Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sommerdekk er tingen!!!

Startet av strips, torsdag 30. mars 2017, klokken 14:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på lørdag 28. januar 2017, klokken 23:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. januar 2017, klokken 23:22
Sitat fra: Homecast på lørdag 28. januar 2017, klokken 22:14
PS. Innrushet på en zoe skal være ganske ufint i noen ms. Derav ønsker jeg selv også å måle dette, om noen kan bekrefte dette med utførte målinger hadde dette vært veldig interresant

Kraftig innrush ja, men det skjer vel ikke når kontaktor kobler inn men derimot litt senere når lading starter?

Ja det stemmer det, er mer med tanke på at Renault har valgt pod point som sin leverandør av ladestasjoner, og der brukes det en type kontaktor/relé som jeg ikke tror holder i lengden.

Tipper du selv også har åpnet en pod point, hva tenker du om oppbyggingen?

Pod Point har jeg ikke vært borti, nei. Men det er merkelig om de har valgt en liten og underdimensjonert kontaktor i den svære boksen? I EcoLite-stasjonene som jeg selger sitter det en ganske solid 40A (AC-1) 4-pol kontaktor. God plass til den, og dyr er den heller ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zyp

Sitat fra: Homecast på lørdag 28. januar 2017, klokken 22:14
Det er ikke innslaget som tar kontaktoren gitt ac-1 som vi diskuterer her
Derimot er det drift ved høyere induktive laster som knekker komtaktorer.

Dette må du utdype for meg. Hvilken faktor ved kontinuerlig drift med induktiv last er det som knekker kontaktorer? Tenker du på at tilsynelatende effekt vil være større en aktiv effekt, eller mener du at det er noe annet som spiller inn?

Såvidt jeg har forstått så er hovedfaktoren at induktive laster har lettere for å lage lysbuer ved inn-/utkobling.

Ref. koblingsevne: http://www.moeller.no/prodkat/pdf/out/m2_468.pdf

PST

AC-1 eller AC-3 sier bare at kontaktoren er testet i henhold til IEC/EN 60 947-1 standarden, som er en  generell standard for lavspente kontrollutstyr og koblingsanlegg. Det finnes også en standard EN 61095 som er for elektromekaniske kontaktorer for husholdninger og lignende formål, som er litt mer spesifikk til hva kontaktoren kan brukes til, for eksempel.
Strøm er i dag blitt veldig komplisert med mye avansert elektronikk og teknologi. Og alt skal være dokumentert.
Hvorfor ikke kjøpe et ferdig produkt å la noen ta på seg dokumentasjonen og ansvaret at produktet er sikkert og i henhold til regler?

Griffel

#18
Jeg går ut fra at "strips" er kvalifisert til å bygge denne. Da er han istand til å velge og ta ansvar for korrekt valg, uavhengig av de ukvalifiserte råd i denne tråden. Skal stasjonen kobles fast er det også et krav til å kunne dokumentere kvalifikasjonene. Det ferdige produktet mangler sannsynligvis alt som kreves for CE merking og derfor straffbart å selge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Sitat fra: zyp på søndag 29. januar 2017, klokken 01:36
Sitat fra: Homecast på lørdag 28. januar 2017, klokken 22:14
Det er ikke innslaget som tar kontaktoren gitt ac-1 som vi diskuterer her
Derimot er det drift ved høyere induktive laster som knekker komtaktorer.

Dette må du utdype for meg. Hvilken faktor ved kontinuerlig drift med induktiv last er det som knekker kontaktorer? Tenker du på at tilsynelatende effekt vil være større en aktiv effekt, eller mener du at det er noe annet som spiller inn?

Såvidt jeg har forstått så er hovedfaktoren at induktive laster har lettere for å lage lysbuer ved inn-/utkobling.

Ref. koblingsevne: http://www.moeller.no/prodkat/pdf/out/m2_468.pdf

Dette er grunnen til at vi også har egne lys kontaktorer. Ev maks 16 dobbel t5 armaturer på en 16A kurs

Fordi produsenten har regnet ut total effekt (VA) som kan gå igjennom.
90% av utregningene vi gjør her på forumet er veldig forenklet.

Siden vi snakker om AC og ikke DC så kan vi ikke bruke P, vi må bruke S(va) siden vi snakker om induktive eller kapasitive effekter.
Dette er effekt som er "bortkastet" (ekstremt forenklet) og ligger og pendler på nettet. Det tar altså opp plass uten å gjøre jobb. Derav også mindre strømføringsevne ved ac 3 last kontra ren ohms ac1 last.

Alt skrevet på mobil så om noe er skrevet litt om hverandre er det litt av grunnen :)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 29. januar 2017, klokken 11:37
Jeg går ut fra at "strips" er kvalifisert til å bygge denne. Da er han istand til å velge og ta ansvar for korrert valg, uavhengig av ukvalifiserte råd i denne tråden. Skal stasjonen kobles fast er det også et krav til å kunne dokumentere kvalifikasjonene. Det ferdige produktet mangler sannsynligvis det som kreves for CE merking og derfor straffbart å selge.

De fleste som kjøper slike ladestasjonskomponenter gjør det for å integrere ladestasjonen inn i et sikringsskap. F.eks der det settes opp nytt underfordelingsskap i garasjen, eller på hytta som ligger svært værhardt til og der sikringsskapet er rett bak veggen. I de tilfellene er ikke salg en relevant problemstilling da ladestasjonen blir en integrert del av bygningen.

Ser dog at det ikke gjelder trådstarter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. januar 2017, klokken 12:57
De fleste som kjøper slike ladestasjonskomponenter gjør det for å integrere ladestasjonen inn i et sikringsskap.
............
I de tilfellene er ikke salg en relevant problemstilling da ladestasjonen blir en integrert del av bygningen.
I tillegg til kvalifikasjonskravene som stilles til de som utfører dette som del av fast installasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

zyp

Sitat fra: Homecast på søndag 29. januar 2017, klokken 12:54
Siden vi snakker om AC og ikke DC så kan vi ikke bruke P, vi må bruke S(va) siden vi snakker om induktive eller kapasitive effekter.
Dette er effekt som er "bortkastet" (ekstremt forenklet) og ligger og pendler på nettet. Det tar altså opp plass uten å gjøre jobb. Derav også mindre strømføringsevne ved ac 3 last kontra ren ohms ac1 last.

Hvis du leser posten min igjen så ser du at jeg allerede er klar over forskjellen på tilsynelatende effekt (S) og aktiv effekt (P). Dette er jo ikke en faktor som er unik for dimensjonering av kontaktoren, men som også gjelder for resten av ledningsnettet.

I og med at deratingen av en kontaktor ved induktiv last gjerne er mye større enn økningen i tilsynelatende effekt skulle tilsi så kan dette uansett ikke være hele forklaringen. Jeg holder fast på at hovedpoenget er hvordan lasten oppfører seg ved inn-/utkobling.

TorR

Sitat fra: Griffel på søndag 29. januar 2017, klokken 11:37
Jeg går ut fra at "strips" er kvalifisert til å bygge denne. Da er han istand til å velge og ta ansvar for korrekt valg, uavhengig av de ukvalifiserte råd i denne tråden. Skal stasjonen kobles fast er det også et krav til å kunne dokumentere kvalifikasjonene. Det ferdige produktet mangler sannsynligvis alt som kreves for CE merking og derfor straffbart å selge.

Word

Homecast

Sitat fra: zyp på søndag 29. januar 2017, klokken 16:20
Sitat fra: Homecast på søndag 29. januar 2017, klokken 12:54
Siden vi snakker om AC og ikke DC så kan vi ikke bruke P, vi må bruke S(va) siden vi snakker om induktive eller kapasitive effekter.
Dette er effekt som er "bortkastet" (ekstremt forenklet) og ligger og pendler på nettet. Det tar altså opp plass uten å gjøre jobb. Derav også mindre strømføringsevne ved ac 3 last kontra ren ohms ac1 last.

Hvis du leser posten min igjen så ser du at jeg allerede er klar over forskjellen på tilsynelatende effekt (S) og aktiv effekt (P). Dette er jo ikke en faktor som er unik for dimensjonering av kontaktoren, men som også gjelder for resten av ledningsnettet.

I og med at deratingen av en kontaktor ved induktiv last gjerne er mye større enn økningen i tilsynelatende effekt skulle tilsi så kan dette uansett ikke være hele forklaringen. Jeg holder fast på at hovedpoenget er hvordan lasten oppfører seg ved inn-/utkobling.

Ser jeg husker dårlig ifra skoletiden, jeg mente at AC-4 var for kraftige inn og utkobliner, mens AC-3 var for drift, jeg ser nå at produsentene anbefaller AC-3 ved cos fi 0,95 eller dårligere, og dette er hovedsakelig pga inn og utkoblinger, og drift bare går i tillegg.

Det jeg tenkte på var AC-4 men dette igjen gjelder for utkobling av last under oppstart (som feks ved kraner og heiser). Da har vi på sporet igjen =)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

strips

Sitat fra: Griffel på søndag 29. januar 2017, klokken 11:37
Jeg går ut fra at "strips" er kvalifisert til å bygge denne. Da er han istand til å velge og ta ansvar for korrekt valg, uavhengig av de ukvalifiserte råd i denne tråden. Skal stasjonen kobles fast er det også et krav til å kunne dokumentere kvalifikasjonene. Det ferdige produktet mangler sannsynligvis alt som kreves for CE merking og derfor straffbart å selge.

Skjedd mye her som jeg ikke fikk med meg. Må sette på varsel :)

Kvalifisert her er vel diskutabelt. Har utdannelsen og kunnskapene jeg trenger for å vite hva jeg gjør. Om jeg har "lov" å gjøre dette alene er jeg usikker på så jeg vill uansett snakket med en elektriker før bygging og fått denne personen til å se over at koblinger er gode nok.

I dette tilfellet endte jeg likevel å kjøpe ferdig boks på grunn av usikkerheten over konsekvenser hvis ting gikk virkelig galt.

En boks med 10m fastmontert type2-kabel og CEE-kontakt. Så kan jeg lett ta den med meg hvis jeg flytter :)

Men hvis jeg hadde gått for å bygge en ladeboks for 400V 16A med 10m type2-kabel har jeg funnet det jeg trenger til under kr. 4000,- med mva. Deler fra ladespesialisten.no, elmaterialer.no og evbitz.uk.

Ferry

Delene, spesielt type 2-kontakten, er så dyre at det er nesten ikke bryet verdt. Jeg venter på at det kommer noe billigere fra Kina.

strips

Sitat fra: Ferry på fredag 03. februar 2017, klokken 09:57
Delene, spesielt type 2-kontakten, er så dyre at det er nesten ikke bryet verdt. Jeg venter på at det kommer noe billigere fra Kina.

Kina-deler for lading av el-bil høres høyst suspekt ut uten at ting er skikkelig testet.

Fikk pris på 10m 16A 3-fas type2 pigtail fra evbitz.uk med frakt og mva til under 2000kr. Nå vet jeg jo ikke hvor han får tak i delene eller hvor de er laget heller.

Ferry

Det er vanskelig å unngå deler laget i Kina. Veldig mye elektronikk lages jo der.

elektrolux

Sitat fra: strips på fredag 03. februar 2017, klokken 10:32
Fikk pris på 10m 16A 3-fas type2 pigtail fra evbitz.uk med frakt og mva til under 2000kr. Nå vet jeg jo ikke hvor han får tak i delene eller hvor de er laget heller.

Står Dostar på delene evbitz.uk selger, altså samme kinesiske leverandør som vi bruker. Kunne nok matchet denne prisen, og da med norske kjøper rettigheter.  ;)

Ikke alltid grønnere på andre siden av dammen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA