Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Camera unavailable" (ryggekamera)

Startet av GeirOlaf, lørdag 01. april 2017, klokken 20:56

« forrige - neste »

GeirOlaf

Hei,

Fersk i3-eier med et nybegynner spørsmål - sikkert omhandlet tidligere, men mange tråder å pløye gjennom for å finne noe om temaet:)

Finnes det eget menyvalg via app eller idrive for å velge forvarming batteri, eller er dette kun integrert som en del av klimatiseringsfunksjon, dvs at det gjøres kun sammen med oppvarming av cupe?

PS. Fikk kun svensk instruksjonsbok - komplett umulig å lese...

/GO

SveinJ

Så vidt jeg har forstått er forvaring av kupé og batteri noe som foregår samtidig og man kan ikke velge det ene eller det andre.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

Olemann


Det finnes egen tråd "Ting jeg lurer på" som er fin for slikt, så slipper det opprettes egen tråd for alt man måtte lure på..

GeirOlaf

Har sett den tråden, men synes det blir litt uoversiktlig. 191 sider som dekker mange temaer, gjerne flettet inn i hverandre, gjør det lite søkbart:)


/GO

Sarepta

Forvarming av batteri (og klimatisering) starter du med tidsinnstilling i iremote-appen når bilen er koblet til lader. Avreisetidspunkt må settes minst 3 timer frem i tid. Gir et par mil ekstra rekkevidde på kalde dager. Umiddelbar klimatisering av kupeen (uten varming av batteri) starter du også i iremote. Da trenger du ikke å være koblet til lader.

GeirOlaf

Takk for svar Sarepta!

Forstår jeg deg riktig hvis jeg sier at forvarming av batteri kun skjer via tidsinnstillingen, mens aktiver p-klimatisering kun er kupevarming?

Orbit

#7
Forvarming av batteri skjer bare dersom du har satt opp avreisetidspunkt på forhånd i bil/app/webside, og du er tilkoblet en lader. Dersom dette er minst tre timer frem i tid, er du garantert at oppvarmingen av batteriet blir ferdig. Dersom det er kortere tid, vil batteriet varmes men ikke nødvendigvis helt opp til optimal temperatur. Dersom du ikke er tilkoblet lader, vil forhåndsinnstilt avreisetidspunkt kun gi klimatiersing av kupé.

Når du starter umiddelbar klimatisering via bil/app/webside/nøkkel, er det bare kupé som varmes opp.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SveinJ

Bortsett fra å registrere at man har nok tid, finnes det noen annen indikasjon på at høyspentbatteriet er varmet opp?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

Orbit

#9
Du kan få en indikasjon når det er veldig kaldt, ved at du har alle power-bars tilgjengelige i speedometeret når batteriet er varmt (nok). For å se faktisk batteritemperatur, må du inn i servicemenyen. Se detaljer i tidligere tråd.

I noen gamle tråder er det også nevnt at en kan lese ut en del interne data ved inlogging på websidene (browser i developer-modus) - spesielt Max.kapa (dvs tilgjengelig kapasitet med fulladet batteri). Nå har jeg ikke klart å finne denne infoen med de nye websidene, men det er mulig batteritemperatur også gjemmer seg her et sted. Er det noen som har anvisning på hvordan titte bak gardinene via de nye websidene? Eller skal dette fremdeles fungere?

Edit: Fikk det til å fungere (Firefox), men fant ikke batteritemperatur
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pallesnekkern

Er du tilkoblet 10A lading, og bilen regner ut at den ikke blir ferdig å lade opp bilen+forvarme batteriet til det tidspunktet som er satt som avreise, så vil bilen prioritere lading og DROPPE forvarming av batteriet.  Kupeen vil bli varmet opp uansett. 

Du vil miste effekt hvis batteriet blir kaldere enn ca +2 grader. Det ser du på den hvite/grå power-baren.

Egil Fonn

Erfarer at forvarming av batteri starter automatisk sammen med klimatisering av kupe når jeg er tilkoblet 11kw lading.
Jeg har ikke aktivert tid for avreise men aktiverte direkte via appen.
Bilen hadde stått parkert med 100% i 24 timer i 5 minus. ePower viste 50% (5 av 10 bokser synlig) før jeg startet klimatisering.  Etter 45 min kommer jeg ut i bilen, da var klimatisering avsluttet og ePower var 100% (alle 10 boksene synlig.)  Tydelig at bilen velger både kupe og batterivarming direkte når den er koblet til nok strøm.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

LMOR

Tror ikke en kan konkludere basert på 100% power. Du må sjekke temperaturen på batteriet for å si om det er varmet opp. Vi har diskuterte dette i andre tråder, og reduksjonen av power kommer mest sannsynlig av temperaturdifferanser/behov for trykkutgjevning og ikke temperaturen på batteriet.
Batteriet varmes indirekte av aktiviteter som lading og oppvarming av kupeen, men ville vært nøyaktig 10 grader uansett utetemperatur hvis varmetrådene fikk virke i 45min.
Hvis batteriet var -5 er det ikke mulig å bringe batteriet til +10 på mindre enn 30min, selv om det skulle være riktig at den tar strøm også ved forvarming direkte fra appen. Varmetrådene trekker dessverre ikke mer enn ca 1000W uansett hvor mange kW du har.
Men det godt være du har rett, og det ville skjedd hvis du hadde satt avreisetiden til 45 min frem i tid, men for å være sikker må du lese av batteritemp før og etter.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Snorre

Sitat fra: LMOR på mandag 06. februar 2017, klokken 21:18
Tror ikke en kan konkludere basert på 100% power. Du må sjekke temperaturen på batteriet for å si om det er varmet opp. Vi har diskuterte dette i andre tråder, og reduksjonen av power kommer mest sannsynlig av temperaturdifferanser/behov for trykkutgjevning og ikke temperaturen på batteriet.
Batteriet varmes indirekte av aktiviteter som lading og oppvarming av kupeen, men ville vært nøyaktig 10 grader uansett utetemperatur hvis varmetrådene fikk virke i 45min.
Hvis batteriet var -5 er det ikke mulig å bringe batteriet til +10 på mindre enn 30min, selv om det skulle være riktig at den tar strøm også ved forvarming direkte fra appen. Varmetrådene trekker dessverre ikke mer enn ca 1000W uansett hvor mange kW du har.
Men det godt være du har rett, og det ville skjedd hvis du hadde satt avreisetiden til 45 min frem i tid, men for å være sikker må du lese av batteritemp før og etter.

Dvs. "aktiver p-klimatisering" varmer kun opp kupeen uansett koblet til eller ikke, og noe av denne varmen hjelper på rekkevidden indirekte med at batteriene blir varmet opp?
Skal man varme opp batteriene direkte må den stilles inn på tidsinnstilt forvarming?
BMW i3 94Ah

02jan

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA