Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av geear, fredag 31. mars 2017, klokken 11:28

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. februar 2017, klokken 12:39
2,25 sekunder på fylling av 800 km rekkevidde, det var rask pumpe!
Hvor står det?
(Lest forum uten briller denne gang?  ;) )

turfsurf

Sitat fra: zyp på torsdag 02. februar 2017, klokken 19:06

Merk at jeg mener ikke å si at elbiler er ubrukelige på langtur, jeg sier bare at det ekstra tidsbruket er en reell faktor som man ikke kan se bort i fra.
Joda, poenget mitt var at du la frem en tur på 90 mil med seks stopp som et eksempel på lite stopp med fossilbil, noe som jeg ikke synes var så veldig illustrativt, siden flere elbiler greier den jobben lett.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

trykkertor

Det er slike situasjoner som dette jeg ikke gidder.
Sitat
Etter snøfall i Bergen idag svettet leaf'en noen ekstra prosenter, så jeg stoppet for påfyll, som så mange ganger før, på Danmarksplass. Koblet i med solide 12% gjennstående på batteriet.....
"Feil i sikkerhet, kan skyldes våte kontakter". Prøvde samtlige kontakter uten hell, og med samme feilmelding.

Etter å ha prøvd alle kontaktene samt intense forsøk på å tørke mottaket, som virket å være tørt, var det bare å innse at slaget var tapt, og ringe viking!

Veldig kjipt å ikke kunne stole på at hurtiglading funksjonen på bilen fungerer, da det ofte er høyst nødvendig i de tilfellene hurtigladingsstasjonene oppsøkes..

knut.aulie

Sitat fra: trykkertor på torsdag 02. februar 2017, klokken 19:16
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. februar 2017, klokken 12:39
2,25 sekunder på fylling av 800 km rekkevidde, det var rask pumpe!
Hvor står det?
(Lest forum uten briller denne gang?  ;) )
Minutter ..... sekunder ...... er vel ikke så stor forskjell [emoji85]

nr1rayner

20-30min på hurtiglader synes jeg, som regel, ikke er så ille lenge. Vel, noen ganger sitter man jo bare og tvinner tommeltåtter da..
Stort sett er det butikker e.l. i nærheten, som man gjerne skal innom uansett.
Men, da er "frykten" min å stå for lenge.
Kommer jeg med f.eks. 20% og vet at jeg trenger max 60% vil jeg ikke stå særlig mye lenger enn det. 1 fordi jeg opptar QC for noen andre som kanskje trenger den, og 2 fordi det koster mer.

Å ha sin egen drivstoffpumpe hjemme er jo genialt for de som har mulighet til det.
Når Ampera-e og andre kommer blir det noe helt annet.
Visst må man fortsatt lade oftere enn man ville tanket fossilt, og man må absolutt fortsatt planlegge mer enn man må med fossil..
Men det blir en helt annen verden.
Flere på forumet har spurt "er man bare opptatt av rekkevidde" o.l.
Når man snakker om lademaset har det svært mye å si ja.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

zyp

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. februar 2017, klokken 19:30
Joda, poenget mitt var at du la frem en tur på 90 mil med seks stopp som et eksempel på lite stopp med fossilbil, noe som jeg ikke synes var så veldig illustrativt, siden flere elbiler greier den jobben lett.

Det har ingenting med antall stopp å gjøre. Jeg brukte sikkert ikke mer enn en halvtime til sammen, og de to stedene jeg kjørte innom for å hente ting hadde uansett kommet i tillegg til ladestopp.

nr1rayner

@gr
Twizy har slik "kabeltrommel" i frunken. Sikkert kjekt det, men da låser man seg til en kontakttype (schuko eller type2).
Nei, doble gulv i bag.rom er ikke bestandig greit. Synes å huske det er noe slikt i Soul, da er det ikke mye høyde igjen baki der.
Disse ingeniørene burde klare å finne en god løsning på dette, i det minste den originale kabelen. I Leafen har de jo funnet en løsning med nevnte ryggsekk, men hvem gidder virkelig å knø den nedi der, hver gang?
Jeg ble så lei av at kablene fløt i bag.rommet (2stk for schuko og type2). Hengte opp noen skibånd i noen kroker i bag.rom på min, så det er bare å snurpe sammen kabelen og henge den på plass. Ikke bestandig man orker det, men 1 av de klarer jeg da i det minste å ha hengende  ;)

Nå har jeg bare sett på Ioniq i 7 min, men som nevnt, ser ut som det er gjort samme tabbe der, det er laget plass til kabelen under bag.gulvet, men plassen er for liten til at man kan slenge den inn.

Golf hadde ikke kommet da jeg handlet elbil, så har ikke sett på den. Egentlig er VW utelukket for min del pga design. (Klinisk) pent, men akk så kjedelig og likt alle andre VAG-produkter fra de siste 20 årene.
Men, får legge fordommene bak seg og ta en titt på den når den kommer med bedre rekkevidde  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

knut.aulie

De orginale ladekablene som følger med bilene er ikke mye å skryte av heller. Det å legge elektronikken i en boks som mest naturlig henger i shukokontakten med en stiv og uhåndterlig kabel er jo bare dumt, upraktisk og potensielt skadelig. Dette gjelder så og si alle.
Når en ser på f.eks Chargeamp sin Spark kabel så må en jo lure. Den har variabelt trekk (6-10-16 amp) myk kabel og temperatursensor i kontakten og all elektronikk i den slanke kontakten du kobler i bilen. I tillegg koster den mindre enn den orginale til min bil.
Når jeg bytter til Ampera-e i mai/juni så blir det en slik pluss en type 2 med spiralledning.

Mitt forslag til elbilprodusentene er at det blir en ladeluke som også har plass til å oppbevare ladeledningen. Det hadde vært praktisk. Så kan jeg ha skjøteledning, type 2  og adaptere i bagasjerommet/frunken.

nofuelno

#38
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 08:08
De orginale ladekablene som følger med bilene er ikke mye å skryte av heller. Det å legge elektronikken i en boks som mest naturlig henger i shukokontakten med en stiv og uhåndterlig kabel er jo bare dumt, upraktisk og potensielt skadelig. Dette gjelder så og si alle.
Når en ser på f.eks Chargeamp sin Spark kabel så må en jo lure. Den har variabelt trekk (6-10-16 amp) myk kabel og temperatursensor i kontakten og all elektronikk i den slanke kontakten du kobler i bilen. I tillegg koster den mindre enn den orginale til min bil.
Når jeg bytter til Ampera-e i mai/juni så blir det en slik pluss en type 2 med spiralledning.

Mitt forslag til elbilprodusentene er at det blir en ladeluke som også har plass til å oppbevare ladeledningen. Det hadde vært praktisk. Så kan jeg ha skjøteledning, type 2  og adaptere i bagasjerommet/frunken.
Chargeamp har sluttet å produsere SPARK, men de har kommet med RAY som også har myk kabel og en minimalistisk klump på kabelen.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

knut.aulie

Sitat fra: nofuelno på fredag 03. februar 2017, klokken 18:54
Chargeamp har sluttet å produsere SPARK, men de har kommet med RAY som også har myk kabel og en minimalistisk klump på kabelen.
[emoji24]

&@&@&&&&Xxxxx [emoji35]

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

knut.aulie

Sitat fra: elektrolux på fredag 03. februar 2017, klokken 19:21
Ingen panikk.

Fremdeles noen på lager:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/charge-amp-spark16-1-ladekabel-uten-kladd-1?tm=ladekabler
Høres jo bra ut, men hadde tenkt å få den på fakturaen til bilen for å slippe mva.........

Får ta en telefon til Opel på mandag å få de til å bestille en, hvis det går[emoji1360]

Vet du hvorfor de har gått over til kladd?

zyp

Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 08:08
Det å legge elektronikken i en boks som mest naturlig henger i shukokontakten med en stiv og uhåndterlig kabel er jo bare dumt, upraktisk og potensielt skadelig. Dette gjelder så og si alle.
Når en ser på f.eks Chargeamp sin Spark kabel så må en jo lure.

Det er fordi forskriftene krever at kabelen ikke er spenningssatt når den ikke er i bruk, og derfor må mode-2-kabler ha en kladd med kontaktor i starten av kabelen. Spark ble vel lansert før denne forskriften trådte i kraft.

Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 08:08
Når jeg bytter til Ampera-e i mai/juni så blir det en slik pluss en type 2 med spiralledning.

Vil ikke Ampera-e ha type-2-inntak da? Såvidt jeg har forstått vil den ha CCS-hurtiglading, og da må den i Europa ha combo-2. Spark finnes bare i type-1-variant.

Egil Fonn

Litt pes må påregnes med el bil på langtur. Tesla er vel den eneste som pr. i dag er brukbar med godt utbygde 120kw superladere. Har kjørt noen turer Norge på langs med Tesla og det fungerer. Andre biler med 50Kw hurtigladere har for treg lading og kort rekkevidde om en ikke er entusiast og har god tid. Men til de daglige turene er El bilen perfekt, da lader den mens du sover :-)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

nofuelno

Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. februar 2017, klokken 19:13
Sitat fra: nofuelno på fredag 03. februar 2017, klokken 18:54
Chargeamp har sluttet å produsere SPARK, men de har kommet med RAY som også har myk kabel og en minimalistisk klump på kabelen.
[emoji24]

&@&@&&&&Xxxxx [emoji35]
Du må ikke irritere deg over at Chargeamps har gjort store teknologiske fremskitt
samt forholder seg til de nye forskiiftene.
Chargeamps RAY finnes selvfølgelig med Type 2 plugg også:
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA