Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problem med forvarming?

Startet av Zoe400km, fredag 07. april 2017, klokken 12:18

« forrige - neste »

Zoe400km

Eg er ein heilt fersk Zoe-eigar (R-90 Intens Easy charge 400 km), og heilt fersk elbil-eigar. Lurer på om nokon kan forklare meg korleis det med lading på Hurtigladar på ladestasjonar virkar?
I dag kobla eg meg til ein ladar som det stod AC 22 kw på. Eg fekk berre ca 5,3 kw. Ein annan dag gjorde eg det samme på ein annan stad. Der fekk eg ca 7,6 kw.
Vil eg aldri ha mulighet til å lade med 22 kw? Korleis kan eg sjå kva effekt eg kan forvente å få? På karta står det berre 22 kw.
Er det bilen eller ladaren som setter begrensingane?

Jejl

Tipper du ikke har kjørt så lenge (under en time) og derfor har kaldt batteri?

Zoe400km


Jejl

#3
Kjenner ikke så veldig godt til Zoe, men jeg tror ikke den har aktiv batterivarmer. Da tipper jeg du må bruke opp minst halve batterikapasiteten nå på vinteren for å få varmt nok batteri til å ta imot 22kw.
Du kan sikkert lære endel om lading av Zoe hvis du ser på videoen som TeslaBjørn la ut på Youtube for noen uker siden der han testet en 22kwh Zoe.

TantePose

#4
Jeg kikket litt på videoen til Teslabjørn. Han kjører fra 43kw AC til 43 kw AC for å lade, men i følge oversikten til Renault går det ikke fortere på 43kw enn 22 kw. Kan noen forklare hvorfor, eller er det feil? Og hva er i så fall poenget med å lete etter 43kw AC?
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

zbk

Tabellen gjelder R240 (og R40) som har max 22kW lading. Q210, som var den versjonen  Bjørn kjørte, kan lade med 43kW AC.

Nå skal det sies at han gjorde omtrent alle tabber som han kan gjøre for å få en vanskelig tur + hadde ekstra tøffe værforhold, men videoen illustrerer særdeles godt hvorfor 22kW i praksis er ubrukelig som maks ladeeffekt på langtur.

At de nå har doblet rekkevidden utsetter bare probemet med en lading i forhold til de gamle bilene. At DC-lading må være hyllevare gjør valget til Renault (og Mercedes) enda mindre forståelig. Hadde vært villig til å betale ganske mye for å få installert CCS-lader i bilen min.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TantePose

OK, takk for svar.
Men det er mulig å bruke 43kw ladestasjonen med type 2 kontakt på R40 også, men da kun få 22 kw lading? Har jeg forstått det riktig?
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Speeder

Zoe 43kW

AppleKnocker

Zoe ZE40 har aktiv batterivarmer. Ved forvarming varmes batteriet opp til 15C
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TantePose

Nå har jeg ikke rukket å finlese absolutt hele instruksjonsboken, men har lest en del og også forsøkt å trykke litt her og der for å se hva slags informasjon som kommer opp.
Hvordan kan man se hvor mange kw bilen tar når den står på lading? Når jeg kobler til ladekabelen så står det bare hvor mange % det er på batteriet, ikke noe mer.

Hvordan forvarmer man batteriet? Går ut ifra at det ikke er den "slå på klimaanlegget" funskjonen på app'en?
Eller må bilen stå tilkoblet for å få forvarmet batteriet? Jeg er vant til Zebra Think og der er jo batteriet alltid varmt. Hvis bilen er fulladet og tilkoblet, vil batteriet da bli kaldt når bilen er fulladet selv om bilen er tilkoblet?
Hvis batteriet er fullt, hva er først og fremt fordelen med å forvarme batteriet? Vil rekkevidden øke med forvarmet batteri?
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Zoe400km

Eg fant opplysningar vedr. kw under lading i appen Grønn kontakt. Det har vert ein Grønn kontakt-ladar eg har brukt då.
Veit ikkje om det går an å sjå det ved "vanlig" lading.

goggo

Sitat fra: Zoe400km på onsdag 01. februar 2017, klokken 22:10
Eg er ein heilt fersk Zoe-eigar (R-90 Intens Easy charge 400 km), og heilt fersk elbil-eigar. Lurer på om nokon kan forklare meg korleis det med lading på Hurtigladar på ladestasjonar virkar?
I dag kobla eg meg til ein ladar som det stod AC 22 kw på. Eg fekk berre ca 5,3 kw. Ein annan dag gjorde eg det samme på ein annan stad. Der fekk eg ca 7,6 kw.
Vil eg aldri ha mulighet til å lade med 22 kw? Korleis kan eg sjå kva effekt eg kan forvente å få? På karta står det berre 22 kw.
Er det bilen eller ladaren som setter begrensingane?

Hei @Zoe400, og velkommen som elbilist.

Sitat fra: Zoe400km på lørdag 11. mars 2017, klokken 22:18
Eg fant opplysningar vedr. kw under lading i appen Grønn kontakt. Det har vert ein Grønn kontakt-ladar eg har brukt då.

I Grønn Kontakt APPen, så kan du trykke på den lille pila til høyre for hver ladesession, så får du alle detaljene for den ladingen.  Det du må se på der er tallet for "Snitt KW" - og dette tallet bør være ca 20-22 KW dersom batteriet ikke er nesten fullt eller veldig kaldt. 
Var det dette tallet som viste 5.3 og 7.6 KW? Eller var det 5.3 KWh og 7.6 KWh du fikk?  
KW er et mål på effekten, mens KWh er et mål på den energien som er levert til bilen din.
 
Jeg har Kia Soul, så jeg har ikke 22 KW ombordlader men bruker Chademo hurtiglading som har max 50 KW på GK og Fortum sine ladere.
På vedlagte skjermdump så ser du at jeg har fått 42.55 KW i snitt på en lading, og dette ser ut til å være "normalt" på min bil.



mvh
Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Zoe400km

Det er snitt kw som har gitt meg desse talla. Batteriet har nok ikkje vert varmt desse gongane og batteriet var ca 60% ved start. Har også prøvd å lade ein gong etter ein times kjøring, då fekk eg 12,35 kw. Då var batteriet ca 70% ved start.

eriksj

Har gått glipp av denne tråden, kan den ikke flyttes til Zoe delen?

Syntes også ladetiden er noe dårlig, mulig pga temperatur på batteriet. Noen som vet hvilken temperatur man må ha for å få i nærheten av 22kw? Jeg sjekket temp/ladehastighet med CanZE før jeg satt igang lading på Fortum Råde, og da fikk jeg ca 20kw etpar minutter i starten, men etter kort tid droppet den ned veldig.

Har bare ladet på Fortum eller Circle K (Grønn Kontakt) 3 ganger, men dette er ca hva jeg får:

Fra 56% til 66% på Circle K Nykirke - 22m, 4,16kwh levert ifølge app, snitt 11,11kw
Fra 46% til 68% på Fortum Albjerk - 1t, 8,6kwh levert ifølge lader, snitt blir jo da 8,6kw
Fra 35% til 50% på Fortum Råde - 24m, 6,15kwh levert ifølge min beregning fra ladehistorikken, snitt 15,38kw

I tillegg ladet jeg på Töckfors fra 48% til 99% på 1t54m, 20,91kwh levert ifølge min beregning, snitt 11kw.
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

bjaolsen

Bruker CanZE-appen, og den viser at på min Q210 stort sett alltid lader den med mindre enn 22kW når en kommer opp mot 90%, nesten uavhengig av temperatur.

Når en kjører elbil er det ikke om å gjøre å ha fullt, men å ha nok til enten å komme hjem, eller frem til neste ladepunkt. Hurtiglading er raskere ved lavere %
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA