Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Endre fra 16A 1F til 16A 3F?

Startet av Anita78, søndag 09. april 2017, klokken 20:06

« forrige - neste »

Anita78

Hei,
Akkurat blitt eier av en Tesla S  :) Men trenger litt råd ang lading i jungelen av informasjon.
Slik det er nå lader vi fra en vanlig stikkontakt 16A. Bilen lader med 13A.
Sikringsskapet er 1 fase med gamle skrusikringer, ikke jordfeilbryter på hver enkelt sikring..
Hva bør vi gjøre for å få en hurtigere lading uten at det skal bli altfor dyrt?
Kan vi sette inn 32A sikring? Men da må man kjøpe en annen ladekabel sant?
Vil gjerne ha litt tips om hva man kan gjøre.
:-)

Jejl

#1
Du kan montere et blått 32A industristikk på 16A kursen. Da kan du lade med 16A.

Rep

Hvis du montere blått 32A kontakt på 32a sikring, kan du lade med umc med 32a (denne du lader med 13a nå) så lenge du har fått med overgangen til umc en til 32a.(blå kontakt)
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019

Anita78

Ok, 32 A industrikontakt og evt oppgradere til 32 a sikring også. Det var ikke med noen andre kabler enn den til vanlige stikkontakter, den med padden, med i bilen. Da må jeg få kjøpe den som passer til industrikontakten, og den heter altså umc.

Jejl

Sikker på at du ikke fikk med det blå adapteret? Det følger gratis med alle bilene som selges i Norge. Hvis du skal lade med 32a må du nok også skifte kabelen fra sikringsskapet til industrikontakten. Det billigste er nok som sagt å bare montere et 32A stikk på 16A kursen. (UMC = ladekabelen som følger med bilen)

GOS

Sitat fra: Anita78 på fredag 03. februar 2017, klokken 19:37
Ok, 32 A industrikontakt og evt oppgradere til 32 a sikring også. Det var ikke med noen andre kabler enn den til vanlige stikkontakter, den med padden, med i bilen. Da må jeg få kjøpe den som passer til industrikontakten, og den heter altså umc.

Om jeg ikke husker feil så får du vel bare utnytte disse 32A om du har dobeltlader slik at det kan gå 16a til hver lader. Jeg har dobbellader så de med enkellader får justere meg. Har du nyere bil med utvidet lader så kan du utnytte opp til 24A.

(Muligens disse begrensningene bare gjelder på 400V. Jeg lader med 400V 32A hjemme så er derfor på litt tynn is)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Jejl

Alle Teslaer kan lade på 32A 230V. (Har enkellader og lader 32A fra garasjen)

Anita78

Har kjøpt bilen brukt, og det var ikke med kabel til å lade på 32A...Kan høre igjen med forrige eier.
Bilen har dobbellader.

Jejl

#8
Det er ikke noen kabel du trenger. Med den orginale ladekabelen(umc) kan du bruke blått adapter(7,4kw), rødt adapter(11kw) og schuko adapter (3kw).

Anita78

Ok, da mangler jeg det adapteret.. Kan vel kjøpes på Tesla service regner jeg med.

o.b.lix

Sitat fra: GOS på fredag 03. februar 2017, klokken 20:52
Om jeg ikke husker feil så får du vel bare utnytte disse 32A om du har dobeltlader slik at det kan gå 16a til hver lader.

På 230v kan alle biler bare lade 1 fase, max 32A = 7,4 kW (bruker da blått adapter på UMC)

På 400v kan bilen lade fra 3-fase. Den som følger med bilen (UMC) kan max lade 16A 3-fase med rødt adapter, og det er det meste bil med enkellader kan lade = 11 kW

Om du bruker ladeboks som er stor nok, kan biler med dobbeltlader lade 400v 32A = 22kw.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Jejl

Sitat fra: Anita78 på fredag 03. februar 2017, klokken 22:10
Ok, da mangler jeg det adapteret.. Kan vel kjøpes på Tesla service regner jeg med.
Det leveres med alle biler som selges, så det er merkelig hvis du ikke fikk det med bilen når du kjøpte den.

zyp

Hvis forrige eier aldri brukte det kan det vel ha blitt lagt i en eske en eller annen plass og glemt av.

Anita78

Takk for alle tips. Skal høre med forrige eier om han har adapteret.  :)

Anita78

Et spørsmål til.. Hva er maks ladehastighet for UMC uten blått adapter?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA