Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler og lyd ved lavere hastigheter...

Startet av knut3448, tirsdag 04. april 2017, klokken 11:43

« forrige - neste »

Arha

Sitat fra: knut7 på mandag 30. januar 2017, klokken 20:13
Mod X har bra Cd, men ganske høyt frontareal. A-e er ikke best, men det viser seg at aerodynamikken ikke er så dårlig som enkelte hevder. På papiret er Bolt helt i toppen på EPA highway forbruk. 2016 Model S 60 ansees jo som en aerodynamisk bil. Likevel oppnår den bare 101MPGe highway mens Bolt greier 110MPGe. På tross av at Mod S har både lavere frontareal og drag.

Er det ikke slik at Tesla har 60 kwh brutto mens A-e har 60 kwh netto?  Det forklarer vel hvorfor A-e oppnår lengre rekkevidde.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

pilt

Jeg gleder meg som en unge til jeg får bilen. Den kommer garantert til å føles som en luksusbil i forhold til p106 som jeg nå har hatt i nesten 12 år. Jeg er vant til å måtte slenge døra hardt igjen, jeg er vant til å låse opp bilen ved å putte nøkkelen i nøkkelhullet mens den kan låses igjen med sentrallåsknappen, bagasjerommet blir uendelig stort i forhold til det knøttet jeg har, det samme blir hastigheten og rekkevidden.

Jeg tenkte verken på vonde seter, mye plastikk eller at jeg måtte slenge døra hardt igjen da jeg prøvesatt den på Youngstorget.  Dette blir bra! (I hvert fall for meg.  8))
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

AmocoCadiz

Jeg er sikker på at GM har brukt betydelige resurser og seriøst utviklet en elbil som er god, praktisk og morsom å kjøre.

Det som uroer mer er den fortsatt lave produksjonstakten i en bilfabrikk som har mulighet for flere ganger større produksjonskapasitet for å lage Bolt AmperaE. GM må bruke det viktige momentum de har akkurat nå med å være den første bilprodusenten med normalstørrelse elbil med 60kWh batteri som kan konkurere også med fossilbiler. Med altfor liten produksjon vil Bolt kunne oppfattes som en type compliencecar, noe som ikke styrker bilmodellen, heller tvert imot. Om 1-2 år kommer konkurentene, det er nå GM kan vise at de satser skikkelig over mot elbil, både som Bolt, men også utvikle plattformen til flere andre bilmodeller i GM universet. Bolt/AmperaE vil fungere godt i store deler av verden, men da må de få laget mange eks. raskt. Å vente lenge med lansering i flere stater i USA og store markeder i Europa (og ignorere hele England) vil kunne svekke suksessen med Bolt/AmperaE.

turfsurf

Sitat fra: Arha på mandag 30. januar 2017, klokken 23:22
Er det ikke slik at Tesla har 60 kwh brutto mens A-e har 60 kwh netto?  Det forklarer vel hvorfor A-e oppnår lengre rekkevidde.
60kWh Model S har software begrenset batteri, det er vel 62kWh brutto. Men her var det snakk om forbruket (EPA highway, 80-100km/t) og der ligger Model S ca 10% over. Ikke så overraskende siden Model S ruller tyngre, og i disse hastighetene er ikke luftmotstanden dominerende.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. januar 2017, klokken 06:24
Sitat fra: Arha på mandag 30. januar 2017, klokken 23:22
Er det ikke slik at Tesla har 60 kwh brutto mens A-e har 60 kwh netto?  Det forklarer vel hvorfor A-e oppnår lengre rekkevidde.
60kWh Model S har software begrenset batteri, det er vel 62kWh brutto.

62kWh netto vel, brutto er ca. 75kWh?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erato

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 31. januar 2017, klokken 05:27
Det som uroer mer er den fortsatt lave produksjonstakten i en bilfabrikk som har mulighet for flere ganger større produksjonskapasitet for å lage Bolt AmperaE.
Ja, jeg er sikker på at dette er fordi GM ikke ønsker å selge flere biler. Mer seriøst; det er ingen av oss som aner noe som helst om logistikken knyttet til å få på plass produksjon av en helt ny biltype med masse ny teknologi, og ikke minst leveransetakten fra underleverandører av denne teknologien.

knut3448

#36
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. januar 2017, klokken 08:19
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. januar 2017, klokken 06:24
Sitat fra: Arha på mandag 30. januar 2017, klokken 23:22
Er det ikke slik at Tesla har 60 kwh brutto mens A-e har 60 kwh netto?  Det forklarer vel hvorfor A-e oppnår lengre rekkevidde.
60kWh Model S har software begrenset batteri, det er vel 62kWh brutto.

62kWh netto vel, brutto er ca. 75kWh?
Og den gamle Model S 60 har vel 57kWh netto, og highway MPGe på 97.  Og som allerede nevnt så betyr ikke kapasitet  noe når vi sammenligner forbruk.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. januar 2017, klokken 08:19
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. januar 2017, klokken 06:24
60kWh Model S har software begrenset batteri, det er vel 62kWh brutto.

62kWh netto vel, brutto er ca. 75kWh?
Jo, gikk litt fort i svingen der. 62kWh tilgjengelig + av ett 75kWh batteri. Tesla er fryktelig lemfeldige med modellbetegnelse vs batterikapasitet...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Tom E.

Chevrolet leverte 1162 Bolts i januar. Med denne farten vil de slite med å oppnå deres mål med 30.000 produserte biler i 2017. Heldigvis er ikke Ampera E inkludert i disse tallene. De kommer i tillegg. Målet var opprinnelig å produsere 1000 - 2000 Ampera E i 2017.

Da vi her i Norge har bestilt rett i overkant av 2000 Ampera E for produksjon i 2017 skulle vel GM ha innfridd deres Europa mål for 2017 allerede.

PS! Fabrikken som produserer bilen har en kapasitet på 150K - 200K Bolts/ Ampera E i året hvis GM kjører på for fullt.

Så gjenstår det å se om GM gjør det skikkelig denne gangen heller?

Stikkkontakt

Sitat fra: Tom E. på onsdag 01. februar 2017, klokken 17:46
Chevrolet leverte 1162 Bolts i januar. Med denne farten vil de slite med å oppnå deres mål med 30.000 produserte biler i 2017.

Januar er en elendig EV måned i USA. Chevy Volt satte ny januarrekord for plug-in-salg forrige måned med 1600 og noen biler. I fjor var 3,9% EV salget i januar. Og Bolt selges foreløpig bare i 2 stater. (+Canada som ikke er med i statistikken)
For øvrig litt rart hvordan amerikanerne smører sammen PHEV og BEV.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

S4e

Sitat fra: Tom E. på onsdag 01. februar 2017, klokken 17:46
Chevrolet leverte 1162 Bolts i januar. Med denne farten vil de slite med å oppnå deres mål med 30.000 produserte biler i 2017. Heldigvis er ikke Ampera E inkludert i disse tallene. De kommer i tillegg. Målet var opprinnelig å produsere 1000 - 2000 Ampera E i 2017.

Da vi her i Norge har bestilt rett i overkant av 2000 Ampera E for produksjon i 2017 skulle vel GM ha innfridd deres Europa mål for 2017 allerede.

PS! Fabrikken som produserer bilen har en kapasitet på 150K - 200K Bolts/ Ampera E i året hvis GM kjører på for fullt.

Så gjenstår det å se om GM gjør det skikkelig denne gangen heller?
Tror de måler biler levert til kunde og ikke produsert. I USA bestiller du ikke på forhånd, så det kan vel være ganske mange biler hos forhandler også?
Heller ikke unormalt at en starter litt forsiktig før en har full fart i produksjonen?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Amoss

Sitat fra: Tom E. på onsdag 01. februar 2017, klokken 17:46
Heldigvis er ikke Ampera E inkludert i disse tallene. De kommer i tillegg. Målet var opprinnelig å produsere 1000 - 2000 Ampera E i 2017.

Har du noen kilde til disse tallene? Ikke for at jeg tviler på deg, men er første gang jeg har hørt noe om at produksjonen av Ampera-E skulle skje *i tillegg til* de ~30.000 batteriene LG sier at de forventer å levere til GM i år, og også første gang jeg har hørt noe tall for hvor mye som skulle/skal gå til Europa som Opel istedet for å være Chevrolet. Uansett må vel disse tallene ha blitt øket nå, dette er jo ikke stort mer enn hva man forventer til Norge slik jeg har forstått det?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tom E.

Ikke mer kilder enn artikler fra US presse der analytikere spekulerte i om GM ville produsere 1000 eller 2000 Ampera E for eksport til Europa. Til og med disse tallene ble latterliggjort i US presse da de hintet til fiaskoen Opel Ampera.

Pressen i amerika og fremstående bilanalytikere hadde ingen tro på at markedet i Europa ville absorbere mer enn 1000 Ampera E i 2017. Artiklene fra september 2017. Dere står fritt til å google med motargumenter her.

S4e

Tipper Opel Norge har god oversikt over potensialet i Norge alene og at det er langt over 1000. Men har forstått at vi er temmelig unike og at det er trått i mange andre land.

I Danmark f.eks. har salget stoppet helt opp. Strømprisene er veldig høye og dårlig med fordeler.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Amoss

Sitat fra: Tom E. på onsdag 01. februar 2017, klokken 21:29
Ikke mer kilder enn artikler fra US presse der analytikere spekulerte i om GM ville produsere 1000 eller 2000 Ampera E for eksport til Europa. Til og med disse tallene ble latterliggjort i US presse da de hintet til fiaskoen Opel Ampera.

Pressen i amerika og fremstående bilanalytikere hadde ingen tro på at markedet i Europa ville absorbere mer enn 1000 Ampera E i 2017. Artiklene fra september 2017. Dere står fritt til å google med motargumenter her.

Takk for svar, da vet jeg altså at dette også kun er media spekulasjoner som må taes med en kg salt ;) Siden vi ser at interessen bare i Norge overstiger hva de forventet for hele Europa kan vi trygt si at de bommet grovt. Om GM har bommet i nærheten av like grovt gjenstår det å se...

Velger da fortsatt å tro at taket på ca. 30k som LG har oppgitt som forventet batterisalg til GM/Bolt fortsatt står ved lag, og inkluderer Opel Ampera-e. Velger også å tro at de vil prøve å levere noen biler i andre markeder enn bare i Norge, så at det totale antall Ampera-E som skal produseres ligger på over 2000, uten at jeg våger på noen mer nøyaktig spekulasjon enn det.

Helt sant at markedet i Norge er spesielt og at det er liten grunn til å tro at bilen får like stor (relativ) etterspørsel i andre europeiske land som her. Men håper virkelig ikke det står så dårlig til at vi stikker av med over halvparten av første årsproduksjon myntet for Europa. Greit nok at Danmark har stagnert (som forventet etter de endringene de gjorde), men det finnes da andre og større markeder der ute enn bare Norge og Danmark. Bilen burde egentlig ha større sannsynlighet for å få en europeisk suksess enn i USA. Bilen er i mer "korrekt" størrelse for det europeiske markedet, har lang rekkevidde og det finnes her relativt godt med CCS ladere til å kunne bruke den også på lengre kjøreturer, noe det ofte trekkes frem i USA at ofte mangler utenom de store byene og statene på øst og vestkysten.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA