Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endrede garanti- og serviceplanvilkår

Startet av bmw2002, fredag 31. mars 2017, klokken 14:45

« forrige - neste »

bmw2002

Da var det slutt på å parkere i sentrum. MDG har bestemt at alle gateplasser innenfor Ring 1 fra 1 juni.

Da blir det uaktuelt å kjøre bil til jobb for min del, vurderer å kansellere bestilling av elbil. Dette fører nok ikke til flere elbiler akkurat...

AppleKnocker

Det er nok det de ønsker seg.
Pluss "flere spontane møter mellom mennesker av ulik alder, samfunnslag og kultur," (sitat Hans Edvardsen, prosjektdirektør for Bilfritt byliv) http://byplanoslo.no/content/verdensrekord-i-bilfritt-byliv

Jeg er ikke inne i politisk korrekt lingo. Er det ran på åpen gate han snakker om?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

doldis1

 
SitatJeg er ikke inne i politisk korrekt lingo. Er det ran på åpen gate han snakker om?

   ;D +1

Counterpointer


sylwester

Ikke noe vits å kansellere bestillingen hvis du jobber innenfor butikk eller tjeneste siden dette vil redusere antall biler *og* antall mennesker i byen.
Da er det bedre å se seg etter en ny jobb utenfor den grensa og eventuelt ta det opp med arbeidsgiver.

Da jeg skiftet jobb for ett år siden var det lille jeg gikk opp i lønn mye mindre vesentlig enn at jeg fikk 30 minutter kortere reisevei hver dag og 30.000kr netto mindre reiseutgifter i året.

Jeg tror bare å sette opp et underskilt der de krever elbil hadde gjort susen for elbilsalget og oppnådd liknende resultat. De som bor grisgrent kunne uansett kjøpt seg en elbil og kjørt og arebidsgiverne hadde ikke måttet konkurrere på parkeringspris.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Griffel

Sitat fra: bmw2002 på fredag 27. januar 2017, klokken 15:50
Da var det slutt på å parkere i sentrum. MDG har bestemt at alle gateplasser innenfor Ring 1 fra 1 juni.

Da blir det uaktuelt å kjøre bil til jobb for min del, vurderer å kansellere bestilling av elbil. Dette fører nok ikke til flere elbiler akkurat...
Det er gateparkeringen som fjernes i følge Aftenposten 700plasser. det er fortsatt 9500 plasser tilbake i samme området.
Dette er nok et problem først og fremst for de som ikke tør å kjøre inn i parkeringshus.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bmw2002

Sitat fra: Griffel på fredag 27. januar 2017, klokken 19:09
Det er gateparkeringen som fjernes i følge Aftenposten 700plasser. det er fortsatt 9500 plasser tilbake i samme området.
Dette er nok et problem først og fremst for de som ikke tør å kjøre inn i parkeringshus.

Så vidt jeg vet koster parkering i p-hus minst 3000kr innenfor Ring 1. Alle på jobb som har elbil bruker gateparkering.

Det finnes vel heller ikke billig elbilparkering i p-hus for elbil som i Trondheim.

Orbit

Du får i alle fall plass i parkeringshuset ved Oslo Børs/Oslo S for 1999,- per mnd, muligens rimeligere andre steder. Uansett, dette stopper nok jobbparkering for mange, og skal nok heller ikke se bort fra at dette er tilsiktet fra politikerne. I så fall vil jeg tippe at de ladeplassene som blir igjen rundt/innenfor ring 1 blir mye mer tidsbegrenset (for å få bort jobbparkering), på samme møte som den nylige reduksjonen til 3 timer på Aker Brygge.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bmw2002

De fjerner vel ladeplassene innenfor Ring 1 også slik jeg tolker det.

Fikk de åpnet den elbilgarasjen ved Akershus festning? Antar de stenger den også da? Uansett blir det jo umulig å få plass der hvis alle gateplassene forsvinner.

sylwester

Jeg kan tenke meg det er et par selskaper som gnir seg i henda og at dette er gode nyheter for deres bransje, parkeringsselskapene...
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AmocoCadiz

Et lite gjennomtenkt vedtak å samtidig inkludere nekt av elbiler og motorsykler til å parkere og lade  i Oslo sentrum fra første forbudsdag for biler i Oslo sentrum 1 juni.

Å gjennomføre et slikt utopisk og naivt forslag i slikt omfang og tempo skaper stor usikkerhet for folks transportvaner. Tørr folk i byen ( det er mange som bor sentralt med ulike transportbehov) til å satse på elbil med enda ferre og usikrere tilgang til ladeplasser. Folk tar det sikre før det usikre og velger fossilt da.

De fleste som skal ned i sentrum kommer ikke parkere i kostbare parkeringshus, men fylle opp boligparkering i randsonene til ring 1, hvor allerede  beboere med fossil og elbil vil få et enda større parkeringspress.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

espenri

Jeg ser positivt på dette, selv om det til en viss grad kommer til å påvirke meg. Er overrasket over at så mange her inne virker litt dobbelmoralske, dieselnekt er topp, men et bilfritt sentrum med forgjengerne i hovedfokus (jeg tipper de som allerede bruker kollektivt inn til Oslo sentrum utgjør godt over 90% av besøkende pt.) det er skikkelig dust, fordi de ikke tillater elbiler engang...

i05L0

Sitat fra: espenri på lørdag 28. januar 2017, klokken 21:39
Jeg ser positivt på dette, selv om det til en viss grad kommer til å påvirke meg. Er overrasket over at så mange her inne virker litt dobbelmoralske, dieselnekt er topp, men et bilfritt sentrum med forgjengerne i hovedfokus (jeg tipper de som allerede bruker kollektivt inn til Oslo sentrum utgjør godt over 90% av besøkende pt.) det er skikkelig dust, fordi de ikke tillater elbiler engang...

På sikt vil et bilfritt sentrum oppfattes som helt naturlig og selvfølgelig. Men det vil kreve massive investeringer i parkeringsplasser i randsonene, I dette tilfelle nær nærmeste T-banestasjon utenfor ring 1, for eksempel Majorstuen stasjon. Her må det etableres parkeringshus, gjerne 10 etasjer dype; hver parkeringsplass må ha lading for elbil. På sikt sannsynligvis induksjonslading på samtlige plasser.
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah, Capparisweiss

AppleKnocker

Sitat fra: espenri på lørdag 28. januar 2017, klokken 21:39
Jeg ser positivt på dette, selv om det til en viss grad kommer til å påvirke meg. Er overrasket over at så mange her inne virker litt dobbelmoralske, dieselnekt er topp, men et bilfritt sentrum med forgjengerne i hovedfokus (jeg tipper de som allerede bruker kollektivt inn til Oslo sentrum utgjør godt over 90% av besøkende pt.) det er skikkelig dust, fordi de ikke tillater elbiler engang...
Hvordan kommer du frem til at det er dobbeltmoralsk å være for elbil, men mot et såkalt bilfritt sentrum (eller skal vi kalle en spade for en spade: parkeringsfritt horestrøk)?
Må man være mot privatbilisme, mangeårig veganer, og vaske håret med brokkoliekstrakt fra egen hage for å få lov å mene at dieselbil er noe unødvendig dritt?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA