Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Frodebo, tirsdag 04. april 2017, klokken 21:22

« forrige - neste »

Frodebo

Noe av det som er spennende med Tesla er kontinuerlig utvikling og oppdatering. Jeg har vært med på dette siden jeg bestilte min første P85 i august 2013 og det har vært utrolig morsomt å være med på. Imidlertid, når det gjelder AP 2.0 begynner jeg å føle at det ikke er like morsomt. Greit nok at AP 2.0 vil utvikles etterhvert, men at jeg ikke skulle få noen AP-funksjoner overhode, det er ikke like gøy. Jeg bestilte tross alt utvidet autopilot, og da forventet jeg at noen grunnfunksjoner var på plass. Status etter ca. 50 mil etter siste SW-oppdatering er som følger:

- Ingen autostyring. Uansett vei eller hastighet. Streker og biler danser fortsatt friskt i displayet, og jeg får melding om at autostyring ikke er tilgjengelig.
- Aktiv cruiscontroll virker, men er svært nervøs og til dels farlig da den helt umotivert gjør kraftige nedbremsinger uten forvarsel. Bør ikke brukes. Sist i dag fikk jeg en overraskelse da et skilt over veien fikk bilen til å gå hardt på bremsen. Heldigvis var det ingen som lå tett opp til min bil.
- Ingen regnsensor
- Ikke autolys.

Jeg har vært i kontakt med servicesenteret for kalibrering, men de mener det fortsatt skal mer kjøring til slik at bilen kan kalibrere seg selv. Greit nok, men når det ikke er noen tegn til bedring - hvor langt skal man kjøre og hvor lang tid vil det gå før bilen faktisk har de funksjonene man har bestilt bilen med? Har all forståelse for at funksjonene kommer etter hvert, men jeg vet også av erfaring at to Tesla-uker ikke er to uker.

Ser også at erfaringene med AP 2.0 tydeligvis er svært forskjellig. Hos noen fungerer det nesten helt OK, og hos andre er det ingen funksjon overhode. Foreløpig smører jeg meg med tålmodighet, men det hadde vært interessant å høre hvordan status er hos dere andre med AP 2.0.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

lunitiks

#1
Nå har ikke jeg HW2, men følger nøye med på utviklingen.

For å si det sånn: Du er ikke alene om oppgittheten. Det amerikanske forumet strømmer nesten over av tråder med misfornøyde nybileiere.

Hva skal man si? Splitter pine nytt system for Tesla, krevende å lære opp, veldig mye sensorinput som skal gjennom stadig oppdaterte algoritmeversjoner. DNN-læring tar litt tid.

At TACC i det hele tatt funker, er et godt tegn. At man får litt for ofte uprovoserte nedbremsninger, er for så vidt heller ikke bare negativt: Bedre at bilen er forsiktig (falske positiver) enn blind (falske negativer).

Synd Tesla-tiden fortsatt gjelder. Tror veldig mange var klar for AP1-paritet i desember...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

#2
Musken Twitret om en oppdatering for å gjøre kalibreringen av kameraene mer stabil. Tipper de ønsker å få ut denne først å se om den tar en del av problemene, ellers er det mange biler som må inn...

Ser at jeg har pt ikke gått glipp av mye på dette området. Satsar på at alt er på stell til slutten av Mars:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

cstromme

Sitat fra: Frodebo på mandag 30. januar 2017, klokken 21:53
- Aktiv cruiscontroll virker, men er svært nervøs og til dels farlig da den helt umotivert gjør kraftige nedbremsinger uten forvarsel. Bør ikke brukes. Sist i dag fikk jeg en overraskelse da et skilt over veien fikk bilen til å gå hardt på bremsen. Heldigvis var det ingen som lå tett opp til min bil.

Dette er for å unngå krasj slik som de opplevde med lastebilen som lå på langs i kjørebanen. Databasen deres vil registrere disse skiltene etterhvert som folk passerer under de og slute å bremse ned.

Vi kommer fra en pre-AP bil, så for oss har det ikke vært noe særlig stress med å få dette på plass. Gleder oss til å få nye funksjoner måned for måned fremover de neste årene. Men full forståelse for at går man fra en AP1 til AP2, og brukte AP-funksjonaliteten mye så er det irriterende å måtte vente i mange måneder før man får disse tilbake.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

SurSnasen

Sitat fra: cstromme på tirsdag 31. januar 2017, klokken 09:27
Dette er for å unngå krasj slik som de opplevde med lastebilen som lå på langs i kjørebanen. Databasen deres vil registrere disse skiltene etterhvert som folk passerer under de og slute å bremse ned.

Men hva den dagen man passerer under skiltet, det står en lastebil der, og bilen dundrer på siden den er opplært til å ignorere signalene akkurat på det stedet?

lunitiks

#5
Florida-eksempelet var kanskje ikke det beste... Dette handlet nemlig ikke om et "permanent" stasjonært objekt (som f.eks. et veiskilt), men et kjøretøy i veibanen som MobilEye-chippen ikke klarte å registrere.

For MobilEye-chippen var ikke kamerainputet av den lyse traileren noe annet enn lys himmel. Dette er en svakhet med kamera som sensor generelt, og helt sikkert kombinasjonen av EyeQ-chippen og denne aktuelle kamerarevisjonen spesielt.

(Radaren registrerte traileren, men for at AP skal ta affære og aktivere nødbrems, må objektet verifiseres av kameraet som et hinder først. Det gjorde det ikke i Florida-saken.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Noen som fikk med seg datoen for når denne oppgraderingen skulle komme som skal bedre kamerakalibreringen?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

daktari

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 31. januar 2017, klokken 11:19
Florida-eksempelet var kanskje ikke det beste... Dette handlet nemlig ikke om et "permanent" stasjonært objekt (som f.eks. et veiskilt), men et kjøretøy i veibanen som MobilEye-chippen ikke klarte å registrere.

For MobilEye-chippen var ikke kamerainputet av den lyse traileren noe annet enn lys himmel. Dette er en svakhet med kamera som sensor generelt, og helt sikkert kombinasjonen av EyeQ-chippen og denne aktuelle kamerarevisjonen spesielt.

(Radaren registrerte traileren, men for at AP skal ta affære og aktivere nødbrems, må objektet verifiseres av kameraet som et hinder først. Det gjorde det ikke i Florida-saken.)

Såvidt jeg forstod fra rapporten fra NHTSA om Floridakrasjen er ingen av dagens automatiske bremsesystemer designet for å håndtere biler som kommer inn fra siden, ei heller stasjonære objekter. Rapporten finner dere på NHTSA og er interessant lesing for de som er opptatt av autonome biler.

"AEB systems used in the automotive industry through MY 2016 are rear-end collision avoidance technologies
that are not designed to reliably perform in all crash modes, including crossing path collisions. "

lunitiks

Sitat fra: daktari på onsdag 01. februar 2017, klokken 10:12
Såvidt jeg forstod fra rapporten fra NHTSA om Floridakrasjen er ingen av dagens automatiske bremsesystemer designet for å håndtere biler som kommer inn fra siden, ei heller stasjonære objekter. Rapporten finner dere på NHTSA og er interessant lesing for de som er opptatt av autonome biler.

"AEB systems used in the automotive industry through MY 2016 are rear-end collision avoidance technologies
that are not designed to reliably perform in all crash modes, including crossing path collisions. "

Viktig poeng dette, ja. Årsaken er at MobilEye-systemet er programmert til å gjenkjenne bakparten av biler i veibanen. Gjennom årevis med "trening" har MobilEye gjort kamerachippen i stand til å gjenkjenne masse forskjellige kjøretøy/typer og generere 3D-bokser rundt dem i noen enkle vinkler: Rett bakfra, skråstilt høyre eller venstre (slik man ser dem i en sving). Det er også dette som gir Telsa muligheten til å animere bilens vinkling i IC.

En liten presisering som følge av dette: Systemet "hånterer" stasjonære objekter i betydningen kjøretøy som står stille i veibanen med baken mot Tesla. Dette erfarer jeg selv hver eneste dag, ved at TACC bremser helt til stand-still når en bil står stille foran meg i et lyskryss.

Traileren i Florida sto derimot helt sideveis, og ville kanskje ikke blitt gjenkjent som et kjøretøy uavhengig av farge og lys himmel. Men vi skal likevel ikke se helt bort fra at traileren hadde blitt oppdaget, fordi EyeQ-computeren gjør mer enn å objektgjenkjenning: Den beregner også såkalt "free space" i veibanen.

Denne artikkelen gir god beskrivelse av AP1-systemet:
http://wccftech.com/tesla-autopilot-story-in-depth-technology/4/
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

#9
Dagens Electrek-artikkel kan tyde på hvorfor AP2-prosjektet ikke utvikler seg så raskt som vi ønsker. Ifølge denne artikkelen kjørte Tesla kun ca 500 miles (med 4 model X'er) i oktober 2016, og de fleste av disse ble tilsynelatende kjørt for å produsere Elon Musk's selvkjørende demovideo(er)...  :o



https://electrek.co/2017/02/01/tesla-self-driving-model-x-prototypes-autonomous-miles/

https://www.scribd.com/document/338134642/Tesla-Disengage-Report-2016#fullscreen&from_embed
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

sigurdi

AP2 vil ta tid før det er på høyde med AP1.
Nå kjører Tesla Nvidia og ikke MobileEye så må finne opp kruttett på nytt for å si det slik.
Tok 1 år fra AP1 hardware til software fungerte og da hadde de hele databasen til MobileEye.
Nvidia er noe ferskere i markedet, men har mer troa når det det begynner å rulle.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

o.b.lix

Hentet ny X i går med full AP2-software aktivert.

Men ble lang i maska når ingenting virket på auto!
Verken viskere, lys, skjerm, fart etc virket på annet enn manuelle innstillinger.

Problemet er at jeg kommer fra Ap1 som har blitt for godt vant...

Jaja, kommer vel etterhvert...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Takk!

Nå virker autopilot opp til 50 km/t, og TACC. Men ikke noe av det andre...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

o.b.lix

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 28. mars 2017, klokken 07:24
Men ble lang i maska når ingenting virket på auto!
Verken viskere, lys, skjerm, virket på annet enn manuelle innstillinger.

Fått svar nå - er ikke støttet i gjeldende software - blæh!
8.1 skulle komme i dag i følge sjefen, men vi vet alle at han er ikke så god på kalendere, men kommer det før påske?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA