Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av Hans Håvard Kvisle, lørdag 15. januar 2011, klokken 09:16

« forrige - neste »

Lanber

Ja og hvor mange produsenter godtar at du kødder uorginale komponenter og ber dem godkjenne det? 
Svært få om noen i det hele tatt

elektrolux

For å få godkjent en gassombygging trenges 2 enkle trinn:

Delene skal være E-merket, og montert av kvalifisert personell.

Inspeksjonen hos vegvesenet består i å kontrollere for E-merking, og innfesting, samt veie bilen, og oppdatere vognkortet.

En blir kvalifisert etter et kurs, som vegvesenet holder.

En tilsvarende løsning for bytte av batterikjemi kan vi lett tilpasse oss. Vi kan f.eks selv utforme et kurs for de som er interresert i det. Faktisk finnes slike strømkurs i PSA sine manualer.

E-merking av utstyret som brukes, blir utfordring for leverandørene av BMS og batteri.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Disse gass forskriftene må vi utnytte for alt det er vært.
Det er jo akurat sånne regler som hadde vært topp for oss å ha.
Å finne E-merket BMS blir nok ikke enkelt som du sier men batterier som er E-merket er ikke noe problem. 
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Søk på CE-merking så finner du mange firmar som driver med det.
Men det er nok ikke bilig
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

Takk for tipset.

Fikk i dag melding om at Thunderteam har allerede pakken sin inne hos et firma i Munchen for slik godkjenning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

#36
Jeg har forstått det slik at CE ofte er kun produsentens (f.eks. BMS-produsenten) egenerklæring om at gjeldende regler i EU oppfylles. For tilfeller hvor det er et spørsmål om sikkerhet kan imidlertid 3-partsverifikasjon være påkrevd.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Think

#37
Hvorfor vil Norstart dette witch hunt? Mener De at vi som kjører modifiserte elbiler feks Robometer/Paktrakr skal parkere bilene inntil videre? I morn levere jeg inn kjennermerkene til 2 elbiler og kjøre min diesel MB Viano. Think 21 må nok vrakes. Batterikassen må ut på min andre elbil da jeg må nok fjerne Robometer elektronikk... Tror jeg melde meg ut av Norstart. Hvem i Norstart er kvalifisert som Elektro ingeniør tro? Jeg ha BSc og mer en 30 års erfaring 10 til 15 i FOU.

Norstart klare  nok det som mange andre ha prøvd på i mange år med stor reportasje i VG. Who killed the electric car......
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

Lynet

Og hva skjer hvis det blir absolutt forbudt å endre batteritype, jo mange skifter ut NiCd med Li uansett. Og er vi i elbilmiljøet tjent med at slikt foregår hjemme i garagen hos kreative bileeiere????
Risikoen for å bli tatt er minimal da ingen ser batteripakken ved en periodisk kjøretøykontroll.

En kursing og godkjenning av fagfolk på et bilverksted bør kunne utføre godkjente ombygginger.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Think på torsdag 30. desember 2010, klokken 01:08
Hvorfor vil Norstart dette witch hunt? Mener De at vi som kjører modifiserte elbiler feks Robometer/Paktrakr skal parkere bilene inntil videre? I morn levere jeg inn kjennermerkene til 2 elbiler og kjøre min diesel MB Viano. Think 21 må nok vrakes. Batterikassen må ut på min andre elbil da jeg må nok fjerne Robometer elektronikk... Tror jeg melde meg ut av Norstart. Hvem i Norstart er kvalifisert som Elektro ingeniør tro? Jeg ha BSc og mer en 30 års erfaring 10 til 15 i FOU.

Norstart klare  nok det som mange ha prøvd på i mange år med stor reportasje i VG. Who killed the electric car......

Norstart driver ikke heksejakt. Gud forby! Heksene ble brent på bål. Det er det siste vi ønsker skal skje med elbiler.

Norstart setter seg ikke til doms over hva som skal gjøres med ulike biler basert på ulike modifiseringer. Vi har ingen sheriffstjerne og ønsker det heller ikke. Vi har heller ikke oppfordra noen til å levere inn reg.skilt. Det vi har gjort er å gjøre eierne av elbiler, basert på hva Statens vegvesen mener og skriver, oppmerksomme på at de må ha et bevisst forhold til modifiseringer/konverteringer de sjøl gjør eller betaler andre for å gjøre. Særlig gjelder det kjøp av tjenester hvor elbileieren - som kunde og forbruker - kan være i god tro og betale et betydelig beløp for noe som kan gi vedkommende store problemer hvis en ulykke skjer. Jeg synes det er fornuftig at denne informasjonen tilflyter alle.

Ikke har vi grunnlag til å trekke opp noen grenser for hva som er modifisering innenfor eller utenfor regelverket. Vi har påpekt tre faktorer som vi ser har vært årsak til branner: endra batterikjemi, økt spenning og varmeapparat. Statens vegvesen har trukket fram endringer av batterikjemi til litium fordi det bekymrer dem mest for muligheten for brann - og de kan bruke trafikksikkerhetsargumentet. Neppe særlig aktuelt for forholdene som er sitert ovenfor fra Thinks innlegg.

Litt usikker på hvilken reportasje vi har hatt i VG? Hvis det er brannen på DFDS-ferga, så var det intet som Norstart ville ha medieoppmerksomhet om!

Forøvrig har Lynet helt rett i at et absolutt forbud bare ender i ukontrollerbar undergrunnsvirksomhet og vi har ikke kommet lenger. Dette er et viktig argument for Norstart for å få myndighetene til å sette av tid og ressurser til å lage et fornuftig veilednings- og godkjenningsregimé. Slik de har gjort for andre kjøretøytyper og interessegrupper. Det er ingen grunn til å anse at Elbilforeningens hensikt er mindre edel, ei heller er innflytelsen vår mindre.

Så dette skal vi få på plass. Det er gode krefter som nå jobber sammen med oss. Foreningen skal sette av ressurser slik at arbeidet prioriteres. Vi får dessuten god hjelp fra personer som tilhører ulike elbilmiljøer som har modifisert/ombygd. Men det vil dessverre ta tid å lykkes.  I mellom tida, for ikke bare å drukne i utredninger, diskusjoner og møter, ønsker vi også å bidra til å få godkjent pilotprosjekter der løsninger og arbeid er godt utført og dokumentert. Rett over nyttår kommer det dessuten en presentasjon på elbil.no av en som har fått konvertert en bensinbil til elektrisk drift. For å vise at alt slett ikke er håpløst!

St.Hanshaugen

Think

#40
Jeg er forsiktig av natur og desverre forstår godt teknologien jeg holde på med. Bilen blir avskiltet etter Norstarts advarsel. Hvis dere klare og få de kommersiel aktører i markedet til lage produktet med samme kvalitet som hobby miljø i Stavanger klarer, så kjøper jeg heller det. Intill videre kjører jeg vanlig bil. Lykke til.

Foresten før dere nevne det bilen vil ikke blir solgt men demontert og leverte til knoks Stavanger for resirkulering.
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

Baltor

Sitat fra: Think på fredag 31. desember 2010, klokken 00:37
Foresten før dere nevne det bilen vil ikke blir solgt men demontert og leverte til knoks Stavanger for resirkulering.
Hei Think, dette er vel en spøk?
Hvis ikke vil jeg si: kom deg opp av juledepresjonen og ut på veien med en av Thinkene. Du vet kjempegodt at det står kjøpere i kø hvis du skal selge en av de velholdte bilene dine.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

#42

Sitat fra: Think på fredag 31. desember 2010, klokken 00:37
Foresten før dere nevne det bilen vil ikke blir solgt men demontert og leverte til knoks Stavanger for resirkulering.

Sist gang Think "truet" med å levere bil til hugging, eller Knoksing som vi sier her i distriktet dreide det seg om en Renault 5 GTE Turbo'en vi bygde opp i garagen min i 2002. Dette er bilen Renault aldri bygde, men som med en Porsche modifisert PSA motor går som et lokomotiv, og bruker drivstoff som en trøtt Yaris. EU kontrølløren reagerte på at det stod Volvo på motoren, som kom fra en Volvo 460 Turbo, og turde ikke godkjenne den.

En tur til bilvennlige Egersund trafikkstasjon, så var bilen godkjent, tross ny motor, ny kabling, og rørlegging, og noen få prosent ekstra hester. ( Momentet teller heldigvis ikke )

Jeg har vel omtrent til gode å IKKE modifisere bilene mine i større eller mindre grad. Det er jo nettop det som er bilhobby. Beste minnene går til Triumph Spitfire 2,5 pi, Austin Allegro 1750 twinn carb, Marcos GT trippel SUV ( Som brant ) og Cityel NiCd som raste gjennom trafikken på 2 og 3 hjul. ;D Samtlige biler fabrikken aldri tok seg råd til å bygge.


Får en ikke lov å modifisere bilene (les leketøyene) sine kunne en jo likegodt kjøpt en ny bil, som i utgangspunktet er omtrent perfekt som den er. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Think

#43
Poenget med dette er at akkurat nå etter veivesenets presiseringer er det ingen tvil at alle elbiler som er modifiserte er ulovelig og ikke nødvendigvis forsikret hvis det smeller. Da er eieren ansvarlig og må dekke kostnader til eventuelt påført skade.

Det er ingen forskjell; lithium batteri, robometer, paktrakr ekstra ledning og kjekt å ha koblings boks. Modifikasjon er alt som ikke er med nå bilen var godkjent.
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

Baltor

#44
Sitat fra: Think på fredag 31. desember 2010, klokken 12:58
Poenget med dette er at akkurat nå etter veivesenets presiseringer er det ingen tvil at alle elbiler som er modifiserte er ulovelig og ikke nødvendigvis forsikret hvis det smeller. Da er eieren ansvarlig og må dekke kostnader til eventuelt påført skade.

Det er ingen forskjell; lithium batteri, robometer, paktrakr ekstra ledning og kjekt å ha koblings boks. Modifikasjon er alt som ikke er med nå bilen var godkjent.
Du trekker dette veldig langt, brevet fra Vegvesenet peker på 2 forhold, det ene er endringer som skulle vært påført i vognkortet, det andre er endringer som har betydning for trafikksikkerheten. Her listes det opp eksempler, blant annet "...endring av...tilhørende overvåking/styring".

Ingen har påstått at montering av Robometer påvirker trafikksikkerheten negativt. Dette er et instrument i tillegg til det originale, det er et rent monitoreringssysten, som ikke styrer bilens funksjoner.

En fossilbil blir ikke avskiltet om du setter inn en hel rekke med ekstrainstrumenter på dashbordet (noe jeg kan huske vi gjorde på 70 tallet ;D)

Jeg har selv modifisert ladeinntaket, sålenge ingen har påpekt at dette kan påvirke  trafikksikkerheten i negativ retning kjører jeg videre. På PKK ble dette forøvrig kommentert som en veldig fin løsning.

edit: men alle med "kjekt å ha" løsninger i bilene sine bør selvfølgelig tenke seg om og drøfte løsningen med andre, for eksempel her på forumet
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA