Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av Mateusz, fredag 31. mars 2017, klokken 12:14

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: tutti på fredag 27. januar 2017, klokken 13:17
http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/slik-skal-oslo-sentrum-bli-bilfritt/3423306849.html

Det var det.

"Alle" var nok litt å ta i, siden f.eks den nye ladegarasjen ved festningen vil være tilgjengelig. Jeg kommer nok til å bruke den noen ganger siden det har blitt tidsbegrensning på Filipstad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

Tviler på at det blir så lett å finne ledige ladeplasser under bakken når kommunen har fjernet de få som finnes over bakken.

Orbit

Ut fra ladekartet og de nye grensene fjernes ca 50 ladeplasser, de alle fleste i området Kongens gate. Det kommer ["snart".....  ::)] ca 86 nye punkter under Akershus festning. I tillegg vil nok de offentlige ladeplassene i Saga parkeringshus (26 stk) bestå som i dag.

Selv om dette er en (marginal) økning i antall ladeplasser, er det mange elbiler parkert på vanlige P-plasser i sentrum i dag. Disse (ser ut som mye er jobbparkering som roterer på plasser i løpet av dagen) vil bli dyttet inn på de få underjordiske ladeplassene som er igjen. I praksis ender en da opp med at de blir beslaglagt av jobb-parkering (som egentlig ikke trenger 8 timer lading, men ønsker en gratis P-plass :'(), dersom det ikke samtidig innføres kortere tidsbegrensning på alle ladeplasser (ref 3 timer på Filipstad).

Så lenge parkerings- og ladeplasser er i knapphet, og det prioriteres at sentrum skal være for aktivitet og handlende, er det nok bare å glemme gratis heldagsparkering for oss kontorrotter (bruker uansett selv sykkel til jobb). Det er også et kraftig signal til alle arbeidsgivere om at bedrifter med mye bilkjøring bør lokalisere seg utenfor sentrum.

[TinFoilHatMode]
Kommunen kan jo også hatt en liten baktanke med at dersom alle dagens P-plasser skulle opprettholdes, måtte de ha konvertert 6% av disse til ladeplasser i løpet av 2017 iht den nye parkeringsforskiften.
[/TinFoilHatMode]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Sitat fra: Orbit på fredag 27. januar 2017, klokken 14:38
Ut fra ladekartet og de nye grensene fjernes ca 50 ladeplasser, de alle fleste i området Kongens gate. Det kommer ["snart".....  ::)] ca 86 nye punkter under Akershus festning. I tillegg vil nok de offentlige ladeplassene i Saga parkeringshus (26 stk) bestå som i dag.

Selv om dette er en (marginal) økning i antall ladeplasser, er det mange elbiler parkert på vanlige P-plasser i sentrum i dag. Disse (ser ut som mye er jobbparkering som roterer på plasser i løpet av dagen) vil bli dyttet inn på de få underjordiske ladeplassene som er igjen. I praksis ender en da opp med at de blir beslaglagt av jobb-parkering (som egentlig ikke trenger 8 timer lading, men ønsker en gratis P-plass :'(), dersom det ikke samtidig innføres kortere tidsbegrensning på alle ladeplasser (ref 3 timer på Filipstad).

Så lenge parkerings- og ladeplasser er i knapphet, og det prioriteres at sentrum skal være for aktivitet og handlende, er det nok bare å glemme gratis heldagsparkering for oss kontorrotter (bruker uansett selv sykkel til jobb). Det er også et kraftig signal til alle arbeidsgivere om at bedrifter med mye bilkjøring bør lokalisere seg utenfor sentrum.

[TinFoilHatMode]
Kommunen kan jo også hatt en liten baktanke med at dersom alle dagens P-plasser skulle opprettholdes, måtte de ha konvertert 6% av disse til ladeplasser i løpet av 2017 iht den nye parkeringsforskiften.
[/TinFoilHatMode]
Men har den tilbakevirkende kraft? Er det ikke bare for nyprosjektering?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Orbit

Så langt jeg kan se (uten å være jurist) gjelder dette alle offentlige steder (privat og kommunalt eid) med betalt parkering fra 1/1-2018. Dette blir uansett ikke tilbakevirkende kraft, da det bare påvirker hvordan parkering kan drives fremover; og ikke bakover i tid.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: tutti på fredag 27. januar 2017, klokken 14:14
Tviler på at det blir så lett å finne ledige ladeplasser under bakken når kommunen har fjernet de få som finnes over bakken.

Jeg har alltid funnet masse ledig plass på Filipstad. Kan nok ha noe å gjøre med at jeg ankommer i 4-tiden på morgenen de gangene jeg har behov for å parkere der ;)

Blir dog et kvarters ekstra gange når jeg må parkere på festningen. Blir det tidsbegrensning på under 7 timer der også blir de dog ubrukelige for meg. Får ikke dratt igjen før rundt 10:30. 3 timers begrensning er mao. greit så lenge den gjelder 8-18 ;)

På Filipstad er det tidsbegrensning hele døgnet nå?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LASOL

Ser at Høyre mener dette må opp i bystyret og at de vil forsøke å begrense "skaden" http://www.aftenposten.no/osloby/Byradet-vil-ha-el-bilen-ut-av-sentrum---Hoyre-mener-ladestasjonene-er-bortkastede-penger-613973b.html

Jeg parkerer av og til ved festningen på dagtid. Jeg kan ikke skjønne hva dette området skal brukes til om en fjerner parkeringsplassene. Det er ingen handel her om en ser bort fra et av verdens eldste yrker og fjernes bilene blir området antakelig helt dødt. Turister i området vil jo gå på festningsområdet som i dag ikke i en tom gate uten attraksjoner.
S 85d ap1 oktober 2015

m0nkey

Jeg observerer at byråd Lan Marie Nguyen Berg uttaler seg at ladestasjonene enkelt kan flyttes. Dette er noe hun skal ha uttalt tidligere også (uten at jeg finner kilden for dette). Men dette passer vel dårlig med den siste NEK standarden? Slik som jeg oppfatter det må alle stasjonene da begrenses til 10 A (nye sikringer?). Dette er det vel noen andre her enn meg som har bedre peiling på.
KIA Soul EV Classic (2015)

zyp

En god del av de ladeplassene der er jo type-2-stolper, som 10A-grensen ikke er en relevant problemstilling for. De andre er det neppe noen særlig verdi i å flytte.

Orbit

De gamle stolpene i Oslo med Schuko blir nok ikke flyttet på, da de uansett er under utfasing. I følge vakttelefonen hos kommunen gjør de kun minimal service på disse. F.eks. bytte av Schuko der den er ødelagt gjøres ikke. Den ekstra Schuko-kontakten fjernes også stegvis på de "nye" type-2 stolpene. Så det blir nok snart kun type-2. Siden de samtidig nå korter ned på maksimaltid (typisk til tre timer) hadde det hjulpet mye om stolpene ble oppgradert til 3-fase.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

m0nkey

Sitat fra: Orbit på søndag 29. januar 2017, klokken 09:34
... I følge vakttelefonen hos kommunen gjør de kun minimal service på disse. F.eks. bytte av Schuko der den er ødelagt gjøres ikke...
Når endret Oslo kommune praksis angående dette? Jeg meldte i fra om en nedsmeltet schuko sommeren 2016. Denne ble byttet.
Ellers er jeg enig at type2 er veien å gå og at schuko godt kan fases helt ut.
KIA Soul EV Classic (2015)

alda

Har de nye type2-stolparna innbyggd laddare också? Dvs, räcker det med en type1 till type2-kabel för att ladda t.ex en trilling?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Vollis47

Sitat fra: alda på tirsdag 07. februar 2017, klokken 09:18
Har de nye type2-stolparna innbyggd laddare också? Dvs, räcker det med en type1 till type2-kabel för att ladda t.ex en trilling?
Nei. Men laderen er i bilen din. Så det holder fint med den kabelen du nevner.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

alda

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 07. februar 2017, klokken 09:38
Sitat fra: alda på tirsdag 07. februar 2017, klokken 09:18
Har de nye type2-stolparna innbyggd laddare också? Dvs, räcker det med en type1 till type2-kabel för att ladda t.ex en trilling?
Nei. Men laderen er i bilen din. Så det holder fint med den kabelen du nevner.
OK, stämmer! Trodde laddaren var "kladden", men den klarar man sig utan alltså.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA