Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software v8.1

Startet av HeltElektrisk, tirsdag 04. april 2017, klokken 06:49

« forrige - neste »

HeltElektrisk

Hei.
I et par uker nå har "gearet" på min C-Zero vært tregt / tungt å bruke. Fredag ettermiddag da jeg parkerte bilen i min oppkjørsel etter jobb begynte også de ulike gearmodusene å blinke i displayet når jeg byttet gear mellom P-R-N og D. Den gule varseltrekanten ble tent. Klarte å rygge bilen på plass i oppkjørselen å få parkert i P (dog blinkende P) og bilen ville ikke starte å lade så lenge den gule trekanten var tent...
For et års tid siden opplevde jeg første gang at gearet opplevdes som tregt / tungt å flytte og da sa merkeverkstedet at dette bare var at gearet trengte litt smøring... De smurte det opp som de sa og etter dette har gearet vært ok. Denne gangen er jeg redd for at "noe" kan ha blitt ødelagt og lurer på om det er noen her som har opplevd noe lignende, eller som har en ide om hva som kan være feil og hva jeg bør gjøre. Garantien gikk ut i mai.. så jeg må nok belage meg på å betale dette av egen lomme..
Mvh
HeltElektrisk
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

elektrolux

Kjøp en brukt girvelger fra en hugger og se om det hjelper. Er en rimelig og rask diagnose på problemet ditt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HeltElektrisk

Hmmm... takk for kjapt svar..

Men: Hvor enkelt er dette å skifte selv? Og hvor mye kan jeg forvente at det koster meg å skaffe en ny girvelger?
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

PionerThink

Jeg har opplevd noe likt som deg, men ikke blinking av gearmodus i display eller gul trekant. For min del har det av og til ikke stått en bokstav i det hele tatt, eller så står P i displayet men jeg får ikke startet lading. Da har jeg måttet gå inn i bilen og satt på tenning, beveget gearvelgeren ned til D og så tilbake til P igjen, gjerne et ganger før bilen har villet starte. Når den da starter så vet jeg at den også tar til seg lading!
Ref mitt innlegg her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16878.105.html om hva som skal gjøres med bilen på garanti, så håper jeg at dette problemet er ute av verden innen neste uke når jeg har fått den tilbake!
Leste et annet sted her inne at en hadde fått smurt opp gearspak/overføring for en 1000-lapp etter å ha opplevd tilfeller av det samme som meg, men for din del høres det ut som du kanskje både må smøre opp og skifte indikator kanskje?
Et alternativ er jo som Elektrolux skriver å prøve å åpne opp og se på det eller finne seg noe brukt. Uansett så kan ikke dette koste så forferdelig mye på verksted heller, men ta en telefon og sjekk siden dette tydeligvis har skjedd med flere!
Lykke til!
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

erik e

Smør selv. 5-56 eller lig.. Tar 2 min. Legg deg ned bak bilen og få noen til og sitte inni bilen og flytte girspaken. Dette fikser du.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

#5
Jeg lurer på om det er det samme jeg har opplevd med min - ref annen tråd lenger ned: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31583.0.html
Jeg trodde at det var 12V batteriet som var gåent, men det var nok ikke så enkelt. Det kom tilbake, selv etter oppgradering til nytt batteri.
Var innom Motorforum for diagnose og han sa at det var sensoren i gearkassa som var gåen. Han kunne lese av at sensor i gearkassa stod i R mens i panelet stod det P. Når det skjer detekterer bilen det, tenner den gula varsellampa og stenger for lading og for start.
Jeg fikk en pris på skifte av sensor som innebar 4 timers åpning og lukking av gearkassa, for kr. 14000,-
Jeg fikk for 2-3 uker siden. Hvis du har kjørt med det i et år så kan det se ut som om det ikke er hast med å gjøre noe med det. Det virker ikke som om bilen har noen problemer med det, kun sw som sier at dette ikke er bra
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

nr1rayner

Er det ikke noe justering på denne mekanismen?
Vaier som må strammes e.l.?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

HeltElektrisk

Sitat fra: erik e på mandag 30. januar 2017, klokken 19:22
Smør selv. 5-56 eller lig.. Tar 2 min. Legg deg ned bak bilen og få noen til og sitte inni bilen og flytte girspaken. Dette fikser du.
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

HeltElektrisk

Sitat fra: nr1rayner på mandag 30. januar 2017, klokken 21:10
Er det ikke noe justering på denne mekanismen?
Vaier som må strammes e.l.?

Det kan veldig godt stemme. Men jeg vet ikke. Om noen har peiling - feel free to tell  ;)
Om noen har link til film-klipp eller lignende som viser bytte av gearskifter og/eller demontering/smøring/justering av gearet på trillingen hadde det vært helt topp om dere kunne postet dette...
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black


bobakka

Sitat fra: kaiat på mandag 30. januar 2017, klokken 21:43
Justering: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120150001400ENG.HTM

Du får myse litt på disse.

Så på denne. Det kan virke som om det er en justeringssak (krever en egen mal dog). Virker litt overkill å bytte sensorer som medfører åpning av gearkassa..
Finner du noe ut om diagnosen for denne justeringen? Er det slik som beskrevet av HeltElektrisk?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

erik e

#11
Om noen sitter inni bilen og flytter girspaken ser du hva som beveger seg. SMØR.    14000,- for skifte av gearsensor.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

HeltElektrisk

Sitat fra: erik e på mandag 30. januar 2017, klokken 21:54
Om noen sitter inni bilen og flytter girspaken ser du hva som beveger seg. SMØR.    14000,- for skifte av gearsensor.
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

HeltElektrisk

Sitat fra: kaiat på mandag 30. januar 2017, klokken 21:43
Justering: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120150001400ENG.HTM

Bytte: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/22/html/M122120170001800ENG.HTM

Du får myse litt på disse.

Takk for linker! Jeg er neppe i stand til å utføre så mye av dette på egenhånd, - men setter stor pris på hjelpen - og må nok lese meg litt opp på dette skjønner jeg... :)
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

HeltElektrisk

Sitat fra: erik e på mandag 30. januar 2017, klokken 21:54
Om noen sitter inni bilen og flytter girspaken ser du hva som beveger seg. SMØR.    14000,- for skifte av gearsensor.
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA