Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av Hans Håvard Kvisle, lørdag 15. januar 2011, klokken 09:16

« forrige - neste »

Go-carter

Sitat fra: Think på fredag 31. desember 2010, klokken 12:58
Poenget med dette er at akkurat nå etter veivesenets presiseringer er det ingen tvil at alle elbiler som er modifiserte er ulovelig og ikke nødvendigvis forsikret hvis det smeller. Da er eieren ansvarlig og må dekke kostnader til eventuelt påført skade.

Det er ingen forskjell; lithium batteri, robometer, paktrakr ekstra ledning og kjekt å ha koblings boks. Modifikasjon er alt som ikke er med nå bilen var godkjent.


Før vi maler alt sort, så må vi huske at om det skal kreves regress av en eier, så mener jeg å huske at det må være den evt. modifisering, som er skyld i uhellet. F.eks. kan man ikke kreve regress om en ulovlig trimmet bil kolliderer, hvis det viser jeg at den pungterte i 50km/h.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lanber


Elmo

Sitat fra: Go-carter på fredag 31. desember 2010, klokken 14:03
. .  mener jeg å huske at det må være modifisering som er skyld i uhellet.

Selvfølgelig på et litt annet plan enn du mener, men jeg må si at PakTrakr og Robometer kan være nesten like trafikkfarlig som mobiltelefon :o (men ikke si det til myndighetene).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Elmo på fredag 31. desember 2010, klokken 15:33
men jeg må si at PakTrakr og Robometer kan være nesten like trafikkfarlig som mobiltelefon :o (men ikke si det til myndighetene).

Nå må dere ikke fornærme meg så tidlig på nyåret. :D

Mens Packtrkr krever konstant øyekontakt, er Robometeret "eyefree"  Med andre ord trenger en ikke se på det for å bli varslet om batteriet har celler som reverserer. Det har i motsettning til Paktrakr aukustisk alarm. Kjøreinformasjonen kan jeg forstå er meget interresant, men en bør selvfølgelig ta en titt på trafikkbildet en gang i blandt også. ;)

Ellers mener jeg Batteriovervåkning er med på å redusere brannfaren, ikke øke den, da brukeren med slikt utstyr blir gjort oppmerksom på farlige tilstander i batteripakken.

Jeg tror vi skal forsøke å bevege oss tilbake 1 måned før Vegvesenets presisering:

Riktignok har elektrikere klart å skaffe seg monopol på instalasjon av fastmontert utstyr i hus, og heismontørene det samme når det gjelder heiser.

Rørleggere har forsøkt å gjøre det samme med instalasjon av rør i hus, og baderom, og for så vidt langt på vei klart å overbevise publikum om at de er de eneste som lovlig kan montere slikt utstyr. Heldigvis er dette feil. Forskriften sier at baderom, og røropplegg skal være "forskriftsmessig montert" ikke montert av autorisert fagmann, som mange leser det.

Bilverkstedene er nok for tiden fortvilet over at de nye elbilene på sikt kan eliminere mye av servicearbeidet en fossilbil krever. Dermed vil nok de forsøke å skaffe seg monopol på arbeid med slike og for så vidt alle biler. De forsøkte dette på 90 tallet med egne protokoller og dyrt diagnoseutstyr på egne merker, men ble heldigvis nødt av EU å lage en felles protokoll, i alle fall for motorene Dermed kan en i dag gå på Biltema og kjøpe kodelesere for å lese av hvorfor bilen melder feil.

Det kan hende vi en gang kommer dit at vi ikke lenger får lov å skru på egne biler, men inntil videre er dette lov, også på Elbiler.

Når vi bytter til annen batterikjemi, skal vi nå få en uavhengig instans til å sjekke om installasjonen er forsvarlig utført. Jeg skriver bevisst forsvarlig og ikke forskriftsmessig, da forskrifter for bytte av batterikjemi enda ikke eksisterer. Om vi ender opp med regler ala' gassinstalasjon, der kun kvalifiserte instalatører kan montere utstyret er dette et skritt i rettning monopolisering og dramatisk økte kostnader for den enkelte entusiast. Vi kan godta at dette blir en av flere løsninger, men bør beholde friheten til å selv kunne sette sammen egne pakker som en siden kan få kontrollert og godkjent. Akkurat nå er det vel det som er utfordringen: Vi kan lovlig bygge om på bilene våre, men ingen vet hvordan vi skal gå fram for å få ombyggingen velsignet.



     
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#49
Paktrakr vurdere å komme med lydvarsel ved feilmeldinger.

Robometer R.I.P? :D

Godt nyttår allesammen og lykke til videre med alle de ulovelige prosjekter der ute ;)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Er det noen som har typegodkjenningspapirer på enten Think eller PSA? I så fall kunne det vært kjekt med en pdf-kopi her på forumet så får vi se hva som står. Ganske vesentlig hvis man skal søke om å få godkkjent en ombygning.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Finner ikke skrivet til VD om endring av batterikjemi.

Dersom noen vet hvor det er; kan de legge det inn her: http://www.elbil.no/elbilwiki/index.php?title=Konvertering:Krav&action=edit&redlink=1
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Det er den. Takk Elmo

Skrivet åpner visserligen for at et verksted med akkredering innen Elbil kan godkjenne bilen etter ECE 100 forskriften.

Det betyr igjen at C1'en min som er grundig gjennomgått på Teknologisk Institutt og som kommer med utfyllt ECE 100 dokumentasjon bør kunne godkjennes.

Eneste buggen syntes å være at det ikke er min bil, men en tilsvarende bygget bil som er testet i Danmark for mangfoldige titusen DKR.

Jeg ble nemlig møtt med dette argumentet, som i praksis krever umulig dyre tester av hvert enkelt kjøretøy.

Det hadde vært ønskelig om vi kom i mål med et system der en slags egenmelding bassert på ECE 100 kan godtas, bassert på tillit, og selvfølgelig "fare" for stikkontrol av at egenmeldingen faktisk er sann.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lanber

Så dette er godkjenningsregime Norstart har fått istand? 
Det som skulle sørge for at seriøse ombyggere kunne fortsette med å tilby gamle EL biler nytt liv når NiCd batteriene tok kveld.

Kan vi forvente forandringer i praktisering av reglene vedr godkjenning?  Hvis ikke så har foreningen vår et forklaringsproblem.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. mars 2011, klokken 08:08
Dersom noen vet hvor det er; kan de legge det inn her: http://www.elbil.no/elbilwiki/index.php?title=Konvertering:Krav&action=edit&redlink=1
Sitat fra: Elmo på torsdag 03. mars 2011, klokken 20:23
Var det det jeg nå har lagt inn på nevnte side du tenkte på ?
Fant det på elbil.no men var ikke lett hverken å finne eller å få ut, og så måtte jeg lagre som bilde for å få lastet det opp på wiki så det ble litt dårlig.  Kanskje Hans Håvard kan legge ut en pdf i bedre kvalitet her i tråden, og/eller på wiki ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Lanber på fredag 04. mars 2011, klokken 06:55
Så dette er godkjenningsregime Norstart har fått istand? 
Det som skulle sørge for at seriøse ombyggere kunne fortsette med å tilby gamle EL biler nytt liv når NiCd batteriene tok kveld.

Kan vi forvente forandringer i praktisering av reglene vedr godkjenning?  Hvis ikke så har foreningen vår et forklaringsproblem.

Tror vel dette var utgangspunktet for videre jobbing fra Norstart sin side. Hans Håvard sa noe om dette tidligere i tråden (her er et utdrag av det innlegget).

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 30. desember 2010, klokken 22:25
Norstart driver ikke heksejakt. Gud forby! Heksene ble brent på bål. Det er det siste vi ønsker skal skje med elbiler.
Ikke har vi grunnlag til å trekke opp noen grenser for hva som er modifisering innenfor eller utenfor regelverket. Vi har påpekt tre faktorer som vi ser har vært årsak til branner: endra batterikjemi, økt spenning og varmeapparat. Statens vegvesen har trukket fram endringer av batterikjemi til litium fordi det bekymrer dem mest for muligheten for brann - og de kan bruke trafikksikkerhetsargumentet. Neppe særlig aktuelt for forholdene som er sitert ovenfor fra Thinks innlegg.

Litt usikker på hvilken reportasje vi har hatt i VG? Hvis det er brannen på DFDS-ferga, så var det intet som Norstart ville ha medieoppmerksomhet om!

Forøvrig har Lynet helt rett i at et absolutt forbud bare ender i ukontrollerbar undergrunnsvirksomhet og vi har ikke kommet lenger. Dette er et viktig argument for Norstart for å få myndighetene til å sette av tid og ressurser til å lage et fornuftig veilednings- og godkjenningsregimé. Slik de har gjort for andre kjøretøytyper og interessegrupper. Det er ingen grunn til å anse at Elbilforeningens hensikt er mindre edel, ei heller er innflytelsen vår mindre.

Så dette skal vi få på plass. Det er gode krefter som nå jobber sammen med oss. Foreningen skal sette av ressurser slik at arbeidet prioriteres. Vi får dessuten god hjelp fra personer som tilhører ulike elbilmiljøer som har modifisert/ombygd. Men det vil dessverre ta tid å lykkes.  I mellom tida, for ikke bare å drukne i utredninger, diskusjoner og møter, ønsker vi også å bidra til å få godkjent pilotprosjekter der løsninger og arbeid er godt utført og dokumentert. Rett over nyttår kommer det dessuten en presentasjon på elbil.no av en som har fått konvertert en bensinbil til elektrisk drift. For å vise at alt slett ikke er håpløst!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Det er ikke Norstart som er den store stygge ulven, men VD, som er så feige at de kun tør si nei, eller henvise til andre instanser. Tro meg, jeg er i nær dialog med begge parter.

Alle som tar opp kampen vinner fram tilslutt, men det er trist at alle må gå opp samme løypa. Hvorfor ikke få i stand noen enkle og realistiske regler å forholde seg til.

Og har bilen blitt godkjent for å transportere en Tysk eller engelsk familie, bør dette være godt nok også for norske familier.

Tyskere og engelskmenn elsker barna sine like mye som oss. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Lanber på fredag 04. mars 2011, klokken 06:55
Så dette er godkjenningsregime Norstart har fått istand? 
Det som skulle sørge for at seriøse ombyggere kunne fortsette med å tilby gamle EL biler nytt liv når NiCd batteriene tok kveld.
Kan vi forvente forandringer i praktisering av reglene vedr godkjenning?  Hvis ikke så har foreningen vår et forklaringsproblem.

Flåsete kommentarer hører hjemme på et diskusjonsforum, så det er intet problem ;D

Men for å presisere:
Norstart har ikke etablert det MANGLENDE godkjenningsregimet for elektriske biler.

Norstart forsøker å FÅ PÅ PLASS et veilednings- og godkjenningsregimé.
Fordi vi ønsker at flest mulig biler skal være elektriske. Også nødvendig for å forhindre at Vegdirektoratet starter å avskilte alle biler de finner ut at det er endringer på. Det er posisjonen de har satt seg i for mange år siden fordi de ikke har egen vilje eller motivasjon til å handle konstruktivt. Noe de som bruker over 100.000 kr på en ombygging, bør vite for å være kjent med risikoen.

Den som tror at noe nytt kommer på plass kjapt, aner ikke hvilket mangehodet, uvillig troll Statens vegvesen er. Sjøl om dette sånn generelt burde ha kommet godt fram i media også i mange andre saker.

Min egen personlige historie med Statens vegvesen og elbil er ca 10 år gammel. Fra første dag har dette vært fylt av konflikter. Men i de 4 krigene jeg har hatt, har det foreløpig gitt 3 seiere. Så får vi se hvordan det etterhvert går i ombyggingssaken. Men vi foreningen vinner den ikke uten allierte, til det er vi ikke sterke nok overfor Vegdirektoratet. Så vi samler også støtte.

Så forstå det den som vil, jeg er litt lei av å bli presentert som Vegdirektoratets løpegutt.
St.Hanshaugen

Hans Håvard Kvisle

St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA