Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bagasjerom

Startet av derwaechter, søndag 09. april 2017, klokken 20:38

« forrige - neste »

Griffel

#45
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 23. februar 2017, klokken 07:15

Er nok fordi vi har et sært elsystem, det finnes ikke slike krav i andre land og at barnehage generasjonen har blitt voksen  ;D
Kravet kommer fra EU standard og gjelder i EU land. Det er oversatt til Norsk. På grunn av at vi har 230V IT nett, 230V TN nett, 230V TT nett, 400V TN nett og definerer 230V i TN nett med begge ledere som «live», ble tolkning av regel komplisert, så NEK skar over og sa at i Norge bruker vi Bvern så slipper vi å lure, siden det aldrig er galt å bruke B vern.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

automat

Sitat fra: Griffel på torsdag 23. februar 2017, klokken 12:39

så NEK skar over og sa at i Norge bruker vi Bvern så sliper vi å lure, siden det aldrig er galt å bruke B vern.

Og installatørbransjen (som er godt representert i NEK) gnir seg i hendene.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Homecast

Sitat fra: automat på torsdag 23. februar 2017, klokken 17:26
Sitat fra: Griffel på torsdag 23. februar 2017, klokken 12:39

så NEK skar over og sa at i Norge bruker vi Bvern så sliper vi å lure, siden det aldrig er galt å bruke B vern.

Og installatørbransjen (som er godt representert i NEK) gnir seg i hendene.

Lett å ta seriøst

NK 64 komiteen består av hvem spesifikt? Siden du åpenbart har så god peiling på dette!

Mulig du blir overrasket
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

automat

Sitat fra: Homecast på torsdag 23. februar 2017, klokken 17:57


NK 64 komiteen består av hvem spesifikt? Siden du åpenbart har så god peiling på dette!

Mulig du blir overrasket

Det er jo en av tingene som står åpent tilgjengelig på nettsidene til NEK, i motsetning til selve normen. Og på listen er det flere representanter fra elektrobedrifter. Jeg finner derimot ingen som representerer meg som forbruker, som kan ha fokus på kostnadssiden av regelverket.

Jeg finner det også betenkelig at en norm som i praksis blir et lovverk, ikke er fritt tilgjengelig for allmenheten.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Griffel

DSB tenker nok først og fremst på din sikkerhet. Et enkelt regelverk som dekker alle nettsystemer reduserer muligheter for feil. EUs regelverk som ligger til grunn stiller uansett krav om B vern til de aller fleste av våre nettsystemer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

automat

Jeg tviler ikke på at Rolls-Royce-løsningen som dagens regelverk krever er sikker. Spørsmålet er om man kan oppnå tilstrekkelig sikkerhet med rimeligere løsninger. Og jeg tenker ikke da bare på B-vern. Men på hele regelverket rundt ladestasjoner.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Homecast

#51
Ja for det samme sa folk om automatsikringer, jordfeilbryteren, jordledere, overspenningsvern +++ alt dette er åpenbart for å tjene penger. Ikke noe av dette går på sikkerheten. Kun på lommeboka

At de som faktisk gjør jobber er i komiteen er normalt, da de kan gi råd basert på faktiske erfaringer. Men les deg gjerne opp på oppbyggingen og hva de står for så blir du kanskje litt mer ydmyk istedefor å lire av deg utrolig lite smarte kommentarer om ting du åpenbart ikke skjønner (ref punktene over) du syntes vel komfyrvakt og direktekoblet vvb er tull også? (Beviselig 2 av de største farene alle husstander har når det kommer til brannfare)

http://www.nek.no/komiteer/nk64/
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

#52
Jeg tror nok at på de fleste områder, ikke bare lading av elbil men rent generelt, er det et betydelig sprik mellom hva "automat" anser som "tilstrekkelig sikkerhet" og hva myndigheter i teknisk avanserte land som Norge, Sverige, Danmark, Tyskland osv. anser som "rimelig forhold" mellom sikkerhetsgevinst og kostnad ved nyanlegg.

I teknisk avanserte land forsøker vi hele tiden og gjøre ting sikrere og bedere. "automat" må nok også i framtiden innse at etterhvert som det kommer tekniske nyvindinger som øker sikkerhet på det ene eller andre området vil disse bli innført som krav når prisen er på et nivå som anses som akseptabelt.

Dessverre er "tilstrekklig sikkerhet" og "akseptabel kost" unøyaktige begreper så den delen av diskusjonen tar aldrig slutt.

Men et regelverket som er vedtatt av EU og Norge må vi uansett forholde oss til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

automat

Resultatet av et strengt regelverk er jo at endel fortsetter å lade på slitne schuko-kurser. Fordi installering av ny kurs oppleves som for dyrt. Er det bra for elsikkerheten?

Det burde under gitte forutsetninger vært mulig med oppgradering av eksisterende anlegg. Og det er ikke noen tvil om at NEK har en svært streng tolkning av EU-regler, når det gjelder B-vern.

Det må være lov å stille spørsmål rundt NEK's vurderinger, uten å bli hudflettet. Dessverre blir ikke diskusjon rundt dette lettere av at publikasjonene ikke er åpent tilgjengelig.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

knut.aulie

Må si at automat har noen helt greie innvendinger mot måten ting gjøres på. Synes ikke han går over streken, det er sundt å være litt kritisk.

Det er mye kostnadsdrivende og noe som er bare ulogisk.
Det er 10 amp som er standard for elbil nå, dette gjør at min arbeidsgiver bruker milioner på å etablere 10 amp shuko kurser med B vern , i stedet for å satse på type 2 bokser. Dømt til å ende i ny millioninvestering senere når shuko blir ulovlig ( min spådom)

jkirkebo

Sitat fra: automat på fredag 24. februar 2017, klokken 00:45
Resultatet av et strengt regelverk er jo at endel fortsetter å lade på slitne schuko-kurser. Fordi installering av ny kurs oppleves som for dyrt. Er det bra for elsikkerheten?

Det burde under gitte forutsetninger vært mulig med oppgradering av eksisterende anlegg. Og det er ikke noen tvil om at NEK har en svært streng tolkning av EU-regler, når det gjelder B-vern.

Det må være lov å stille spørsmål rundt NEK's vurderinger, uten å bli hudflettet. Dessverre blir ikke diskusjon rundt dette lettere av at publikasjonene ikke er åpent tilgjengelig.

Så ille dyrt trenger det ikke å bli da. Vi tar 800,- ekstra for EcoLite ladestasjon med B-vern sammenlignet med utgaven uten B-vern. På en typisk installasjon utgjør det en ekstrakostnad på godt under 10%. Da er det neppe det som "velter tua" om man fortsetter med schukoen for å si det slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. februar 2017, klokken 01:26
Må si at automat har noen helt greie innvendinger mot måten ting gjøres på. Synes ikke han går over streken, det er sundt å være litt kritisk.

Det er mye kostnadsdrivende og noe som er bare ulogisk.
Det er 10 amp som er standard for elbil nå, dette gjør at min arbeidsgiver bruker milioner på å etablere 10 amp shuko kurser med B vern , i stedet for å satse på type 2 bokser. Dømt til å ende i ny millioninvestering senere når shuko blir ulovlig ( min spådom)

Sliter virkelig med å se den sunde fornuften i dette inlegget:
Sitat fra: automat på torsdag 23. februar 2017, klokken 17:26
Sitat fra: Griffel på torsdag 23. februar 2017, klokken 12:39

så NEK skar over og sa at i Norge bruker vi Bvern så sliper vi å lure, siden det aldrig er galt å bruke B vern.

Og installatørbransjen (som er godt representert i NEK) gnir seg i hendene.

Her var det virkelig mange fornuftige innspill, så jeg syntes ikke jeg svarer tilbake med noen annen mynt enn det som legges opp til.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Ingeniøren

Hvis man dropper å legge opp ny kurs til lading fordi B vern kost 4000 pluss påslag har man ikke oppnådd noe....

Og, brenner det egentlig sjeldnere i dag enn før pga feil i elektrisk anlegg, nå som vi har så mange forbedringer ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Homecast

#58
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 24. februar 2017, klokken 09:39
Hvis man dropper å legge opp ny kurs til lading fordi B vern kost 4000 pluss påslag har man ikke oppnådd noe....

Og, brenner det egentlig sjeldnere i dag enn før pga feil i elektrisk anlegg, nå som vi har så mange forbedringer ?

Det brenner oftere idag, men dette kommer av at det brukes mere strøm idag enn tidligere.

Før var det helt normalt med inntak på 1 x 35A (det var 35 før) for en hel bolig. Idag skal dette være en kurs bare for lading av elbil.
I tillegg skal vi ikke fyre med ved, vi skal fyre med strøm. og med induksjonstopper som krever 20-25A alene, samt 3-4 kurser bare for å drive resten av kjøkkenet.

Når man da ser at folk ikke er interresert i å oppgradere el.anlegget sitt ifra 1970-1980 med opplegg som nevnt over, men forventer å bruke strøm som at de skulle hatt inntak på 3 x 63 så dukker det jo opp utfordringer.

Derimot nyere anlegg med alt dimensjonert og lagt opp korrekt, der skjer det mindre feil (har ikke konkrete tall, men baserer meg her på egne erfaringer ifra elektriker bransjen).

Det er for eksempel skremmende mange som har anlegg med skrusikringer idag, og når vi tenker over at et elanlegg er beregnet å vare i 20-25 år så er det mange anlegg som er på overtid, og da også høyt representert ofte i feilrater.

Her viser også forsikringsselskapene til at folk aldri kontrollerer anleggene sine, men forventer at ting bare skal fungere uten å legge mye tanker bak det.
http://e24.no/privat/eiendom/sjekk-hva-som-oftest-foraarsaker-boligbranner/22752162
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

automat

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. februar 2017, klokken 01:30


Så ille dyrt trenger det ikke å bli da. Vi tar 800,- ekstra for EcoLite ladestasjon med B-vern sammenlignet med utgaven uten B-vern. På en typisk installasjon utgjør det en ekstrakostnad på godt under 10%. Da er det neppe det som "velter tua" om man fortsetter med schukoen for å si det slik.

Det er ikke løsningen man blir presentert hvis man henvender seg til sin lokale elektriker. Den må nan studere elbilforum for å finne.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA