Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Åpning av ladegarasjen på Festningen ser ut til å nærme seg

Startet av KranneK, torsdag 06. april 2017, klokken 21:23

« forrige - neste »

KranneK

Mannen har begynt å smake litt på tanken av å gå til innkjøp av en elbil.
Valget står i så fall mellom 2017 Nissan leaf Tekna eller Kia Soul exclusive m/panorama.

Noen kjente her inne som kan fortelle hvorfor dere endte på den vs den bilen?

Jeg liker Tekna p.g.a sort interiør, oppkobling til app, lang kjørerekkevidde å liker generelt innsiden av bilen bedre i Nissan.

Kia: den er mye "kulere" å se på, ikke så konebil preget som Nissan, den ser ut som den kan ha bedre plass bak m.t.p to bilseter å kaaanskje en pute. Bilsete skal være for å bakovervendt når minstemann kommer.
Søsteren til min ektemann, de har nettopp gått til innkjøp av en Kia og er kjempefornøyd.

Noen som har noe å tilføye? Har Kia oppkobling til app, og like god kjørevidde?

Takk for svar :-)

Ebe

Hva er kjøremønsteret deres? Hva skal den brukes til? Hva er viltig for dere?

Bilene er relativt like, da samme er Ioniq og eGolf. Så dere burde i alle fall teste dem ut selv.

Et tips kan være å leie en tilsvarende bil en helg på f.eks Nabobil.no.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

KranneK

Takk for svar:-)
Denne bilen kommer nok til å bli mest brukt i nærområdet og ærend maks 60-70km tur retur. Til hytta er det ikke mulig å bruke elbil så da blir det 7seteren :-)
Får gubben får smile pent å spør om han kan få låne deres bil en testtur :-)

nr1rayner

Soul mangler app.
For meg er det et ganske stort ankepunkt, men kanskje ikke for dere. Kan stille inn forvarming på gitte tider, og uansett, det tar ikke lang tid å få varmen i elbiler. Fra -10C og nedisete ruter tar det ikke mange minutter før bilen er tinet og god og varm.

Du kan nok regne med at en 30kwh Leaf og Soul går omtrent like langt.

Jeg havnet på Leaf hovedsaklig fordi det var 3mnd ventetid på Soul den gangen, mens jeg fikk Leaf på dagen.
Tenkte at 24kwh Leaf eller 28kwh Soul ikke skulle ha så mye å si på rekkevidde, men fant ut i ettertid at de oppgir forskjellig.
Leaf er hele batteripakken, Soul er tilgjengelig.
Så, på en 24kwh Leaf har man ca 20kwh tilgjengelig, på en 30kwh Leaf har man ca 27kwh tilgjengelig.
Mens på Soul har man ca 27-28kwh tilgjengelig.

Jeg likte begge biler utrolig godt, satt godt i begge, begge kjører godt. Smaken er som baken på utseende, jeg liker begge. Joda, Leafen var den stygge andungen da den kom, men nå er den faktisk pen  ;)

Du nevner minstemann:
Jeg har ett vesentlig ankepunkt for Soul for deg, bagasjerom! Det er rett og slett for kort og lavt  >:( Der blir det knapt med barnevogn. Ellers en knakende god bil  :D
Leafen har ikke verdens største bagasjerom heller, men det er vesentlig lettere å få inn barnevogn i den.

Du får alle Leafer med sort interiør, men kun Tekna som har skinn.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Vil absolutt anbefale å ta en titt på Ioniq jeg også ja.
Ca samme størrelse på batteri som Soul og 30-Leaf, men mer aerodynamisk, så regn med at den går ca 20-30% lengre enn de..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tutti

Ioniq er det vel 6-12 mnd ventetid hvis du bestiller en nå?

Soul og Leaf kan man kjøpe på dagen.

Soul har ikke app. Nissan har vel markedets dyreste delepriser. Verken Soul eller Leaf har ACC. Begge har dårligere lys enn de beste elbilene.

Hva med egolf? Utgående modell er nå fullspekket med masse utstyr for en billig penge. Den har alt de overstående mangler inkl. lane assist, LED lys og mye annet kult\ :)

Lars C. Krogenæs

Nissan har 2 måneders leveringstid på standard biler som er produsert. Ønsker du egne merkelige tilvalg er ventetiden 3 mnd+.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

nr1rayner

Sitat fra: tutti på onsdag 01. februar 2017, klokken 12:22
Begge har dårligere lys enn de beste elbilene.

Må presisere her at Leaf har dårlige fjernlys, nærlysene på Tekna og Nordic er svært gode.
Ukjent med lysene på Soul, men sikkert samme der.

Dårlige fjernlys er det lett å gjøre noe med  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Rekkevidde: Teslabjørn har vintervideo hvor han prøver Soul og en del andre merker på langtur. Selv med 27kWh utnyttbar så er forbruket litt høyere på den i forhold til f.eks. Ioniq eller i3. Testen han gjør av Leaf er på sommeren og han klarer samme Wh/km som Ioniq i -15, som sier en del. Jeg vil tro Leaf of Soul står likt i blandet kjøring, men henger en knapp på Leaf på motorveien siden selv om den har noe dårlig aerodynamikk er Soul værre.

Benplassen ser ut til å være mindre i Soul enn Leaf. Går sikkert fint med barn i bilen, men voksne både foran og bak bør være under snitthøyde.

App. Soul har ikke app så du kan hverken sjekke SOC, om den lader eller starte oppvarming av kupe eller lading. Leaf har dette. Det er en deal breaker for meg så selv om f.eks. Ioniq ser veldig bra ut det at den ikke har app gjør at den er uaktuell uansett hvor bra den måtte være.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

moby666

Har hatt begge og ville helt klart valgt soul hvis jeg skulle velge mellom disse 2. Som mange andre nevner bør du også sjekke IONIQ.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

AppleKnocker

Sjekk Hyundai Ioniq også. Den har ikke app og har litt små bakseter, men ellers er den meget bra.
Zoe med 400km NEDC har lengst rekkevidde av bilene man får kjøpt nå, men den har bare semihurtiglading og er lite egnet for langtur hvor man må lade. Den er også en enklere og mer spartansk bil enn de fleste andre, men gir mest rekkevidde for pengene.

Soul har elendig aerodynamikk. Det er viktig på en elbil, spesielt på motorvei. Soul går like langt som Leaf 24kwh på motorvei. Leaf 30kwh går lenger.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

sylwester

Zoe hadde vært kongebil hadde de laget en versjon med lader som tok IT og DC hurtiglading.
En middelvei var at den i det minste tok DC. Uten det syns jeg mye klaffe for at den skal være praktisk og man må enten kvitte seg med bilen eller sorge for at nytt hjem eller jobb også er kompatibelt før man tar steget å bytter. 

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

moby666

Sjekk videoene til Teslabjørn på YouTube. Han har testet de fleste elbiler veldig grundig og advarer mot zoe(både ny og gammel)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

AppleKnocker

Teslabjørn advarer ikke mot Zoe, han påpeker ganske riktig at den mangler skikkelig hurtiglading. Det skal sies at hans testrute er Oslo-Trondheim t/r. De færreste normale mennesker kjører en kortrekkeviddebil på en slik tur.

Renault Zoe er en rimelig bil. Før jul fikk man 400km versjonen fra 221 000. Og det kommer garantert nye kampanjer på den.
Det er den bilen som gir mest rekkevidde for pengene.
Som brukt er den også rimelig, og det er derfor Teslabjørn anbefaler den.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

moby666

Ok da tolker vi videoene forskjellig :) i følge TB sliter zoe med å holde varmen både under kjøring og under lading. Bilen lader på maks 16-17 kw (pga tap i ac ladeprosessen). Den nye har større batteri, men like håpløs på langturer.
Zoe mangler også en stor haug med utstyr.

Leaf er nok et bedre valg enn zoe
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA