Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler og lyd ved lavere hastigheter...

Startet av knut3448, tirsdag 04. april 2017, klokken 11:43

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: kammiz på mandag 30. januar 2017, klokken 15:17
Sammenligner man med de naturligste mtp størrelse uten å tenke på rekkevidde så ser det da ikke så ille ut synes jeg..

Hyundai Ioniq 0,24
Volkswagen e-Golf 0,27
Opel Ampera-E 0.308 (0,32 har blitt oppgitt før, men det var jo visstnok bare målet de ville under)
Nissan Leaf 0.32
Kia Soul 0.35
Du må ta med frontareal skal du se på luftmotstand. Da har den ca 25% mere luftmotstand enn eGolf f.eks.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Tom E.

Jeg skal ha de oppgitte 383 km med rekkevidde! Det betyr uendelig mye mer enn noen seter jeg enten kan få modifisert eller bare kastet ut og erstattet med noe lekkert fra Recaro. Bryr meg ikke om noe hardplast på dashbordet så lenge kassettspilleren spiller min Wham kassett.                                                                                                     

Sverre Grevskott

Helt enig med Tom E. Seter kan i værste fall byttes ut. det viktige er rekkevidde og en generelt godt gjennomført bil. Om det mangler litt på finish kan det alltids fikses om det betyr noe for den enkelte...
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

nr1rayner

Hmm, ja dere sier noe der.
Hvem modifiserer seter?

F.eks. Recaro kan jo være aktuelt ja, men så er det vel kjent at setene i Bolt er smale, så spørs jo om man får satt inn noe standard Recaro.

Time will show, kanskje elsker jeg setene i AE  ;)
Begynner å like resten av bilen svært godt i hvert fall.

Litt lite bagasjerom kanskje, men stort for størrelse av bilen.
Genialt å ha det "falske gulvet", i Leafen ligger kabler, hurtigkjetting og litt annet nipps og napps i bagasjerommet og slenger. Blir herlig å kunne få lagt slikt litt unna.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

knut3448

#19
Sitat fra: turfsurf på mandag 30. januar 2017, klokken 14:12
Sitat fra: knut7 på mandag 30. januar 2017, klokken 13:37
Har det noe å si om jeg har bestilt A-e, påvirker det svaret ditt?
Nei, det påvirker ikke svaret, men er interessant å vite litt om bakgrunnen for ett innlegg. For å si det sånn, jeg tviler sterkt på at dette innlegget hadde blitt skrevet av noen som ikke hadde bestillt AE. Folk har en tendens til å ville forsvare sine valg, som jo er en fair sak. Blir nok en grei diskusjon uansett :)
Antyder du ikke da at mine påstander er feilaktige eller overdrevne? Det er mye jeg synes er negativt med A-e, og jeg har tidligere nevnt dette i andre tråder. Jeg er på ingen måte en fan-boy som skal motsi alle mulige påstander. Jeg er svært skuffet over rapportene som har kommet på hurtiglading og ser ikke at det finnes noen gode grunner til at A-e kun skal kunne hurtiglade på 0,75C og redusere farten ved rundt 50% SOC. Men det gjenstår jo å se hva farten blir på raskere ladere. For min del kunne de laget bilen 3 cm lenger og 2 cm bredere og puttet standard seter i den. Og infotainment-skjermen virker langt fra så nyttig som den burde være.

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. januar 2017, klokken 14:36
Sitat fra: knut7 på mandag 30. januar 2017, klokken 13:37
Aerodynamikken er brukbar
Den er vel nest dårligst etter Soul av personbilene (regner ikke med NV200 her), t.o.m Model X slår den.
Mod X har bra Cd, men ganske høyt frontareal. A-e er ikke best, men det viser seg at aerodynamikken ikke er så dårlig som enkelte hevder. På papiret er Bolt helt i toppen på EPA highway forbruk. 2016 Model S 60 ansees jo som en aerodynamisk bil. Likevel oppnår den bare 101MPGe highway mens Bolt greier 110MPGe. På tross av at Mod S har både lavere frontareal og drag.
Bolt https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=38187
Mod S https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=38170
Aerodynamikk m.m. https://teslamotorsclub.com/tmc/media/20160507-bev-comparison.114929/

La oss ta med noen andre epa tall for motorvei
2016 BMW i3 111 MPGe
2016 Leaf 101 MPGe
2017 Hyundai Ioniq 122 MPGe
2016 e-Golf 105 MPGe
2016 Kia Soul 92 MPGe
2017 Tesla Model S 60D 107 MPGe

Jeg fryktet at A-e raskt skulle bli utdatert og umoderne, og signerte likevel. Men den er kanskje ikke så gal, batteritettheten (Wh/kg) er topp, og forbruket ligger kun tilbake for Ioniq.

turfsurf

Vil heller si at tonen i det innledende innlegget ditt virker litt unnskyldende.

Billig hardplast er billig hardplast uansett hvordan man vinkler det. CdA på nesten 8 sqft (gidder ikke regne om til SI) er fremdeles en av de dårligste i klassen, og som du sier, selv Model X som er rimelig stor har CdA på 6,7 sqft. Vet ikke hvilken hastighet EPA regner som highway, men i3en har ca samme forbruk som Model S i 130km/t eller der omkring. Den er vel ganske lik Bolt / AE. Teslaene blir nok straffet av høyere vekt, bredere dekk og mindre effektive motorer, spesielt i lavere fart.

Merk at jeg synes Bolt/AE har mange gode kvaliteter (den virker å være effektiv utenom motorvei, har god plassutnyttelse, har bra ytelse og lang rekkevidde). Designet er helt OK og. Synes bare det er unødvendig å unnskylde manglene den har. Og vi har ikke en gang nevnt mangelen på gode førerassistent systemer. Men jeg tviler ikke på at Opel får solgt så mange AE de kan levere i Norge ett par år fremover, virker ikke som det er noen konkurrenter i samme segment ut 2018 (såkalt Golf klassen).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

knut3448

#21
Jeg påstår ikke at interiørkvaliteten er god, men skjønner ikke helt hvorfor hardplast er så stort problem her og ikke i andre biler.

Og jeg kjøper ikke uten videre at GM ikke har lagt ned nok innsats i denne bilen. Jeg skjønner ikke at dette er en compliance car, men vi får se hvordan det utvikler seg. Ioniq har heller ikke særlig stort volum nå.

Farten i EPA highway er ikke helt ulik det vi ser på endel e18 strekninger. Snitt på ca 80 og 100 maks.

...

Jeg skal ikke sitte å kose med og klappe på plasten på dashbordet eller dørsidene, så om det er "høy kvalitet" på den eller ikke driter jeg elegant i. Hva skal jeg med "eksklusiv premium plast" om jeg ikke kommer så langt jeg vil? Sitte og puse med den mens jeg hurtiglader?

Jeg er fullstendig klar over at det er en billig bil med endel teknologi, både ny og gammel, og et stort batteri, og vet akkurat hva jeg har signert på.


Hansi

#23
Jeg tenker som følgende:

Fordeler med Bolt/Ampera-e:
- Pris i forhold til hva man får (konkurrentene koster omtrent det samme og har litt i overkant av halvparten av rekkevidden)
- Batteripakke/rekkevidde
- TMS, varme og kjøling av batteripakke
- App for forvarme etc.
- Trykknapp på nøkkel for forvarme
- Forvarming av bil, seter og ratt
- Android Auto/Apple CarPlay

Ting jeg er usikker på med Bolt/Ampera-e:
- Seter
- Hastighet på hurtiglading
- Luftmotstand, rekkevidde ved høy fart/motorveikjøring
- Lokasjon av ladeport, jeg kunne gjerne tenkt meg å hatt den på en side bak for å kunne rygge inn til ladere og hurtigladere (har hatt i-MiEV og Leaf, foretrakk definitivt ladeport-lokasjonene på i-MiEVen)
- Kunne gjerne hatt kraftigere AC-lader 11/22kW i Europeisk utgave

Hardplast i interiøret/opplevd kvalitet bryr jeg meg ikke nevneverdig om (som andre har vært inne på)

Totalt sett er jeg imponert over hva de har fått til i forhold til pris.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

turfsurf

Sitat fra: nix på mandag 30. januar 2017, klokken 21:42
Jeg skal ikke sitte å kose med og klappe på plasten på dashbordet eller dørsidene, så om det er "høy kvalitet" på den eller ikke driter jeg elegant i. Hva skal jeg med "eksklusiv premium plast" om jeg ikke kommer så langt jeg vil? Sitte og puse med den mens jeg hurtiglader?

Jeg er fullstendig klar over at det er en billig bil med endel teknologi, både ny og gammel, og et stort batteri, og vet akkurat hva jeg har signert på.
Folk har forskjellige prioriteringer, og det er jo helt greit. Selv er jeg ikke allergisk mot hardplast heller, men jeg er jo enig i at det gir ett billigere inntrykk. Og for folk som ikke har bruk for rekkevidden til AE, så kan det jo hende de prioriterer en mere solid opplevelse.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: knut7 på mandag 30. januar 2017, klokken 21:30
Farten i EPA highway er ikke helt ulik det vi ser på endel e18 strekninger. Snitt på ca 80 og 100 maks.
Litt spenstig kjøring på norsk landevei m.a.o. Da er tallene forståelige. Blir interessant å se motorveierfaringene etter hvert.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Jakal

Hvis vi ser på Amperaen som en investering (ref aksjer) med et langsiktig perspektiv, så er det viktig å belyse også de negative elementene ved kjøpet. Det er jo et par ting som er unormalt med Amperaen: For oss som har skrevet kontrakt er det ingen mulighet til å prøvesitte /-kjøre bilen. Men vi er samtidig i en unik posisjon ved at vi antagelig kan selge en litt brukt Ampera e til noenlunde samme pris som nykjøpet.
Samtidig vet vi ikke hvor lenge de særnorske subsidiene for elbiler varer, så jeg tror muligheten for å kjøpe bilrevolusjonen Ampera e i år er ideelt.
Leser vi kritikken for Bolt omtales den nettopp som en bilrevolusjon, med tildels begeistrede kritikker. Ja, det er hardplast (jeg satt i en par år gammel Prius her om dagen - hardplast...), men ingen vektlegger det som veldig viktig. Ja, det er tynne seter som kan bli slitsomme på langturer, men etter 3-4 timer vil vel de fleste stoppe uansett. Ja, den er ikke bygd for cruising på tyske motorveier, men holder i massevis på Mosseveien i 110.
Istedet får vi en superfunksjonell bruksbil som er tildels morsom å kjøre, med et digitalt system som får masse skryt, med masse plass og med 5 dører som en vanlig kompaktbil (ref Tesl 3 med liten bakluke og lav under taket i baksetet).
Jeg er trygg på at dette er mitt beste forbrukskjøp ever (eller la oss kalle det en miljømessig investering for våre etterkommere).

knut3448

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. januar 2017, klokken 21:58
Sitat fra: knut7 på mandag 30. januar 2017, klokken 21:30
Farten i EPA highway er ikke helt ulik det vi ser på endel e18 strekninger. Snitt på ca 80 og 100 maks.
Litt spenstig kjøring på norsk landevei m.a.o. Da er tallene forståelige. Blir interessant å se motorveierfaringene etter hvert.

Car and Driver greide jo 190 miles i 120kmt. Ikke galt det når vi vet at EPA highway er 217.4 miles (ved snitt på 80).
http://www.caranddriver.com/reviews/2017-chevrolet-bolt-ev-test-review

Det blir uansett spennende å se hva vi oppnår her til lands.

Tom E.

Sitat fra: nix på mandag 30. januar 2017, klokken 21:42
Jeg skal ikke sitte å kose med og klappe på plasten på dashbordet eller dørsidene, så om det er "høy kvalitet" på den eller ikke driter jeg elegant i. Hva skal jeg med "eksklusiv premium plast" om jeg ikke kommer så langt jeg vil? Sitte og puse med den mens jeg hurtiglader?

Jeg er fullstendig klar over at det er en billig bil med endel teknologi, både ny og gammel, og et stort batteri, og vet akkurat hva jeg har signert på.

Kunne ikke vært mer enig!

Jeg har altfor mange mareritt aktige minner fra min Think med hensyn på rekkeviddeangst til å bry meg om plastkvaliteten på dashbordet.

S4e

Konstaterer at de som har testet bilen er overveiende veldig positive. Det er laaaange ventelister og forhandlerne har store bunker med bestillinger.

Endel som skriver her på forumet har andre behov enn denne type bil eller sammenligner med Tesla... 

Jeg tror Ae blir knall bra :-)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA