Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Camera unavailable" (ryggekamera)

Startet av GeirOlaf, lørdag 01. april 2017, klokken 20:56

« forrige - neste »

Egil Fonn

LMOR.  Regnet med ePower hadde direkte sammenheng med batteri temperatur og SOC. Lav SOC gir lav ePower. Lav batteri temperatur gir lav ePower.
Ja, det hadde vært fint å kunne se batteri temp.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

LMOR

Sitat fra: Snorre på mandag 06. februar 2017, klokken 21:21
Dvs. "aktiver p-klimatisering" varmer kun opp kupeen uansett koblet til eller ikke, og noe av denne varmen hjelper på rekkevidden indirekte med at batteriene blir varmet opp?
Skal man varme opp batteriene direkte må den stilles inn på tidsinnstilt forvarming?
02jan svarte korrekt på dette, men vil bare utdype med å si at det ift rekkevidde er mye viktigere å varme kupeen enn batteriet, men ikke fordi det indirekte varmer batteriet.
Men poenget mitt var at all aktivitet som påvirker strøm inn/ut av batteriet indirekte varmer batteriet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 06. februar 2017, klokken 21:47
LMOR.  Regnet med ePower hadde direkte sammenheng med batteri temperatur og SOC. Lav SOC gir lav ePower. Lav batteri temperatur gir lav ePower.
Nei, mange har opplevd reduksjon som ikke kan forklares med disse 2 årsakene, og omvendt. Men lav SOC vil kunne gi reduksjon, og dokumentasjonen peker mot temperaturforskjeller som viktigste årsak.
Men sannsynligheten er nok mindre med maks oppvarming av batteri og kupe, men at en har normal ePower når det en noen minusgrader, betyr ikke at batteriet er oppvarmet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Egil Fonn

Har nå testet dette med tilgang til batteri temp.
Ute temp -5. Batteri temp -1. 100% soc. Epower 50%. Starter forvarming direkte via app mens bilen er tilkoblet 400v 11kw. Etter 30min stanser forvarming. Batteri temp er nå +6c og Epower er 100%.
Konklusjon: bilen forvarmer batteriet også ved direkte klimatisering så lenge lade punktet gir nok effekt til det.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

LMOR

Det stemmer, har sjekket ut det tidligere, men du bruker nå mye energi på å varme batteriet. Det er bedre å sette avreisetid ca 40 min frem i tid. Da vil du ha både oppvarmet batteri og kupé etter 30min, men sluppet å kaste bort penger  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Egil Fonn

Sitat fra: LMOR på onsdag 08. mars 2017, klokken 08:27
Det stemmer, har sjekket ut det tidligere, men du bruker nå mye energi på å varme batteriet. Det er bedre å sette avreisetid ca 40 min frem i tid. Da vil du ha både oppvarmet batteri og kupé etter 30min, men sluppet å kaste bort penger  ;)

Kaste bort penger? Hva mener du? Batteri varme trekker vel maks 1 kw. Ellers enig. Best å sette avreise tid i på forhånd. Da blir batteriet ferdig varmet til +10c.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

LMOR

Alt er relativt... du har sikkert råd til det  :), men det er som du også skriver unødvendig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA