Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Montering av GSM bryter til fjernstyring av varme på gammel-Th!nk

Startet av Elmo, fredag 14. januar 2011, klokken 10:12

« forrige - neste »

Elmo

No vart je alvorlig skremt gut :o   Igår hadde jeg kjørt ned mot 25%, og så ladet opp til ca 50% før jeg skulle kjøre en tur til.

Da så jeg tilfeldigvis før jeg koblet fra laderen at 12v varsellampen lyste mens ladelampen blinket.

Dette er "Elvira" (P106), og ikke "Elmo" (Saxo) som har hatt DC/DC "blowout" to ganger.
Jeg pleier sjelden se på instumentene hvis jeg kobler fra ladingen før den er ferdig, så jeg vet ikke om det har skjedd før.  Jeg fryktet det verste, men da jeg hadde koblet fra og fikk på tenningen så var lampen slukket, og DC/DCen fungerer.
Noen som er sett dette før eller har noen idé om hva som er på gang ???
"Elvira" har som "Elmo" relativt nytt batteri og Ctek Zafir45 innkoblet hele tiden.
Når jeg ladet fullt idag så har jeg sjekket flere ganger uten at jeg har sett det skje igjen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Mon tro om vi har et 12v spøkelse her i huset.
Idag, mens Elmo stod og ladet så tittet jeg inn bare for å verifisere at 12v lampen IKKE lyste, men så lyste jammen den også. Altså ikke samme bil. Heller ikke samme kurs. Ladingen var på ca 95%.
Ctek'en, som står på "vinter" lyser grønt så 12v-batteriet er topp ladet.

Jeg plugget ut 230volten og slo på tenningen. Ingen 12v alarm - heldigvis.
Men hva kan dette være  ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Det kan tenkes at Ctek'en gir et feilsignal til komputeren slik at den tror DCDCen ikke virker.
Koble fra Ctek'en og se om problemet blir borte. I såfall har du antagelig ingenting å frykte.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

God idé Boogie. Skal forsøke kommende ladinger med Ctek'en frakoblet på primæren. Hvis det er årsaken kan jeg jo bare sette er 230v rele på den.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Tony

Er det samme kabel du bruker til begge bilene?

Vår oppførte seg rart under lading her om dagen, nå så jeg ikke nøye på lampen, men ladingen feilet.
Det var brudd i kabelen som var synderen.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

Elmo

#5
Nei, forskjellige kabler også. Og ladingen stoppet ikke selvom 12V lyset kom på.
Jeg har forsøkt litt både uten og med Ctek'n innkoblet, men jeg har ikke sett 12V lyset siden.

Brudd i ladekabel har jeg også hatt en gang på den ene bilen. Det rare da var at ladingen alltid satte igang, men stoppet noen ganger og fullførte andre ganger. Bruddet var akkurat i utgangen av "hansken".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

saxo_asker

Takk for tips om ctek, var litt usikker på om jeg kunne koble denne på saxo'en  :-\ Har sett de siste dagene at 12volts antagelig ikke er så godt ladet som det bør være og slitt litt med starting av bilen. Så snart bilen er i gang ser alt ut til å virke som det skal. Jeg har ikke sett noe advarsellys for 12 volt, så håper litt ekstra lading hjemme i garasjen vil sørge for at jeg ikke lenger sliter med starting av bilen
2001 Citroen Saxo - ombygd til Lithium. Kjører t/r Asker-Oslo hver dag

Elmo

#7
Sitat fra: saxo_asker på mandag 17. januar 2011, klokken 12:47
Har sett de siste dagene at 12volts antagelig ikke er så godt ladet som det bør være og slitt litt med starting av bilen. Så snart bilen er i gang ser alt ut til å virke som det skal. Jeg har ikke sett noe advarsellys for 12 volt, så håper litt ekstra lading hjemme i garasjen vil sørge for at jeg ikke lenger sliter med starting av bilen
Litt usikker på hva du mener med at bilen ikke starter.
Hvis du mistenker at 12v batteriet er dårlig bør du bytte det snarest, for å ikke risikere skader på DCDC-konverteren. Batteriet koster godt under 1000kr, men å bytte/reparere DCDC kan fort beløpe seg til 10 ganger så mye. Les her hvordan du kan skjekke 12v batteriet.
Husk å alltid ta ut hovedsikring FØR frakobling av 12v batteri.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

saxo_asker

Bilen starter, men oppstarten minner om bensin/diesel bil med dårlig batteri, dvs svake lys på dashbordet før hovedbatteriene (og da antagelig dcdc) slår inn og gir den strømmen jeg trenger.

Er det "godt nok" med bilbatteri fra Biltema for et slikt bytte eller bør jeg la et verksted ta jobben?
2001 Citroen Saxo - ombygd til Lithium. Kjører t/r Asker-Oslo hver dag

elektrolux

Les linken til Elmo, så får du svar på alt du trenger å vite.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Ja, vanlig batteri fra Biltema/Torshov er godt nok. Men mange tanker om 12v batteriet har vært fremlagt i denne tråden.

Sitat fra: elektrolux på mandag 17. januar 2011, klokken 15:53
Les linken til Elmo, så får du svar på alt du trenger å vite.
"Linken min" som linker til en meget bra tekst jeg tror du har bidratt med Elektrolux  ;)
Mye er blitt enklere etter at man bare kan linke til elbilwiki  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Leste ikke hvor du linket, men regnet med at du viste til et fornuftig sted. Har nå oppdatert teksten med siste info om temaet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Jeg lovet vel resultatet av tester med og uten C-tek'en innkoblet.

Sitat fra: Boogie på lørdag 25. desember 2010, klokken 10:42
Det kan tenkes at Ctek'en gir et feilsignal til komputeren slik at den tror DCDCen ikke virker.
Koble fra Ctek'en og se om problemet blir borte. I såfall har du antagelig ingenting å frykte.

Boogie har helt rett.
De gangene 12V lampen lyser under lading har jeg sjekket C-tek'en. Den lyser da som at batteriet bare er 50-75% ladet.
Så trykker jeg mode-knappen "en runde" og lampene viser da straks at batteriet er 100% ladet, og bilens varsellampe for 12v feil slukker
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Merkelig... Jeg har da også en C-TEK Zafir 45 fast tilkoblet mellom 120 V fremdriftspakken og 12 V "utility" batteriet og har aldri opplevd at 12 V feil lampen tennes. Burde kanskje sjekke at lyspæren virker  ;D

Må vel ellers så langt konkludere med at jeg synes monteringen av C-TEK'en var vellykket.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på torsdag 07. april 2011, klokken 11:21
Merkelig... Jeg har da også en C-TEK Zafir 45 fast tilkoblet mellom 120 V fremdriftspakken og 12 V "utility" batteriet og har aldri opplevd at 12 V feil lampen tennes. Burde kanskje sjekke at lyspæren virker  ;D
Det skjer sporadisk med begge mine PSAer.  Men - som jeg skrev tidligere - hvor ofte titter du på instumentene mens du lader ???
Den lyser aldri etter at ladingen er ferdig.

Sitat fra: Helge på torsdag 07. april 2011, klokken 11:21
Må vel ellers så langt konkludere med at jeg synes monteringen av C-TEK'en var vellykket.
Definitivt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA