Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av Hans Håvard Kvisle, lørdag 15. januar 2011, klokken 09:16

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

#15
Synd at vi får stopp i ombygging mens man tenker seg om. Som kjent kan det jo ta noe tid før man tilrettelegger.

Vi kan være takknemlig for alle pionerene (spesielt i USA) som har demonstrert at det lar seg bygge gode elbiler i en periode hvor bilfabrikkene mente dette ikke var noe å satse på.

Også våre lokale litium-ombyggere har vist pågangsmot i en situasjon hvor risikoen for å bli stoppet av lite fleksibel regeltolking er betydelig.

Jeg håper inderlig at Vegdirektoratet kan tilrettelegge for innovasjon og ikke bare henvise til at opprinnelig fabrikk må godkjenne ombygging.

For ordens skyld: Min P106 er ikke ombygd.

Carl Anton

PS! For tiden foregår en parallell diskusjon i England rundt bruk av vinterdekk på uorginale felger. Der har man konkludert med at bare bilfabrikkens egne felger er godkjent endring av bilen. Dermed blir vinterhjulene svært dyre ...
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lanber

Kort oppsumering her.

Ombygde EL biler tar fyr og intierer at Norstart ved hjelp av Vegdirektoratet får stoppet all ombygging til LI, stoppet de seriøse iallefall.
Det ble tidlig jul for Alternativ Energi i Grimstad, de er omtrent nærmeste nabo til meg.

1000kr spørsmålet blir da hva Norstart gjør for å få på plass godkjenningsinstanser for ombygging? 
3 januar kommer fort og da er det mennesker som ikke har en jobb å gå til og enda flere som har EL biler uten fungerende batteri.

Enden på denne visa blir nok, forhåpentligvis, en bedre hverdag med mer regulerte og sikrere ombyggninger.
Denne ballen ruller nå og da nytter det ikke lene seg tilbake å si det får være opp til leverandører å ordne opp.

Lunde

Meg bekjent ønsker ingen å "stoppe" muligheten for å bygge om elbiler eller konvertere vanlige biler. Det Norstart ønsker er å sørge for at det skjer i kontrollerte former. Dvs at sluttproduktet skal holde mål. Pr dato finnes det ingen kompetanse innen vegvesenet som kan ha noen som helst mening om dette. Litt mangelfullt regelverk som strengt tatt ikke tok høyde for dette er under revisjon. De må vel være i alles interesser at elbilene som går på norske veier er trygge og kvalitetssikret. Alternativet er ingen tjent med.

Du for fylle inn og korrigere meg Hans om du mener jeg er i utakt ;-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Thomas Parsli

Sitat fra: Lanber på onsdag 22. desember 2010, klokken 07:59
...Norstart ved hjelp av Vegdirektoratet får stoppet all ombygging til LI...

Er det slik du forstår saken? At Norstart har jobbet for å stoppe all ombygging?

Når det gjelder Alternativ Energi virker det som om de ikke har fulgt helt med i timen -og at konsekvensen er at de (etter eget valg) midlertidig stopper opp arbeidet inntil de får klarhet i hva som må godkjennes og av hvem.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Lamber tar heldigvis feil!

Er selv i løpende kontakt med Norstart i forbindelse med dette, og innstilling der er å finne fram til en måte vi kan framstille og få kompetente ombygginger godkjent.

Utfordringen er å komme forbi henvisninger til bilprodusent, og håpløst dyre kontrollorganer, men likevel lage en ordning som sikrer kvalitet, og trygghet for bruker og andre som måtte befinne seg nær kjøretøyet.

Jeg er av den oppfattningen at vi ikke er så langt unna å få dette til.

Vi må ikke glemme at elektrisitet er den viktigste brannårsaken også i andre sammenhenger. Det være seg vanlige biler, og hus. Derfor er det i alles interresse at endring på elektriske anlegg blir gjort på en trygg måte. 

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: Lanber på onsdag 22. desember 2010, klokken 07:59
EL biler tar fyr og intierer at Norstart ved hjelp av Vegdirektoratet får stoppet all ombygging til LI, stoppet de seriøse iallefall.

Selv om Norstart på et tidlig tidspunkt registrerte disse problemene er det ikke riktig at det var de som vekket Vegdirektoratet til handling. Et eksempel er nedsmeltingen av batteriene i en Think i Stavanger, her var det faktisk Vegdirektoratet som kontaktet Norstart og ba om en kommentar. Se rapporten side 3.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2876.msg23977#msg23977


Selv om ikke Norstart hadde eksistert hadde det ganske sikkert kommet en eller annen tilstramming, og den kunne blitt verre.  Jeg tror vi skal være fornøyde med at vi/Norstart nå har en viss mulighet til å påvirke utviklingen.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lanber

Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. desember 2010, klokken 10:10
Lanber tar heldigvis feil!

Vi får håpe dette ordner seg smertefritt og raskt for alle parter her. Men jeg er ikke optimist, til det har jeg hatt for mange runder med Vegvesnet.

Andreas

Go-carter

Sitat fra: Lanber på onsdag 22. desember 2010, klokken 13:56
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. desember 2010, klokken 10:10
Lanber tar heldigvis feil!

Vi får håpe dette ordner seg smertefritt og raskt for alle parter her. Men jeg er ikke optimist, til det har jeg hatt for mange runder med Vegvesnet.

Andreas

Vel, optimist og optimist. Man trenger nødvendigvis ikke være optimist, men en positivt innstilling hjelper mye. Kameraten min som brukte 6 forsøk på å få godkjent -ett- senkesett begynte etterhvert å se mørkt på saken, men bare man holder koken lengre enn de på SVV så vinner man til slutt...  ::) Hvis ikke får man anke til høyere instanser.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lanber

Se der, der er ungdommelig pågangsmot Go-cart! 
Norstart har helt sikkert noen ess i ermet når det gjelder kontroll for godkjenning av ombygginger.   Det må de jo ha når de har rullet denne ballen igang.  Avventer i spenning hva som skjer videre her.

Bly

kommentar til Thomas Parsli.
Vi har stoppet all ombygging etter samtale med Statens vegvesen. Statens Vegvesen mener de som tolket reglene og gav oss klarsignal for at ombygginger ikke måtte godkjennes/vises har tolket reglene feil.
Hvem som skal ha lov til å gjøre slike ombygginger må også diskuteres. Her er det kanskje ikke nok å være bilmekaniker siden spenningene er høyere enn de normalt har lov til å jobbe med. Vi har jobbet med batterisystemer i over ti år, og har folk med godkjenning for DC systemer på opptil 1000Volt. Vi har også hatt bilmekaniker her fram til Jul. Siden alle nå må tenke seg litt om så har vi blitt bedt om å stoppe ombygginger inntil videre.
Vi har også hatt samtale med vegdirektoratet før Jul. De sier at det er stor usikkerhet om hvordan reglene skal tolkes nå. Han vi snakket med var ganske sikker på at det kommer nye regler som vil kreve dokumentasjon fra fabrikk, eller godkjent testlaboratorie. Vi får håpe det er mulig å få til en annen løsning som alle kan leve med.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

El rayo

En tanke slo meg: man har jo lov til å reparere sikkerhetsdetaljer som bytte av lyspærer og bremseklosser på egen bil uten noen som helst kompetanse, men ikke på naboens bil.

Burde ikke dette også gjelde batteribytte på egen bil?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

En tanke slo meg også. Man kan bygge om til gassdrift. Se f.eks her: http://www.helping.no/energi.htm

Dette blir en betydelig større endring enn å bytte lagringsmedie for elektronene våre. Hva er det de gjør, som vi kan lære av?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. desember 2010, klokken 12:25
En tanke slo meg også. Man kan bygge om til gassdrift. Se f.eks her: http://www.helping.no/energi.htm

Dette blir en betydelig større endring enn å bytte lagringsmedie for elektronene våre. Hva er det de gjør, som vi kan lære av?

Har tenkt tanken selv. Dette er fult lovlig etter en godkjenning av statens vegvesen, så det må da gå ann å få til en lik ordning for oss.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Lanber

Spørs om ikke det toget er gått i og med Vegdirektoratet har svart allerede og sagt hva som kreves for godkjenning.
jfr brev tidlig i denne tråden.

Noen her som tror Renault vil gå god for ombygging til andre batterier enn NiCd på Kangooen min?

Elmo

#29
Sitat fra: Lanber på tirsdag 28. desember 2010, klokken 14:13
Noen her som tror Renault vil gå god for ombygging til andre batterier enn NiCd på Kangooen min?

Problemet for PSAene og de gamle Renaultene (Kangoo og Clio med NiCd) er vel at sett fra produsentens side er dette et tilbakelagt stadium de ikke vil involvere seg mere i.
Dermed er sjansen for å få gokjenning fra orginal fabrikk/produsent fullstendig lost case (tror jeg).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA