Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Phantom drain?

Startet av derwaechter, tirsdag 04. april 2017, klokken 17:52

« forrige - neste »

derwaechter

Hei,

Jeg vurdere å kjøpe Leaf snart (trolig 30 kWh, Acenta). Jeg leste nå flere steder her at folk syns prisen er for høyt nå at Ioniq og andre har kommet med sine konkurrenter.

Kampanjepris ut Mars er 220 000 for 24 kWh og 240 000 for 30 kWh Acenta.

Enig i at dette er for høyt? Og hvis ja hva mener dere hadde vært en fair pris?

Øyst1

Når IONIQ koster fra 239900 og da godt utstyrt, med utstyr på sikkerhetsfronten Leaf ikke har på tekna utgavene engang, så mener jeg at 240 000 for en Acenta er alt for mye. Den burde vært 240 000 for 30 kwt Tekna! Og rundt 220 000 for 30 kwt Acenta.

2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Bondeknøl

Da jeg sjekket for ca en måned siden kostet Ionoc ca 280 og Acenta 30kw ca 245. Begge med metallic lakk og ekstra hjulsett. Leafen hadde også matter og skvettlapper. Leafen kunne leveres omgående og Ionic om ca fire måneder. Fire måneder er også mye penger spart.

Goggen123

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 31. januar 2017, klokken 08:19
Da jeg sjekket for ca en måned siden kostet Ionoc ca 280 og Acenta 30kw ca 245. Begge med metallic lakk og ekstra hjulsett. Leafen hadde også matter og skvettlapper. Leafen kunne leveres omgående og Ionic om ca fire måneder. Fire måneder er også mye penger spart.

Jeg skulle til å si det samme; Ioniq har grunnpris 239.900, men da er det 5.000 i tillegg for metallic og 12.000 (?) for vinterdekk, noe som er inkludert i prisen på Leafen. Og skal man ha varmepumpe med Ioniq, må man kjøpe teknikkpakke til 25.000 ekstra (men får jo selvfølgelig også noen andre godsaker da).
Mulig det er mer sikkerhetsutstyr i Ioniq, men Leaf er i hvertfall velprøvd og en bil med få (ingen) problemer.

Det er ogsdå "leasingtilbud" på Leaf: https://www.bnh.no/kampanjer/nissan-leaf-nullrisiko/


tutti

Ioniq har verken app eller brukbart lys. Se opp for lav takhøyde i baksete og et vanskelig utnyttbart bagasjerom. Se også opp for innlegg om tullepriser uten lakk, VP, vinterdekk og omkostninger. Ioniq er også blant de bilene som må ofte inn på verksted siden Hyundai har 15000 k servicer.

Øyst1

Sitat fra: tutti på tirsdag 31. januar 2017, klokken 09:39
Ioniq har verken app eller brukbart lys. Se opp for lav takhøyde i baksete og et vanskelig utnyttbart bagasjerom. Se også opp for innlegg om tullepriser uten lakk, VP, vinterdekk og omkostninger. Ioniq er også blant de bilene som må ofte inn på verksted siden Hyundai har 15000 k servicer.

Tja. Greit den har litt lav høyde i baksetet, ellers for 260 000 ( da er teknikkpakken inkl) får du LED nærlys ( som er like gode som Leaf sine, og fjernlys på Leaf er elendig). LED DRL. Oppvarmet ratt. Elektrisk justerbart sete. Ryggekamera og sensorer fremme og bak. Du får varmepumpe og ratt som kan justeres i lenge og høyde. DAB+ og CarPlay,android auto og TomTom live! . Blindsonevarsler, radar for kryssende trafikk! Trådløs lading av mobil. 
Adaptiv fartsholder.

Og med litt forhandling klarer en å få med metallic lakk og kanskje til om med vinterdekk.

Alt i alt får man en langt mer moderne bil enn Leaf, for 260 000.
10 000 ekstra får man skinnseter som er ventilerte og glasstak, noe som ikke finnes på LEAF i det hele!

Så ja, mener fortsatt at Leaf er for dyr.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

nr1rayner

Prisen er som den er, med mindre man får prutet er det ikke mye å gjøre med den.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

derwaechter

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 31. januar 2017, klokken 12:30
Prisen er som den er, med mindre man får prutet er det ikke mye å gjøre med den.

Jo da. Men det er lettere å prute med gode argumenter. Og det har folk her kommet med massevis!

derwaechter

Sitat fra: tutti på tirsdag 31. januar 2017, klokken 09:39
Se opp for lav takhøyde i baksete og et vanskelig utnyttbart bagasjerom.

Helt enig. Prøvekjørte Ioniq og det er grunn at jeg til tross for bedre utstyr vurderer Leaf framfor Ioniq. Pluss at Leaf er velprøvd mens Hyundai er helt ny i elbil gamet.   

nr1rayner

Sitat fra: derwaechter på tirsdag 31. januar 2017, klokken 13:18
Jo da. Men det er lettere å prute med gode argumenter. Og det har folk her kommet med massevis!
Trenger da ikke gode argumenter for å prute, trenger da ikke mer enn "får jeg ikke bilen for X kjøper jeg noe annet".
Eller, "det blir Leaf eller Ioniq, hvor lyst har du til at jeg skal velge din bil?"

Begge har sine plusser og minuser.
Ioniq med teknikkpakke må vel sammenlignes med en Leaf Tekna, ikke Acenta, og da blir ikke prisforskjellen stor.
Så regnestykket kommer helt an på hvilket utstyr man "må" og vil ha..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

 Hmm, Leaf'en er en utprøvd bil av god kvalitet, Ioniq er vel i klassen-uprøvd ? Teller ikke det for noe?

derwaechter

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 31. januar 2017, klokken 14:40
Hmm, Leaf'en er en utprøvd bil av god kvalitet, Ioniq er vel i klassen-uprøvd ? Teller ikke det for noe?

Det teller absolutt. Men hvor mye? 10 000, 30 000, XX XXX?

nr1rayner

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 31. januar 2017, klokken 14:40
Hmm, Leaf'en er en utprøvd bil av god kvalitet, Ioniq er vel i klassen-uprøvd ? Teller ikke det for noe?


Tja, husk at søsterselskapet Kia har drevet med Soul noen år.
Selv om Leaf er stødig, er den ikke feilfri..
Sånn sett ville jeg satt den verdien til 0.
Men annenhåndsverdi på Leaf vil jeg tro er bedre, klinger bedre med Nissan enn Hyundai, selv om Koreanerne kommer fort etter..

Da koker det ned til hvilket utstyr man ønsker, rekkevidde og hvilken man liker best. Ja, og selvsagt pris..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bondeknøl

Leafen ligger vel på en sterk andreplass og langt fordn Ionicen på sin syvendeplass på salgstoppen denne måneden. Det selges jo veldig mange flere Leafer enn Ionicer for tiden. Hvorfor i alle dager burde da Leafen bli billigere når den selger som hakka møkk?

Øyst1

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 02. februar 2017, klokken 00:42
Leafen ligger vel på en sterk andreplass og langt fordn Ionicen på sin syvendeplass på salgstoppen denne måneden. Det selges jo veldig mange flere Leafer enn Ionicer for tiden. Hvorfor i alle dager burde da Leafen bli billigere når den selger som hakka møkk?

Det er fordi de enda ikke har fått inn alle bilene som er blitt bestilt. Leaf km leveres omgående, mens det er ventelister på de andre merkene.
Bare vent, så skal du se det ikke er lenge til det ser temmelig annerledes ut.

Bilene blir registrert når de leveres til kunde, ikke når kontrakt inngås.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA