Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Innpress 46

Startet av Sverre Følstad, torsdag 30. mars 2017, klokken 08:43

« forrige - neste »

zyp

Det finnes ingen mekanisme for bilen å be om en gitt strøm. Det er ladestasjonen som forteller bilen hvor mye den maksimalt får lov til å trekke, og så er det opp til bilen å ta så mye den vil ha opp til den grensa. Når man bruker en kabel som tåler mindre enn det ladestasjonen kan levere så skal ladestasjonen justere ned pilotsignalet til det kabelen tåler, slik at bilen ikke får lov til å trekke mer.

Problemstillingen her er at ladestasjonen kan da ikke nødvendigvis håndheve at bilen ikke overskrider grensen den setter med mindre den måler hvor mye bilen faktisk trekker, og dermed finnes det en teoretisk risiko for overbelastning av kabelen. I praksis burde det være ca null risiko - mye mindre enn risikoene ved bruk av tynne skjøteledninger på 16A-kurser.

Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. januar 2017, klokken 16:23
... og Mainpine-kontrollerne har jeg fått bekreftet fra produsenten at fungerer på denne måten ...

Mainpine-varianten for løs kabel har vel i tillegg ekstra reléutganger slik at man kan ha en egen kontaktor som går via en mindre sikring når man lader via en tynnere kabel. En ekstra sikring og kontaktor virker dog som en unødvendig dyr løsning på noe som ikke burde være et problem i praksis.

jkirkebo

Sitat fra: zyp på søndag 29. januar 2017, klokken 16:36
Mainpine-varianten for løs kabel har vel i tillegg ekstra reléutganger slik at man kan ha en egen kontaktor som går via en mindre sikring når man lader via en tynnere kabel. En ekstra sikring og kontaktor virker dog som en unødvendig dyr løsning på noe som ikke burde være et problem i praksis.

Den kan faktisk ha 3 kontaktorer tilkoblet. Det finnes mulighet for å bruke både 13A og 6A kabler. 6A kan f.eks være aktuelt for en el-scooter. 6A er også fallback for motstandsfeil da det er det man får om motstanden er uendelig (dvs. dårlig kontakt, om det ikke er en faktisk 6A kabel).

EcoLite-ladestasjonen har kun én kontaktor, en 4P 40A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA