Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglader Eidfjord

Startet av Småfly, fredag 07. april 2017, klokken 00:41

« forrige - neste »

Småfly

Hva skjer når garantien går ut på leaf da?
Hører om 90.000 for og reparere varmeapparatet, 85.000 for og bytte radioenhet osv.
Skjønner ikke at de ikke må bli flaue over dette, har du en 5 år gammel bil så kan du mer eller mindre kaste den når varmeapparatet ryker?
Vet det er bruktdeler å få tak i til mer edruelige priser, men dette gjør at det er fristende å kvitte seg med bilen før 5 år er gått. Noen tanker?

Powerflux

Jeg skal i hvertfall ta en garantiutløpstest og grine/klage/mase meg til parkeringsbrems aktuator. Den kommer sikkert til å gå og da er det best at den begynner å synge på siste værset før kjerra er 5 år............
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

bob-bob

Vel , du har gode poenger der. Jeg vil anta at "noen" kommer til å importere billigere deler fra USA / EU , og etter dette vil prisene hos merkeforhandlere komme ned på samme nivå. ( ellers får de jo ingen jobber...).
Jeg tror f.eks varme-element koster ca 20K i USA nytt , og brukt vil det jo være mye billigere. Det vil være nok av brukte deler fra kollisjonsskadede biler etterhvert , når det er prosusert så mange Leaf. Jeg er ikke bekymret.

Øyst1

Nå er det med radio vel satt på spissen! Det kom frem av artikkelen at bilradiospesialisten fikset radioen for 12-13000.
Og selv om du hadde hatt garanti hadde ikke den dekket radioen, da det var personen selv som hadde ført til at skjermen var knust.

Ellers er det noen dyre deler som du kan være uheldig å få ødelagt. Som elektrisk håndbrekk, for de som har det.

Men, er man smart, så har man forsikring som dekker "motor"'og drivverk.
Denne gjelder til bilen er 8 år, og dekker veldig mye.

Har alltid hatt dette på bilene mine, og er blitt reddet flere ganger av denne.
Hadde en Opel hvor det skjedde en mengde med feil i motor, og det kom på 90 000 å fikse. Bilen var 6 år gammel. Det ble 4000 i egenandel og selvfølgelig ikke bonustap!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Thomas Parsli

Sitat fra: Småfly på onsdag 01. februar 2017, klokken 14:46
Hva skjer når garantien går ut på leaf da?
....
Noen tanker?

Når garantien utløper (i dag for vår del), skjer det ingen ting.
Det er lite som går istykker på Leaf -de fleste som har hatt problemer med varmeapparat fikk det tidlig (i løpet av det første året).

Etterhvert dukker det også opp mer og mer brukte deler (http://www.nbfbildeler.no/templates/PartGroups.aspx?Model_Id=2163&Brand_Id=2100&Matrix_Id=1&sp=1).

Vanlige slitedeler (som bremser og luftfilter) kjøper du billigt på bildeler.no.
Vurderer å bytte skiver, klosser, bremevæske og pollenfilter -kommer på under 3000,- fra bildeler.no og tar meg et par timer å gjøre selv.

I teorien blir Leaf billigere i drift når garantien løper ut, siden man ikke trenger unødvendig service. (Se punktene på serviceskjema her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5996.msg196380.html#msg196380).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

E_S

Ille nok, men bare så det er sagt er det like ille på fossilbiler av japanske og koreanske merker. Alltid vært helt hinsides priser på deler til disse.

Kjøper man brukt, på ettermarkedet eller fra USA kan man i mange tilfeller redusere prisen med inntil 90% sammenlignet med over disk i Norge..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA