Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 75 d slår nedi fartsdumper

Startet av Andrewas, søndag 02. april 2017, klokken 22:29

« forrige - neste »

Andrewas

I dag har vi 100kWh som det største batteriet til model S og X. Noen venter ivrig på 120, 150 og enda større, andre mener at vi aldri vil trenge stort større enn 100.

En viktig faktor er hva konkurrentene gjør - det er et godt salgsargument å ha lengst rekkevidde.

Det handler også om hvor smertegrensen går - for flere faktorer:
- volum (hva man får plass til innen volumet av dagens batteripakke)
- vekt
- pris (som inneholder både hva cellene i seg selv vil koste, men også hvor dyr teknologi man må benytte for temperaturkontroll og batteristyring)
- ladetid - med dagens kapasitet på superladerne vil en bil med dobbelt så stort batteri stå lengre enn de andre på laderen, men vi må huske at et større batteri har en lengre periode den kan lade med full fart og dermed utnytte kapasiteten bedre. På langtur kan man se for seg at en bil med f.eks. 150kWh batteri vil la være å stoppe på både 2 og 3 superchargers.

Nye generasjoner celler vil stadig ha større kapasitet - så etterhvert vil det være mulig å få mye mer enn 100 kWh inn i volumet av dagens batteripakke. Men da åpner det seg også flere muligheter:
- Man kan nøye seg med 100kWh oppnådd med f.eks. 50% av dagens vekt. Dette vil gi en bil med bedre aks og lengre rekkevidde fordi man slipper å dra på 300 kg ekstra.
- Bilen kan selges til en lavere pris / eller med større fortjeneste

Gitt at batteriteknologien fortsetter å utvikle seg (og det gjør den jo) så vil vi helt sikkert få både større kapasitet, mindre volum, mindre vekt og ikke minst - betydelig raskere ladetid.

Spørsmålet er bare hva Tesla velger å gjøre med mulighetene. Jeg antar de vil sørge for til enhver tid å ha:
1. en modell med aller lengst rekkevidde
2. en modell som har "lang nok" rekkevidde som kan selges rimeligst
3. antagelig en som har aller best aks (som ikke nødvendigvis samtidig vil ha lengst rekkevidde fordi den kan lages lettere bare man har et batteri som kan levere tilstrekkelig strøm til å kjøre elmotorene maksimalt)

Jeg antar selv at de vil lage en variant av model 3 som blir priset mye høyere enn den billigste model 3 - dette vil være et råskinn som kan konkurrere med S. Det er kanskje dette som vil bli den nye Roadsteren?
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

Amoss

Det eneste jeg kan bidra med her er at Elon gjentatte ganger - spesielt i den første tiden med Model S - nevnte 500 miles (~80 mil) rekkevidde. Antar basert på det at Elon i det minste den gangen så for seg dette som "tilstrekkelig rekkevidde" - og svært nært hva man også får på de litt større fossilbilene? Han kan så klart ha endret mening siden den gang...

Ser derfor for meg at Tesla vil fortsette å øke rekkevidden opp til drøye 500 miles EPA, og deretter heller legge mer vekt på redusert vekt/volum/kost dersom konkurrentene ikke lanserer biler med betydelig lengre rekkevidde. Redusert vekt/kost vil de uansett tilby via mindre batterialternativer for de som ikke ser behovet for så lang rekkevidde.

Dette er altså kun spekulasjoner basert på tidligere uttalelser fra Elon, han kan siden den gang - eller en gang i fremtiden - endre innstilling og heller gå for en rekkevidde over eller under dette. Men tror ikke de vil sette noen prestisje i å absolutt måtte ha lengst rekkevidde på markedet så snart de anser at de har tilstrekkelig. Superladenettverket kan forsvare at Tesla ikke behøver like lang rekkevidde som andre ettersom det blir videre utbygget.

Så for å velge fra svaralternativene dine:
#1 frem til de etter eget skjønn har tilstrekkelig rekkevidde,
deretter #2 med mulighet for at #3 kan bli aktuelt for "P" utgavene om Tesla anser at de ikke lengre behøver å ha det største batteriet.

Sitat fra: Andrewas på søndag 29. januar 2017, klokken 12:59
Jeg antar selv at de vil lage en variant av model 3 som blir priset mye høyere enn den billigste model 3 - dette vil være et råskinn som kan konkurrere med S. Det er kanskje dette som vil bli den nye Roadsteren?

Anser det som svært sannsynlig at RoadsterNG (Next Generation) i likhet med Model Y vil baseres på Model 3, men altså ikke være en Model 3 variant. Dersom de da ikke går for en kabriolet utgave der man i likhet med Renault kan montere inn en slik "road box" istedet for baksetene da ;)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Innen noen år tror jeg vi vil ha batteripakker opp mot 200 kWh. Da spesielt i større SUVer og pickuper. Hurtigladerne vil også bli såpass mye bedre at det vil fortsatt være batteriet som er den begrensende faktoren, type 200-500 kW effekt.

Jeg tror ikke Tesla ser på det som et mål å være best på rekkevidde. I hvert fall ikke til enhver pris. Rekkevidde er bare en egenskap av betydning, og skal man ha best rekkevidde må man ofre på andre områder. Men Tesla vil helt klart forsøke å ha biler som til enhver tid er bedre enn konkurrentene totalt sett.

Når det gjelder Model 3 vil det nok garantert være en performance-utgave beregnet på å konkurrere mot BMW M3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Hvor mye veier 100kWh-pakka igjen? 600kg?

Større pakker vil nok komme men hvis jeg skal gjette så tror jeg at Tesla prioriterer ladeeffekt over energitetthet akkurat nå..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jlan

#4
Hurtigbytte kan vel komme tilbake igjen som et alternativ. Evt. i form av et tilleggsbatteri, som kanskje også kan plasseres i en campingvogn  eller en annen tilhenger?

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

ladov

Jeg tviler. Hvis(når) de klarer å lage batterier som kan lades ekstremt kjapt så vil det fjerne behovet for batteribytte og redusere behovet for store batterier. Spørsmålet er hvor lenge det er til vi får se ekstrem ladefart. Jeg *tror* Tesla har en overraskelse til oss snart men hvis jeg tar feil så vil selvfølgelig alternative løsninger eventuelt dukke opp,som batterihengere eller induksjonslading men du kjører på motorveien. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

nortrahof

Tror at en begrensende faktor er kortslutningseffekt og maksimalt strømtrekk fra inverter?
Det går en grense rundt 2kA på hvor mye strøm man enkelt kan bryte - enten gjennom sikringer i batteriet eller gjennom kontaktorer. Bryting av likestrøm er også mer "krevende" da lysbuen ikke slukker. Derfor har store likestrømskontaktorer en gnistkappe med magneter for å "dra ut" lysbuen slik at den slukker.

Derfor tror jeg at 100kWh er en grense for hvor store batterier kan gjøres uten å øke spenningen? Med 400V batterispenning og max. effekt på 800 kW mener jeg vi er temmelig nær en forsvarlig grense?

Selvfølgelig kan spenningen økes - men hva da med infrastrukturen som ladere ol.?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

ladov

Brukes det kontaktorer i bilen? Jeg har ladepunktet mitt på andre siden av soveromsveggen og hører godt at kontaktorene slår inn/ut men jeg hører ikke tilsvarende fra bilen så jeg har alltid gått ut fra at det brukes halvledere i bilen, solid-state releer og den slags..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jkirkebo

Sitat fra: ladov på mandag 30. januar 2017, klokken 16:52
Brukes det kontaktorer i bilen? Jeg har ladepunktet mitt på andre siden av soveromsveggen og hører godt at kontaktorene slår inn/ut men jeg hører ikke tilsvarende fra bilen så jeg har alltid gått ut fra at det brukes halvledere i bilen, solid-state releer og den slags..

Kontaktoren sitter i batteriet, og det er enkelt å høre at den slår inn når man låser opp/åpner døra på bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

EM har vært på twitter i dag og svart på spørsmål om batteristørrelse. Tesla har ingen planer om å bringe S, X eller 3 over 100kWh, 'semi' vil får større batteri enn 100kWh og 'pickup' vil kanskje få det.

3 vil *ikke* få 100kWh, hvor mye lavere sa han ikke noe om.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Jejl

Han hadde ikke planer om 4wd på model S heller.

Hodetelefoner

Så dere hvordan salget "stoppet" for andre elbiler når produsenten sa de ville komme med større batterier?  Ville vært dumt av Tesla å skryte av P110D nå ;)
Vi vet det kommer.. Det er mange som ville kjørt rundt i en Leaf, bare den hadde 200 kWh batteri pakke. Dagens pakker er for lite for normal kjøring på vinteren. Hadde det vært mulighet for å lade de fleste steder. Så hadde det ikke vært noe problem. Men pr dags dato er det ikke like "flott" som å kjøre fossilbil. Vil aldri gå tilbake. Men vi trenger minst dobbelt så store pakker...

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror batterier større enn 100 kWh for Model S/X er i området 2 år unna for Tesla. De må skalere opp produksjonen ved Gigafactory først. For Musk er det en *evighet*, så jeg kan skjønne han sier at det ikke finnes planer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bjoris

#13
Klart de har egeninteresse av dempe disse forventningene, men jeg tror også at det er fornuftig å ikke hige etter enorme batteripakker på dette stadiet. Spesielt kan dette fungere fint for Tesla pga SC.

Jeg tror derfor de har gode kort på hånd ifht de andre ved å stoppe her (helt klart midlertidig). Hadde de lansert 150-200 kwh pakker så snart det var teknisk mulig så ville SC bli mye mindre viktig for de fleste og mye av denne fordelen ville vært borte og dermed stod de mer på lik linje med de andre som kommer. Dessuten ødlegger dette for muligheten av å tjene penger på elbiler i nær fremtid og det viktigste målet nå er å få kostprisene ned på fossbilnivå noe jeg syns Tesla gjør brillefint med denne uttalelsen, de ønsker ikke å lede ann denne utviklingen i stadig større rekkevidde og de har jo Musken sagt hele tiden at egentlig!

Jeg kunne f.eks aldri kjøpt en Q6Etron med 60 kwh batteri, men mener det skal gå fint med X60 pga SC og vips blir derfor alternativet for oss veldig mye dyrere... Selv en Q6Etron med 95 kwh ville gitt oss mye mer utfordringer på sommerens
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

THE

I S er nok 100kWh tilstrekkelig for de aller fleste. X derimot ser jeg absolutt behov for 130-150kWh batteri i.

En X med campingvogn på slep vil ha alt for kort rekkevidde selv med 100kWh batteri. Selv med små vogner ligger det rapporter på nett som viser et forbruk på 400-450Wh/km. Med ei familievogn er man sannsynligvis minst på 500-550Wh/km. Hvis man baserer seg på SC lading fra 10-80% så har man vel ca 65-70kWh tilgjengelig mellom hver ladestopp. Det betyr ladestopp ca hver 120 - 130 km. 150 kWh battteri ville med de samme forutsetninger (lading 10-80%) gi ca 105 kWh tilgjengelig, og ca 190-200 km mellom hver ladestopp.

Jeg vet det ikke er alle som farter land og strand rundt med campingvogn, men det vil nok være uaktuelt å bytte ut dieseltrekkvogna med X for de som gjør det med dagens rekkevidde på X100D. Sannsynligvis vil nok de fleste ha godt over 200 km rekkevidde med vogn på slep også før diesel byttes ut med elektrisk trekkvogn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA