Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av bjos, søndag 02. april 2017, klokken 21:06

« forrige - neste »

bjos

Hei! Skal kjøpe min første elbil og har tenkt på ny zoe med 400km rekkevidde. Bilen skal brukes til å pendle grimstad-kristiansand (45km hver vei) uten mulighet for å lade på jobb. Vil ha en bil som klarer dette om vintern og. Veien er for det meste motorvei m 100km/h. Vil gjerne slippe å hurtiglade på vei hjem.

Selger på Renalutbutikken mente vi ville klare oss fint (også på vinteren) med 240. Jeg synes det høres veldig optimistisk ut, hva tror dere? Vil ikke kjøpe 240 dersom det blir mange ladestopp og kontinuerlig rekkeviddeangst, men har ikke allverdens budsjett og vil heller ikke kjøpe den dyre varianten hvis ikke det er nødvendig. Hva tror dere?


zbk

Velg heller en annen bil med raskere lading. Da er den ikke helt ubrukelig til langturer. Da kan du heller ta en kort hurtiglading om det er krise. Ioniq og alle 30kWh-biler vil klare turen så godt som alltid.

Aksepterer du derimot at 22kW er max ladeeffekt og at det føles utrolig sakte om du skal videre etter lading, så er Zoe mye bil for pengene. Hadde i alle fall valgt 400km-utgaven i stedet for den gamle batteripakken.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Skulle jeg kjøpt en Zoe nå hadde jeg ikke engang vurdert den gamle modellen. 240-modellen vil nok holde på vinteren men jeg tenker at marginen kan bli ubehagelig liten. Resten av året bør det være problemfritt så lenge du starter hjemme med fullt batteri.

En kamerat valgte Leaf 24kWh i fjor i stedet for 30kWh modellen siden han bare skulle bruke den frem og tilbake til jobb og til den bruken var 24kWh rikelig.. Ganske fort oppdaget han at han ofte dro videre til hytta rett etter jobb, uten å rekke å lade og da var plutselig 24kWh litt snaut.. Jeg tenker at du kommer til å oppdage det samme, at etter som du blir vant til bilen kommer du på andre bruksområder hvor et mindre batteri betyr at det blir vanskelig å bruke bilen.

Hva er prisforskjellen? Da bilen ble lansert var det ca 25000 fra gammel modell til den billigste av de nye..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

bjos

#3
Takk for svar! Tar gjerne imot flere synspunkt om noen har:)

240 koster nå 189.000 med vinterdekk, mens 40 koster 263.000 med vinterdekk, så prisforskjellen er ikke helt ubetydelig, men ser absolutt argumentet om at bilen er helt tom når en kommer hjem.

Har ikke helt forstått dette med lading. Er det riktig forstått at både den gamle og den nye hurtiglader like sent? Er det slik at det finnes noen 43kw ladere, men at det er få av disse? kan både gammel og ny zoe nyttiggjøre seg 43?

zbk

Sitat fra: bjos på søndag 29. januar 2017, klokken 12:47
Takk for svar! Tar gjerne imot flere synspunkt om noen har:)

240 koster nå 189.000 med vinterdekk, mens 40 koster 263.000 med vinterdekk, så prisforskjellen er ikke helt ubetydelig, men ser absolutt argumentet om at bilen er helt tom når en kommer hjem.

Er det riktig forstått at både den gamle og den nye hurtiglader like sent?

Hverken R240 eller den nye R400 hurtiglader i det hele tatt etter min standard. Den gamle Q210 hurtiglader rimelig bra om du finner et 43kW ac-punkt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

DagfinnN

Sitat fra: bjos på søndag 29. januar 2017, klokken 12:47
Takk for svar! Tar gjerne imot flere synspunkt om noen har:)

240 koster nå 189.000 med vinterdekk, mens 40 koster 263.000 med vinterdekk, så prisforskjellen er ikke helt ubetydelig, men ser absolutt argumentet om at bilen er helt tom når en kommer hjem.

Er det riktig forstått at både den gamle og den nye hurtiglader like sent?
Dette er et enkelt valg. Har du råd til 40 kjøper du den. Du vil aldri angre på at du har god rekkevidde. Har du ikke råd, så har du det ikke.
Jeg hadde kortrekkevidde bil, leaf i knappe 2 år før jeg skrapet sammen nok penger til å kjøpe Tesla. Nå selger vi subaruen og har bestilt Ampera-e. Det viser hvor mye rekkevidde betyr. Vi går all in electric. Vi må ikke, men vil ha god rekkevidde på begge bilene. Det var en av grunnene til at vi ikke valgte Ionic. 35 mil rekkevidde (ampera) er vesentlig mer enn 20 (ionic). Klart at man kan klare seg i hverdagen med en bil som går 10 - 15 mil. Men friheten til å kjøre lengre uten å måtte planlegge så veldig - det vil jeg og mange med meg betale for.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

bjos

#6
Tusen takk for gode svar! Vi kan ta oss råd til 40, så da er nok det mest fornuftig.

Skal prøvekjøre 240 til uka for å få en følelse med bilen, tror ikke de har 40 tilgjengelig enda. Synes det var litt rart at de solgte inn 240 så voldsomt, men er mulig de vil kvitte seg med de gamle...

ladov

De vil nok bli kvitt de gamle ja, dessuten er det vel sånn at et salg i dag er bedre enn et potensielt salg i neste måned når 40-modellen kommer i hus. :)

Da vi kjøpte vår Zoe så 'haglet' det med kampanjer. Det virket nesten som det var umulig å få kjøpt Zoe til listepris.. Mulig ting er roligere nå men du kan jo vurdere å vente litt hvis 40-modellen uansett har litt leveringstid?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Speeder

Det var stor prisforskjell. Er det her snakk om laveste utstyrsnivå på begge? 
Sitat fra: bjos
link=topic=31966.msg548680#msg548680 date=1485690474

Takk for svar! Tar gjerne imot flere synspunkt om noen har:)

240 koster nå 189.000 med vinterdekk, mens 40 koster 263.000 med vinterdekk, så prisforskjellen er ikke helt ubetydelig, men ser absolutt argumentet om at bilen er helt tom når en kommer hjem.

Har ikke helt forstått dette med lading. Er det riktig forstått at både den gamle og den nye hurtiglader like sent? Er det slik at det finnes noen 43kw ladere, men at det er få av disse? kan både gammel og ny zoe nyttiggjøre seg 43?
Zoe 43kW

bjos

#9
Sitat fra: Speeder på søndag 29. januar 2017, klokken 14:29
Det var stor prisforskjell. Er det her snakk om laveste utstyrsnivå på begge? 
Sitat fra: bjos
link=topic=31966.msg548680#msg548680 date=1485690474

Takk for svar! Tar gjerne imot flere synspunkt om noen har:)

240 koster nå 189.000 med vinterdekk, mens 40 koster 263.000 med vinterdekk, så prisforskjellen er ikke helt ubetydelig, men ser absolutt argumentet om at bilen er helt tom når en kommer hjem.

Har ikke helt forstått dette med lading. Er det riktig forstått at både den gamle og den nye hurtiglader like sent? Er det slik at det finnes noen 43kw ladere, men at det er få av disse? kan både gammel og ny zoe nyttiggjøre seg 43?

Ja.Begge to er rimeligste variant, men det er tilbud på 240

pudderjagar

Eg har Q210 varianten. Skulle eg ha kjøpt ny Zoe i dag så hadde da utvilsomt vorte 400 varianten. Har du råd så er da ein bil som kan klare da meste av kjøring.

OG 22 kw er ikkje så gale som hurtiglading. Når du har tømt batteria så treng du mest sansynleg ikkje lade til fullt igjen. Da begynner og å kome mange 22 kw ladere på kjøpesenter og andre bedrifter. Då kan du fullade bilen mes du handler.

Destinasjonslading er framtida og då er da bare Zoe som kan utnytte potensialet her pr i dag. Samt Tesla med gamal dobbeltlader.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjos

Ja etter helt unisone tilbakemeldinger her heller jeg mer og mer mot 400km. For meg er bil et nødvendig onde som jeg ikke bruker mer enn nødvendig på, men det virker som det er verdt å legge noen ekstra laken på bordet her☺

Sitat fra: pudderjagar på søndag 29. januar 2017, klokken 20:13
Eg har Q210 varianten. Skulle eg ha kjøpt ny Zoe i dag så hadde da utvilsomt vorte 400 varianten. Har du råd så er da ein bil som kan klare da meste av kjøring.

OG 22 kw er ikkje så gale som hurtiglading. Når du har tømt batteria så treng du mest sansynleg ikkje lade til fullt igjen. Da begynner og å kome mange 22 kw ladere på kjøpesenter og andre bedrifter. Då kan du fullade bilen mes du handler.

Destinasjonslading er framtida og då er da bare Zoe som kan utnytte potensialet her pr i dag. Samt Tesla med gamal dobbeltlader.

refreol

Sikkert valgets kval, men et forsiktig innspill fra min side:

Dersom du ikke skal bruke den til mer enn 10 mil daglig vinterstid (uten lading) så kan du kjøpe en veldig rimelig og god bil i 240'en.
Dersom du skal kjøre mer enn 10 mil daglig blir det 400'en - da kan du også kjøre en lengre tur på opptil 20+ mil og lade når du kommer frem.
Dersom du skal farte land og strand rundt må du vente til 400'en kommer med superlader og det finnes slike tilgjengelig...2019+.

Dette er ganske enkelt..., men utfordringen er at å kjøre el-bil er vanedannende og plutselig vil du bruke den til mer enn du forutså - kanskje flere familiemedlemmer i fremtiden vil benytte den, som kanskje har et annet bruksmønster i helgene - da angrer du deg for ikke å ha kjøpt 400'en nå likevel....

Godt valg!..
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

nr1rayner

#13
45kmx2 uten lading, med gamle Zoe..? Og 100km/t? Ja det synes jeg er vel optimistisk på kalde vinterdager.
I -10C, medvind, nedoverbakke og varmeapparat av med pledd over føttene går det nok med 24kwh Leaf, så går vel greit med 30kwh-Leaf.
Den eneste av dagens biler jeg ville vurdert å anbefale til den bruken er Ioniq.
Men burde gå lekende lett med 40-Zoe.

Står valget mellom Zoe og Zoe er valget lett, vent til du får en med 40kwh!

Har kjørt 24-Leaf i snart 2 år nå, og har ofte 35-40km til jobb uten å få ladet der.
Det blir fort da et evig styr med lading om vinteren. Kommer hjem med lite reserve og bilen MÅ få ladet, så da må vi gjerne brenne diesel hvis vi skal noen steder rett etter jobb.
Har du 7kw lader hjemme til Zoe får du ladet fullt over natta, og har vel temmelig garantert 15-20 mil til rådighet selv på vinteren, og sikkert 30 mil på sommeren, det blir en helt annen verden  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Geir K

Vi tenkte på det samme. Men valget er lekende lett. Vi valgte 400, og grunnen er at prisene kommer til å droppe på brukte 200 km. Og at den kan gå til Hvaler på sommer uten å lade, begge veier. Har man funnet ut at en trenger en ren bybil eller har kun småkjøring, da er det gode kjøp på en 200 km. Men vi har også en ny diesel-hybrid som brukes når familie skal på tur, og vi trenger å ha med mye bagasje.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA