Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: La batteriet hvile?

Startet av torgeirf, søndag 02. april 2017, klokken 23:43

« forrige - neste »

torgeirf

Hei!

Vi parkerer vår elbil ved offentlig vei og rekker akkurat til stikkontakt dersom vi kan parkere nærmest huset vårt. Det er stort sett alltid ledig parkering i nærheten.

Hva tenker dere om å sette opp et skilt med "Her lader vi vår elbil" eller noe i den duren, for å øke sjansen for å kunne lade? Vil det være ulovlig på noe vis? Eller vil folk irritere seg over det?

Finnes det for øvrig noen som selger slike skilt?

Vollis47

Tror ikke det er direkte lovlig. Men tror mer på at andre blir irritert og provosert og parkerer der for å skape problem for deg.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

TB

Neppe nokon god løysing - her er ein sak som likner litt:
SitatBileiere i Kristiansand plasserer hjemmesnekra parkeringsskilt på ferdigmåkte parkeringsplasser. – Ulovlig og frekt sier kommunen.
https://www.nrk.no/sorlandet/prover-a-holde-pa-egne-parkeringsplasser-1.12747934
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

torgeirf

Takk for svar!

Jeg er helt klart enig i at jeg ikke har noen som helst rett til å reservere en plass i offentlig vei. Det jeg ønsker å få til er at de som like godt kan parkere et annet sted, gjør det.

Jeg tenker jo selv at dersom jeg kan velge fritt mellom en del plasser, så er det jo greit å unngå de plassene hvor enkelte har fordel av å stå (som f.eks. et ladepunkt).

Her er det stort sett ingen andre som bor i nabolaget som parkerer utenfor vårt hus. Problemet oppstår i helgene når folk parkerer her for å gå på tur.


Jejl

Tror jeg hadde lagd et skilt med en en tekst som på en humoristisk måte får frem at det er gunstig for deg å parkere der med  elbilen, men at du ikke på noen måte krever at andre ikke står parkert der.

Sirup

Vi elbilister må ikke strekke strikken for langt.

Jeg synes ikke dette er noe du bør gjøre, andre vil nok føle at dette er enda en måte elbilister skaffer seg fordeler på.

Det å annektere en offentlig plass på den måten er ikke god kutyme, det er dessuten ulovlig.

Mitt råd er at du lar være.
VW e-Golf
Tesla Model X75

torgeirf

Takk for svar. Hjelper å få inn flere syn på saken.

Hva pleier folk flest å gjøre som bor slik at de parkerer langs offentlig vei med elbil?
Er det normalt å belage seg fullt og helt på hurtigladestasjoner, evt. lange skjøteledninger?

TB

Den typiske elbileigar har nok fast parkeringsplass til bilen. Det sit nok lenger inne å kjøpe elbil for dei som må baserer seg på gateparkering. Sjølv dei som bur i borettslag med fast p-plass / garasje kan ha utfordring med å få tilgang på straum.

I Oslo er det satt opp ein del ladepunkt for gateparkering i bustadområder. Der er det typisk 16 timar grense for å få sirkulasjon. Kan parkere bilen om ettermiddagen - og reise neste morgon. Men, er ikkje garantert plass. Er det ingen ledig plass i nærområdet er det hurtiglader som blir alternativet.

Lange skjøteledninger er nok neppe eit godt alternativ på fast basis.

Der du bur, det er ingen muligheit å parkere på eigen eigendom? Det ville løyse problemet.
Finnes det nokon form for felles parkeringsplass i nærleiken der det er mulig å montere / leige seg ladeplass?

Tilgang på lading er elbilens store ulempe mot fossilbilen, det er i kvardagen dette er mest viktig. Ein må være svært så idealist skal ein basere seg på hurtiglading - det er dyrt, og tek tid. Kan bilen lade når du er heime, et middag, søv, osv. går dette bra. Men, må ut for å "lade bilen" like regelmessig som å lufte hunden blir det ikkje like attraktivt.

På lengre turar er ikkje denne ulempen like stor - ein må ofte ha ein pause uansett, der bilen kan lade for neste etappe.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Jejl

Hvis du på en sikker og forsvarlig måte kan henge ladekabelen når du ikke bruker den slik at det ikke er fare for at den blir stjålet, eller at folk skader den, eller blir skadet av den, så kan jo det fungere som et synlig hint om at det er der du ønsker å parkere og lade bilen. Folk flest ønsker jo ikke å gjøre livet vanskelig for oss elbilister.

Selv tror jeg at jeg også hadde tatt sjansen på å bruke en skikkelig skjøtekabel (2,5mm2) dersom det er nødvendig.
Folk blir nok også etterhvert vant med hvor du lader. Jeg vet om flere plasser i Stavanger der elbiler lader elbilen fra huset sitt ved offentlig vei. Det ser ut til at naboene venner seg til det etterhvert og elbilene stort sett kan lade fra samme plass og at de andre bilene parkerer litt unna.

AppleKnocker

Tipper et skilt vil være en magnet for elbilhatere, og at vil stå i kø for å parkere på plassen for å gjøre livet surt for deg.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Jejl

Tror ikke det finnes så veldig mange elbilhatere, men har truffet på en. Da vi ladet teslaen fra en campingvogn med en 25m skjøtekabel var det en som trakk ut ledningen.(Eneste lademulighet vi hadde). Kona tok han på fersken siden hun tilfeldigvis sjekket appen akkurat idet han trekker ut støpselet. Forklaringen var at ledningen var for nær bilen hans (10-15cm).

AppleKnocker

Jeg kan love deg at det finnes flere enn én ;D

Gjennomfør gjerne en spørreundersøkelse blant kreftkjerresjåførene der hvor kollektivfeltet på Mosseveien fletter inn i fossilkøen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Lars C. Krogenæs

Kjør på!

Skiltet vil ikke ha noen juridisk virkning, men vi har da ytringsfrihet!

I småveiene der jeg bor er det flere som har skrevet skilt med "Reservert parkering måneveien 5" langs de kommunale veiene.

Dette har jo ingen juridisk virkning, men de aller fleste lar være å parkere her, så vidt jeg kan se.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Sirup

I Bergen er det flere som har mer eller mindre "ekspropiert" deler av offentlig vei.

Har i Bergen sett at enkelte setter opp sperrebukker og planker for å forhindre at andre tar "deres" plass på gatene utenfor sentrumskjernen.

Det virker som om enkelte mener at de har en eller annen form for hevd på plasser som ligger nærmest der hvor de bor, og hvor de finner det behagelig å parkere.

Offentlig vei er som navnet tilsier offentlig, ingen kan sette opp hindringer for andre for å sikre seg selv. Gratis p-plass i byområder er et knapphetsgode, og ingen kan legge hindringer i veien for andre for å sikre seg selv.
VW e-Golf
Tesla Model X75

OlafGTE

Jeg er litt misunnelig på han naboen min som har e-Golf. Vel, det er ikke e-Golfen jeg er misunnlig på, det er parkeringsplassen - han har en helt for seg selv. Med ladestolpe og alt.

Og det er ikke til å kimse av altså, bare noen kilometer unna Bergen sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA