Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vinduspussere til e-golf

Startet av El-Birk, fredag 07. april 2017, klokken 11:43

« forrige - neste »

El-Birk

Hei folkens!

Etter daglig å oppdaterer meg på dette forumet har jeg i lang tid hatt stor nytte av fantastisk mye bra informasjon! Kilde nummer en til kunnskap om bilen, ettersom jeg er forholdsvis fersk uten nevneverdig elektrisk forståelse.

Men nå er det tid for mitt første innlegg:

Etter snøfall i Bergen idag svettet leaf'en noen ekstra prosenter, så jeg stoppet for påfyll, som så mange ganger før, på Danmarksplass. Koblet i med solide 12% gjennstående på batteriet, og var dermed storfornøyd med egen timing.
Fikk opp en feilmelding jeg aldri har sett eller hørt om før. Husker ikke ordlyden nøyaktig, men noe i gaten av: "Feil i sikkerhet, kan skyldes våte kontakter". Prøvde samtlige kontakter uten hell, og med samme feilmelding. Prøvde febrilsk å tørke i mottaket på bilen på flere kreative måter.
Det rare er at jeg ikke så antydninger til hverken vått eller fukt i mottaket.
Flere biler kom å hektet seg på kontaker jeg nettopp hadde prøvd uten problem, så feilen må ligge i bilen.
Etter å ha prøvd alle kontaktene samt intense forsøk på å tørke mottaket, som virket å være tørt, var det bare å innse at slaget var tapt, og ringe viking!

Har noen av dere opplevd lignende feilmelding? Eventuelt noen tips til hva som skal til for å fikse det dersom det samme skulle skje igjen?
Veldig kjipt å ikke kunne stole på at hurtiglading funksjonen på bilen fungerer, da det ofte er høyst nødvendig i de tilfellene hurtigladingsstasjonene oppsøkes..


nr1rayner

Aldri sett, eller hørt den før nei.

Det er bare å ringe til leverandøren av laderen. Ofte kan de se feilen der. Om ikke dere får løst problemet der og da kan man komme et steg nærmere til hva/hvor problemet er.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

El-Birk

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 01. februar 2017, klokken 21:24
Aldri sett, eller hørt den før nei.

Det er bare å ringe til leverandøren av laderen. Ofte kan de se feilen der. Om ikke dere får løst problemet der og da kan man komme et steg nærmere til hva/hvor problemet er.

Ja, jeg snakket med en i BKK som også prøvde å starte laderen derfra, men han fikk opp samme feilmelding. Sa da at han ikke kunne hjelpe med den feilmeldingen, og at han dessverre ikke hadde noe tips til den type melding. Han kunne iallefall si at det ikke såg ut som det vare noe problem med kontaktene.
Kanskje den faktisk var for våt da, selvom det ikke så slik ut? Isåfall vil jo det være et vedvarende problem for min del, ettersom det er fuktige omgivelser jeg oppholder meg i.

Rio

Fuktigheten trenger ikke ligge i selve kontakten, men kan ligge i ledningene bak, eller neste kontakt mot batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

lifern

Jeg har fått den meldingen mange ganger. Både på Danmarksplass og på Trengereid.
Da helst i øsende regnvær.
Har også opplevd det på Fortum sine ladere.
Har aldri fått noe hjelp til å få laderne i gang.
SVART EUROLEAF 2013

El-Birk

Sitat fra: lifern på torsdag 02. februar 2017, klokken 12:03
Jeg har fått den meldingen mange ganger. Både på Danmarksplass og på Trengereid.
Da helst i øsende regnvær.
Har også opplevd det på Fortum sine ladere.
Har aldri fått noe hjelp til å få laderne i gang.

Hvordan har du fått ladingen igang igjen da?
Jeg fikk ikke ladet ettersom den feilmeldingen aldri forsvant, og måtte tilbringe turen hjem på lasteplanet til Viking.
Har du noen tips til hva man gjør på stedet for å få meldingen vekk?

lifern

Fikk ikke ladet. Måtte kjøre uten strøm  ;D
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

Selv om forhandler nesten garantert sier at "nei, det har vi aaaaaldri hørt om før"
kan det være verdt et forsøk.
Eller, ta kontakt med Nissan kundeservice på mail, telefon eller chat hvis de har.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

Koble fra , starte opp bil på nytt , skru av og deretter koble til lader kan løse problemet. Hvis ikke , service på bil om hurtiglader fungerer for andre.

Var ute for at en feilkode måtte slettes (på verksted)  på min 2013 leaf en gang i tiden , viste seg å være feil på hurtiglader.

leafnor

Sitat fra: bob-bob på torsdag 02. februar 2017, klokken 14:09
Var ute for at en feilkode måtte slettes (på verksted)  på min 2013 leaf en gang i tiden , viste seg å være feil på hurtiglader.
Min svoger opplevde samme.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

qualbeen

Fikk en lignende feilmld på Danmarksplass her om dagen. Var på "pumpe" 12 eller 14, tror jeg.
Etter å ha prøvd å starte 4-5 ganger, flyttet jeg bare bilen til en annen stolpe, og der fungerte alt som det skulle.


Poff, så var det strøm! Men kjedelig å bruke tid på den ødelaget pumpen. Og ikke fant jeg noen måte å innrapportere feil gjennom BilKraft-app'n eller lignende heller :(

bob-bob

Sitat fra: qualbeen på søndag 05. februar 2017, klokken 23:54
Fikk en lignende feilmld på Danmarksplass her om dagen. Var på "pumpe" 12 eller 14, tror jeg.
Etter å ha prøvd å starte 4-5 ganger, flyttet jeg bare bilen til en annen stolpe, og der fungerte alt som det skulle.


Poff, så var det strøm! Men kjedelig å bruke tid på den ødelaget pumpen. Og ikke fant jeg noen måte å innrapportere feil gjennom BilKraft-app'n eller lignende heller :(
Men dette var vel ikke en hurtiglader ? Det er andre typer feilsituasjoner på vanlige ladestolper.  (220 volt) - dog bør det være mulig å feilmelde selvsagt.  :)

Powerflux

Sitat fra: leafnor på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:52
Sitat fra: bob-bob på torsdag 02. februar 2017, klokken 14:09
Var ute for at en feilkode måtte slettes (på verksted)  på min 2013 leaf en gang i tiden , viste seg å være feil på hurtiglader.
Min svoger opplevde samme.
De feilkodene kan slettes med LeafSpy!! Har opplevd dette 3 ganger. Alle 3 gangene har Veefil ladere og når laderen har kommet med feilmelding har bilen heller ikke kunnet lade på andre typer hurtigladere fordi bilen selv har kastet ut 3 forskjellige feilkoder!
Disse leses og kan slettes i LeafSpy.
Alle 3 gangene har jeg slettet kodene og lading har startet uten problemer!
Når jeg etter endt lading har kjørt ny diagnoserunde har det ikke vært noen feilkoder og alt såre vel!

Å måtte dra til Nissan med alt det innebærer av tid og kostnad er bare ikke aktuelt når det kan ordnes smidig og enkelt med LeafSpy.

Uten denne fantastiske Appen hadde eierskapet med Leaf vært nærmest umulig, både med tanke på å kunne ordne slike situasjoner selv samt å tyne rekkevidde på en måte man bare ikke kan ved hjelp av GOM!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA