Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye TPMS som ikke fungerer

Startet av Ecinnaj, fredag 07. april 2017, klokken 22:17

« forrige - neste »

Ecinnaj

Jeg prøver litt forskjellige el-biler nå og har landet litt på golf og ioniq.
I utgangspunktet ønsket jeg en mindre bil en min kjære passat, noe som gjorde golfen til er bra valg.
Men så pøvde jeg ioniq og den var ganske bra den også til en bedre pris.

Noen som har cybex sirona barnestete i golfen?

Har dere noen punkter der golfen er bedre?

Jeg synes det er så vanskelig å velge.
Jeg må forsvare mitt valg ovenfor min mor som skal hjelpe meg litt.
Men jeg vet ikke så mye om bil.

Har de mye like funksjoner eller?

sengekos


Rasmus77

Jeg har også prøvd litt forskjellige el-biler, har ikke kjøpt ennå men har vel landet på at om det blir kjøp så blir det e-Golf 190km. Soul er en stilig bil med mye sjel og lang garanti, men synes Golfen er finere og ikke minst bedre og morsommere å kjøre. Hos meg faller Ioniq og Leaf bort pga utseende, e-up pga størrelse.

moby666

#2
Valgte IONIQ pga design og utstyr. Samt den har bra lademuligheter og lader fort også på vinteren. IONIQ har også endel behagelig utstyr som feks bra anlegg, varme i ratt, elektriske seter med minne, kjøling i seter og induksjonslading av telefon. Ioniq er også større og bedre plass innvendig og i bagasjerommet.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

tutti

#3
Sitat fra: Ecinnaj på torsdag 02. februar 2017, klokken 14:08
Har dere noen punkter der golfen er bedre?
tja, Ioniq har i forhold til egolf mkv2 dårligere lys, baksete, bagasjerom, mindre batteri, ingen app, mye lengre leveringstid osv. Sett bort i fra tullepriser som enkelte Ioniq fans operer med, så regn med at en godt utstyrt bil med vinterdekk vil koste nært 300k.

Nytt batteri er også varslet på Ioniq fra høsten av.

Ecinnaj



Sitat fra: tutti på torsdag 02. februar 2017, klokken 14:50
Sitat fra: Ecinnaj på torsdag 02. februar 2017, klokken 14:08
Har dere noen punkter der golfen er bedre?
tja, Ioniq har i forhold til egolf mkv2 dårligere lys, baksete, bagasjerom, mindre batteri, ingen app, mye lengre leveringstid osv. Sett bort i fra tullepriser som enkelte Ioniq fans operer med, så regn med at en godt utstyrt bil med vinterdekk vil koste nært 300k.

Nytt batteri er også varslet på Ioniq fra høsten av.
Har fått tilbud på den på 283 tusen uten skinseter og med vinterhjul.
Golfen har jeg fått på 329.

Takk for sammenligningen.
Bra lys å bakseter trenger jeg ja!




sengekos


geear

#5
Sitat fra: Ecinnaj på torsdag 02. februar 2017, klokken 14:56
Har fått tilbud på den på 283 tusen uten skinseter og med vinterhjul.
Golfen har jeg fått på 329.
Hørtes dyrt ut. Jeg fikk lavere pris enn det fra forhandler, med alt utstyr og vinterhjul. Men selvfølgelig med leveringstid.

Ioniq er mye bil for pengene, men mangler en del som er vitalt for noen og ikke for andre.

Håper at den får appstyring og skikkelige fjernlys når den kommer med oppdatert batteripakke.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

moby666

Enig at minuset med IONIQ er app. Nå er kanskje ikke appen til VW helt stabil heller. Fjernlyset kan fikses med ladbar, det gjelder vel også eGolf? Fjernlyset på gen1 av eGolf har ihvertfall veldig dårlig fjernlys
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

TM

Sitat fra: moby666 på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:02
Enig at minuset med IONIQ er app. Nå er kanskje ikke appen til VW helt stabil heller. Fjernlyset kan fikses med ladbar, det gjelder vel også eGolf? Fjernlyset på gen1 av eGolf har ihvertfall veldig dårlig fjernlys
Nye e-egolf kan leveres med dynamiske LED lys for et pristillegg på kun 2700 kr. Sammen med oppvarmede lyktespylere vil det nok gi langt bedre lys enn Ioniq. Montering av en LED bar på Ioniq vil vel fort koste 10.000 kr (hører om folk som har betalt 11.000 for LED bar på i3).
Tror ikke man kan få airbag for baksete i Ioniq, og det kan bety noe for de som har passasjerer i baksetet.

Ecinnaj

#8
Sitat fra: TM på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:22
Sitat fra: moby666 på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:02
Enig at minuset med IONIQ er app. Nå er kanskje ikke appen til VW helt stabil heller. Fjernlyset kan fikses med ladbar, det gjelder vel også eGolf? Fjernlyset på gen1 av eGolf har ihvertfall veldig dårlig fjernlys
Nye e-egolf kan leveres med dynamiske LED lys for et pristillegg på kun 2700 kr. Sammen med oppvarmede lyktespylere vil det nok gi langt bedre lys enn Ioniq. Montering av en LED bar på Ioniq vil vel fort koste 10.000 kr (hører om folk som har betalt 11.000 for LED bar på i3).
Tror ikke man kan få airbag for baksete i Ioniq, og det kan bety noe for de som har passasjerer i baksetet.

Herre va bildan i hefte æ fikk me på ioniq. Såg ut som d va nå puta baki å men e sikkert itj på samme måte.
sengekos

TM

Så vidt jeg tolker det så har Ioniq kollisjonsgardiner som dekker hele bilen. Dette har også e-Golf, men man kan i tillegg bestille airbag i dørene bak. Får man det til Ioniq eller er det standard  ?

Ecinnaj

Sitat fra: TM på torsdag 02. februar 2017, klokken 17:13
Så vidt jeg tolker det så har Ioniq kollisjonsgardiner som dekker hele bilen. Dette har også e-Golf, men man kan i tillegg bestille airbag i dørene bak. Får man det til Ioniq eller er det standard  ?
Aner ikke. Det på bildet er standar. Han sa ingenting om å bestille på noe annet enn skinn seter og fikk ikke noe utstyrsliste heller.

sengekos


eivhelle

Sitat fra: Ecinnaj på torsdag 02. februar 2017, klokken 14:08

Har dere noen punkter der golfen er bedre?

Ioniq har elendig sikt bakover og du er veldig avhengig av ryggekamera. Og ryggekameraet er utsatt for skitt siden det ligger åpent eksponert. E-golfen er mye mer oversiktlig og du ser bra bakover selv uten ryggekamera. I tillegg er ryggekameraet på golfen skjult bak et deksel når det ikke anvendes, slik at det alltid er rent. Så med andre ord er e-golfen langt bedre å rygge med.

Du har bedre arrangement i baksetet på e-golf. Du kan for eksempel felle ned midtputa når du skal transportere lange ting uten å ofre de beste sitteplassene bak. Og du har takhøyde nok til å plassere voksne folk i baksetet.

På tross av at e-golfen er 20 cm kortere enn Ioniq, har du omtrent like stort bagsjerom (10 liter mindre) og du har omtrent like god beinplass til passasjerene. Men du har en bil som tar mindre plass og er enklere å parkere.

E-golfen har lagt til rette for å montere takstativ og er godkjent for 75kg taklast. For Ioniq må du bruke tredjeparts løsninger som ikke er designet inn i utgangspunktet. Og Ioniq har ikke spesifisert taklast eller lagt inn festepunkter.

E-golfen har større batteri. Derfor har det mindre konsekvens å for eksempel montere på en takboks, siden du har mer energi å ta av. Gjør du det samme med en Ioniq vil du i større grad ødelegge rekkevidden, siden Ioniq i stor grad oppnår god rekkevidde på grunn av lav luftmotstand. En takboks vil derfor gi en større prosentvis økning av forbruket her.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ecinnaj

Sitat fra: eivhelle på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:12
Sitat fra: Ecinnaj på torsdag 02. februar 2017, klokken 14:08

Har dere noen punkter der golfen er bedre?

Ioniq har elendig sikt bakover og du er veldig avhengig av ryggekamera. Og ryggekameraet er utsatt for skitt siden det ligger åpent eksponert. E-golfen er mye mer oversiktlig og du ser bra bakover selv uten ryggekamera. I tillegg er ryggekameraet på golfen skjult bak et deksel når det ikke anvendes, slik at det alltid er rent. Så med andre ord er e-golfen langt bedre å rygge med.

Du har bedre arrangement i baksetet på e-golf. Du kan for eksempel felle ned midtputa når du skal transportere lange ting uten å ofre de beste sitteplassene bak. Og du har takhøyde nok til å plassere voksne folk i baksetet.

På tross av at e-golfen er 20 cm kortere enn Ioniq, har du omtrent like stort bagsjerom (10 liter mindre) og du har omtrent like god beinplass til passasjerene. Men du har en bil som tar mindre plass og er enklere å parkere.

E-golfen har lagt til rette for å montere takstativ og er godkjent for 75kg taklast. For Ioniq må du bruke tredjeparts løsninger som ikke er designet inn i utgangspunktet. Og Ioniq har ikke spesifisert taklast eller lagt inn festepunkter.

E-golfen har større batteri. Derfor har det mindre konsekvens å for eksempel montere på en takboks, siden du har mer energi å ta av. Gjør du det samme med en Ioniq vil du i større grad ødelegge rekkevidden, siden Ioniq i stor grad oppnår god rekkevidde på grunn av lav luftmotstand. En takboks vil derfor gi en større prosentvis økning av forbruket her.
Tusen takk det var veldig nyttig :) blir bare lettere å velge golf ser jeg ;) [emoji7]

sengekos


turfsurf

Sitat fra: Ecinnaj på torsdag 02. februar 2017, klokken 17:40

Aner ikke. Det på bildet er standar. Han sa ingenting om å bestille på noe annet enn skinn seter og fikk ikke noe utstyrsliste heller.

sengekos
Var det første eller andre generasjons eGolf du fikk tilbud på ?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

zyp

Både egolf og ioniq er så gode biler at det blir i stor grad en smakssak hvilken du bør velge. Anbefaler at du prøvekjører begge, og så må du selv vurdere om du liker egolf så mye bedre at det for deg rettferdiggjør prisforskjellen.

Hvis du avtaler prøvekjøring over en helg så får du god tid til å gjøre deg kjent med bilene. Jeg kjørte en helgetur på 30 mil hver vei da jeg prøvekjørte egolf. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA