Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye TPMS som ikke fungerer

Startet av Ecinnaj, fredag 07. april 2017, klokken 22:17

« forrige - neste »

Ecinnaj

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:24
Sitat fra: Ecinnaj på torsdag 02. februar 2017, klokken 17:40

Aner ikke. Det på bildet er standar. Han sa ingenting om å bestille på noe annet enn skinn seter og fikk ikke noe utstyrsliste heller.

sengekos
Var det første eller andre generasjons eGolf du fikk tilbud på ?
Den som kommer til sommeren med 300 km rekkevidde.

sengekos


Crown

#16
Sitat fra: zyp på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:51
Både egolf og ioniq er så gode biler at det blir i stor grad en smakssak hvilken du bør velge. Anbefaler at du prøvekjører begge, og så må du selv vurdere om du liker egolf så mye bedre at det for deg rettferdiggjør prisforskjellen.

Hvis du avtaler prøvekjøring over en helg så får du god tid til å gjøre deg kjent med bilene. Jeg kjørte en helgetur på 30 mil hver vei da jeg prøvekjørte egolf. ;)

Amen :) Prøv selv, til de gjøremålene du skal bruke bilen til. Ikke hør alt for mye på alle her, det er lett å bli farget av merket man elsker. Det som er fakta om forskjellene:

- Prisforskjellen er minst 50.000, e-Golfen dyrest.
- Golf har app og antakelig bedre fjernlys (nå er det vel faktisk ingen som har fått testet det ennå)
- Ioniq har el-seter med minne, og også kjøling i setet, det kan du ikke få i Golf.
- Har du planer om å daglig frakte personer over 180cm høyde i baksetet, kan Ioniq bli lav under taket. Tredelingen av setet i Golf er også kjekk, men Ioniq er også praktisk.
- e-Golf er vel eneste bilen i klassen der antall kg taklast er definert, på de andre er det "på eget ansvar" uten at det dermed er ulovlig.
- Ioniq bruker minst strøm, blir derfor billigst i drift og mest miljøvennlig. Du får derfor også raskere lading hvis du regner km/t.
- De kommer i praksis til å ha ca samme kjørelengde.
- Golf har rettere vinkler og kan være lettere å parkere, men Ioniq har både kamera og ryggesensorer/blindsonevarsler samtidig.
- Ioniq har bedre ladesystem mht temperaturregulering, og kan også benytte raskere hurtigladestasjoner i fremtiden.
- Du får en bil som enn så lenge ikke alle har med Ioniq :)
- Leveringstiden hvis du bestiller nå må vel være ca lik? Har vel kommet ut i juli med Ioniq nå, og ettersom de første Golfene som kommer etter påske vel er oppbestilt for lenge siden blir det vel noe slikt på e-Golf også.
- Ioniq ble den sikreste bilen i sin klasse som ble testet i 2016 i Euro-Ncap, og er vel sånn sett også en nyere konstruksjon enn e-Golf, så regn i hvert fall ikke Ioniq som en mindre sikker bil enn e-Golf.
- Ioniq har best garanti, med 5 år /fri km på bilen, og 8 år /200.000km på batteripakken.

Men igjen, prøv selv! Og også se hvilken forhandler som gir deg best magefølelse :) Har litt å si det også.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

zyp

Sitat fra: Crown på torsdag 02. februar 2017, klokken 19:15
- Golf har rettere vinkler og kan være lettere å parkere, men Ioniq har både kamera og ryggesensorer/blindsonevarsler samtidig.

Golf får man også med både kamera og ryggesensorer, og da vises sensorene i et overlay samtidig som ryggekameraet er aktivt. Også verdt å nevne at kameraet til Golf felles inn når det ikke er i bruk, sånn at det ikke står og samler skitt.

tutti

#18
Sitat fra: moby666 på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:02
det gjelder vel også eGolf? Fjernlyset på gen1 av eGolf har ihvertfall veldig dårlig fjernlys
Dette blir helt tullete påstånder. LED lysene er fantastiske på egolfen. I alle moduser. Du vil ikke gå tilbake til oldtidsteknologien til halogenlys etterpå. Det blir som å sammenligne et levende lys med flombelysningen på et fotball bane når det er mørkt ute.

Dnn .

Sitat fra: TM på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:22
Sitat fra: moby666 på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:02
Enig at minuset med IONIQ er app. Nå er kanskje ikke appen til VW helt stabil heller. Fjernlyset kan fikses med ladbar, det gjelder vel også eGolf? Fjernlyset på gen1 av eGolf har ihvertfall veldig dårlig fjernlys
Nye e-egolf kan leveres med dynamiske LED lys for et pristillegg på kun 2700 kr. Sammen med oppvarmede lyktespylere vil det nok gi langt bedre lys enn Ioniq. Montering av en LED bar på Ioniq vil vel fort koste 10.000 kr (hører om folk som har betalt 11.000 for LED bar på i3).
Tror ikke man kan få airbag for baksete i Ioniq, og det kan bety noe for de som har passasjerer i baksetet.
Hvis man leter litt finner man gode ledbarer på ebay.
jeg fikk en kompis som har dialog med en fabrikk i Kina for å lage ledbar. Denne jeg fikk var 50cm bred og kostet 1200 som spot. Lyser sinsykt bra(kan sammenlignes med rigid sr20). Eneste minuset er at den ikke er e-merket.

geear

Sitat fra: moby666 på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:02
Enig at minuset med IONIQ er app. Nå er kanskje ikke appen til VW helt stabil heller. Fjernlyset kan fikses med ladbar, det gjelder vel også eGolf? Fjernlyset på gen1 av eGolf har ihvertfall veldig dårlig fjernlys
Fjernlyset på 1. gen e-Golf syns nå jeg er helt kurrant, selv om jeg savner svingefunksjon, det har fin farge, lavt strømforbruk og brukbart lysutbytte, mens Ioniq har halogen som er fire generasjoner gammel lysteknologi på biler. Siden halogen var "hot" har det kommet xenon, LED og laser. Eneste "fordelen" med halogen er at en av ulempene også har en positiv side, nemlig at mye av energiforbruket går til varme. Det er stort sett uønsket, men visse dager med snø kan det gjøre en bedre jobb i å holde lyktene fri for snø.

Å løse dette med en LED-bar er vel ingen optimal løsning. Personlig syns jeg iallfall ikke det er fint med lysrigg på en slik bil, og det ødelegger også aerodynamikken. Men er man svensk eller bor i Finnmark, så er det sikkert greit, der har alle rallylys på bilen. :-)
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Ecinnaj

Sitat fra: gr på fredag 03. februar 2017, klokken 12:58
Sitat fra: moby666 på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:02
Enig at minuset med IONIQ er app. Nå er kanskje ikke appen til VW helt stabil heller. Fjernlyset kan fikses med ladbar, det gjelder vel også eGolf? Fjernlyset på gen1 av eGolf har ihvertfall veldig dårlig fjernlys
Fjernlyset på 1. gen e-Golf syns nå jeg er helt kurrant, selv om jeg savner svingefunksjon, det har fin farge, lavt strømforbruk og brukbart lysutbytte, mens Ioniq har halogen som er fire generasjoner gammel lysteknologi på biler. Siden halogen var "hot" har det kommet xenon, LED og laser. Eneste "fordelen" med halogen er at en av ulempene også har en positiv side, nemlig at mye av energiforbruket går til varme. Det er stort sett uønsket, men visse dager med snø kan det gjøre en bedre jobb i å holde lyktene fri for snø.

Å løse dette med en LED-bar er vel ingen optimal løsning. Personlig syns jeg iallfall ikke det er fint med lysrigg på en slik bil, og det ødelegger også aerodynamikken. Men er man svensk eller bor i Finnmark, så er det sikkert greit, der har alle rallylys på bilen. :-)
Selgeren sa at ioniq hadde led lys.

sengekos


Crown

Det er fullt mulig å få godt fjernlys med halogen, men det krever store reflektorer. Ioniq, og også andre veldig strømlinjeformede bilers største problem, er at reflektorene er såpass små. Mye blir ofret på aerodynamikkens og plassens alter. Det er også lett for øynene å bli "lurt", ettersom LED-nærlysene er så hvite, mens halogenlysene er mer gule, så ser det ut til at man ikke lyser så lang som man egentlig gjør.

Jeg har hatt biler med halogenlys som er mye bedre enn de fleste av dagens biler med LED. Jeg har også en veteranbil (1975) som riktignok var såpass moderne i sin tid at den bruker H4, men den har helt suverent lys, med originalt 4 fjernlys og store reflektorer.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

geear

Sitat fra: Ecinnaj på fredag 03. februar 2017, klokken 13:04
Selgeren sa at ioniq hadde led lys.

sengekos
Nærlys, ikke fjernlys.

Sitat fra: Crown på fredag 03. februar 2017, klokken 13:08
Det er fullt mulig å få godt fjernlys med halogen, men det krever store reflektorer. Ioniq, og også andre veldig strømlinjeformede bilers største problem, er at reflektorene er såpass små. Mye blir ofret på aerodynamikkens og plassens alter. Det er også lett for øynene å bli "lurt", ettersom LED-nærlysene er så hvite, mens halogenlysene er mer gule, så ser det ut til at man ikke lyser så lang som man egentlig gjør.

Jeg har hatt biler med halogenlys som er mye bedre enn de fleste av dagens biler med LED. Jeg har også en veteranbil (1975) som riktignok var såpass moderne i sin tid at den bruker H4, men den har helt suverent lys, med originalt 4 fjernlys og store reflektorer.
Dette er generelle argumenter som gjelder (nesten) uansett teknologi. Faktum er uansett at halogen har rundt tre ganger lavere lysutbytte per tilført watt enn xenon-lamper (som kom først på BMW 750iL i '91... altså 26 år siden), og LED har kanskje dobbelt av det igjen. Så gi en xenon eller LED-lampe samme størrelse reflektor som veteranbilen din, så kan du se hva det er snakk om.

2 stk 55W halogenpærer drar ikke allverdens med strøm, men det er lagt ned litt arbeid for å redusere strømforbruket på alle elbiler, og når en da kunne både redusert strømforbruket og økt lysutbyttet med forholdsvis rimelig teknologi så fremstår det som et merkelig valg. Det handler nok om penger, men en oppgradering burde iallfall vært en del av teknikkpakken.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

02jan

Tviler på at det er noe elbil der ute med bedre fjernlys en det min 20 år gamle Audi a6. Halogenlykten holder også isen borte til en hver tid under kjøring, noe som har vært nyttig i nå 20 vintersesonger (kjører mest i Norge).

I tilegg har den integrert batterilader til 12v batteriet, oppvarmet spylesyser for fronrutevasking (også kjekt om vinteren).
Spylerdyser til frontlykte selvfølgelig.

Beste av alt tar 2 minutter å bytte hovedlyspære.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

geear

Sitat fra: 02jan på fredag 03. februar 2017, klokken 13:44
Tviler på at det er noe elbil der ute med bedre fjernlys en det min 20 år gamle Audi a6. Halogenlykten holder også isen borte til en hver tid under kjøring, noe som har vært nyttig i nå 20 vintersesonger (kjører mest i Norge).

I tilegg har den integrert batterilader til 12v batteriet, oppvarmet spylesyser for fronrutevasking (også kjekt om vinteren).
Spylerdyser til frontlykte selvfølgelig.

Beste av alt tar 2 minutter å bytte hovedlyspære.
Se innlegget over. Dette handler om utvikling. På grunn av at xenon, LED og laser har så mye høyere lysutbytte enn halogen så har det tillatt designerne å lage mindre lykter og også lavere strømforbruk. Så det utnytter de. En LED-pære med samme strømtrekk (55W) og samme størrelse reflektor hadde vært helt overlegent halogenpærene dine. Og bilen dør før LED-pæra, så den skifter du ikke...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

eivhelle

Sitat fra: 02jan på fredag 03. februar 2017, klokken 13:44
Tviler på at det er noe elbil der ute med bedre fjernlys en det min 20 år gamle Audi a6. Halogenlykten holder også isen borte til en hver tid under kjøring, noe som har vært nyttig i nå 20 vintersesonger (kjører mest i Norge).

Hadde en 98 model Audi A6 med halogenlykter. Den hadde  vel noe av det dårligste lyset vi har hatt på noen bil. E-golfen er i en helt annen liga.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

02jan

Vanskelig å sammenligne noe man husker , jeg sammenligner med kjøring på mørke veier isdag/denne vinteren , hvor jeg har meget gode fjernlys på min gamle bil - mens langlys på min i3 og andre elbiler ikke er i nærheten av å være gode.
Vil heller ofre 5 km rekkevidde mot skikkelige langlys - men på elbil må vistvalt innovere på nytt.

(98 a6 ja det var da de begynte å blinkompliserte - kan ikke sammenlignes med 97 modell)
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

eivhelle

Sitat fra: 02jan på fredag 03. februar 2017, klokken 19:43
Vanskelig å sammenligne noe man husker , jeg sammenligner med kjøring på mørke veier isdag/denne vinteren , hvor jeg har meget gode fjernlys på min gamle bil - mens langlys på min i3 og andre elbiler ikke er i nærheten av å være gode.
Vil heller ofre 5 km rekkevidde mot skikkelige langlys - men på elbil må vistvalt innovere på nytt.

(98 a6 ja det var da de begynte å blinkompliserte - kan ikke sammenlignes med 97 modell)
Med nærmer ettertanke var det nærlysene som var elendige på Audien. Fjernlysene husker jeg rett og slett ikke siden de svært sjelden var i bruk fordi vi kjører 90% av tiden på veier med gatebelysning eller på veier med tett trafikk der du uansett må blende ned.

Gode nærlys er langt viktigere en langlys. Jeg ofrer heller 30 meter rekkevidde på langlysene enn å risiker å kjøre på en fotgjenger som går langs veien.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

"Alt var bedre før" <- gjelder spesielt nattesynet. Husker ikke tallene, men sinnsyk forskjell fra man er 20 til man er 40. Verdt å tenke på når man husker tilbake hvor bra lys det var på det ene eller andre. :-)

At halogen gir veldig lavt lysutbytte per tilført watt er udiskutabelt.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA