Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software v8.1

Startet av Crown, tirsdag 04. april 2017, klokken 09:50

« forrige - neste »

Crown

Det er mye skremsler om å ikke kjøpe ny elbil nå for det kommer så mye nytt og bedre, og det blir økonomisk ruin og prisras på de eksisterende. Dette mener jeg er veldig overdrevet pga det er et stadig økende marked for elbiler, også brukte.
Her er en grei artikkel fra Broom-Benny som oppsummerer akkurat det jeg mener:

http://www.side3.no/motor/bilekspert---kjp-elbil-na/3423307585.html

Sitat:
"Det der er alltid et dilemma. Utviklingen går jo fort. Uansett hva du skal kjøpe, enten det er TV, mobiltelefon, PC eller bil, er det noe enda nyere og enda bedre på gang.

Skal man alltid vente til det neste kommer – så får man ikke kjøpt noe i det hele tatt.

Når det gjelder akkurat elbil så er mitt lille råd veldig enkelt: Kjøp nå!

Grunnen er enkel. Mye tyder på at deler av intensivene som har gjort elbiler ekstra attraktivt i en periode nå sakte, men sikkert delvis vil fases ut.

Det vil si at jo før du kommer i gang, jo mer vil du spare. Det gjelder selvfølgelig også på drivstoff.


Dessuten er noe ventetid på flere av de mest populære også, om du tenker helt ny. Så det kan gå noe tid før du er i gang med elbil-livet uansett.

Etter hvert som flere nye modeller med bedre rekkevidde dukker opp, vil naturlig nok prisen på de litt eldre med kortere rekkevidde falle noe.

Men flere og flere mennesker gjør som deg og vurderer elbil. Også på bruktmarkedet, så noe prisras snakker vi garantert ikke om. Til det er biltypen altfor populær. "
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

arthur

Leste nettop et oppslag hvor en ny TV fra Samsung kostet 22.000 og etter diverse prisredusksjiner var den nå tilgjengelig til 10.000. hele denne "prosessen" tok åtte (!) måneder så at å vente litt er nok uansett klokt. En bil som har vært i produksjon et års tid har trolig også blitt kvitt noen barnesykdommer?

Jeg går selv aldri for nytt, men nyere!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elektrolux

Mitt råd er å kun kjøpe en bil man kan miste dagen etter.

Da vil hver dag man har bilen være en bonus.

Biler raser i verdi de første 10-15 årene uansett, og dette går i rykk og napp.

Så sent som i 2008 betalte folk 100 000+ for classic bilene som bare 2 år etter raste i verdi når game changer Think City, trilling og Leaf kom på markedet.

Det samme vil skje med dagens 100+ km biler. Det blir så mange av dem på markedet at de vil få en knekk i verdien når normalen blir 300+ km

Ideelt økonomisk kjøper en 10 år gamle biler og har disse i 5 år. Folk klarte seg jo fint med disse for 10 år siden, så hvorfor skal de ikke fungere i dag?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Luftventil

- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Bondeknøl

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. januar 2017, klokken 10:01

Det samme vil skje med dagens 100+ km biler. Det blir så mange av dem på markedet at de vil få en knekk i verdien når normalen blir 300+ km


Den knekken er jeg absolutt ikke redd for da jeg har passert 21000 km på ca ni måneder på en 30kw Leaf. Knekken må være veldig stor dersom ikke det skulle ha lønt seg å kjøpe når jeg gjorde. Så glad jeg ikke hørte på de som sa jeg burde vente. Hver dag en kjører er sparte penger, så hvorfor vente?

cra

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 30. januar 2017, klokken 14:29
Hver dag en kjører er sparte penger, så hvorfor vente?

Nemlig!  ;D  Prisfallet på 100km bilene har uansett ikke noe å si før du evt. selger den og realiserer "tapet". Kjører man mer enn til nærbutikken et par ganger i uka skal det ikke allverden til før det uansett har lønt seg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olemann


Ikke redd for å beholde min 1. gen i3 som er en typisk 12-15 mils bil (sommer).  Fordi; den er laget av karbon/plast og om 5-8 år er jeg rimelig sikker på at billige batterier er tilgjengelig, så er bilen plutselig en 30+ mils bil, og fortsatt rustfri....

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

eivhelle

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. januar 2017, klokken 10:01

Det samme vil skje med dagens 100+ km biler. Det blir så mange av dem på markedet at de vil få en knekk i verdien når normalen blir 300+ km

100+ bilene blir først erstattet av 150+ bilene, som deretter blir erstattet av 300+ bilene.

Du har et årlig verditap hvert år uansett størrelsen på batteriet. En bil som kostet 300k for 2-3 år siden er ikke verdt mer enn 200k nå. En ny 150+ bil koster rundt 300k.

Om 2-3 år vil 150+ bilene være i samme situasjon, med en pris rundt 200k. Da vil 100+ bilene være 5-6 år og verdien vil ha falt til 120-140k.

Så jeg tror vil vil ha et naturlig prisfall så lenge de nye bilene som kommer på markedet fortsetter å koste det samme som før. Det som vil ha store konsekvenser for bruktprisen er om de nye bilene blir billigere. Hvis elbilene som i dag koster 300k både får større batteri og plutselig går ned med 50k i pris, vil det gi et skift nedover på bruktprisene. Men da regner jeg med at det fort blir innført moms og avgifter som vil spise opp den fordelen.

Ellers vil det alltid være slik at du ikke får kjøpt en ny bil til 300k hvis du har et budsjett på maks 200k, men du kan få kjøpt en brukt utgave av lignende type bil. Hvis budsjettet ditt er maks 120k må du velge en enda eldre utgave. Så lenge rekkevidden på elbilen er tilstrekkelig for mange nok, vil det alltid være et marked.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: arthur på mandag 30. januar 2017, klokken 10:00
Leste nettop et oppslag hvor en ny TV fra Samsung kostet 22.000 og etter diverse prisredusksjiner var den nå tilgjengelig til 10.000. hele denne "prosessen" tok åtte (!) måneder så at å vente litt er nok uansett klokt. En bil som har vært i produksjon et års tid har trolig også blitt kvitt noen barnesykdommer?

Har sett det samme selv. Skal kjøpe en ny Sony 55" til soverommet som vi pusser opp og den kostet 23.000,- for litt siden. Får den for 10.995,- nå ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

CitB59EL

Det er enda større fall på LG sine OLED skjermer. 55B6 kostet ca 34995 ved lansering å gikk for 14995,- på black friday. Koster ca 17-18000 nå-da snakker vi prisfall:) Når jeg ser på El berlingoen som jeg betalte 45000 kr i overpris for 3 år siden mot likt utstyrt bil. Den holder seg likt med Diesel utgavene å det er jo en hyggelig overraskelse! Jeg regnet den i 0 etter 5 år og ca 50000 kr etter 3 år.

Hadde den på en garanti rep som tok ca 1 mnd. Dette koster ca 3500 i bom og ca 2000 kr i drivstoff på utleie bil så da er jeg glad for at jeg kjører ELBIL resten av tiden:) Caddy 75HK diesel imponerte meg ikke...

johnsalf

Det som ikke tas opp her, er prisras på fossilbiler.
- Kjøreforbud, stadig høyere bom og rushtidsavgifter, økte drivstoffutgifter kombinert med stadig bedre elbiler gir en høyst usikker framtid for disse. Hva blir prisfallet på en 2017modell fossilbil når den skal selges i 2020-2025?

Jeg tror prisraset blir langt større på fossilbilene.

Tror ikke sammenligningen med de første elbilene er relevant - små og overprisede (sammenlignet med fossilbiler) med rekkevidde som ikke holdt for daglig bruk for de fleste. Dagens elbiler har rekkevidde som holder for de fleste og er rimeligere enn tilsv. fossilbiler.

arthur

Å sammenligne elbiler og mobiltelefoner hva angår prisras, eller fare for, siden det kommer nye modeller "halter" litt etter mitt syn. Den nye mobiltelefonen eller TV'n gjøre omtrent akkurat det samme som den gamle mens den nye elbilen har doblet rekkevidden og gir mulighet for mange som ikke kunne kjøpe de tidligere modellene av samme merket.

Når det gjelder verdifall på elbiler så er det interessant å se at man kan lease en Leaf i tre år hvor forhandler tror at restverdien etter tre år er på kun 43/44 prosent av nypris. Med andre ord er forhandler selv skeptiske til restverdi etter kun tre år.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Elbil fundamentalist

Nå er en Leaf mye mer verdt en ICE biler i samme størrelse pga null bensin /dieselutgifter oljeskift, forbud bompenger etc. Alle som har ICE biler har en lønnsom case å bytte til Leaf. Det vil holde etterspørselen oppe. Leaf bruktpriser har holdt seg svært godt, og kommer til å holde seg godt i forhold til alle ICE biler i samme klasse.

Når det kommer flere "folke elbiler" går prisraseringen på alvor løs på til Oktavia, Mondeo, Passat rav4 tuareg etc. "Sanne mine ord"
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

koffeld

Sitter og ser på disse regnestykkene selv nå, i og med at Leafen er i ferd med å ryke for en X. 

Vi kjøpte Leafen på våren i 2012 for ca 275 000.  Det ser ut som de billigste norske Leafene nå går for ca 110 000 på Finn.  Selv om 165 000 jo er mye penger, er det faktisk ikke mer enn 17% årlig verditap fra en da splitter ny bil.

Etter tre år som elbil-idealist der alle langturer ble tatt med leiebil, kjøpte vi våren 2015 en 7 år gammel diesel-Outlander for 215 000.  Nå, to år senere ser jeg denne fort er ned 100 000, et verdifall på over 25% per år på en bil som allerede hadde gjort unna mye verditap.  Med dyre servicer og et par reperasjoner på toppen er kjøpet av den uten tvil blant de dårligere økonomiske beslutningene jeg har tatt...

Sånn rett bortsett fra å kjøpe ny X da, den kommer nok til å bli dyr uansett hvordan man vrir og vender på det  :)
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA