Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tester og prøvekjøring av i-Miev / Citroën C-Zero / Peugeot iOn i media

Startet av Patriq Backlund, onsdag 19. januar 2011, klokken 11:51

« forrige - neste »

Patriq Backlund

Mitt i jul-rushen på en smal vei med kø begge veier i saktegående nesten stillestående hører jeg "klonk", og så slutter bilen å drive både fremover og bakover. Alt annet på bilen virker. Bilen var nyladdet og på 100%. Riktig nok -18 grader, men bilen har gått helt problemfritt i samme temperaturer i hele den tid det vart kallt nå.

Så, noen som har tips på hvor jeg skal begynne å lete? Sikring? Rele? Hvor i bilen ser jeg etter hva?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Go-carter

Jeg ser stygt på motor-regulatoren. MEN du kan være heldig. Min røyk to ganger, begge ganger med et relativt konkret dunk/smell, og påfølgende null drivkraft.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Patriq Backlund

Ok. Går utifra at du måtte bytte den? Vanskelig å gjøre selv?

Noen måte å finne ut av om det er den?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Go-carter

#3
Rent visuelt kan du ta av platen bak i bagasjerommet, og sjekke om bak-veggen på regulatoren er blåst/sprengt av, eller buler kraftig ut. Dette skjedde ikke hos meg, men det pleier visst å skje.

Ellers kan du selvfølgelig ta ut platen i bagasjerommet bak, og måle om det er 72V inn på regulatoren, evt. om det er 72V til motoren. Utøv forøvrig EKSTREM forsiktighet om du gjør det, er trossalt en del volt og ampere på gang her.

Jeg sendte den inn til Pure Mobility, de reparerte den ganske raskt for meg.

EDIT: her kan du lese min tråd:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2502.0

Om andre ting som kan skape samme problem, symptomer om det er motorstyringen, og div. løsninger.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

Forklaringen på hvorfor Curtis'en ryker ved lave hastigheter er utførlig beskrevet hos Otmar's sider på Cafeelectric:

http://www.cafeelectric.com/curtis/curtis.php

Moralen er: Ikke stå rolig med motoren i motbakke, det brenner både børster, kommutator, og kontroller.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Sitat fra: hens på torsdag 23. desember 2010, klokken 19:08
Forklaringen på hvorfor Curtis'en ryker ved lave hastigheter er utførlig beskrevet hos Otmar's sider på Cafeelectric:
http://www.cafeelectric.com/curtis/curtis.php

Bør legges på elbilwiki (om ikke det gjør det allerede da :-)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Patriq Backlund

Takk for alle svar. Etter å ha lest Go-carters beskrivelse av forløpet når controllern tok kvelden er jeg rimelig overbevist om at det er den.

Hvis jeg skulle gå for en Altrax om den må skiftes, er det noe som Pure-Mobility kan skaffe og montere? Eller vil de typisk bare montere originaldeler? Tenker at jeg ringer dem den 27'e og spør dem.

Go-carter, hva controller kjør du med nå? Tok den kvelden en andre gang? (controllern)
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Go-carter

...bilen min brant opp 1. desember, dessverre.

Men jeg kjørte inntil dess med Curtis, overhalt av Elbil Norge. Andre gangen ble den veldig bra, og med litt fornuftig kjøring, så holdt den :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Patriq Backlund

Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Patriq Backlund

Nei ! Så kjipt!!

Maks uflaks!! Føler med dere!
Ønsker dere en god jul, og håper at dere har en hyggelig jul likevel. Viktigeste er at ingen ble skadd. De fleste tingene går å erstatte og om noen tid så har dere sikkert kommit sterkere ut av det.
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Go-carter

#11
Takk takk, god jul til deg også :) Heldigvis gikk alt bra med oss.

Ja, er det EN ting som er sikkert. Så er det at det ALDRI noensinne kommer til å brenne i noe elektrisk hos oss igjen  :D Og skulle det absurde hende igjen, skal jeg iallefall være forberedt. Har allerede utstyrt verkstedet mitt, nåværende bosted, og bobilen min med branntepper, og skal handle inn både CO2 og skumapparater. Har hatt mer lykke med det igjennom tiden, enn pulver. Skal man først slukke med pulver, så bør man minst ha 2-3-4 apparater for hånden for å gjøre noe forskjell.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Patriq Backlund

Tauet bilen til Pure Mobility. Etter en tid fikk jeg beskjed om at de ikke funnet noe feil med bilen !
:) ???

Bilen ble kjørt inn i verkstedet på vanlig måte og etter en del søking etter hva som kunne gjort at bilen stoppet og ikke fungerte så ble det konkludert med at det ikke var vits å søke mer.

Så, da lurer jeg likevel på hva som kan få bilen å stoppe på en slik måte ?

Når jeg hentet den og i en kort tid etter så hørte jeg ett "hummende" som fra en el-motor. Jeg trodde først at det var kjøleviften fra noen av bilene rundt meg når jeg stoppet for rødt lys. Men så inså jeg at det kom fra min bil. Denne lyden er nå borte, og bilen har fungert helt uproblematisk siden jeg fikk den tilbake.
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA