Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladetider

Startet av frode123, mandag 03. april 2017, klokken 11:34

« forrige - neste »

frode123

Hei.
Kjører pr i dag en 2015 mod toyota hybrid og er i utgangspunktet fornøyd. lurer imidlertid på å bytte i elbil iløpet av 2017. jeg pendler 120 km t/r hver dag til jobb og har dårlige lademuligheter på jobb. hva slags type elbil bør jeg vurdere? har vel litt rekkevidde angst, iogmed at jeg må satse på hjemme lading evt lading underveis.
både golf og bmw i3 er biler jeg kunne tenke meg, men tar imot gode råd med takk.

Ebe

Både nye golf, nye bmw og ioniq vil vel klare denne avstanden hele året igjennom? Kanskje kommer det en ny leaf i 2017 som sansynligvia vil klare det.

Bwm har vel høyest kvalitet, men du må nesten prøve alle.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Crown

Sitat fra: Ebe på søndag 29. januar 2017, klokken 17:38
Både nye golf, nye bmw og ioniq vil vel klare denne avstanden hele året igjennom? Kanskje kommer det en ny leaf i 2017 som sansynligvia vil klare det.

Bwm har vel høyest kvalitet, men du må nesten prøve alle.

Dagens Leaf 30kWh klarer det også, sånn sett. Er det mest motorvei kan jeg sterkt anbefale Ioniq. Bare å starte prøvekjøringene. ;)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

AppleKnocker

Beklager å si det, men hvis du er fornøyd med Toyota hybrid, blir du fornøyd med alt.



Hvis du er ute etter det mest kostnadseffektive alternativet kan du se på Leaf 30. Pent brukt er dette den billigste bilen som klarer distansen.
Mange liker ikke BMW I3 på motorvei. Prøv den mot eGolf og se hva du synes. Ioniq er også veldig bra.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Luftventil

Sitat fra: frode123 på søndag 29. januar 2017, klokken 16:29
Hei.
Kjører pr i dag en 2015 mod toyota hybrid og er i utgangspunktet fornøyd. lurer imidlertid på å bytte i elbil iløpet av 2017. jeg pendler 120 km t/r hver dag til jobb og har dårlige lademuligheter på jobb. hva slags type elbil bør jeg vurdere? har vel litt rekkevidde angst, iogmed at jeg må satse på hjemme lading evt lading underveis.
både golf og bmw i3 er biler jeg kunne tenke meg, men tar imot gode råd med takk.


De aller fleste nye elbiler vil klare dette uten problemer :) Både nye E-Golf og i3 vil kjøre 120 km uten noen problemer, det samme vil Ioniq, Leaf 30kwh, Opel Ampera-E, Renault Zoe og Tesla Model 3. Så du får prøvekjøre de du finner interessante, og velge den du liker best.

Om du pendler 120 km hver dag vil du for øvrig spare mye på å kjøre elbil. En hybridbil er også uegnet til å pendle slike strekninger da lite av distansen blir kjørt på strøm.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

frode123

Takk for mang gode innspill :) er mest motorvei, men kjører i rushen begge veier, så blir mye saktegående kø. kjører strekningen drøbak-lillestrøm. skal ta runden og prøve de forskjellige, har prøvd tesla, men for dyr for min lommebok >:(

Luftventil

Sitat fra: frode123 på mandag 30. januar 2017, klokken 17:11
Takk for mang gode innspill :) er mest motorvei, men kjører i rushen begge veier, så blir mye saktegående kø. kjører strekningen drøbak-lillestrøm. skal ta runden og prøve de forskjellige, har prøvd tesla, men for dyr for min lommebok >:(

Da ville jeg absolutt anbefalt en bil med ACC (adaptiv cruise control). Vi har det på Golfen, og det er utrolig deilig å ha når man kjører på veier med mye trafikk.

Litt usikker på hvilke modeller som har det, men E-Golf og i3 har det iallefall.

Hold oss oppdaterte på prosessen!
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

tutti

#7
Sitat fra: Luftventil på mandag 30. januar 2017, klokken 23:33
Da ville jeg absolutt anbefalt en bil med ACC (adaptiv cruise control). Vi har det på Golfen, og det er utrolig deilig å ha når man kjører på veier med mye trafikk.

Litt usikker på hvilke modeller som har det, men E-Golf og i3 har det iallefall.
i3 har ikke radarbasert ACC, kun et kamera. Dette blir som et leketøy i forhold til VW. Velger du egolf med laneassist så kan du også få selvkjøring. I3 har vel ikke en gang D gir (fri gir). Da må du dytte gassen konstant.

CitB59EL

#8
Du får Leaf til ca 250000 for tekna(topputgaven) i 30 kW ferdig levert med vinterdekk. Hvis du vil starte å spare rasket mulig. Ellers vil jeg selv holde en knapp på ionic slik du beskriver pendle veien.

Ferry

Sitat fra: tutti på mandag 30. januar 2017, klokken 23:53
I3 har vel ikke en gang D gir (fri gir). Da må du dytte gassen konstant.

Ikke helt ulikt alle andre biler jeg har kjørt. De har en lei tendens til å miste farta og etter hvert stoppe hvis jeg tar foten av gassen.  :P

sylwester

Ioniq har ACC, men den har ikke app. Hvis du vil forvarme bilen før du tumler hjem fra jobb så hadde jeg holdt en knapp på i3 eller eGolf.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

turfsurf

Sitat fra: tutti på mandag 30. januar 2017, klokken 23:53
Sitat fra: Luftventil på mandag 30. januar 2017, klokken 23:33
i3 har ikke radarbasert ACC, kun et kamera. Dette blir som et leketøy i forhold til VW. Velger du egolf med laneassist så kan du også få selvkjøring. I3 har vel ikke en gang D gir (fri gir). Da må du dytte gassen konstant.
i3 sin kamerabaserte ACC er faktisk veldig bra funksjonelt, men er alt for sensitiv m.t.p. motlys. Min erfaring med VAG sine radarbaserte CC er at de og er sårbare for bl.a snø og refleksjoner.

i3 har og en kø-assist funksjon som virker på motorvei opp til 60km/t, men kan omprogrammeres til 99km/t.

Det jeg liker med BMW sine ACC er at de kan byttes til DCC, som på motorvei med lett trafikk nesten er mere behagelig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

tutti

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. januar 2017, klokken 14:02
Min erfaring med VAG sine radarbaserte CC er at de og er sårbare for bl.a snø og refleksjoner.

Det var nytt for meg, etter tre års kjøring med egolfen.

turfsurf

Mulig, nå vet jeg ikke på hvilke veier og hvilket føre du kjører på. Har til gode å se en radar som virker gjennom 2cm med slaps og is.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

zyp

Jeg har så langt erfart én gang* at det har skjedd, da jeg for noen uker siden var på vei gjennom en nordnorsk snøstorm. Da klagde bilen over at radaren ikke hadde sikt, og så gikk det noen minutter før den var operativ igjen. Det var imidlertid såpass glatt og dårlig sikt at jeg ikke ville ha funnet på å bruke CC under de forholdene.

Kameraet for lane assist og skiltgjenkjenning klager oftere over dårlig sikt, så jeg har ingen tro på at kamerabasert ACC er like pålitelig som radarbasert ACC.

*: Såfremt man ser bort fra den tunellen i Kristiansand som har en køradar i taket som kan blende radaren i et øyeblikk. Det har også hendt noen ganger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA