Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: AWD blir ikke produsert før desember 2017 eller mars 2018:-[

Startet av jhenrikb, søndag 02. april 2017, klokken 12:39

« forrige - neste »

jhenrikb

Hei :)
Vi kjøpte Kia soul i Mai 2016.
Kjørestilen vår er "normal" dvs. 110kmt på E6, gasse på litt ekstra ut og inn av rundkjøringer osv. Skiller oss ikke ut blandt mengden med for rolig eller aggresiv kjørestil.

Kjørte en del med Kiaen, og den lå jevnt på 15.5-16KW/100km. Så kom November måneden med noen dager med -7 til -10 celcius og den økte til 18kw/100km som var greit, da vi visste at det ville bli noe dårligere på vinteren.

Nå som det er null celcius, står den jevnt på 22kw. Jeg har dobbeltsjekket dekktrykk også og det er fint.
Kalkulatoren sier 100km på 100%, og siden denne kalkulerer seg på kjørestilen stemmer denne faktisk ganske godt med antall km som er igjen etter en langtur. Kjørte i dag t/r 8.5mil til lillestrøm og etter GPS beregning skulle vi ha 16km igjen hjemme, bilen viste 18km så denne var bra.

Batteristreken lader seg helt opp og ingen streker er borte.
Noen som har hatt tilsvarende problem?

bilen har kun gått 20 000km.

Mvh
John Henrik Bergene

AppleKnocker

Hva er problemet? Dette er helt vanlig rekkevidde på Soul. Se f.eks Bjørn Nylands nyeste video hvor Soul ligger op 24-25 kw/100km på motorvei.

Du må ikke la deg lure av de på forumet som påstår de kjører 20 mil vinterstid med Soul.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jhenrikb

Kall det noe annet en ett problem.
Poenget mitt var at da første vinteren kom og det var minus 10, brukte den 18-19kw /100km. Nå er det 0 grader, computeren er resatt og må kjøre ganske pent for å komme under 22kw/100km. Ikke snø,  slafs eller den slags heller. Veien er helt bar.

Så lurte på om dette var helt normalt.

gigafactory

Det kan høres ut som det har vært mer kjøring i 110 km/t enn tidligere? Forskjellen på 80 og 110 km/t på en Soul er enorm.

turfsurf

Er nok ikke sammenlignbare forhold. Fuktig vei f.eks. Hva med lufttrykk i dekkene?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jhenrikb

Forholdene er det samme. Dekktrykket er bra (34psi).  Det er ikke mer kjøring i 110 nå heller. Mest sannsynlig mindre.

Jeg er klar over forhold osv osv. Merker jo enorm forskjell på langturer ved å ligge i 100 i stede for 110. Skilte ca 3 mil på en tur i sommer.

paaland

Opplever akkurat det samme selv. 15.7 var "vanlig" forbruk når det var tørt og varmt i været. Nå om dagen ligger jeg på mellom 20-22 avhengig av snø/slaps og temperatur. Gleder meg til tørre veier og varmt vær igjen.
Kia Soul EV (2016)

kVArh

Her er en liten tabell med litt lengere turer.
Litt forskjellige veier, men nok over 50% motorvei.
Kjører stort sett med CC på ca 95km/t (på speedometeret) på motorveiene.
Ellers er det full komfort med varme og evt kjøling.
Har ikke kjørt i ordentlig snø/slaps, men de "kalde" turene har stort sett vært "saltlake"turer.
Temperaturen har tydeligvis betydning!
Forbruket er basert på % brukt. Regner 100% lik 27kWh.










FraTilTemp.LadingerBrukt %KmkWhkWh/km
21.05.201625.05.2016+ 15 til + 25167821382211,140,153
21.10.201621.10.2016+1 til +4428341276,410,185
28.10.201628.10.2016+3 til +11425843269,660,161
25.11.201626.11.2016+5 til +108373592100,710,170
30.12.201601.01.2017+2 til +89441698119,070,171
16.01.201716.01.2017-14 til 0430140181,270,203
23.01.201723.01.2017- 10 til 4530141081,270,198
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

nr1rayner

Stusser mer på at du har så lavt forbruk i -7/-10 C enn at du har så "høyt" forbruk i 0C.

Etter en tur i ca -10C UTEN varme i Leafen stusset jeg på at jeg ikke klarte 1km pr % i 80-90 km/t. Om sommeren går det gjerne både 1,3 og 1,4 km pr %.
Forklaring var ganske enkel med tykkere luft i kaldt vær. Litt grove tall, men forvent ca 30% høyere forbruk pga luftmotstand i -10C enn i +10C. Mulig det utgjør mer på Soul enn Leaf..
I tillegg kommer strøm til varmeapparatet.
Sånn sett forventer jeg vel minst 22kwh/100km med din kjøring i -7/-10C.

Ser forøvrig ikke bort fra at kjørekomputer i Soul er like kronisk ustabil som i Leafen.
Har kjørt testtur på ca 35 km hvor alle data har sagt at en tur hadde lavere forbruk, mens snittforbruk oppgitt i bilen var høyere.....  :o
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jhenrikb

#9
Sitat fra: kVArh på søndag 29. januar 2017, klokken 21:13
Her er en liten tabell med litt lengere turer.
Litt forskjellige veier, men nok over 50% motorvei.
Kjører stort sett med CC på ca 95km/t (på speedometeret) på motorveiene.
Ellers er det full komfort med varme og evt kjøling.
Har ikke kjørt i ordentlig snø/slaps, men de "kalde" turene har stort sett vært "saltlake"turer.
Temperaturen har tydeligvis betydning!
Forbruket er basert på % brukt. Regner 100% lik 27kWh.










FraTilTemp.LadingerBrukt %KmkWhkWh/km
21.05.201625.05.2016+ 15 til + 25167821382211,140,153
21.10.201621.10.2016+1 til +4428341276,410,185
28.10.201628.10.2016+3 til +11425843269,660,161
25.11.201626.11.2016+5 til +108373592100,710,170
30.12.201601.01.2017+2 til +89441698119,070,171
16.01.201716.01.2017-14 til 0430140181,270,203
23.01.201723.01.2017- 10 til 4530141081,270,198

Denne kunne vært identisk til hva vi har erfart også.
Har hatt dager med snø, slaps og motvind osv der bilen har brukt 22-24kw/100km, men det har også vært helt forventet etter de forholdene.
Greia nå er at det ikke er motvind, veien er bar, det er 10 grader varmere, ikke regn. "ingen ting" kan man si. Og bilen bruker likevel 22kw/100km. Er dette jeg stusser over. Jeg haddde forventet at bilen skulle gå under 20 igjen, men at den holder seg rundt 19-20 er også forventet. Har jo kjørt tusenvis av km i samme forhold, men da med mye lavere forbruk.

edit: skal prøvekjøre en Tesla i morgen, så kanskje dere ser meg på luksusfellen  ::)

HenryJac

Sitat fra: jhenrikb på søndag 29. januar 2017, klokken 23:58
Sitat fra: kVArh på søndag 29. januar 2017, klokken 21:13
Her er en liten tabell med litt lengere turer.
Litt forskjellige veier, men nok over 50% motorvei.
Kjører stort sett med CC på ca 95km/t (på speedometeret) på motorveiene.
Ellers er det full komfort med varme og evt kjøling.
Har ikke kjørt i ordentlig snø/slaps, men de "kalde" turene har stort sett vært "saltlake"turer.
Temperaturen har tydeligvis betydning!
Forbruket er basert på % brukt. Regner 100% lik 27kWh.










FraTilTemp.LadingerBrukt %KmkWhkWh/km
21.05.201625.05.2016+ 15 til + 25167821382211,140,153
21.10.201621.10.2016+1 til +4428341276,410,185
28.10.201628.10.2016+3 til +11425843269,660,161
25.11.201626.11.2016+5 til +108373592100,710,170
30.12.201601.01.2017+2 til +89441698119,070,171
16.01.201716.01.2017-14 til 0430140181,270,203
23.01.201723.01.2017- 10 til 4530141081,270,198

Denne kunne vært identisk til hva vi har erfart også.
Har hatt dager med snø, slaps og motvind osv der bilen har brukt 22-24kw/100km, men det har også vært helt forventet etter de forholdene.
Greia nå er at det ikke er motvind, veien er bar, det er 10 grader varmere, ikke regn. "ingen ting" kan man si. Og bilen bruker likevel 22kw/100km. Er dette jeg stusser over. Jeg haddde forventet at bilen skulle gå under 20 igjen, men at den holder seg rundt 19-20 er også forventet. Har jo kjørt tusenvis av km i samme forhold, men da med mye lavere forbruk.

edit: skal prøvekjøre en Tesla i morgen, så kanskje dere ser meg på luksusfellen  ::)
Still deg i kø, har bestilt for 16 dager siden.  :o

Vil spare noen kr (8.000,-) om du skal ha modell s eller x kan du bruke "henry1428"
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

B-flat

Til trådstarter:

Har du nullstilt forbruksmåler for hver tur? Hvis ikke, så vil tallene du leser av være gjennomsnittsforbruk. Da er det naturlig at det gradvis økte i november og videre frem til nå. Det er mange tråder om dette her på forumet.
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

knut.aulie

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 28. januar 2017, klokken 23:20
Du må ikke la deg lure av de på forumet som påstår de kjører 20 mil vinterstid med Soul.
En må heller ikke la seg lure av demagoger som bevist poster påstander som ikke stemmer [emoji86][emoji85]

Jeg har aldri sett noen påstå at de kjører 20 mil på vinter med Soul, og jeg har fulgt forumet og Facebook gruppa til Soul i to år....

Det som er reelt er 14 mil nå.

En lading, en dag, fem turer, fire kalde starter, 20 grader varme, vanlige veier 50-80 km/t , ikke sparekjøring.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svein Evensen

20 mil på vinteren har heller ikke jeg sett påstått. Sommertid, og gunstige forhold, opplever jeg å klare å kjøre litt i overkant av 2 km pr.%. Ser at trådstarter bruker 34 psi i dekkene. Selv bruker jeg 40psi. I disse dager kjører jeg 14-15 mil. (Ikke motorvei)

madsskon

Stemmer det Svein Evensen sier. 20 mil om sommeren er ikke noe problem, ei heller 15 mil i 0 grader.

Har trådstarter 34 psi gir det dårligere rekkevidde enn 40.

Men har trådstarter nullet ut forbruket på en stund? Hvis ikke viser den jo ikke riktig..
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA