Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sommerdekk er tingen!!!

Startet av strips, torsdag 30. mars 2017, klokken 14:06

« forrige - neste »

strips

Hei,

Jeg har funnet fram til deler for å sette sammen egen ladeboks for 11kw koblet til rødt 3-fas 400V 16A uttak.

Med deler fra ladespesialisten.no og elmaterialer.no kommer det på ca kr. 1900 uten ladekabel. Det som ødelegger kostnadsmessig er ladekabel på 10m og det billigste jeg har funnet enda er litt over 2500 med en rimelig leveringstid. Så jeg kommer meg under kr 5000 for en ladeboks med 10m kabel.

Er det noen her som vet om noen som kan levere en 10m type2 3-fas 16A (11kw) eller 32A (22kw) pigtail til en bra pris? Kan forsåvidt være type2 - type2 da jeg kan kappe av enden.

Alternativt er jeg åpen for en ferdig 11kw (eller 22kw) lader med 10m type 2 kabel til maks kr. 6500,-


Muffinman

Med 5k på budsjettet er det vel like greit å kjøpe en ferdigmontert boks fra ladespesialisten?

zyp

En ferdig boks med type-2-uttak eliminerer ikke behovet for kabel.

Da jeg satte sammen min ladeboks handla jeg kontroller og kabel fra evbitz.uk.

Muffinman

Jeg kjøpte boks med fast 10m type2-kabel fra Ladespesialisten for et års tid siden. Havnet vel rundt 5k.

pudderjagar

Til dere som tenker på å bygge eigne ladeboksar. Vær forsiktig for her er da store straumar over lengre tid og du må velge rett AC gruppe på kontaktor og dimensjonere kablene riktig samt kobble da rett.. Ellers brenn den opp etter ei stund og du får ingenting på forsikringen når ein "heimemekker" elektriske aparater.

Elbil-lading er fremdeles litt uglesett som skummelt av forsikringsselskapa.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 28. januar 2017, klokken 15:28
Til dere som tenker på å bygge eigne ladeboksar. Vær forsiktig for her er da store straumar over lengre tid og du må velge rett AC gruppe på kontaktor og dimensjonere kablene riktig samt kobble da rett.. Ellers brenn den opp etter ei stund og du får ingenting på forsikringen når ein "heimemekker" elektriske aparater.

Elbil-lading er fremdeles litt uglesett som skummelt av forsikringsselskapa.

Det må kobles riktig og brukes riktige dimensjoner ja, men AC-gruppe trenger man i praksis ikke å tenke på da en kontaktor i en ladestasjon aldri vil koble eller bryte under last så lenge det ikke er oppstått en feil. Bilen vil under normal drift stoppe strømtrekket før kontaktoren i ladestasjonen kobler ut, og tilsvarende ikke starte strømtrekk før etter at kontaktoren er koblet ut. Og når strømtrekket starter kjøres det normalt svært forsiktig igang. F.eks en Tesla bruker gjerne over 10 sekunder på å gå fra 0 til 32A.

Dette er altså noe helt annet enn en kontaktor som f.eks starter en elmotor uten mykstart eller kobler ut en tilsvarende under last.

Utkobling under last _kan_ skje i spesielle feilscenarioer, men aldri innkobling under last. Derfor holder det fint med B-karakteristikk på sikringene også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

AC gruppen tek nok hensyn til meir enn innkobbling ved last. Velger du feil gruppe så kan du overbelaste kontaktoren og demed få stor varmgang. På ein kontaktor kan da være oppgitt verdier frå 6 - 20A for same kontaktor etter kva gruppe du velger i tabellen. Tar du feil går da fort galt.

Da er desverre ikkje nokon eigen AC gruppe for elbil.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 28. januar 2017, klokken 18:09
AC gruppen tek nok hensyn til meir enn innkobbling ved last. Velger du feil gruppe så kan du overbelaste kontaktoren og demed få stor varmgang. På ein kontaktor kan da være oppgitt verdier frå 6 - 20A for same kontaktor etter kva gruppe du velger i tabellen. Tar du feil går da fort galt.

Da er desverre ikkje nokon eigen AC gruppe for elbil.

Det er ingen AC-gruppe for elbil men etter hva jeg har lest kan man benytte AC-1 siden lasten i praksis er snillere en en panelovn. AC-1 og maks 40 graders omgivelsestemperatur betyr normalt merkekapasiteten til kontaktoren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zyp

AC-gruppe handler vel stort sett om hvor induktiv lasten er, siden induktive laster krever en større koblingsevne. Et likerettertrinn med aktiv PFC burde vel være som rent resitivt å regne, og derfor burde AC-1 holde fint, selv når man ser bort fra at elbiler i praksis gjør myk inn/utkobling.

Homecast

#9
Snillere enn en panelovn som har cos fi = 1 går ikke

Derimot viser de få målingene jeg har gjort på elbil lading (proff logger) at de fleste elbiler er veldig snille mot nettet. Eneste jeg gjerne skulle testet er zoe pga oppbygging av lader

AC1 kan i utgangspunktet benyttes med dagens løsning. Og det er utrolig hva som faktisk funker (ref pod point sin elendige relé løsning for de som har åpnet en)

Det må også sies at å bare sette sammen utstyr ikke vil kunne være godkjent dersom det plutselig skulle oppstå en situasjon ved lading.

Typegodkjenning og merking av produkt vil jo da ikke finnes. Ei heller CE merking, det kan være veldig uheldig..
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

PST

Siden det er snakk om hjemme lading så er det vel AC-7A eller AC-7B en skal se etter. :laugh:

zyp

Sitat fra: Homecast på lørdag 28. januar 2017, klokken 21:28
Snillere enn en panelovn som har cos fi = 1 går ikke

En elbillader med myk start/stopp vil nå definitivt være snillere mot kontaktflatene i kontaktoren enn en rent resitiv last som kobles inn under belastning, selv om den ikke kan ha bedre effektfaktor.

Homecast

Sitat fra: zyp på lørdag 28. januar 2017, klokken 21:48
Sitat fra: Homecast på lørdag 28. januar 2017, klokken 21:28
Snillere enn en panelovn som har cos fi = 1 går ikke

En elbillader med myk start/stopp vil nå definitivt være snillere mot kontaktflatene i kontaktoren enn en rent resitiv last som kobles inn under belastning, selv om den ikke kan ha bedre effektfaktor.

Det er ikke innslaget som tar kontaktoren gitt ac-1 som vi diskuterer her
Derimot er det drift ved høyere induktive laster som knekker komtaktorer.

Derav også lavere kapasitet ved ac-3

PS. Innrushet på en zoe skal være ganske ufint i noen ms. Derav ønsker jeg selv også å måle dette, om noen kan bekrefte dette med utførte målinger hadde dette vært veldig interresant


2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på lørdag 28. januar 2017, klokken 22:14
PS. Innrushet på en zoe skal være ganske ufint i noen ms. Derav ønsker jeg selv også å måle dette, om noen kan bekrefte dette med utførte målinger hadde dette vært veldig interresant

Kraftig innrush ja, men det skjer vel ikke når kontaktor kobler inn men derimot litt senere når lading starter?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. januar 2017, klokken 23:22
Sitat fra: Homecast på lørdag 28. januar 2017, klokken 22:14
PS. Innrushet på en zoe skal være ganske ufint i noen ms. Derav ønsker jeg selv også å måle dette, om noen kan bekrefte dette med utførte målinger hadde dette vært veldig interresant

Kraftig innrush ja, men det skjer vel ikke når kontaktor kobler inn men derimot litt senere når lading starter?

Ja det stemmer det, er mer med tanke på at Renault har valgt pod point som sin leverandør av ladestasjoner, og der brukes det en type kontaktor/relé som jeg ikke tror holder i lengden.

Tipper du selv også har åpnet en pod point, hva tenker du om oppbyggingen?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA