Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler og lyd ved lavere hastigheter...

Startet av knut3448, tirsdag 04. april 2017, klokken 11:43

« forrige - neste »

Tom E.

Største markedet for Ampera E i Europa er England. Men her er det en liten utfordring. Gjett hva det er?

erato


Amoss

Sitat fra: Tom E. på onsdag 01. februar 2017, klokken 22:31
Største markedet for Ampera E i Europa er England. Men her er det en liten utfordring. Gjett hva det er?

Hehe, helt sant...  Men tipper nok at den kommer ditt også etterhvert, men altså ikke som 2017 modell.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Frissy


S4e

SitatAs the first country in Europe, Norway is kicking off the sales start of the revolutionary Opel Ampera-e today (December 14, 2016). With an electric range of over 500 km (electric range, measured based on New European Driving Cycle in kilometers: >500, preliminary figure), Opel's electric car goes on sale first in the most mature electric vehicle market in Europe.

As the ramp-up production curve for the Ampera-e will be slow, only a limited volume will be available in the first months. Therefore, a staggered launch plan for Europe markets has been put in place, focusing initially on the markets that have an existing EV infrastructure in place and/or have shown the greatest ambition to populate their streets with electrically-powered vehicles. Following the delivery of the first vehicles in Norway in spring, the next countries in line are Germany, Netherlands, France and Switzerland. Most other European countries will follow in late 2017 or during 2018 as production volume grows.

The choice of Norway as the first market to see the launch of the Ampera-e is easy to explain. Norway is by far the most mature EV market in Europe and will soon already have 100.000 BEVs on the road. Successful policies such as no purchase taxes on EVs, exemption from VAT on purchase and leasing, low annual road tax, no charges on toll roads and ferries, free municipal parking, access to bus lanes and 50 percent reduced company car tax are enticing Norwegians to look to electric vehicles. The electric vehicle share of Norwegian new car sales has been the highest in the world for several years, already reaching 22 percent in 2015 with the EV share in some parts of the country surpassing 30 percent.

"The availability of the Ampera-e will be limited due to a slow ramp-up of production at the Orion plant in Michigan," said Peter Christian Küspert, Opel Group Vice President Sales & Aftersales. "Therefore, we made a decision to go with a staggered introduction plan going first with the countries that already have some form of EV infrastructure in place or countries that have shown ambition to become EV leaders. This has created the pecking order Norway, Germany, Netherlands, France and Switzerland. However, we are flexible here and will be able to add countries or change the order at short notice if somebody becomes so attractive because of changed policies for example. Our goal is to have enough capacity by 2018 so that we can offer decent volumes in most European countries. Our current plan has the Ampera-e being sold by e‑agents selected from the Opel dealer network in all markets, except Norway where it will be sold throughout the entire Opel dealer network as the Ampera-e will soon be Opel's bestseller there."

http://media.opel.com/media/intl/en/opel/home.detail.html/content/Pages/news/intl/en/2016/opel/12-14-ampera-e-start-of-sales-europe-norway.html
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

stiglj

Blir ikke levert for venstrekjøring
[emoji848]


Sent from my iPad using Tapatalk

erato

Ikke så rart, siden produksjonskapasiteten er mindre enn etterspørselen og UK ikke står på lista over prioriterte markeder. Både forståelig og fornuftig.

knut3448

EPA-tallene for nye e-Golf offentlige. Den får samme combined forbruk som Bolt. e-Golf har da rykte på seg for å være ganske vellykket aerodynamisk? Bolt får 1 mindre på highway-testen, så da er den ikke så gal den heller? (merk at Highway er kjøring i inntil 100km/t, snitt på ca 80km/t)

Bolt
Combined: 119 MPGe
City: 128
Highway: 110

Golf
Combined: 119
City: 126
Highway: 111

BMW 33kWh
Combined: 118
City: 129
Highway: 106

S4e

Det er jo imponerende med tanke på at den er høy/kort. GM har tydeligvis gjort en bra jobb i forhold til type bil :-)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

eivhelle

#54
Sitat fra: knut7 på onsdag 08. februar 2017, klokken 15:02
EPA-tallene for nye e-Golf offentlige. Den får samme combined forbruk som Bolt. e-Golf har da rykte på seg for å være ganske vellykket aerodynamisk? Bolt får 1 mindre på highway-testen, så da er den ikke så gal den heller? (merk at Highway er kjøring i inntil 100km/t, snitt på ca 80km/t)

Jeg synes ikke disse MPGe tallene rimer helt. En Ge tilsvarer 33.7KWh og en mile tilsvarer 1,60923 km. Omregnet til W/km får vi da :

Bolt
Combined: 119 MPGe = 176Wh/km
City: 128 = 164Wh/km
Highway: 110 = 190Wh/km

Mens NEDC = 60000Wh/520km = 115Wh/km og WLTP = 60000Wh/380km = 158Wh/km

Golf
Combined: 119 = 176Wh/km
City: 126 = 166Wh/km
Highway: 111 = 189Wh/km

Erfaringsdata fra praktisk bruk (sommer): By(40-60) = 120Wh/km, Motorvei (90-100)= 160Wh/km, NEDC = 21500/190 = 113Wh/km
Ny e-golf : NEDC = 31500/300 = 105Wh/km

BMW 33kWh
Combined: 118 = 177 W/km
City: 129 = 162 W/km
Highway: 106 = 198 W/km

EPA Highway er en sammenhengende sekvens uten stopp, med snitthastighet 77km/t og peak hastighet 97 km/t, som ikke er spesielt fort.

For øvrig er siste data for Cd for Bolt/Ampera-e 0.308 og ikke 0.32 som tidligere estimert.

Til sammenligning har e-golf en Cd på 0.28, Ioniq 0.24 og Tesla S 0.23.

Bolt/Ampera-e har også et front areal som er 8% større enn e-golf. Samlet sett skal dette gi en luftmotstand som er en faktor 1.19 ganger større enn for e-golf. Derfor burde e-golf være betydelig bedre ved motorvei kjøring.

Rullemotstanden, som er dominerende ved lav hastighet, er gitt av vekten hvis man ellers bruker dekk med samme egenskaper. Ampera-e veier 1624kg, E-golf 1510 (24 KWh utgave) eller 1540 (36 kWh utgave). BMW I3 veier 1245kg. BMW I3 burde gruse de to andre bilene under bykjøring, så de oppgitte tallene for I3 virker litt pussige.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

knut3448

Mulig at mye av avviket kommer av tap under lading

https://www.fueleconomy.gov/feg/evtech.shtml
Energy efficient. EVs convert about 59%–62% of the electrical energy from the grid to power at the wheels. Conventional gasoline vehicles only convert about 17%–21% of the energy stored in gasoline to power at the wheels.*

Om test-protokollen her.
http://www.fueleconomy.gov/feg/fe_test_schedules.shtml

Jeg bryr meg egentlig lite om MPGe-tallet, det virker litt rart. Men det kan jo duge som et grunnlag for å grovt  sammenligne modeller. Forskjellige forhold vil nok favorisere forskjellige biler.

eivhelle

Det virker litt pussig om de tar med ladetap i regnestykket. Bensin dukker tross alt ikke opp i pumpene helt av seg selv den heller. ;)

Jeg tror heller ikke det er noen stor forskjell på effektiviteten i drivlinjene på de ulike modellene. Den største forskjellen ligger i aerodynamikk og vekt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Hansi

Jeg ble litt nysgjerrig på vektforskjellen mellom Bolt/Ampera-e og e-Golf..

Her står det at e-Golf med større batteripakke veier
SitatEU weight 1.605 kg

Her står det at Chevrolet Bolt veier
SitatCurb weight (lb / kg); 3580 / 1625

20 kg forskjell utgjør vel ikke all verdens forskjell :) (med forbehold om at disse tallene stemmer så klart, det var bare resultater etter et raskt søk)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Ipadjove


Stikkkontakt

Sitat fra: Hansi på onsdag 08. februar 2017, klokken 21:20
Jeg ble litt nysgjerrig på vektforskjellen mellom Bolt/Ampera-e og e-Golf..

Her står det at e-Golf med større batteripakke veier
SitatEU weight 1.605 kg

Her står det at Chevrolet Bolt veier
SitatCurb weight (lb / kg); 3580 / 1625

20 kg forskjell utgjør vel ikke all verdens forskjell :) (med forbehold om at disse tallene stemmer så klart, det var bare resultater etter et raskt søk)

EU-vekt er med fører.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA