Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Phantom drain?

Startet av derwaechter, tirsdag 04. april 2017, klokken 17:52

« forrige - neste »

Crown

Sitat fra: tutti på tirsdag 31. januar 2017, klokken 09:39
Ioniq har verken app eller brukbart lys. Se opp for lav takhøyde i baksete og et vanskelig utnyttbart bagasjerom. Se også opp for innlegg om tullepriser uten lakk, VP, vinterdekk og omkostninger. Ioniq er også blant de bilene som må ofte inn på verksted siden Hyundai har 15000 k servicer.

Mye rart her, men Tutti har jo gjort det til en agenda i en haug med grupper her å snakke ned Ioniq, dog uten å ha en selv :) Jeg har begge to. De har like godt nærlys. Leaf har ørlite grann bedre fjernlys. Begge to har betraktelig bedre fjernlys enn Yaris hybriden jeg hadde før, og uendelig mye bedre nærlys.

Takhøyden bak er lav ja hvis man stadig frakter folk over 180cm, det er det mange som ikke gjør. Foran sitter de fleste mye bedre i Ioniq, med langt flere justeringsmuligheter. Ioniq i grunnversjon har masse utstyr, bla. ACC og lane-assist, utstsyr som andre merker ikke en gang tilbyr. Varmepumpe har den ikke, men selv uten varmepumpe har den nok mer rekkevidde enn Leaf. Leaf har også årlig service. 15k er det mange kjører i året, så der blir ikke forskjellen stor. Uansett bør elbiler få seg en bremserens en gang i året pga lite bruk, om man gjør det selv eller på service. Hyundai har også generelt lavere verkstedspriser enn Nissan, så jeg tror det blir rimeligere.

Summa summarum, ettersom vi bruker begge daglig og selv om vi er kjempefornøyd med Leafen også, så er det kun appen som er bedre enn det Ioniq tilbyr. Dermed bør Leaf være betraktelig billigere. Grunnen til at Ioniq ikke er forbi på salgstoppen er fordi de ikke klarer å levere nok biler.

EDIT:Glemte å ta med pris her siden det var nevnt "tullepriser". Jeg får Agrol-rabatt pga Bondelaget, da jeg kjøpte Leafen var det 15% på den. Kjøpte med noe stasj utvendig for å skille den ut litt - kjører i kolonner på 8-10 Leafer om morgenen her jeg bor -  så da kostet den 270k med alt uten skinn (6,6kW, metallic, vinterhjul og masse utvendig stasj). Ioniqen fikk jeg 4% rabatt på, da kostet den 273 kr for alt uten soltak. Altså samme pris, men med utrolig mye mer utstyr og en bedre bil på de fleste områdene.

Men for all del, jeg synes det er behagelig å fortsatt kjøre en bil (Ioniq) som det ikke er så mange av på veien, så kjøp gjerne Leaf eller Golf i stedet :-)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

moby666

Husk at hyundai har blant markedes beste garantier. 5 år ubegrenset km på bil og 8 år 200.000 km på batteriet. I3 har feks bare 8 år 100.000 km på batteriet.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Øyst1

Ville heller ikke vært redd for kvalitet. Tenker den er vel så bra som Leaf.
Og så har Hyundai bedre garanti, og erfaring med Soul fra Kia.

Jeg er fornøyd med min Leaf, men jeg mener Ioniq er en bedre bil, mer moderne og sikrere!

Og Leaf skulle vært billiger sammenlignet med da spesielt Ioniq.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Bondeknøl

Jeg kjenner en som nettopp kjøpte Leaf til rett over 240000 og Ionic ville ha kostet 280000. Samme utstyr og Leaf hadde også dirtpack. Det er da nesten 40000 i forskjell! Mye penger spart det da!

nr1rayner

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 02. februar 2017, klokken 23:38
Jeg kjenner en som nettopp kjøpte Leaf til rett over 240000 og Ionic ville ha kostet 280000. Samme utstyr og Leaf hadde også dirtpack. Det er da nesten 40000 i forskjell! Mye penger spart det da!
Historien din mangler en del viktige detaljer:
Ny Leaf ? 24 eller 30kwh ?

Samme utstyr kan de ikke ha da Ioniq mangler noe Leaf har og visa versa.
Men mest sammenlignbart med Ioniq's teknikkpakke må bli Leaf Tekna.
Snakker du f.eks. Nordic, som da kun mangler skinnseter er det 7' i forskjell.
Går du ned på Acenta, som egentlig har det meste ligger den 13' under det igjen.
Var det 24kwh har den nå en listepris på 20' mindre enn 30kwh...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bondeknøl

Det var seff en ny. 30kw og acenta. Ja selvfølgelig vet jeg at Ionic har endel nytt utstyr som ikke var vanlig da Leaf kom, men er det virkelig ett stort problem for enkelte å ta innover seg at Leaf er billigere enn Ionic?

moby666

Dette er prisene som står på respektive hjemmesider:

Leaf Tekna 30 kwt Kampanje 260000 (275000 veil)
6.6 kw lader 7500
Type2 ladekabl 2000
Metlakk 6000

Totalt:
275 000 + vinterhjul

IONIQ Teknikk 265000 (240000 + 25000)
Metlakk 5000
Skinn med kjøling 10000

Totalt:
280 000 + vinterhjul


Ganske lik pris spør du meg...

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 03. februar 2017, klokken 08:26
Det var seff en ny. 30kw og acenta. Ja selvfølgelig vet jeg at Ionic har endel nytt utstyr som ikke var vanlig da Leaf kom, men er det virkelig ett stort problem for enkelte å ta innover seg at Leaf er billigere enn Ionic?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Bondeknøl

Men tror du meg ikke at prisforskjellen var nesten 40 000 når han ringte og fikk pristilbud på begge bilene? Betyr det som står på hjemmesidene mer enn den prisen en forhandler gir?
Hvis noen tror at de forskjellene på en acenta og en ionoic er veldig betydningsfulle for folk flest så mener jeg at det er feil. De som kjøper disse bilene gjør det aller mest fordi at det er en elbil de vil ha! Da betyr ikke dette andre så mye.

Øyst1

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 03. februar 2017, klokken 10:21
Men tror du meg ikke at prisforskjellen var nesten 40 000 når han ringte og fikk pristilbud på begge bilene? Betyr det som står på hjemmesidene mer enn den prisen en forhandler gir?
Hvis noen tror at de forskjellene på en acenta og en ionoic er veldig betydningsfulle for folk flest så mener jeg at det er feil. De som kjøper disse bilene gjør det aller mest fordi at det er en elbil de vil ha! Da betyr ikke dette andre så mye.

Det er smak og behag.
Uansett er det ikke samme utstyr.
Acenta har ikke ryggesensorer, blindsonevarsler, adaptiv cruisecontrol, automatisk brems, lengdejusterbart ratt osv!

Og sammenligner du Acenta med en spekket Ioniq så blir prisforskjellen fort 40 000, men får jo også mengder med utstyr ekstra da!

Sammenlign Tekna 30 kWt med Ioniq med teknikkpakken, og du får et mer realistisk bilde!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Sele

Sitat fra: Crown på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:33
Sitat fra: tutti på tirsdag 31. januar 2017, klokken 09:39
Ioniq har verken app eller brukbart lys. Se opp for lav takhøyde i baksete og et vanskelig utnyttbart bagasjerom. Se også opp for innlegg om tullepriser uten lakk, VP, vinterdekk og omkostninger. Ioniq er også blant de bilene som må ofte inn på verksted siden Hyundai har 15000 k servicer.

Mye rart her, men Tutti har jo gjort det til en agenda i en haug med grupper her å snakke ned Ioniq, dog uten å ha en selv :) Jeg har begge to. De har like godt nærlys. Leaf har ørlite grann bedre fjernlys. Begge to har betraktelig bedre fjernlys enn Yaris hybriden jeg hadde før, og uendelig mye bedre nærlys.

Takhøyden bak er lav ja hvis man stadig frakter folk over 180cm, det er det mange som ikke gjør. Foran sitter de fleste mye bedre i Ioniq, med langt flere justeringsmuligheter. Ioniq i grunnversjon har masse utstyr, bla. ACC og lane-assist, utstsyr som andre merker ikke en gang tilbyr. Varmepumpe har den ikke, men selv uten varmepumpe har den nok mer rekkevidde enn Leaf. Leaf har også årlig service. 15k er det mange kjører i året, så der blir ikke forskjellen stor. Uansett bør elbiler få seg en bremserens en gang i året pga lite bruk, om man gjør det selv eller på service. Hyundai har også generelt lavere verkstedspriser enn Nissan, så jeg tror det blir rimeligere.

Summa summarum, ettersom vi bruker begge daglig og selv om vi er kjempefornøyd med Leafen også, så er det kun appen som er bedre enn det Ioniq tilbyr. Dermed bør Leaf være betraktelig billigere. Grunnen til at Ioniq ikke er forbi på salgstoppen er fordi de ikke klarer å levere nok biler.

EDIT:Glemte å ta med pris her siden det var nevnt "tullepriser". Jeg får Agrol-rabatt pga Bondelaget, da jeg kjøpte Leafen var det 15% på den. Kjøpte med noe stasj utvendig for å skille den ut litt - kjører i kolonner på 8-10 Leafer om morgenen her jeg bor -  så da kostet den 270k med alt uten skinn (6,6kW, metallic, vinterhjul og masse utvendig stasj). Ioniqen fikk jeg 4% rabatt på, da kostet den 273 kr for alt uten soltak. Altså samme pris, men med utrolig mye mer utstyr og en bedre bil på de fleste områdene.

Men for all del, jeg synes det er behagelig å fortsatt kjøre en bil (Ioniq) som det ikke er så mange av på veien, så kjøp gjerne Leaf eller Golf i stedet :-)

Siden du har begge hvordan vil du sammenligne inn og utstigning for fører på bilene?

Crown

Sitat fra: Sele på fredag 03. februar 2017, klokken 11:51
Siden du har begge hvordan vil du sammenligne inn og utstigning for fører på bilene?

Du stiger mer rett inn i Leaf ettersom Ioniq er en ganske så lav bil. Så klart, er man dårlig til beins er Leaf lettere å komme inn/ut av.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Ola Conny

Sitat fra: Crown på fredag 03. februar 2017, klokken 11:54
Sitat fra: Sele på fredag 03. februar 2017, klokken 11:51
Siden du har begge hvordan vil du sammenligne inn og utstigning for fører på bilene?

Du stiger mer rett inn i Leaf ettersom Ioniq er en ganske så lav bil. Så klart, er man dårlig til beins er Leaf lettere å komme inn/ut av.

Hvordan vil du sammenligne bagasjerommene? Hvilket får du mest med deg i, lettest å utnytte?

Crown

Sitat fra: Ola Conny på fredag 03. februar 2017, klokken 14:08
Hvordan vil du sammenligne bagasjerommene? Hvilket får du mest med deg i, lettest å utnytte?

Må innrømme at jeg ikke har hatt behov for å tettpakke noen av dem, ettersom vi enn så lenge har en større bil på lur i garasjen til slike oppdrag, men vil si det er hips om happ. Leafen er dypere men kortere enn Ioniq, så det kommer vel an på hva du har med deg... Jeg har BOSE-anlegg så der er en litt dum firkantet subwoofer-boks i bagasjerommet på Leafen som ødelegger litt for flatheten, så vil kanskje holde en ørliten knapp på Ioniq når det gjelder lettest å utnytte.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

KipN

Har fått tilbud på følgende fra forhandler;

Leaf Tekna 30kwh
Metallic
6,6kw lader
Vinterhjul på alu
Pris: 272490,-

Venter på tilbud på Ionic.

For min del har jeg innbyttebil så det er mellomlegget som er mest interessant. Har prøvekjørt begge og holder en ørliten knapp på Ionic, mye påmgrunn av noe bedre rekkevidde, utstyr og garantier.

nr1rayner

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 03. februar 2017, klokken 08:26
Det var seff en ny. 30kw og acenta. Ja selvfølgelig vet jeg at Ionic har endel nytt utstyr som ikke var vanlig da Leaf kom

Nei, det er ingen selvfølge.
Ioniq får man bare ny, Leaf får man i haug og dung brukt. I sin tid sparte jeg ca 60' på å kjøpe en 1,5 år gammel Leaf kontra en helt ny Leaf. Begge 24kwh. Egenetlig sparte jeg mer, da den brukte var Tekna, den nye var Nordic.

Helt like blir de ikke, Ioniq mangler også utstyr som var vanlig før den kom..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA