Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Endre fra 16A 1F til 16A 3F?

Startet av Anita78, søndag 09. april 2017, klokken 20:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Anita78 på lørdag 04. februar 2017, klokken 07:32
Et spørsmål til.. Hva er maks ladehastighet for UMC uten blått adapter?

11kW med det røde adapteret (og tilgang på 400V)
3kW med det sorte adapteret.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: Anita78 på fredag 03. februar 2017, klokken 19:03
Hei,
Akkurat blitt eier av en Tesla S  :) Men trenger litt råd ang lading i jungelen av informasjon.
Slik det er nå lader vi fra en vanlig stikkontakt 16A. Bilen lader med 13A.
Sikringsskapet er 1 fase med gamle skrusikringer, ikke jordfeilbryter på hver enkelt sikring..
Hva bør vi gjøre for å få en hurtigere lading uten at det skal bli altfor dyrt?
Kan vi sette inn 32A sikring? Men da må man kjøpe en annen ladekabel sant?
Vil gjerne ha litt tips om hva man kan gjøre.
:-)

Jeg ville anbefale å innhente tilbud på utskifting av hele sikringsskapet til moderne sikringer. Billigere å skifte ut hele innmaten av sikringsskapet på en gang, enn det er å gjøre dette enkeltvis kurs for kurs.

Dette er ikke noe du MÅ gjøre, men det er noe du bør vurdere. Innmaten av sikringsskapet er ikke noe som synes for andre etter en oppussing, men kan være lurt å tenke på likevel. Jeg har i hvert fall blitt mye mer obs på tilstanden til det elektriske anlegget hjemme og hos andre etter at jeg fikk elbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

#17
Sitat fra: fredag på søndag 05. februar 2017, klokken 10:52
Jeg ville anbefale å innhente tilbud på utskifting av hele sikringsskapet til moderne sikringer.
Støttes og anbefales for alle med skrusikringer, uansett elbil eller ikke.

Da får du jorfeilautomater på plass for alle kursene, overspenningsvern, og et vesentlig sikrere elektrisk anlegg. Elektroinstallatører har stadig tilbud, søk  f.eks: "Sikringskap oppgradering" så får du peiling på hva det koster.

Jeg går ut fra at den "vanlige" stikkontakten du lader fra en en utendørs jordet stikkontakt på en egen, og da er det forsåvidt en forbedring å skifte til en 32A industrikontakt og fortsette å lade med 10-13A.

Skal du lade raskere (noe du antagelig ikke har behov for) må du uansett legge opp en ny kurs for dette, noe som elektrikker også kan gi deg pris på. Om du kan legge opp en 32A kurs er avhengig av hva du har av hovedsikring og annen elektrisk installasjon. Det er ikke noe en kan gi råd om ut fra dine opplysninger.

Om du bare skifter til 32A kontakt for å lade med 16A fra en 16A skrusikring er dette uansett ikke å anbefale.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

spirrevipp

Sitat fra: Jejl på fredag 03. februar 2017, klokken 23:53
Sitat fra: Anita78 på fredag 03. februar 2017, klokken 22:10
Ok, da mangler jeg det adapteret.. Kan vel kjøpes på Tesla service regner jeg med.
Det leveres med alle biler som selges, så det er merkelig hvis du ikke fikk det med bilen når du kjøpte den.

Jeg fikk heller ikke med blått adapter, kun UMC med adapter for vanlig stikkontakt (bil ble levert 31.12.2016). Får høre med service center.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

cra

Sjekk i hanskerommet. Det skal visstnok være et slags "feste" for adapteret der. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

spirrevipp

Det var vel bare på eldre biler? Er ikke adapteret såpass stort at det er umulig å overse i det lille hanskerommet?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

cra

Jo, det burde være enkelt å se, og jeg antar at OP har sjekka i hanskerommet. Har aldri hatt mitt adapter der, så jeg vet ikke hvordan det ser utnår det ligger der. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

spirrevipp

Sitat fra: spirrevipp på søndag 05. februar 2017, klokken 12:14
Sitat fra: Jejl på fredag 03. februar 2017, klokken 23:53
Sitat fra: Anita78 på fredag 03. februar 2017, klokken 22:10
Ok, da mangler jeg det adapteret.. Kan vel kjøpes på Tesla service regner jeg med.
Det leveres med alle biler som selges, så det er merkelig hvis du ikke fikk det med bilen når du kjøpte den.

Jeg fikk heller ikke med blått adapter, kun UMC med adapter for vanlig stikkontakt (bil ble levert 31.12.2016). Får høre med service center.

Da fikk jeg omsider svingt innom Tesla, og fikk utlevert det manglende blå adapteret uten noen videre diskusjon rundt det.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA