv på schuko.....
Bmw I3 2015

Griffel

#81
Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 25. februar 2017, klokken 10:46
At ikke et industri-stikk skal være mer enn godt nok, sier sitt.
Det var ikke det det var spørsmål om, men om kombinasjonen CEE + mode2 er like bra som en Mode 3 stasjon. Det er den ikke.

Når du skal legge opp nytt hva er da ulempen med å følge DSBs klare anbefaling?

For øvrig, meningen med sikringer er å sikre mot feil, ikke å være den daglige begrensningen mot overbelastninger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Jeg er fortsatt spent på vurderingen av et liv her inne.

Kost nytte blir igjen spurt om. Hva er et liv verdt?
Og dersom en person blir grønnsak så sier du bare at nå gjør du ikke dette igjen?

Hadde dere sagt det samme om deres barn hadde blitt skadet?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

knut.aulie

Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 25. februar 2017, klokken 10:46
Det som forundrer meg mest med alle dere overnervøse sjeler, er hvordan dere i det hele tatt kan vurdere å lade dette batteriet ut igjen. Bilkjøring er jo minst en million ganger farligere enn å lade bilen opp igjen, selv på schuko.....
[emoji1]

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torodd Stangeland

Sitat fra: Homecast på lørdag 25. februar 2017, klokken 12:40
Jeg er fortsatt spent på vurderingen av et liv her inne.

Kost nytte blir igjen spurt om. Hva er et liv verdt?
Og dersom en person blir grønnsak så sier du bare at nå gjør du ikke dette igjen?

Hadde dere sagt det samme om deres barn hadde blitt skadet?

Og hvor mange skadde og drepte har vi fått som følge av schuko/CEE???
Tar det for gitt at du aldri har barna dine med i en bil iallfall. For bilkjøring har faktisk tatt flere liv enn lading, iallfall enn så lenge.....
Bmw I3 2015

knut.aulie

Sitat fra: Homecast på lørdag 25. februar 2017, klokken 12:40
Jeg er fortsatt spent på vurderingen av et liv her inne.

Kost nytte blir igjen spurt om. Hva er et liv verdt?
Og dersom en person blir grønnsak så sier du bare at nå gjør du ikke dette igjen?

Hadde dere sagt det samme om deres barn hadde blitt skadet?
Da lurer jeg på om dine barn går med hjelm inne? De fleste dødsfall skjer inne og hjemme, vanligst er fall.

Selvfølgelig er det ikke noen som ønsker at noen skal skade seg, hvertfall ikke fatalt, men det er som tidligere påpekt ikke mulig å sikre seg mot alle uhell.

Men vi er kommet ganske langt off topic her nå?
Kanskje runde av!

Griffel

#87
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. februar 2017, klokken 13:05
Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 25. februar 2017, klokken 10:46
Det som forundrer meg mest med alle dere overnervøse sjeler, er hvordan dere i det hele tatt kan vurdere å lade dette batteriet ut igjen. Bilkjøring er jo minst en million ganger farligere enn å lade bilen opp igjen, selv på schuko.....
[emoji1]
Er det et ønske at hjemmet skal ha samme risiko som bilkjøring?

Ingen hos meg går med hjelm, men jeg synes det er greit at alle stikkontakter er barnesikre, og at alle kurser har jordfeilautomat.
En komfyrvakt er heller ikke så dumt, og røykvarsler er faktiskt påbudt.
For 100 år siden var det ingen som hadde slikt, er det dit du vil tilbake?

Vi snakker ikke bare om dødsfall.

Jeg synes det er greit at barn og barnebarn sykler med hjelm, selv om jeg ikke brukte det når jeg var gutt.

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. februar 2017, klokken 13:33
Selvfølgelig er det ikke noen som ønsker at noen skal skade seg, hvertfall ikke fatalt, men det er som tidligere påpekt ikke mulig å sikre seg mot alle uhell.
Jeg synes dette er svakt argument for å la være å sikre seg der det er enkelt og ikke medfører noen ulemper.

Jeg gjentar: Når du skal legge opp nytt hva er da ulempen med å følge DSBs klare anbefaling?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Svar istedefor å være spydige da. Hva er et liv verdt? Det er dere som ønsker en kost nytte analyse

Om jeg enkelt kan minimere en risiko for min familie ved å bruke 3000,- er det ikke tvil engang.

Jeg bruker barnestoler når vi kjører bil. Hvorfor? For å minimere risiko, det koster faktisk 4000 for en skikkelig bilstol, igjen 0 problem.

Er dere virkelig så gjerrige at dere ikke vil minimere risikoen for en så lav sum? For selvom odsen er lav, så er konsekvensen så uendelig høy

Så svar meg, hva er et liv verdt i kroner og øre siden kost nytte er så viktige for dere istedefor å prøve å finne alle andre ting utenom det vi faktisk debatterer her

Forøvrig er verdens farligste ting å bli født. Det er enda ingen som har overlevd det!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 25. februar 2017, klokken 13:23
Og hvor mange skadde og drepte har vi fått som følge av schuko/CEE???
Tar det for gitt at du aldri har barna dine med i en bil iallfall. For bilkjøring har faktisk tatt flere liv enn lading, iallfall enn så lenge.....
Og derfor gjør det ingen ting om kombinasjonen høy belastning / slitte Schuko kontakter starter en 30-40 branner i året?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA