Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Åpning av ladegarasjen på Festningen ser ut til å nærme seg

Startet av zeit74, torsdag 06. april 2017, klokken 18:01

« forrige - neste »

zeit74

Hei! Vi har lenge ønsket oss hytte på fjellet, og er snart i mål med den planen. Med det følger behov for bil. Det er mange år siden jeg har hatt bil sist da vi bor midt i storby. Ønsker å kjøpe elbil. Det er strøm på hytta, med parkering like ved, og med et relativt nytt elanlegg så det bør være mulig å lade uten problemer (ellers fikser vi nok det med en elektriker).

Hvis det er 190 km til hytta, og typisk norsk vinterføre og -kulde, vil f.eks ny Nissan Leaf Nordic 30 kWt (rekkevidde 250km) klare hele turen uten lading? Hvor mye bør man "trekke fra" på kapasiteten i kulde?

Er Opel Ampera et bra alternativ? Jeg tror ikke jeg ønsker Tesla, p.g.a pris. Er ikke så veldig interessert i bil for å være ærlig, så det kjennes bare dumt å bruke så mye penger for min del.

Det bør være litt plass i bilen, det blir vår eneste bil og vi ønsker å være på hytta over mange uker sommerstid også. Så det blir en del å pakke med oss. Dessuten har vi hund og et barn. Blir Nissan Leaf for liten for oss?

Alle gode råd mottas med stor takk!

Jejl

Kjøp deg en Ampera.
(Eller Tesla Model 3 hvis du kan vente en stund)

moby666

Tror du må vente noen år på Opel Ampera også :(
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

turfsurf

Sitat fra: Jejl på onsdag 01. februar 2017, klokken 08:58
Kjøp deg en Ampera.
(Eller Tesla Model 3 hvis du kan vente en stund)
Den var morsom  ;D Valg mellom de to bilene det er lengst ventetid. Elbikjøpere nå om dagen må ha tålmodighet. Hvilke merker er det som leverer på mindre enn fire måneder? BMW, VW og Renault?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cra

Det er flere ting som spiller inn. 190km kan ha helt annet forbruk enn 190km. Det kommer an på veg, kjørestil, vær og føre. Skal du opp på fjellet går det jo noe ekstra pga stigning.

Du sier ikke noe om hvor stor hunden er, og om den evt. må i bagasjerommet. Det lureste er nok å ta prøvetur i de bilene du vurderer, slik at du kan gjøre deg opp en mening om hvor mye plass de har og hvordan du kan pakke i bilen. I alle fall for bilene det faktisk er mulig å prøve pr i dag. Mulighet for takstativ/takboks kan hjelpe på hvor mye (volum) du kan ta med, men virker negativt inn på rekkevidde.

Sjekk også mulighet for hurtiglading mellom bosted og hytte; et lite ladestopp ca på halvveien trenger ikke være noen krise. Spesielt ikke med barn i bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

#5
Jeg har erfaring med Nissan Leaf med 24 kWh batteripakke på vinteren til og fra fjellet 190 kilometer. På det kaldeste måtte jeg stoppe å lade 2 ganger. Noen ganger klarte jeg akkurt å kjøre distansen uten å lade mer enn en gang. Med 30 kWh ville jeg klart det på det beste uten å lade, men ville ha planlagt et lade stopp og heller sett om du har nok strøm når du kjører forbi den siste laderen. Er uansett ofte ok med en pause. Jeg brukte tiden til å spise eller å handle inn til turen. :)

Hjem igjen gikk det som en lek. Hadde jeg ladet opp før jeg dro klarte jeg nesten å kjøre helt hjem uten å lade.
Fremtiden er elektrisk.

Lars C. Krogenæs

Her er det vel bagasjeplass som er viktigst ved valg av bil...

Med 190 km må du beregne et ladestopp i dag. Dere har greid dere uten bil en stund nå, så da greier dere fint å ta et stopp på 30 minutter på vei til hytta. (Noe som er utaktuellt for gjengen som har polert BMW'ene sine siden de var 17 år).

Hvis dere bare tenker at dere skal lade når dere stopper og ikke stoppe for å lade, går dette som en lek.

Ingen av dagens elbiler (utenom Tesla), vil gi dere kjøreturen non-stopp. Ampera-e og nye Nissan, er vel de første som vil greie dette. Så var det det med bagasjeplass igjen....

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

...

190km en vei? Zoe 400 bør vel klare biffen, det samme bør Ioniq og ny e-Golf gjøre, litt avhengig av strekning/vær/føre. Av disse er det kun Zoe som har relativt kort leveringstid, men det er jo alltids finn.no også.

Orbit

Etter selv å ha tatt et par turer på fjellet med 190 km + 1000m stigning, er det tydelig at 300km NEDC ikke er nok når en skal ta med vinterføre, dårlig vær, varme i bilen, og litt margin (og jeg hadde heller ikke regnet med dette). Men som andre sier, ladestopp underveis er relativt uproblematisk (gitt ruten går en vei uten lang ladekø hver utfartsdag).

Så finn en bil du liker, som har plass til det du trenger, og med hurtiglademulighet som også gir full effekt i kulde.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: nix på onsdag 01. februar 2017, klokken 10:58
190km en vei? Zoe 400 bør vel klare biffen, det samme bør Ioniq og ny e-Golf gjøre, litt avhengig av strekning/vær/føre. Av disse er det kun Zoe som har relativt kort leveringstid, men det er jo alltids finn.no også.

Zoe vil nok ikke greie dette på vinteren. Med fravær av hurtiglademulighet og trolig problemer med å lade denne på hytta, er nok de andre bilene mer egnet. Nye golf vil således være nærmest i rekkevidde og tid.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

tutti

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 01. februar 2017, klokken 11:05
Sitat fra: nix på onsdag 01. februar 2017, klokken 10:58
190km en vei? Zoe 400 bør vel klare biffen, det samme bør Ioniq og ny e-Golf gjøre, litt avhengig av strekning/vær/føre. Av disse er det kun Zoe som har relativt kort leveringstid, men det er jo alltids finn.no også.

Zoe vil nok ikke greie dette på vinteren. Med fravær av hurtiglademulighet og trolig problemer med å lade denne på hytta, er nok de andre bilene mer egnet. Nye golf vil således være nærmest i rekkevidde og tid.
Zoe 40 ser ut til å greie 240 km under gode forhold.
Nye egolf med 36 kWh bør klare dette fint.
Ioniq under normale forhold (som varme i bilen) klarer ca. 160 km http://www.side3.no/motor/test-hyundai-ioniq-electric-rekkeviddetest/3423307608.html

Ebe

Leaf tror jeg er den bilen med størst bagasjerom, av mellomklassebilene. Så lenge bikkja kan sitte i baksetet, så har dere sansynligvis nok plass bak. Leaf er også en av de billigste bilene, både i innkjøp og sansynligvis drift (svørt lite feil med dem).

Hvilken strekning skal dere kjøre? Det kan være kø på ladere på fredager og søndager...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: tutti på onsdag 01. februar 2017, klokken 11:24
Zoe 40 ser ut til å greie 240 km under gode forhold.
Nye egolf med 36 kWh bør klare dette fint.
Ioniq under normale forhold (som varme i bilen) klarer ca. 160 km http://www.side3.no/motor/test-hyundai-ioniq-electric-rekkeviddetest/3423307608.html

Glem å kjøre disse bilene uten lading til hytta. Det finnes ikke gode forhold når du skal på hytta. Du vil få angstanfall hvis du regner med at det går. (Det var jeg som lanserte ordet "Rekkeviddeangst" i sin tid, så dette vet jeg noe om).

Mye bedre å kjøpe en bil som passer og regne med at du stopper for å gå på WC/ handle de siste varene,  samtidig som du lader samtidig.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

zeit74

Åh, tusen takk alle for gode svar! Jeg har fått litt av hvert å tenke over. Og jeg er kjempenaiv som har tenkt at det omtrent bare er å gå inn i bilbutikk og bestille bilen og vente toppen en mnd eller så. Mye å sette seg inn i.

Strekningen blir Oslo-Ål/Hallingdal-området. 2,5 til 3 timers reisevei. Hunden er liten/mellomstor og ligger i baksetet.

Leaf virker forlokkende må jeg si, prismessig og med plass, og den mest solgte bilen virker også som en slags trygghet. Behøver ikke den aller kuleste eller nyeste biltypen, men en pålitelig traver.

Det plager ikke meg å lade underveis, sammenlikner det med å fylle bensin - hvilket en ellers uansett må gjøre.

Tusen takk for alle svar, jeg skal lese forumet opp og ned og lære en masse før vi kjøper.

Crown

Sitat fra: tutti på onsdag 01. februar 2017, klokken 11:24

Zoe 40 ser ut til å greie 240 km under gode forhold.
Nye egolf med 36 kWh bør klare dette fint.
Ioniq under normale forhold (som varme i bilen) klarer ca. 160 km http://www.side3.no/motor/test-hyundai-ioniq-electric-rekkeviddetest/3423307608.html

Ioniq og nye e-Golf kommer nok til å ha ca samme rekkevidde i praksis. Pr nå når Ioniq nesten dobbelt så langt som eksisterende e-Golf når det er kaldt. Til/fra jobb nå når det er 2-3 grader her jeg bor så har jeg en rekkevidde på 200km uten at jeg sparer på noe som helst. Går det ned mot -10 så går det nok ned mot 160km. Om sommeren blir det nok null stress å klare 250km.

Vi har forøvrig Leaf 30kWh også, den er vi superfornøyd med og har ikke noe problem med å anbefale den hvis du ikke bryr deg om det mest moderne utstyret. Har vært helt feilfri, og om sommeren til hytten klarer den 220km og da følger vi trafikken.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA