Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Irriterende lyd!

Startet av raskall, mandag 03. april 2017, klokken 16:56

« forrige - neste »

raskall

Jeg har en Nissan Leaf (konebil) og har montert saltoboks på min parkeringsplass i sameiet. Denne går på vår egen strømregning.

Men nå har min gamle, tørste V70 blitt pensjonert til fordel for en Mitsubishi Outlander PHEV. Bil nr. 2 (før V70, nå outlander) har vi parkert på den kommunale parkeringsplassen på andre siden av gata.

Jeg har sett for meg at jeg må sjonglere bilene på kvelden for at begge skal kunne starte dagen med fulladet batteri.

Men så har jeg lenge vært nysgjerrig på varmekabel-stolpene som står på disse kommunale parkeringsplassene. Så i dag prøvde jeg ladenøkkelen fra elbilforeningen i en slik stolpe og jaggu passet den ikke. 10 fine Ampere var det i kontaktene inne i stolpene også. Er det greit å bruke disse til lading? Bør jeg prøve å få tillatelse fra kommunen og tilby meg å betale for strøm eller skal jeg gå etter "lettere å få tilgivelse enn tillatelse"-varianten?

TB

Kva er desse "varmekabel-stolpene" som står på kommunal parkeringsplass tenkt brukt til?
Slik eg tolker er det Defa motorvarmer stolper som står der?

Er nok best å spørre om løyve i forkant..
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

AppleKnocker

Vi har 40 slike på jobben som vi bruker til lading. Funker som bare det.

Hva mener du med kommunal parkeringsplass. Er det en vanlig, offentlig tilgjengelig parkeringsplass som almenheten kan benytte? Hvis det er lov å parkere der, kan jeg ikke se noe problem med å bruke strømuttaket. Hvis det derimot er en reservert parkeringsplass for en kommunal virksomhet eller lignende, er det nok på kanten.

Står det noen skilt eller oppslag?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

trykkertor

Sitat fra: raskall på søndag 29. januar 2017, klokken 20:10
Så i dag prøvde jeg ladenøkkelen fra elbilforeningen i en slik stolpe og jaggu passet den ikke. 10 fine Ampere var det i kontaktene inne i stolpene også. Er det greit å bruke disse til lading?
Hvordan fikk du åpnet boksen, da nøkkelen "ikke" passet?  ;)

raskall

Hehe... "figure of speech". Jeg så den negerende effekten av utsagnet mitt.

raskall

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 30. januar 2017, klokken 23:07

Hva mener du med kommunal parkeringsplass. Er det en vanlig, offentlig tilgjengelig parkeringsplass som almenheten kan benytte? Hvis det er lov å parkere der, kan jeg ikke se noe problem med å bruke strømuttaket. Hvis det derimot er en reservert parkeringsplass for en kommunal virksomhet eller lignende, er det nok på kanten.

Står det noen skilt eller oppslag?

Ingen skilt eller oppslag. På 2/3 av parkeringsplassene med stolpene er det skilt for reservert parkering til en kommunal virksomhet. De resterende 1/3 er ikke skiltet på noe som helst vis.

Jeg heller vel mer og mer mot at det er greit å bruke disse. Har forhørt meg med ganske mange og alle mener at så lenge det er offentlig og jeg har nøkkel som passer så er det bare tut og kjør.

Oddaa

Sitat fra: raskall på tirsdag 31. januar 2017, klokken 08:21

Ingen skilt eller oppslag. På 2/3 av parkeringsplassene med stolpene er det skilt for reservert parkering til en kommunal virksomhet. De resterende 1/3 er ikke skiltet på noe som helst vis.

Jeg heller vel mer og mer mot at det er greit å bruke disse. Har forhørt meg med ganske mange og alle mener at så lenge det er offentlig og jeg har nøkkel som passer så er det bare tut og kjør.

Her er jeg helt uenig. Så lenge det ikke er skiltet lading for elkjøretøy så vil det du beskriver være å stjele strøm i mine øyne.
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

zbk

Hvorfor ikke bare rette et spørsmål til denne kommunale virksomheten og spørre, evt til kommunen sentralt? Så slipper du å spekulere + du unngår til en viss grad å fyre opp under fordommene om at elbileiere bare er ute etter å stjele til seg strøm overalt (de som ikke vet om at du evt. har fått tillatelse tenker vel sitt uansett).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

raskall

Sitat fra: zbk på tirsdag 31. januar 2017, klokken 09:53
Hvorfor ikke bare rette et spørsmål til denne kommunale virksomheten og spørre, evt til kommunen sentralt? Så slipper du å spekulere + du unngår til en viss grad å fyre opp under fordommene om at elbileiere bare er ute etter å stjele til seg strøm overalt (de som ikke vet om at du evt. har fått tillatelse tenker vel sitt uansett).

Jeg ringte parkeringsetaten i kommunen nå. De kjente ikke noe til disse stolpene i det hele tatt. Ikke visste de hvem som kunne vite noe om dem heller. Fikk hverken positivt eller negativt svar på om det var greit å bruke dem.

raskall

Jeg har nå også sendt en epost til Servicetorget i kommunen og er spent på svaret jeg får fra dem. Jeg forklarte situasjonen, spurte om lov og sa meg villig til å betale for strømmen. Så blir det spennende å se om de klarer å få svart på forespørselen i det hele tatt.

sylwester

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 31. januar 2017, klokken 09:44
Her er jeg helt uenig. Så lenge det ikke er skiltet lading for elkjøretøy så vil det du beskriver være å stjele strøm i mine øyne.

Hvis det er ment å tilby folk strøm til motorvarmer ala 6A så syns jeg ikke det er å stjele å bruke den til lading så sant det ikke bruker mer strøm. Hva er forskjellen på å bruke 6A til ditt eller datt?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Oddaa

Sitat fra: sylwester på tirsdag 31. januar 2017, klokken 10:49

Hvis det er ment å tilby folk strøm til motorvarmer ala 6A så syns jeg ikke det er å stjele å bruke den til lading så sant det ikke bruker mer strøm. Hva er forskjellen på å bruke 6A til ditt eller datt?

Og hvem er "folk" som tilbys strøm til motorvarmer da? Boksene er jo låste, det bør vel være et hint?

Etter mitt begrep finnes det kun ett riktig valg her, sjekk med den som eier boksene.
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

raskall

Det er ingen som vet hvem som eier disse stolpene. Jeg har spurt de som drifter huset som ligger rett ved de umerkede parkeringsplassene. De er fullstendig ukjente for kommunen. Det er rett og slett ingen som vet noe som helst om disse strømstolpene.

Merkelige greier.

Det kan hende stolpene har stått der siden før kommunesammenslåingen (Fredrikstad) i 1994 og at de da lå under det som den gang var Rolvsøy kommune. Kanskje E-verket vet mer?

raskall

Og der fikk jeg til slutt en som sa at jeg bare kunne lade bilen på de stolpene.

Jeg ringte til slutt E-verket og kom til en som har lokal kjennskap. Han visste heller ikke om disse stolpene men han hadde en kollega som drev med kartlegging av strømnettet i byen. Han skulle ta kontakt med han for å finne ut hvor denne strømmen ble hentet fra men mente det sannsynligvis kom fra hovedtavla på det gamle rådhuset på Rolvsøy.

Han noterte ned telefonnummer og navn og skulle ta kontakt med meg om de fant ut noe og om hvordan vi kunne løse det.

Så da har jeg et navn på en beslutningsdyktig fyr i E-verket som har gitt meg tillatelse til å lade (inntil videre).

Oddaa

En god løsning med andre ord, også for samvittigheten  :+1:
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA