Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Betalt pr kw.

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 30. mars 2017, klokken 17:08

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

I denne tråden prøver vi å samle tilbydere av ladesystemer for fellesgarasjer/felles oppstillingsplasser typisk i borretslag, garasjesameier, huseierforeninger osv.

Hvis noen kan hjelpe til med å komme med forslag på tilbydere, kan jeg sette opp en liste. Det er like interessant å vite hvem som leverer anlegget og hvor de holder til, ikke bare produsenten av boksene. Ta også gjerne med litt info om hvordan det fungerer: lastballansering, systemer for avregning også.

Håper dette da vil bli et levende dokument, til glede for alle eksisterende og kommende elbileiere i bofellesskap.

Jeg har laget en liten nybegynnerguide rundt dette her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32676.0.html
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

#1
Elbilforeningens beste råd for å tilrettelegge for ladeplasser i borettslag og sameier:
http://elbil.no/kom-i-gang-med-lading-i-boligbygg/


Systemleverandører av ladeløsninger for fellesgarasjer osv.

Listen er sortert alfabetisk:

BlueTec: www.bluetec.no Leverer komplette ladeløsninger til borettslag, sameier og bedrifter på Østlandsområdet.

Circle K: https://www.circlekcharge.com/apartment Leverer løsninger basert på Zaptec / Easee til borettslag, sameier og bedrifter over hele Norge.

EV-box: http://www.energiplan.com/

Fortum: http://www.fortum.no/bedrift/chargedrive/om-ladestolpene/#

Grønn kontakt https://gronnkontakt.no/ leverer ladeløsning tar betalt via "leie".

Keba: http://billader.no og www.nofuel.no

ON Energi AS http://onenergi.no/service-og-industri/ i Trondheim

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

Alle, ladestasjon-leverandørene, inkludert Salto selger gjennom installatører, og bidrar selv i ulik grad, noe som kanskje kan gjøre forespørsler noe mer uryddig. Jeg tror nok også at Zaptec har noen ansatte.

Det ville nok for de som ønsker et slikt system oppleves enklere om installatøren var underleverandør til en systemleverandør, eller at installatørene sto fram som systemselgere.

Fortum og Grønn kontakt er en annen type leverandør og står for salg av lading og får betalt via en eller annen form for leie.

Grønn kontakt https://gronnkontakt.no/ leverer ladeløsning tar betalt via "leie".

Schneider-electric http://www.schneider-electric.no

Proxll http://proxll.no/

Garo jobber med saken men har foreløbig ikke et system

Ukjent om norsk representant EV-box og ICE-EV

Kilde: en tidligere lignende tråd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MsJoppe

#4
Hei ;)
Jeg bor i borettslag og har akkurat fått vite at vi har fått installert SALTOBOKS 503-LADESTASJON MED KABEL OG TYPE 2 PLUGG. Fikk vite at kabel til dette systemet koster mange tusen...
Jeg lurer på om min Mitsubitshi Miev (2012-modell) kan koble seg til denne? Har ny original kabel til denne som er kjempegod.
Og om noen evt. har brukt plugg/kabel som selges?
Er der mulig å kjøpe converter slik at jeg kan bruke den kabelen jeg har originalt til bilen?
Håper på en rimelig løsning uten at det går på sikkerheten løs ;)

jkirkebo

Sitat fra: MsJoppe på søndag 19. februar 2017, klokken 16:41
Hei ;)
Jeg bor i borettslag og har akkurat fått vite at vi har fått installert SALTOBOKS 503-LADESTASJON MED KABEL OG TYPE 2 PLUGG. Fikk vite at kabel til dette systemet koster mange tusen...
Jeg lurer på om min Mitsubitshi Miev (2012-modell) kan koble seg til denne? Har ny original kabel til denne som er kjempegod.
Og om noen evt. har brukt plugg/kabel som selges?
Er der mulig å kjøpe converter slik at jeg kan bruke den kabelen jeg har originalt til bilen?
Håper på en rimelig løsning uten at det går på sikkerheten løs ;)

Hvorfor i all verden har de installert ladestasjoner med fast kabel? Disse kan ikke benyttes av biler med type 1 innntak slik som trilling, Leaf eller Kia.

Det korrekte er å installere ladestasjoner med type 2 uttak. Da trenger du kun en kabel til mellom 1500,- og 2000,-. Samme kabel som brukes på alle nyere offentlige ladestasjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: MsJoppe på søndag 19. februar 2017, klokken 16:41
Hei ;)
Jeg bor i borettslag og har akkurat fått vite at vi har fått installert SALTOBOKS 503-LADESTASJON MED KABEL OG TYPE 2 PLUGG. Fikk vite at kabel til dette systemet koster mange tusen...
Her må borettslaget blitt gitt dårlig råd av leverandør. Om ladestasjonen har fastmontert kabel med type 2 plugg er det mange bilar som ikkje kan bli lada: iMiev, C-Zero, iOn, Leaf, Soul EV.

Det er levert store antall av desse bilane, så det blir feil å nekte alle desse å lade.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019


Griffel

#8
Her må installatør og leverandør ha lurt borettslaget. Dette var et virkelig dårlg valg.
Ladestasjon med type 2 stikkontakt er eneste smarte valg om dette er felles ladeplasser.
Krev endring av ladestasjon type, dette er for dumt. Etter min mening er dette rådgivers/leverandør/installatørs ansvar. Flertallet av dagens elbiler kan ikke bruke denne. Overgang er helt unødvendig om riktig type ladestasjon var  valgt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


Griffel

#11
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. februar 2017, klokken 21:04
Sitat fra: tiger``n på søndag 19. februar 2017, klokken 19:54
Fins det ikke overgang?

Ikke som er lovlig å selge eller bruke.
De kan være lovlige om de er gokjent av ladestasjons produsent for bruk sammen med denne ladestasjonen (salto). Eller om bilprodusent har godkjent det. Men det er uansett en dårlig og unødvendig løsning som ikke kan anbefales.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Sitat fra: Griffel på søndag 19. februar 2017, klokken 21:21
De kan være lovlige om de er gokjent av ladestasjons produsent for bruk sammen med denne ladestasjonen (salto). Eller om bilprodusent har godkjent det. Men det er uansett en dårlig og unødvendig løsning som ikke kan anbefales.
Vil denne typen type 2 til type 1 støtte justeringer av effekt? Dvs, der lastbalansering justerer opp/ned?

Men, uansett om det fungerer blir det ein lite gjennomtenkt løysing.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

zyp

Sitat fra: TB på søndag 19. februar 2017, klokken 21:45
Vil denne typen type 2 til type 1 støtte justeringer av effekt? Dvs, der lastbalansering justerer opp/ned?
Ja, pilotsignalet er det samme i type 1 og type 2.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på søndag 19. februar 2017, klokken 21:21
De kan være lovlige om de er gokjent av ladestasjons produsent for bruk sammen med denne ladestasjonen (salto). Eller om bilprodusent har godkjent det.

Vi hadde slike overganger til 1200 kr i nettbutikken vår men fjernet de da salgsvolumet ikke gav grunnlag for å koste på dem egen CE godkjenning.

Dersom det er riktig at produsenten av ladeutstyr kan godkjenne disse for bruk på deres utstyr vil vil legge dem ut i nettbutikken igjen for bruk på Ratio sine ladestasjoner.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA