Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler og lyd ved lavere hastigheter...

Startet av knut3448, tirsdag 04. april 2017, klokken 11:43

« forrige - neste »

knut3448

Både på facebook-gruppen Opel Ampera-e Norge og i kommentarfelt på en Teslabjørn video på youtube har det vært endel snakk om hvor lite effektiv Ampera-e er. Det er mye kritikk av interiørkvalitet, også her på forumet. Det hevdes at GM nok en gang lager en elbil for å mislykkes og vi minnes på at GM drepte elbilen når de kuttet EV1.

Er det virkelig så galt??

ipadjove linker i en annen tråd til en artikkel om reell luftmotstand for Bolt
http://www.hybridcars.com/2017-chevy-bolt-ev-is-less-of-a-drag-than-originally-believed/
Her sies det at Bolt har blitt kjørt 300km i 120km/t, med klima på (ukjent utetemperatur) og man lurer på hvordan det er mulig for en bil med combined EPA 383km og 0,32Cd. Forklaringen er at luftmotstanden er lavere, 0,308Cd sies det nå. Da er ikke luftmotstanden så mye verre enn for i3, og den er bedre enn for Leaf. 0,308Cd er et bra tall for en såpass høy bil og kanskje et tegn på at de faktisk prøver å lage en god bil? Det hevdes i artikkelen at bilen har vært testet i vindtunnel mye mer enn hva som er vanlig. Så da er kanskje ikke bilen så håpløst innefektiv som jeg har ett hevdet flere steder. Det gjenstår å se, men jeg tror ikke vi trenger å være så pessimistiske.

Mangel på varmepumpe dras ofte frem som et problem. Jeg skulle gjerne sett at det var varmepumpe i bilen, og det er kanskje et ørlite håp om at Opel har fått igjennom dette på Ampera-e, selv om jeg ikke tror det. Uansett, det er ikke ofte jeg leser at mangel på varmepumpe er deal-breaker for Tesla Model S 60, så jeg tror det skal gå greit for A-e også.

Interiørkvalitet har det blitt snakket mye om. Ja det er hardplast og jeg skjønner at enkelte misliker det. Men, jeg satt meg nylig inn i Ioniq. Jeg har tidligere prøvekjørt den, men tenkte ikke noe videre over interiøret. Denne gangen satt jeg i en Ioniq med stoffseter og begynte å kjenne litt på interiøret. Det var jo trist hardplast nesten over alt. Hvorfor leser jeg ikke noe kritikk av Ioniq sin interiørkvalitet? Med tanke på materialvalg så var det ikke særlig forskjell på disse bilene synes jeg. Joda, jeg foretrakk setene i Ioniq, uten at jeg hadde så mye galt å si om setene i A-e.

turfsurf

La meg gjette, du har bestillt Ampera-e? Kritikken er berettiget den, noe av det er selvfølgelig kompromisser. Den er jo ikke tiltenkt å være en motorveicruiser, så luftmotstand er ikke veldig vektlagt. Varmepumpe har mindre betydning med så stort batteri. At en annen bil også har hardplast interiør gjør ikke interiøret noe bedre vel? Så får den enkelte finne ut hva som vektlegges. Man er opptatt av forskjellige ting.

GM har vel i utgangspunktet ikke gjort noe annet en å bygge en billigst mulig bil med god rekkevidde, og planlagt i utgangspunktet for compliance nivå volumer. Men de har vel mulighet til raskt å rampe opp produksjonen hvis de får tilgang til batterier. Det som er merkelig for meg er at det allerede er ett års ventetid på en bil som er i produkjson. For en relativt enkel småbil skal det ikke være sånn, og det er det som gjør hele greia litt mistenkelig i.f.h.t. GM.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Amoss

Sitat fra: knut7 på mandag 30. januar 2017, klokken 11:39
Interiørkvalitet har det blitt snakket mye om. Ja det er hardplast og jeg skjønner at enkelte misliker det. Men, jeg satt meg nylig inn i Ioniq. Jeg har tidligere prøvekjørt den, men tenkte ikke noe videre over interiøret. Denne gangen satt jeg i en Ioniq med stoffseter og begynte å kjenne litt på interiøret. Det var jo trist hardplast nesten over alt. Hvorfor leser jeg ikke noe kritikk av Ioniq sin interiørkvalitet? Med tanke på materialvalg så var det ikke særlig forskjell på disse bilene synes jeg. Joda, jeg foretrakk setene i Ioniq, uten at jeg hadde så mye galt å si om setene i A-e.

Jeg har også prøvesittet både Ampera-e som ble vist på Youngstorget og en Ioniq med stoffseter. Om det faktisk er eller ikke er masse hardplast i interiøret tar jeg stengt talt en lang fart og d..... i. Men i det jeg lukket døren på Ampera-e så følte jeg "oj, dette er jo ett hardplastbur!". Denne følelsen var svært påtrengende og uventet da jeg normalt ikke bryr meg stort om slikt. Den følelsen fikk jeg ikke da jeg satt i Ioniq'en. I tillegg var - som du selv sier - setene i Ioniq'en bedre. Hadde bare Ioniq'en hatt batteriet til Ampera-e hadde det helt klart blitt en bestilling.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

goev

Sitat fra: Amoss på mandag 30. januar 2017, klokken 12:17
Men i det jeg lukket døren på Ampera-e så følte jeg "oj, dette er jo ett hardplastbur!". Denne følelsen var svært påtrengende og uventet da jeg normalt ikke bryr meg stort om slikt. Den følelsen fikk jeg ikke da jeg satt i Ioniq'en.

Dørene i Ampera-e gir nok litt plastikkfølelse fordi de er laget i aluminium. Jeg tipper at de ikke har brukt mye tid og ressurser på å skape den riktige følelsen eller riktige lyden når du lukker døra, men heller sett hvordan de kunne få bort noen kilo.
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

knut3448

#4
Sitat fra: turfsurf på mandag 30. januar 2017, klokken 12:09
La meg gjette, du har bestillt Ampera-e? Kritikken er berettiget den, noe av det er selvfølgelig kompromisser. Den er jo ikke tiltenkt å være en motorveicruiser, så luftmotstand er ikke veldig vektlagt. Varmepumpe har mindre betydning med så stort batteri. At en annen bil også har hardplast interiør gjør ikke interiøret noe bedre vel? Så får den enkelte finne ut hva som vektlegges. Man er opptatt av forskjellige ting.

GM har vel i utgangspunktet ikke gjort noe annet en å bygge en billigst mulig bil med god rekkevidde, og planlagt i utgangspunktet for compliance nivå volumer. Men de har vel mulighet til raskt å rampe opp produksjonen hvis de får tilgang til batterier. Det som er merkelig for meg er at det allerede er ett års ventetid på en bil som er i produkjson. For en relativt enkel småbil skal det ikke være sånn, og det er det som gjør hele greia litt mistenkelig i.f.h.t. GM.
Har det noe å si om jeg har bestilt A-e, påvirker det svaret ditt? Jeg hadde i utgangspunktet slått fra meg bilen, men signerte på den i siste liten. Problemet var i hovedsak at jeg ønsket en større bil, men ettersom det ikke så ut til å dukke opp noen med det første så lot jeg det stå til. Takrails ble avgjørende.

Denne tråden ble laget som en reaksjon på utsagn jeg har sett de siste dagene, som

- All the tests and reviews so far shows about 200-230 Wh/km consumption, giving it around 250 km of real world range.

-  rekkevidden på Model 3 er jo en helt annen liga når man regner med ladenettverket til Tesla i Europa. Reell rekkevidde er faktisk sør i spania. Mens en Opel må tusle rundt i lokalmiljøet.

- Opel har blittt "tvunget" laget en elbil. De var nødt til å møte Model 3 konkuransen. Tesla på sin side lager KUN elbiler og har en mye større visjon. Hvis Opel/GM mente alvor, ville de vært et helt annet sted nå. De har fortsatt sinnyskt mange bilmodeller de skal leve av og dette er bare en liten parantes for de. Nei, hadde litt trua på ampera-e en periode, men når man sammenligner med biler som IONIQ, så ser man at dette blir en gammelmodig bil før den kommer i butikken.

Sammenligningen med Ioniq dukker opp mange steder, det er derfor jeg lurer på hvorfor det er så galt at Opel bruker hardplast mens jeg ikke finner noen kritikk av hardplasten i Ioniq. Jeg er forøvrig enig i at dørene føltes litt rare.

Jeg skrev for noen måneder siden at det er fare for at Ampera-e blir fort gammel når flere 60kWh biler dukker opp fra konkurrenter. Men jeg er usikker på om det faktisk stemmer. Aerodynamikken er brukbar, energitettheten på batteriet er kanskje best i prisklassen under 500k. Iflg EPA-målinger slår A-e Model S60 på rekkevidde, på tross av forskjell i luftmotstand. Og det ser ut til å ta en stund før neste 60kwh bil dukker opp...

Amoss

Sitat fra: goev på mandag 30. januar 2017, klokken 12:56
Dørene i Ampera-e gir nok litt plastikkfølelse fordi de er laget i aluminium. Jeg tipper at de ikke har brukt mye tid og ressurser på å skape den riktige følelsen eller riktige lyden når du lukker døra, men heller sett hvordan de kunne få bort noen kilo.

Kan godt være at du har ett poeng eller to her, ser slett ikke bort i fra det. Men vil bare presisere at jeg ikke var på jakt etter "rett lyd" eller "rett følelse", kun at jeg observerte til min overraskelse at den ga "feil følelse" da døren var blitt lukket. Reagerte ikke på selve lyden av at døren ble lukket, men kan nå i etterkant ikke utelukke at det kan ha vært en medvirkende årsak.

Vil også presisere at den gang jeg kjøpte den Huydaien jeg hadde - som altså hadde *nesten* like mye hardplast i interiøret - så var en av de tingene som solgte bilen til meg at den ga *rett følelse* av å være godt skrudd sammen og solid sammenlignet med andre biler som den ble vurdert opp i mot. Men den hadde nok ikke aluminium i dørene, uten at jeg aner hvor mye det evnt. har hatt av betydning her :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut3448

Jeg leser at folk ikke får igjen døra på Ae på første forsøk og må ta i litt ekstra. Så antas det at aludører er forklaringen.

Amoss

Sitat fra: knut7 på mandag 30. januar 2017, klokken 13:50
Jeg leser at folk ikke får igjen døra på Ae på første forsøk og må ta i litt ekstra. Så antas det at aludører er forklaringen.

Det var ikke ett problem jeg hadde da jeg prøvesatt. Tok heller ikke spesielt hardt i da jeg lukket, men viktig her er vel sammenligningsgrunnlaget som jeg kom i fra - altså ikke noen "premium bil" på noen måte.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

turfsurf

Sitat fra: knut7 på mandag 30. januar 2017, klokken 13:37
Har det noe å si om jeg har bestilt A-e, påvirker det svaret ditt?
Nei, det påvirker ikke svaret, men er interessant å vite litt om bakgrunnen for ett innlegg. For å si det sånn, jeg tviler sterkt på at dette innlegget hadde blitt skrevet av noen som ikke hadde bestillt AE. Folk har en tendens til å ville forsvare sine valg, som jo er en fair sak. Blir nok en grei diskusjon uansett :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: knut7 på mandag 30. januar 2017, klokken 13:37
Aerodynamikken er brukbar
Den er vel nest dårligst etter Soul av personbilene (regner ikke med NV200 her), t.o.m Model X slår den.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Gnilre

#10
Sitat fra: knut7 på mandag 30. januar 2017, klokken 13:37
Mens en Opel må tusle rundt i lokalmiljøet.
Hvor stort er lokalmiljøet ditt da ? Min Ampera-e kommer til å brukt på lengre turer i Sør-Norge i sommer, mulig jeg slipper hurtiglading på Bergensturen (Drammen-Bergen), men Drammen - Ålesund må jeg nok finne frem til GrønnKontakt eller Fortum 1-2 ganger på veien dit.
Vi lurte helt seriøst på å ta Ampera-e med til Adriaterhavet i sommer, men fant ut at det var dårlig med hurtigladere i Italia, så det blir dieselbilen i stedet. Hadde målet vært rivieraen, ville det gått greit med Ampera-e fordi Frankrike har mange flere hurtigladestasjoner; får heller prøve det neste sommer.

Her er en link til ladestasjoner rundt i verden: https://www.plugshare.com/
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

kammiz

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. januar 2017, klokken 14:36
Sitat fra: knut7 på mandag 30. januar 2017, klokken 13:37
Aerodynamikken er brukbar
Den er vel nest dårligst etter Soul av personbilene (regner ikke med NV200 her), t.o.m Model X slår den.

Sammenligner man med de naturligste mtp størrelse uten å tenke på rekkevidde så ser det da ikke så ille ut synes jeg..

Hyundai Ioniq 0,24
Volkswagen e-Golf 0,27
Opel Ampera-E 0.308 (0,32 har blitt oppgitt før, men det var jo visstnok bare målet de ville under)
Nissan Leaf 0.32
Kia Soul 0.35
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

goev

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. januar 2017, klokken 14:36
Sitat fra: knut7 på mandag 30. januar 2017, klokken 13:37
Aerodynamikken er brukbar
Den er vel nest dårligst etter Soul av personbilene (regner ikke med NV200 her), t.o.m Model X slår den.

Men like fullt på høyde med bl.a Skoda Octavia RS og Golf MK6. Ikke værst med tanke på formen :)
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

nr1rayner

Hadde de ønsket å floppe hadde de IKKE levert bilen med 60kwh batteri.
30 kanskje..

Blir litt overrasket over Tesla's lave forbruk til varme. Forklaringen er enkel, de henter varme fra motor osv. Håper, og regner med at AE gjør det samme.
I så tilfelle har det fint lite å si med varmepumpe. Klart, det hadde nok vært en fordel, AC har man uansett, så det krever vel bare noen ekstra rør, et par ventiler og kanskje en "radiator" inne i kupeen.

Hardplast kommer man ikke bort fra på en billig bil. Tar heller hardplast og AE-rekkevidde enn myke flater og luksus og 24kwh-Leaf-rekkevidde.

Eneste jeg er bekymret for mtp AE er om setene faller i smak.
Ellers har jeg fått en hemmelig forelskelse i AE, uten å sett den live..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

knut3448

Gnilre, det er er ikke mitt utsagn, men et av de utsagnene jeg har lest som trigget denne tråden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA