Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av bjos, søndag 02. april 2017, klokken 21:06

« forrige - neste »

El Electrico

Hva er rekkevidde på 40kw Zoe på kalde vinterdager og snitthastighet på 90? Lurer på opplevd rekkevidde og ikke teoretisk!

Krsand

Sitat fra: El Electrico på onsdag 22. mars 2017, klokken 12:29
Hva er rekkevidde på 40kw Zoe på kalde vinterdager og snitthastighet på 90? Lurer på opplevd rekkevidde og ikke teoretisk!
Jeg bor i feil del av landet til å ha så høy gjennomsnittshastighet dessverre, men kjører 11 mil hver vei noen dager i uka, og da med ca. 9 mil med 80-sone. Denne uka her med 2-5 minusgrader og en del snø og slaps i veien har jeg kjørt frem og tilbake og har hatt mellom 11 og 17% batteri igjen på turen. Da er riktignok bilen forvarmet før jeg reiser om morgenen, og har stått i parkeringshus (uten lading) når jeg er på jobb. Kjører da med varmeapparat og stereo som i en vanlig bil. Nå er jeg forholdsvis fersk elbileier, så de med mer erfaring får nok bedre tall.

El Electrico

takk - 220km kjørt og min. 10% igjen - hva var snitthastighet?

Krsand

#33
Sitat fra: El Electrico på onsdag 22. mars 2017, klokken 13:06
takk - 220km kjørt og min. 10% igjen - hva var snitthastighet?

Litt bykjøring og parkering innimellom på turen så snitthastigheten ligger vanligvis på rundt 60-65 uten at jeg tør si det helt sikkert for akkurat disse turene siden jeg er elendig til å huske å nullstille kjørecomputeren [emoji58]

Skal nulle ut før hjemreise i kveld så jeg kan gi et bedre svar.

bjos

Sitat fra: Måkemannen på mandag 20. mars 2017, klokken 22:38
Sitat fra: bjos på mandag 20. mars 2017, klokken 19:07
Fikk zoen på fredag. Førsteintrykket er veldig bra, og utrolig deilig å ha mye strøm igjen når jeg kommer hjem fra jobb!
Grattis med ny bil!

Takk!

AppleKnocker

Sitat fra: El Electrico på onsdag 22. mars 2017, klokken 12:29
Hva er rekkevidde på 40kw Zoe på kalde vinterdager og snitthastighet på 90? Lurer på opplevd rekkevidde og ikke teoretisk!
Det har mye å si om man forvamer batteriet. Uten å ha målt, så vil jeg anslå at det kan gi mer enn 10% ekstra rekkevidde.

Snitt på 90 kan være så mangt, f.eks 130 og så bykjøring det siste stykket. Jeg kjører mest i 100/110 soner og opplever at med forvarmet bil og batteri, i jevn fart på 90 og ECO kommer man mellom 220 og 280 om vinteren.
Våt/tørr veibane, topografi, motvind, medvind har selvsagt noe å si.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

#36
Et eksempel fra en tur på 43 km. Forbruket her tilsier er rekkevidde på 240 km hvis jeg hadde kjørt helt tomt.

Farten var 95 i snitt (kjørecomputeren bruker GPS fart). Brukte ikke ECO, hadde på varme (selvsagt - 41 kw batteri gjør slutt på turer uten varme
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

eriksj

Legger ut eksempel fra kjøretur Drammen - Töckfors - Drammen (via RV23 og Oslofjordtunnelen).

Avstand en vei ca 127 km. Forvarmet før avreise, og ladet på 22kw lader i Töckfors til 99% som holdt varmen i batteriet. Har desverre ikke lagret noe mer info enn det som står på bildet. Resatte kjørecomputer før avreise Drammen, og igjen før avreise fra Töckfors. Temperatur ute ca 3-4-5 grader og AC på 21 hele veien.

"Siste lagrede tur" er tur Drammen til Töckfors, da kjørte jeg veldig forsiktig og maks 80/90km/t.

"Kjørerapport" er retur fra Töckfors til Drammen, da kjørte jeg ikke forsiktig, fulgte trafikken på 2-felt og kjørte forbi og holdt normal hastighet i 100-sonen 4-felt.....

Legg merke til at det utgjør 1,2kwh/100km å kjøre forsiktig og "ikke forsiktig".
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA