Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Argumenter og motargumenter mellom to flotte biler

Startet av chpl, mandag 03. april 2017, klokken 20:08

« forrige - neste »

chpl

Har på tidligere biler nytt godt av muligheten til å bremse med girene (automat men også trinn) i bratte nedoverbakker i dårlig føre, for eksempel ned fra hytta. Her kommer vel denne litt til kort? B5 funker ikke like bra syne jeg

blazius

Så lenge du kjører minst 40 km/t kan du bruke cruisekontrollen. Den bremser også.

diax

Hvis du har fulladet på hytta så vil batteriet være så fullt at det ikke tillater særlig regenerering. Da triller bilen i stedet. Om batteriet er f.eks 80-90% og har noe temperatur så vil det bremse ganske bra på B5. B5 gir jo 30kW under optimale forhold. Bruker du bremsene i tillegg vil den kunne regenerere opptil 60kW som er det samme som Tesla. Første bit at bremsepedalens vandring vil altså regenerere mer, før selve bremseskivene begynner å ta.

chpl

Wow det visste jeg ikke. Er snakk om en meget bratt bakke på 400-500m hvor jeg kjører maks 20km hvis det er skikkelig dårlig føre

chpl

Mange gode tips her nå til en "stakkar" som har hytta på toppen av et fjell!

diax

Hvis du har fulladet bil, men så forvarmer du den i 30 min før avreise får du både varm bil òg regenerert energi inn i batteriet. Nå har jeg ikke jeg Outlander PHEV lenger men har gjort dette med hell før nedstigning fra Golsfjellet. Tror jeg hadde 67km estimert rekkevidde i bunnen ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA