Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bør jeg kjøpe Tesla modell 60d eller 75d, evt. vente med å kjøpe elbil.

Startet av burner, mandag 03. april 2017, klokken 21:33

« forrige - neste »

burner

Hei!
Ny på forumet og ny potensiell elbil eier... Usikker om det er feil å opprette et emne på dette men dere får gi meg feedback om det er feil :P
Er på utkikk etter en Leaf, tror det er det beste alternativet for oss med 3 barn og ønske om en elbil under 150.000 som allikevel ikke er så gammel. Ville jo gjerne hatt en Tekna utgave med Carwings og 6,6kw lader men ser at man da må opp i pris eller kjøpe en USA modell... Sistnevnte har jeg lyst å unngå selv om det sikker vekker følelser hos mange i forumet :P (beklager på forhånd for det)  ;)
Er dette et godt kjøp? Evt hva bør man få den for hvis man skal gi bud?
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89866868

AppleKnocker

Det der ser mistenkelig ut som en gen 1 Leaf. Dvs uten varmepumpe. Batterirapporten fra Nissan kan du bruke til å xxxx deg i xxxx med.Sjekk batteriet med Leafspy.
Får du bilen for 100 000 er det nok verdt det.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Rottert

Dette er første generasjon uten varmepumpe som gir mindre rekkevidde på vinter enn andre generasjon som kom siste halvdel av 2013. Om det ikke er et problem blir du nok fornøyd, men prisen må ned.
2014 Nissan Leaf Tekna

burner

Takk for svar  :D
Får prøve meg med et bud. Vil helst ha en Evalia 7 seter med lengre rekkevidde men den er ikke kommet enda så da funker denne enn så lenge :)

sylwester

Denne:
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89809086

Står NORDIC edition så det er en Tekna med tekstilseter, 159' er litt over budsjett, men det er G2 fra 2015 med gjenstående nybilgaranti.
Det er en sjangs for at bilen kan være importert, men annonsen skriver at den selges med gjenstående nybilgaranti.
6,6kW-lader har den ikke, men det har ikke 2013-modellen din heller. Med Chademo så får du uansett ladet på en halvtime de gangene du trenger det så jeg anser 6,6kW-lader nice-to-have som jeg selvfølgelig hadde valgt ved kjøp av ny bil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Lars C. Krogenæs

OBS! Leaf fra USA har ikke nakkestøtter i midten bak. Det ble en showstopper for oss med 3 barn som alle er vokst ut av stoler og puter.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

...

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 30. januar 2017, klokken 16:02
OBS! Leaf fra USA har ikke nakkestøtter i midten bak. Det ble en showstopper for oss med 3 barn som alle er vokst ut av stoler og puter.
Ville det ikke da vært relativt enkelt å bytte til baksetet/ryggen fra en vraket Euro-Leaf? Eller er det kanskje ulik konstruksjon?

Crown

Sitat fra: sylwester på mandag 30. januar 2017, klokken 12:50
Denne:
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89809086

Står NORDIC edition så det er en Tekna med tekstilseter,

Det står "Acenta Nordic", ser ikke ut som om det er en "norsk" Nordic, den norske har LED, 17'', 360 graders kamera og BOSE-anlegg i tillegg til Acenta. Så det er nok utstyrsnivå tilsvarende norsk Acenta.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

burner

Noen tanker om denne da?
Synes det er utrolig forskjellige priser på bilene..
Denne ser ut til å ha alt av utstyr og da holder den seg også bedre i pris. Forventet pristap 20.000/år?

https://www.finn.no/89521398

Luftventil

Sitat fra: burner på tirsdag 31. januar 2017, klokken 08:43
Noen tanker om denne da?
Synes det er utrolig forskjellige priser på bilene..
Denne ser ut til å ha alt av utstyr og da holder den seg også bedre i pris. Forventet pristap 20.000/år?

https://www.finn.no/89521398

Den ser veldig bra ut! Masse bil for pengene. Men om du kryper opp mot 200 000 er det mange elbiler som blir tilgjengelige, så anbefaler deg å sjekke ut alternativene også. Både E-Golf og Soul er tilgjengelige for under 200 000.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

nr1rayner

Sitat fra: Crown på mandag 30. januar 2017, klokken 16:44
Sitat fra: sylwester på mandag 30. januar 2017, klokken 12:50
Denne:
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89809086

Står NORDIC edition så det er en Tekna med tekstilseter,

Det står "Acenta Nordic", ser ikke ut som om det er en "norsk" Nordic, den norske har LED, 17'', 360 graders kamera og BOSE-anlegg i tillegg til Acenta. Så det er nok utstyrsnivå tilsvarende norsk Acenta.

Er vel kun de siste årgangene Nordic kom med 17", -13/-14/-15 tror jeg ikke har 17", men det er uansett ikke noe å "hige" etter..

Ikke lyktespylere, så dette er en EU-import.
Ser ikke noe BOSE-merke, så skal ikke garantere at det er 360-kamera heller på akkurat den der. Vil tro det er en Acenta med LED-lys.

Utrolig mye feilannonsering på Leaf.
Mange 1.gen som annonseres som Tekna.. Tekna eksisterte ikke den gang.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Skal 1-gen bli omtalt som en av dagens utstyrsklasser blir det vel Acenta som er mest riktig siden den har navi og appstøtte. Den har ingenting av det som Tekna har i tillegg så det blir galt å kalle den det.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

burner

Hei!
Skyter inn en ny her, vi har enda ikke kjøpt oss Leaf men er helt på nippet. Noen tanker om denne?
https://www.finn.no/88679822

Fått pruta den litt ned også :)

nr1rayner

Sitat fra: sylwester på fredag 10. februar 2017, klokken 10:57
Skal 1-gen bli omtalt som en av dagens utstyrsklasser blir det vel Acenta som er mest riktig siden den har navi og appstøtte. Den har ingenting av det som Tekna har i tillegg så det blir galt å kalle den det.
Tja, blir det ikke mer som Nordic da?
Alle 1.gen har vel LED nærlys og roundview kamera? Dette mangler Acenta.
Men, Nordic har Bose i tillegg.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TorC

Sitat fra: burner på onsdag 15. februar 2017, klokken 17:10
Hei!
Skyter inn en ny her, vi har enda ikke kjøpt oss Leaf men er helt på nippet. Noen tanker om denne?
https://www.finn.no/88679822

Fått pruta den litt ned også :)

I motsetning til visse brukere på Tesla-delen av forumet ser jeg ingen grunn til å "prate opp" verdien på bilene. Jeg synes den fremstår litt dyr selv om den er aldri så norsk. Prisforskjellen mellom norsk og importbil blir stadig mindre når bilene blir mindre verdt. Klarer du å dra den ned 10-15K så er det nok ikke noe dårlig kjøp. Og den har jo godt med mønster igjen på vinterdekkene...

Siden du er ny her tillater jeg meg å gi deg en liten leksjon... Det er faktisk ganske stor forskjell i rekkevidden på 1.gen og 2.gen vinterstid. Det er mulig å kompensere noe, men da må man fryse. Hvis økonomien din tillater det så er nok en 2.gen et bedre valg.
Du bør absolutt skaffe deg en variabel ladekabel. Charge-Amps har fått gode kritikker, men det finnes også andre. Da kan man lade med 60% mer enn med den som følger med bilen, men også kunne dele en strømkurs ved å bare lade på 6 amp.  Det er ikke uvanlig å finne en 10 amp kurs som har har garasjeporter, lamper osv. Da kan man ikke lade med den medfølgende ladekabelen.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA