Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 75 d slår nedi fartsdumper

Startet av Andrewas, søndag 02. april 2017, klokken 22:29

« forrige - neste »

Blip

Mange interessante tanker her. Det liker vi. Når det gjelder dobbel batteripakke og kortslutningsstrøm er det jo mulig å lage et system som rullerer på modul/sellenivå slik at  alle modulene aldri er innkoblet samtidig. Det er jo ikke nødvendig å veksle hele pakken...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

nortrahof

Sitat fra: Blip på torsdag 09. mars 2017, klokken 17:24
Mange interessante tanker her. Det liker vi. Når det gjelder dobbel batteripakke og kortslutningsstrøm er det jo mulig å lage et system som rullerer på modul/sellenivå slik at  alle modulene aldri er innkoblet samtidig. Det er jo ikke nødvendig å veksle hele pakken...

I så fall hadde det blitt et komplisert batteri med mange kontaktorer (som sikkert feiler?). Tror enkleste måte er å ha 2 separate batterier - og gjerne med en avstand imellom.

Forbruket og vekslingen mellom batteriene kan gjøres relativt enkelt med kontaktorer - både for forbruk og lading. Da kan man veksle batteri hyppig - både under forbruk og lading slik at man ikke merker at det er 2 eller flere batteripakker man veksler mellom.
Doble batteripakker krever plass med nåværende energitetthet på batteriene. Dessuten vil vekten fort bli et "problem".
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA